Експертиза #14. Хто правий у конфлікті «євробляхери vs держава»?

Автор: Ксенія Малік, 11 липня, 19:20

Фото: Експертиза #14. Хто правий у конфлікті «євробляхери vs держава»?


Замітки-експертизи – рубрика, яка висвітлює думки полтавців щодо актуальних подій у місті. Усі герої рубрики відповідають на одне важливе питання, обране нашою редакцією. Мета експертиз – показати різні точки зору на одну подію, а не зіставляти кількість позитивних чи негативних думок.

У країні триває хвиля протестів користувачів автомобілів із іноземною реєстрацією. Така акція сьогодні зранку відбулася й у Полтаві. Так водії намагалися привернути увагу влади до необхідності переглянути закони, які б зробили розмитнення «євроблях» більш доступним, і переконати уряд знизити мито на їхнє ввезення в Україну.

Водночас деякі громадяни категорично не підтримують «євробляхерів», стаючи на бік чинного законодавства. Вони вважають: «євробляхери» мають дотримуватися законів і сплачувати затверджені податки й штрафи. А дехто подейкує, що остання хвиля протестів носить політичне забарвлення, слугуючи інтересам контрабандистів. Полтавці також поділилися своїми поглядами на ситуацію.

 

Учасник експертизи 

«"Євробляхи" – це нечесно. Нечесно стосовно власників, які купили свої автомобілі легально, стосовно пенсіонерів, стосовно хлопців, які воюють, стосовно України, якій ми так любимо кричати «Слава!». "Хитростворені" громадяни хочуть усіх перерахованих вище обдурити й не сплачувати визначене законами мито та податки. Сподіваюся, уряду «вистачить яєць» і вони пошлють «хітростворених» лісом. Якщо ж не вистачить, я буду засмучений.

«Євробляхери» обманом завезли в країну автомобілі, а тепер по факту хочуть їх узаконити. Вони брешуть, коли вказують на митниці, з якою метою ввозять автомобіль. Вони не є співробітниками польських або литовських фірм і так далі! А якщо автомобіль завезений з порушенням правил, тобто обманом, значить це контрабанда. Що це за підхід – ввозити в країну контрабанду й одночасно кричати про малі пенсії! В інших країнах розмитнення дешевше, так там і податки всі платять. А в нас так: "І податків платити не буду і машину розмитнювати не хочу"».

 

Учасник експертизи 
«У наш час автомобіль є не розкішшю, а необхідністю та засобом пересування для більшості громадян. Тож, я не проти того, щоб середньостатистична українська сім'я мала доступний та економний засіб пересування. Але я за законність дій та проти порушення чинного законодавства. Власники автомобілів з іноземною реєстрацією є такими ж учасниками дорожнього руху та несуть відповідальність за порушення правил дорожнього руху на загальних підставах».



 

Учасник експертизи 

«Акцію підтримую. Протести спрямовані на скасування антиконституційної постанови КМУ 479 та за доступне розмитнення авто – скасування тотальних акцизів та мит.

По-перше, уряд не йде на те, щоб скасовувати високі акцизи на розмитнення, через те, що його представники користуються коштовними автівками, маючи на це величезні кошти. На даний час влада не зацікавлена, щоб наші громадяни розвивалися та ставали вільними в економічному плані. Владі краще мати людей, які напряму залежать від себе, тоді ними краще керувати.


По-друге, з причин лобіювання бізнес-інтересів російського та китайського виробника. Влада, а саме Президент, хоче щоб люди їздили «Богданами» та китайськими автівками, які збирають в Україні, та новими авто. Але більшість людей не мають можливості купувати нове авто».



*Згідно з нещодавно введеною постановою КМУ №479 поліція отримує доступ до бази ГФС «Інспектор-2006» – автоматичної системи митного оформлення, в якій є вся інформація про транспорт, що в'їхав до України у режимі «Тимчасове ввезення» на 1 рік або у режимі «Транзит» на 5/10 днів. Спираючись на ці дані, поліціянти отримають можливість штрафувати водіїв авто з іноземною реєстрацією, а самі машини забирати до штрафмайданчика – ред.

 

Учасник експертизи 

«Неоднозначно ставлюся до цих протестів. З одного боку, в Україні дійсно високі ставки з розмитнення, хоча останнім часом вони були істотно знижені. З іншого боку, «євробляхери» вже порушили закон і тепер вимагають, щоб «заднім числом» їх порушення були анульовані. Тому тут складно бути на чиємось боці. Більш того, мені не зовсім зрозуміло, як «бляхери» збираються виходити з ситуації, навіть якщо урядом будуть прийняті їхні пропозиції.

Автівки оформлені не на них, тобто розмитнити тут вони їх все одно не зможуть! Їм потрібно буде виїжджати закордон, там знімати з обліку, сплачувати податок за продавця (інакше той не погодиться), і тільки тоді вони зможуть легально заїхати сюди й поставити на облік авто».

 

«Чому уряд не йде на вимоги євробляхерів? Для будь-якого уряду зниження доходів бюджету від зниження мит, та ще й у передвиборний рік – це величезна проблема. Є ще питання платіжного балансу: якщо завтра українці кинуться скуповувати валюту, щоб дешево ввезти авто, ми можемо отримати удар по курсу. Але це все потрібно рахувати. Думаю, в КМУ розрахунки вже є.

 
Втім, є й інший бік медалі: перед виборами влада може спокуситися голосами мільйонів українців і таки здешевити ввезення. Але цілком розумно це робити трохи пізніше, щоб до виборів ці дії не забулися, так що шанси є».

 

Учасник експертизи 

«У кожному конфлікті є дві сторони. Якщо взяти глобально, причина протестів – це не тільки «недороге розмитнення». Люди хочуть їздити на нормальних машинах за недорогий кошт. Держава не створила умови для автовласників для придбання автівок за реальну ціну. «Розмитнення» коштує приблизно стільки ж, скільки вартує автівка в Польщі чи Литві. Тому держава виступає монополістом. З іншого боку, власники «євро блях» знаходять шпарини в недолугих законах, частково їх порушуючи.

І в кожної сторони своя правда. Чому уряд не поступається «євробляхерам»? Гроші, гроші та ще раз гроші. Це все інтереси людей, які отримують свою «мзду» за автобізнес в Україні. Як казали у фільмі «За двома зайцями»: "Вы, Секлета Филипповна, — что-то одно, а мы — это что-то другое"».



Учасник експертизи 

«З чого почалася проблема? На мою думку, вся ця історія з «євро бляхами» – це тотальна корупція, на якій дуже сильно наживаються. По-перше, якщо навіть перший етап ввезення такої автівки до України робиться більш-менш легально, то потім періодично щороку необхідно поновлювати такі документи.

Я прекрасно розумію, що для поновлення цього річного терміну перебування машини на території країни, просто сплачується певна сума коштів. А за ці кошти транспортний засіб немовби виїхав за територію країни й в'їхав назад. Відтак, як на мене, для митників і тих, хто над ними стоїть, ця схема є джерелом чорного кешу. Тим більш, що ці кошти не обкладені ніякими податками й ніде не фігурують. От порахуймо. Наразі в країні близько 2 млн євроблях. Навіть якщо 100 доларів в рік – з такої машини, то це вже 200 млн в рік прибутку – чорних грошей, які ніде не обліковуються».


«Шлях, як це можна вирішити – знизити ставки податків, що сплачуються при реєстрації ТЗ, що пригнані з кордону. Так можливо поставити якісь рамки по класу екологічності, але це просто вирішити. Я думаю, якщо людям надати легальну можливість пригнати сюди ТЗ за прийнятну ціну, то сумніваюся, що більшість людей ризикуватиме їздити євробляхами».

 

Учасник експертизи 

«Мені тяжко сказати, хто правий, мені простіше сказати, хто неправий. Тому що три з половиною роки з мовчазного погодження ці машини завозилися і ніяк не заборонялися. А в нас те, що не заборонено, дозволено. І вже зараз дійшло до того, що таких машин – мільйони. І новий законопроект Южаніної говорить: «Рєбята, сплачуйте грандіозні кошти за такі машини», але таких коштів у людей просто немає. То чому ж вони три роки спостерігали за цим, а зараз намагаються обідрати останню шкіру з таких людей? Тому я однозначно на боці «євробляхерів».

Ця постанова, яку нещодавно ввели, суперечить законодавству, і вертаємося знову ж до цих суперечок. Чому євробляхи завозили – через правовий дисонанс. І зараз, виходить, те ж саме зробили – поліціянтам повноваження надали, щоб «обробляти» цих «євробляхерів». Але будь-який суд водій виграє. Тому що за весь час досі немає жодного прецеденту, щоб із когось стягнули грандіозні суми, якими лякали всіх нас».

 

Учасник експертизи 

«Я вважаю, що держава права. Реально, чого бажають «євробляхери»? Люди, які придбали автівки, що входили до України з повним розмитненням, бажають, щоб вони нічого не сплачували, а просто їздили. Або сплатили менше. Немає ніяких «європейських акцизів»! Навіть якщо розмитнення цієї машини тут буде коштувати в чотири рази більше, ніж вартість, – це не має жодного значення. У Норвегії і Данії податки також в чотири рази вище, ніж сама автівка.

Зараз ситуація така, що потрібно вже людям йти назустріч й зменшувати податки на розмитнення. Але зменшувати податки треба на ВСІ автівки, що завозять до країни, не тільки на євробляхи. Навіщо тоді їх туди пускали?»

«На місці уряду я б зараз почав арештовувати всі автівки-євробляхи, надав би людям три місяці, щоб вони виїхали. У даному випадку люди бажають сплатити 500 доларів і далі їздити. У даному випадку потрібно вирішувати питання у комплексі, а не тільки щодо «євробляхерів», яких вже 2–3 мільйони в країні. Правильно, в чотири рази треба сплатити більше вартості самої автівки тільки в тому випадку, якщо машина – мотлох і вартує 500 доларів. За неї треба сплатити 3000 доларів, і я б взагалі такі автівки не пускав до країни. У реальності Європа скинула непотріб свій сюди, просто непотріб, щоб не утилізувати».

 

Учасник експертизи 

«Я вважаю, що влада винна через те, що в нас розмитнення дуже дороге, і машину двохтисячних років не розмитнити. Не йде влада на поступки, бо є лобіювання інтересів бізнесу в уряді. Ми з водіями на євромашинах хочемо нормальний закон про розмитнення, як у Європі, а влада не хоче. Тільки бере й ухвалює постанову на те, щоб штрафували водіїв на дорозі. Я зараз у Литві, у місті Вільнюс, і моє авто 2002-го року обійшлося в 1700 євро. Поставити на облік – 14 євро. І це все за 15 хвилин я зробив. Тут більшість машин 2000-х років. Мало дуже нових. Тому я ставлюся позитивно до протестів і думаю, що треба боротися за свої права».

 

Учасник експертизи 

«Правих у цьому конфлікті ми не знайдемо – їх просто немає. З одного боку, держава проблему євроблях довго «не помічала», демонструючи й створюючи приклад так званого суспільного договору: «Так, ціни на авто в Україні високі, тож тримайте можливість». Але коли автівок стала критична маса, вирішили переглянути питання, в т.ч. й через намагання наповнити держбюджет. Це можливість отримати податки при розмитненні, що наразі «євробляхами» не сплачуються. Оскільки вони не ввозяться, а «проїжджають» повз територію України. Саме тому з'явилися схеми з білорусами.


З іншого боку, власники євроблях свідомо розуміли, що існує порушення, і є відповідальність. Але поки існує «вікно можливості», використовують його. І це природно, оскільки чим більше держава звужує можливості, тим більше шукають обхідних шляхів. Власників «євроблях» не підтримують інші водії – це банальна заздрість, що хтось їздить на іномарці, а хтось на «жигулях». Влада вже також не проти притиснути, але поки цьому заважає згуртованість».


«Що робити? Оптимальним варіантом було б врегулювати ситуацію з уже ввезеними автівками та встановити правила для ввезення нових. Реально, на проблемі почнуть грати політичні партії. Чи відберуть авто – навряд, але узаконити й обкласти податком – це мрія влади».

 

Опублікована: 11 липня 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація