Туристичний аналіз локацій Полтави від голови профільного підкомітету ВРУ Анни Романової. Частина І

Автор: Валерія Бабич, 16 травня, 16:44

Фото: Голова підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності Анна Романова поділилася враженнями про туристичний потенціал Полтави


Що бачить турист, коли приїздить до Полтави вперше? Яке враження складається у нього про місто та його жителів і з чим, врешті, воно асоціюється? А також, яку привабливість мають туристичні місця Полтави та найближчих районів і чи є у них потенціал? Про це ми поговорили із народною депутаткою України, секретаркою Комітету Верховної Ради з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму, а також головою підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності Анною Романовою.

 

Гоголь, галушки та Диканька. Полтава в уявленні туристів

До Полтави Анна Романова приїздить вперше, тому враження, що склалися у неї від міста, не тільки як експертки, а ще і як звичайної туристки. Ми обрали 10 туристичних місць та «фішок» Полтави і найближчих локацій та запитали у фахівчині, на якому рівні їхня привабливість та чи мають вони потенціал. І нехай ці думки будуть трохи суб’єкивні та не до кінця репрезентативні, але, все ж таки, вони дають велику кількість інформації для роздумів.

Анна Романова - голова підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності

Усі об’єкти були оцінені за 10-бальною шкалою по відношенню до виключно всеукраїнського туриста. Перший критерій – привабливість тут і зараз, другий – максимальний потенціал у майбутньому за правильного підходу. Тож, до вашої уваги перші 5 місць, враження депутатки та поради, до яких варто дослухатися.

«Жителі міста сприймають його не так, як турист, відвідавши місто вперше. Я займаюся розвитком туризму увесь свій робочий та велику кількість вільного часу, експертка, але можу поглянути на нього з точки зору туриста. Адже більшість керуються лише власними враженнями, їм місто або подобається, або не подобається. І дуже правильно запитувати думку в людей, які приїздять вперше», ‒ зазначає Анна Романова.

Про туристичні локації, бренди Полтави та їхній потенціал поговорили з Анною Романовою

Щодо Полтави, то як говорить Анна Романова, враження досить суперечливі. І очевидним є той факт, що влада міста не робить нічого задля популяризації свого міста серед українських туристів, не говорячи вже про закордонних. Наразі, існують якість усталені асоціації із регіоном, створені, більшою мірою Гоголем, Котляревським, але ніяк не сучасними представниками та керівниками міста.

Якщо запитати жителів інших міст та областей, що вони знають про Полтаву, то зі слів фахівчині, це будуть галушки, Гоголь та Диканька. Що стосується новітніх асоціацій, які сформувалися вже протягом останніх 5-10 років, то їх не так багато.

«Насправді, у Полтаві все погано. Як правило, коли я мало що знаю про місто, то очікую, що мене щось вразить. А Полтава не підтвердила моїх очікувань. Я просто не сподівалася побачити той Кадетський корпус, розвалини в центрі міста, і це стосується не тільки Кадетського, не очікувала і такої  зовнішньої реклами. Ми часто чуємо фразу: "На вихідні я їздив у Кам’янець-Подільський/Львів/Чернівці". Але ми майже ніколи не чуємо, що хтось на вихідні їздив до Полтави».

 

Заповідник «Поле Полтавської битви»

1709 року відбулася Полтавська битва, яка мала наслідки для всієї Європи. Як зазначають історики, саме Полтавська битва стала катастрофою не тільки для Швеції, а й для багатьох європейських країн.

 Поле Полтавської битви. Джерело - commons.wikimedia.org_1

Якщо музей може запропонувати відвідувачу тільки звичайну екскурсію, то туристичний потенціал досить низький, переконана експертка. За всесвітньо визнаною класифікацією, туристом вважається лише той відвідувач, який пробув на певній території більше, ніж 24 години, скористувався закладами харчування та тимчасового розміщення.

А якщо людина просто приїхала погуляти до якогось міста ‒ це не турист, а візитер. Такі візитери приносять лише збитки для міста. Адже місто прибирає сміття, що він викидає, візитер сплачує за вхід до музею 20 грн, що є нижче собівартості. По суті, як правило, місто дотує його відпочинок. Справжній турист має використовувати багато напрямків туристичної індустрії, а місто повинно створити такий продукт, який би був для нього цікавим.

Ще одним фактором, який перешкоджає цій локації стати популярною, це низька інформаційна насиченість. Як говорить Анна Романова, туристи бувають різні і мають різні зацікавлення, але є те, що їх об’єднує ‒ це бажання почути та побачить щось, що б змогло їх зацікавити.

Кожен житель свого міста цінує його історію та вважає її унікальною, але потрібно уміти її подати так, щоб це було цікавим і для туристів, зазначає експертка.

«Мені здається ця локація є абсолютно ніякою з точки зору сучасної архітектури та туризму. Ніяких сучасних речей, я так зрозуміла, там немає. На сьогодні воно взагалі непривабливе для туриста. Якби були якісь візуальні спецефекти, інтерактивні розваги, воскові фігури, театралізовані дійства, воно б мало певний потенціал».

Навіть більшість тих пам’ятників, які розміщені на території, є вже зовсім неактуальними, оскільки на сьогодні такі споруди мають бути не більше 2,5 метрів та мати доступ. Правильним є, коли з парковою скульптурою можна сфотографуватися, доторкнутися, навіть стандартно потерти «на фарт» якусь частину споруди.

Потенційним туристичним місцем Поле Полтавської битви може стати лише за умови осучаснення. Як зазначає фахівчиня, сама концепція історичної локації не є поганою ідеєю. Але історію потрібно подати так, щоб турист зацікавився і зміг черпати корисну для себе інформацію у цікавий, інтерактивний та сучасний спосіб.

Привабливість та потенціал локації

 

Локація Білої альтанки

Мабуть, найпопулярнішим туристичним місцем Полтави є Біла альтанка. Сюди ж входить пам’ятник галушці, Свято-Успенський собор, садиба Котляревського та інші об’єкти, розташовані поруч.

Біла альтанка. Джерело - drs.gov.u

Як говорить експертка, така туристична локація є необхідною для кожного міста. Адже вона поєднує історичний аспект міста, а також є його візитівкою. А  цитата із «Наталки Полтавки» Івана Котляревського «Де згода в сімействі, де мир і тишина, Щасливі там люди, блаженна сторона», що написані на верхній частині споруди – уособлюють сімейні цінності.

Комплекс архітектурних споруд на Соборному майдані створює гарну історичну локацію в місті. Особливо, з урахуванням того, що трендом сучасного туризму є наявність великої кількості фотолокацій, то цей комплекс є просто створеним для цього.

«Дуже гарні відкриваються краєвиди з майданчику навколо альтанки, особливо зараз, коли все квітне. На такій територіально невеликій локації, як цей майдан, можна зробити гарні фото з різних місць. Це і на фоні собору, і на фоні самої альтанки, і на фоні краєвиду, що відкривається з оглядового майданчика. Туристів, які хочуть мати гарні фото з подорожей – 80 відсотків».

Проте, як зазначає фахівчиня, не вистачає комплексних туристичних послуг. Для створення атмосфери міста на Соборному майдані добре було б створювати якісь ярмарки, фестивалі, запрошувати вуличних музикантів або якихось майстрів. Все повинно рухатися та бути цікавим.

Тож, якщо правильно створити туристичний комплекс, ця локація має гарний потенціал, щоб стати візитівкою міста, його духовним центром.

Привабливість та потенціал локації

 

 Решетилівська вишивка

Решетилівська вишивка є унікальною у своєму роді технікою вишивання «білим по білому». Ця вишивка створює рисунок високого рельєфу зі світлотіньовим моделюванням.

Решетилівська вишивка. Джерело - vsviti.com.ua

Як говорить Анна Романова, мати таку унікальність замало, потрібно уміти її презентувати на найкращому рівні та запропонувати туристові. Вона вважає, що стати гарною туристичною локацією місто зможе лише в комплексі з іншими об’єктами Полтави та регіону.

«Ви мабуть, чули, що в Чернівецькій області є містечко, де шиють весільні сукні. Ну, шиють і що далі? Сам факт того, що щось десь робиться, шиється чи виготовляється, зовсім не є стимулом для туриста туди приїхати».

До самого осередку, де вишивають унікальною технікою, потрібно додати інші туристичні локації та розваги. У місті потрібно створити постійно діючі майстер-класи, торгові точки, фотолокації, експонати суконь та вишиванок, можливо якість театралізовані дійства із залученням самих відвідувачів. Для зразку може бути Опішня, але з іншим промислом. Тоді бренд «Решетилівська вишивка» матиме потенціал серед туристів, адже, перш за все вони хочуть отримувати враження.

Привабливість та потенціал бренду

 

Літературно-меморіальний музей Івана Котляревського

Полтавський літературно-меморіальний музей Івана Петровича Котляревського відкритий ще в 1952 році. Експозицію музею складає значна кількість документів та матеріалів, що розповідають про життєвий та творчий шлях письменника. Але наразі, об’єкт цікавий лише для полтавців. Він виконує важливу функцію самоідентифікації містян, однак зайвих ілюзій щодо його привабливості середньостатистичному національному чи міжнародному туристу плекати не варто.

Літературно-меморіальний музей І.П.Котляревського. Джерело - mistaua.com

«Коли мені говорять про такі музеї, мені стає сумно. Він же зовсім не цікавий для туристів з інших міст. За умови його осучаснення, використання інтерактивних приладів та театралізованості під час екскурсій, у нього є потенціал. Але зараз привабливість на двійку».

Взагалі, таких музеїв досить багато в кожному місті, тому важливо зробити його унікальним. Вивчення життя якось письменника можу бути цікавим, але за умови сучасної подачі інформації.

Привабливість та потенціал локації

 

RelaxParkVerholy

RelaxParkVerholy – готельно-ресторанний комплекс, що представляє великий спектр послуг та знаходитися у мальовничій місцевості, серед полтавських соснових лісів.

RelaxParkVerholy. Джерело - booking.com

Як вважає експертка, найбільшою із яскравих та позитивних для регіону асоціативних точок Полтавщини є RelaxParkVerholy. Важливим є і розміщення комплексу, адже він знаходиться за 12 кілометрів від обласного центру і для Полтави це потенційно вигідне «сусідство».

Комплекс, окрім гарного сервісу, має добре створений менеджмент. Керівництво виявило свою аудиторію і спрямовує логістику саме на неї, розміщуючи рекламу у глянцевих виданнях, створюючи таргетовану рекламу. Це робить хорошу репутацію.

Також, він включає більшість сучасних та трендових процедур. Наразі, популярними у спа-комплексах є процедури зі схуднення та різні детокс-програми, тож, якщо їх додати до спектру послуг комплексу, то його привабливість та потенціал серед туристів тільки зростатиме.

Єдині мінуси, які назвала еспертка – це відсутність цін у доларовому еквіваленті та англомовного перекладу сайту.

Також, місцева влада зовсім не використовує туристичний потік, який надходить до комплексу. Крім того, сам бренд RelaxParkVerholy є більш популярним та поширеним, ніж бренд міста Полтава. У популяризації міста влада має прив’язуватися до більш поширеного та позитивного бренду. Зробити максимально все для того, щоб цей бренд почав асоціюватися з самим містом. Наразі, бренд RelaxParkVerholy існує окремо від бренду Полтави.

«Турист комплексу Verholy – це ідеальний турист, а Полтава цим ресурсом зовсім не користується. Ті, хто приїздять на відпочинок до комплексу, ‒ платоспроможні.Часто це сім’ї, компанії друзів чи ділові люди, які приїздять на якісь семінари чи зустрічі. У будь-якому із цих випадків ‒ це цікаві платоспроможні туристи».

Як говорить експертка, міська влада може вивчати та моніторити туриста, який приїздить до RelaxParkVerholy, щоб зрозуміти, які потреби він має та в чому зацікавлений. Наступним кроком є розробка різних туристичних пакетів, співпраця з керівництвом комплексу. Як варіант, можна робити виїзні екскурсії містом чи навіть областю, долучати відпочивальників комплексу до різних фестивалів, ярмарків та розважальних заходів.

RelaxParkVerholy, на думку Анни Романової, є лідером серед об’єктів Полтавської області, на нього можна рівнятися, його можна вивчати та, головне, намагатися із ним співпрацювати, а не вважати за конкурента.

Привабливість та потенціал локації

 

Що стосується напрямів розвитку туризму в місті, то ми обрали 5 потенціалів, які можна було б використати для популяризації Полтави серед туристів, та попросили Анну Романову розташувати їх у порядку пріоритетності.

  1. Гастрономічний туризм

Найбільш дієвим та пріоритетним напрямком, на думку фахівчині, для Полтави є гастрономічний.

«Кожного разу, коли у мене запитують, куди рухатися Полтаві, щоб привабити туристів, я раджу, перш за все, шлях гастрономії».

  1. Рекреаційний туризм

«Кожне місто має потенціал, щоб розвинути рекреаційний туризм. Це гарна та перспективна ідея, головне – сучасний та прогресивний підхід».

  1. Сільський туризм, з урахуванням використання промислів

«Такі локації, як Опішня та Решетилівка, потрібно розвивати, але не лише як якісь одноденні події, а як цілий інтерактивний комплекс. Туристів потрібно залучати до процесу. Він має разом із майстром ліпити горщики чи вишивати сорочку».

  1. Історичний туризм, з використанням анімованих, містичних цікавинок

«З приводу історичного, навіть не знаю, кожне місто має свою унікальну історію. Іноді, коли я даю  пораду розвивати історичність, багато хто розуміє це зовсім не правильно. Потрібно уміти рухатися сучасним інтерактивним шляхом. Насправді, для мене дуже цікава Гоголівщина, містицизм, Диканька. Можна розвивати цей напрямок, там є гарний потенціал. Створити якесь театралізоване дійство з персонажами повістей Гоголя, із колоритністю, тоді це буде класно».

  1. Подієвий туризм, за умови створення якісних, цікавих подій, які б асоціювалися з містом та створювали йому гарну репутацію

«Події, насправді, можна створити у будь-якій локації. Все залежить від того наскільки вони будуть масштабними, унікальними та продуманими. У будь-якій локації можна створити якусь якісну подію. Не обов’язково для цього бути гарним розвиненим містом, і у Чорнобилі можна створити таку подію, щоб туди приїхало півсвіту».

Тож, ми навели лише 5 локацій у місті та неподалік від нього, які на сьогодні вважаються туристичними. Як ділиться своїми першими враження про Полтаву Анна Романова, місто має досить непоганий туристичний потенціал. Проте, одним із факторів, який би мав сприяти популяризації міста, є міська влада. Однак, на сьогодні, ситуація складається таким чином, що керманичі міста не виявляють у цьому ніякої зацікавленості. Зі слів експертки, у Полтаві не тільки не створюються туристично привабливі нові локації та маршрути, а й не зберігаються вже існуючі.

Повна картина вражень експертки та поради щодо покращення потенційної привабливості міста серед туристів, в наступній частині матеріалу.

Над матеріалом працювали Олексій Сердюков та Валерія Бабич

Інфографіка та обкладинка Наталі Баранник

Фото Олега Журавльова

Опублікована: 16 травня 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація