Полтавська міськрада #7. 15 сесія. Зберігай спокій і думай про бюджет

Автор: Анна Єгорова, 29 травня, 18:35

Фото: 15 сесія Полтавської міськради


Засідання полтавських депутатів і мера 24-го травня увійде в історію місцевої політики та містобудування. Ухвалені рішення та партійні шахові партії зводили та руйнували здавалося б незрушні мости. Саме тому дві частини аналітичної статті присвячені ТОПу вердиктів 15-ї сесії Полтавської міськради, а також політичному тетрису, свідками якого стали полтавці минулого четверга.

 

«Турбота» про бюджет

 

Доходи міста за останні 4 місяці збільшилися на 216,4 млн гривень.

ТОП доходів:

  • Податок на доходи фізичних осіб (163,7 млн грн);
  • Місцеві податки (25 млн грн);
  • Внутрішні податки на товари і послуги (16,8 млн грн).

Це вчергове доводить, що наповнюють бюджет міста насамперед його мешканці, а не тільки бізнес.  Наразі бюджет міста складає майже 3,5 мільярди гривень, крім того, як пам’ятаємо, залишки минулорічного кошторису – 355,5 млн грн – також розподілили цього річ.

Читати також: НЕ ПО ДНЯХ, А ПО РОКАХ: ЯК РІС БЮДЖЕТ ПОЛТАВИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

Із них 215,8 млн розподілили на сесії. Це доволі значне поповнення з часів лютневої сесії, коли депутатам довелося розподіляти 375 мільйонів перевиконання бюджету 2017-го року. Проте тенденції розподілу особливо не змінюються – першість за сферами житлово-комунального господарства, капбудівництва, освітою та медициною.

Зміни до бюджету 2018

 

Програми отримали поповнення в 169,1 млн грн.

Зміни до міських програм

154,8 млн грн направили в бюджет розвитку. Що нового й цікавого для поточного року:

  • Реконструкція садиби та літературно-меморіального музею Котляревського – 200 тис. грн; закладів освіти в статусі пам'яток – ліцей №1, школи № 6, 3, 10.
  • Реконструкція переходів у центрі та на Шевченка – 10 млн грн; загалом же вони мають обійтися місту в 25,5 млн грн, і міський голова пообіцяв, що за умов успішних тендерів у липні новий підрядник почне «суперроботи»;
  • Будівництво котельної для спорткомплексу на Юрченка та двох шкіл – 600 тис. грн; іміджевий довгобуд Олександра Мамая лишається інтригою;
  • Будівництво зони відпочинку «На Подолі» – 1 млн грн;
  • Система «Безпечне місто» (кошти минулого року – 1,5 млн грн); начальник управління ЖКГ Сергій Сінельнік пообіцяв завершити встановлення камер до серпня–вересня;
  • Будівництво дитячого сектору на Розсошанському кладовищі – 400 тис. грн.

Крім згаданого в рамках бюджету розвитку будівництво водопровідних і каналізаційних мереж приміських сіл, спортивні та дитячі майданчики, реконструкції медзакладів тощо. Одним словом, на 90% проїдання й латання дір, на 10% розвиток.

Окремої уваги заслуговує голосування за бюджет, проте його обговорення ми залишаємо на десерт. 

Поіменне голосування зі зміни до бюджету

 

Бюджет участі чи участь бюджету?

 

Окремо варто розповісти про зміни цієї Програми.

Ціни ростуть, і участь полтавців у розвитку міста має зрости. Так, вочевидь, подумали ініціатори проекту рішення та депутати, віддавши голоси за чергове збільшення кошторису Програми «Партиципаторне бюджетування», або простонародне «Бюджет участі». У 2019-му році обсяг коштів для її реалізації зросте вдвічі – до 11,3 млн гривень. Крім того, автори ідей можуть дати волю фантазії, адже малий проект збільшує граничний кошторис до 500 тис. грн, а великий – до 1,4 млн грн. Для порівняння, Вінниця на 2019-й не змінила ані загальний обсяг, ані граничні межі проектів: відповідно 7 млн грн, а також 200 тис. грн і 1млн грн.

Читати більше: БОЛЬОВІ ТОЧКИ ПОЛТАВИ: ІНІЦІАТИВИ МІСТЯН У ПРОЕКТІ «БЮДЖЕТ УЧАСТІ»

300 тис. грн вартуватиме промоція заходів «Бюджету участі» й організація голосування. Цей пункт видатків, натомість, не зазнає змін у 2019-му році. Хоча зусібіч продовжує лунати критика: містяни не достатньо обізнані про існування і філософію Програми, а значний відсоток поданих проектів – нові спортмайданчики для зарахування в «депутатську карму» на округах. Якщо аналізувати об'єктивні показники – очікування Програми (суб'єктивно досить низькі) 3% містян, залучених до участі в 2018-му, переважають реальний показник. Як відомо, цього року за проекти віддали свої голоси більше 6 тис. полтавців, що складає трохи більше 2% населення Полтави. Поряд із 50% збільшенням кошторису Програми цей показник виглядає як мінімум непропорційно. Хоча варто відзначити зростання кількості поданих проектів – 92 у 2018-му році проти 57 у 2017-му.

Читати більше: РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЕКТИ МІСЬКОГО «БЮДЖЕТУ УЧАСТІ» (2018)

Тож, відповідальні за «Бюджет участі» у 2019-му мають викластися на всі 300 тисяч 100%, щоб гра вартувала витрат. Адже щороку зростає критика реалізації Програми, у тому числі політично забарвлена. А в умовах розпаду коаліції та зниження лояльності двох фракцій до Оксани Деркач, секретаря міськради та водночас кураторки «Бюджету участі», наступні голосування з приводу Програми викликають занепокоєння.

Поіменне голосування за Бюджет участі

 

In електротранспорт we trust – 2

Минулої сесії депутати створили Програму розвитку електротранспорту на 218 млн грн, а цього разу 42-ма голосами затвердили угоду про підготовку кредитного фінансування наданого Європейським Банком Реконструкції та Розвитку (ЄБРР). Вона передбачає до 10 мільйонів євро, які можна витратити на придбання 50 нових тролейбусів та оновлення контактної мережі.

Читати більше: ПОЛТАВСЬКА МІСЬКРАДА #7. 14 СЕСІЯ. НАДІЇ ДЛЯ ОГНІВКИ, ОСББ, ЗАНЕДБАНОЇ ТРАСИ ТА ОБЛИЧЧЯ МІСТА

Нагодою закупити тролейбуси за рахунок ЄБРР уже скористалося багато міст, наприклад Одеса, Дніпро, Черкаси і навіть Кременчук. У рамках інших програм ЄБРР допомагає Львову, Дніпру, Вінниці, Тернополю, Луцьку, Івано-Франківську тощо. І взагалі – у нашій державі модно брати кредити закордоном, а Полтава лишається одним із небагатьох (а за даними Олександра Мамая – єдиним) міст, які не «пов'язли» в зобов'язаннях. Тож, для остаточного ухвалення угоди, імовірно, надміру багато означатиме настрій міського голови, а також політичний клімат у раді. Адже лобіював питання кредиту Андрій Матковський, який наразі перебуває у конфлікті з «найгарнішим». Екс-мер на засіданні бюджетної комісії повідомив, що тривають переговори щодо можливості закупити 50 тролейбусів у перший рік дії договору. Це суттєво змінило би транспортну систему міста: оновлення комунального парку та заповнення маршрутів сприяли б зниженню соціальної напруги у віддалених районах і посилили конкуренцію серед приватних автоперевізників. Але навряд хоча б одне українське підприємство впоралося з такою інтенсивною поставкою.

Проте ризики угода має, тому сумніви міського голови частково виправдані. Адже відсоток річних виплат за кредитом для міста вираховують індивідуально, з огляду на його спроможність і стабільність тощо, але в межах 6–8%. Хоча Львів у 2013-му отримав кредит на 7 років із 5,5% для будівництва трамвайного сполучення з районом Сихів (Правда, трамвай рушив на маршрут лише цьогоріч).

З огляду на те, що бюджет міста росте досить інтенсивно, можна досить високо оцінити спроможність сплатити кредит. До того ж, оновлення тролейбусного парку – перший крок на шляху впровадження автоматичної системи оплати проїзду, обговорення якої вже розпочате в Полтаві.

 

Parking’s not dead

 

Передсесійний день приголомшила новина про повернення на порядок денний питання про розміщення парковки біля Прирічкового парку. Так, Карле, саме того, який тричі знімали впродовж минулого року через ґвалт полтавців. Наразі знайшлася ініціативна група, яка відстоює інтереси забудовника і автовласників. Її представники висловилися на засіданні комісії з питань містобудування (яка натомість не відбулася). Проте додаток із цим паркінгом було вилучено, і вчетверте «забанили» намагання «Полтаватрансбуду» поставити паркінг вздовж проспекту Миру.

Повернення питання, та ще й додаткове «маскування» додатку, свідчить про те, що забудовник не втрачає апетитів на цю ділянку, хоча й знайдене було альтернативне місце – вздовж проспекту Вавілова на перехресті з бульв. Хмельницького, де вже раніше була стоянка.

Лобіюванням цього питання надалі можуть займатися нові й нові обличчя. У тому числі – політичні. Тому поборникам Прирічкового варто бути напоготові, а забудовнику – або бути більше переконливим, або все ж відмовитися від цієї амбіції. Інакше суспільного конфлікту не оминути.  

 

Конфлікт інтересів

 

Питання, у яких зацікавлені депутати особисто і прямо, традиційно з’являються в порядку денному сесії. Проте цього разу їх менше, ніж зазвичай. Сфери інтересів типові – пов’язані з професійною діяльністю, орендою або приватизації міських приміщень, землі, укладені договори.

Конфлікти інтересів депутатів Полтавської міськради

 

Це тільки розминка

 

Попри те, що на 15-й сесії буквально відбувся переворот на політичній арені ради, однак фінансові питання ухвалені без протиріч (хоча до голосування за зміни до бюджету ще повернемося в наступній частині матеріалу).

Стабільно кількасот мільйонів перевиконання бюджету здебільшого «проїдаються» соцвиплатами, забиваннями цвяхів і мощенням доріжок піару. Тисячі коштів зникають за кошторисами Програм, дія яких не торкнеться і відсотка містян. Крім того, бюджетний процес лишається закритим і не обговорюваним; проекти рішень продовжують з'являтися без додатків і невчасно (напередодні сесії/комісії). Система управління майном міста – теж за кулісами. Полтава так і не стає на шлях прозорої оренди та продажу, без чого втрачає значні статті доходів. Цього разу через невчасну та неповну публікацію додатків до проектів рішення (теж, не без аспекту політичного фактору) не відбулося засідання комісії. Варто таки робити висновки. 

Транспортна система має більше шансів на оновлення – ухвалений черговий Меморандум. Важливість отримання кредиту від ЄБРР може стати не лише засобом досягнення разової купівлі транспорту: за правильних переговорів і дотримання пунктів (сподіваємося, уже майже погодженої) угоди місто матиму шанс взяти участь і в інших програмах ЄБРР, наздогнавши сусідів у питаннях енергозбереження, модернізації транспорту тощо. Нинішня влада має усвідомити, що сучасне управління містом – не розподіл податків містян один в один, а пошук можливостей залучити ресурси однодумців, готових допомогти.

На відміну від бюджетних, точкою зіткнення на сесії стали містобудівні та кадрові питання. Саме їх ми проаналізуємо наступного разу, але в розрізі політично-містобудівних баталій.

 

Інфографіка ЗМІСТу

 

Опублікована: 29 травня 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація