В'ячеслав Шерстюк: «Шевелити мізками» — модно, просто, доступно


Істинне знання полягає не в знайомстві з фактами  це створює тільки педанта, а в умінні користуватися фактами  це створює філософа.

Г. Бокль

Бути розумним – модно. Хоча відомі жарти, коли людина через десять років, стикаючись із якоюсь проблемою, вигукує – «нарешті мені мій диплом згодився»). Але мати великий багаж знань – це ще не значить вміло ним користуватися. Знання цінні в поєднанні з логічним мисленням, творчою думкою, вмінням виходити зі стереотипів.

Саме для таких людей, які хочуть і люблять думати, існують інтелектуальні ігри. І далеко не завжди для участі в таких іграх необхідно бути «Друзем» чи «Поташовим»: іноді просто достатньо спробувати. Більшість із тих, хто долучається до таких ігор, залишається в них надовго.

Чому? – Насправді це і складне, і легке питання водночас. Це і елемент спортивної боротьби, суперництва, і можливість зробити голові «мозковий штурм», переключитися з «буденщини» на щось інше, неординарне й цікаве. Але філософствувати про причини можна довго – краще взяти і спробувати. А от де і коли, в яких форматах, і буде представлено в цій публікації.

Існує кілька основних різновидів інтелектуальних ігор. Ми ж звернемося до основних, тих, до яких наразі можуть долучитися полтавці.

Спортивне «Що?Де?Коли?». Цей різновид відомої телевізійної вікторини з’явився 1989 року, і на цей час – є найпоширенішою інтелектуальною грою. Він відрізняється від популярної телевізійної версії тим, що одночасно, на одні ж і ті питання, грають багато команд. Головний принцип – гра команди проти команди/команд, у складі яких – до 6 чоловік. Відповіді здаються на бланках після кожного питання. Перемагає той, хто дає найбільшу кількість правильних відповідей. Рівень питань – у залежності від турніру.

Можна виділити два основні види «Спортивного ЩДК»:

  • очний: коли всі команди грають одночасно і в одному місці. Цей різновид дає більше азарту та елементу суперництва, адже всі «конкуренти» знаходяться поруч, і відомий поточний результат;
  • синхронний: команди грають на різних майданчиках, по одній чи по кілька, у певний часовий проміжок, як правило, 3-5 діб. Такий вид дає змогу проводити гру на одні й ті ж питання між командами в різних куточках України та світу.

Спробувати свої сили на питаннях зі «Що?Де?Коли?». Спойлер

  1. Фенологічний календар зазначає кілька природних подій, які ознаменовують початок осені, як то опад жовтого листя, перші заморозки, та ін. Чи не найбільш показовим у цьому переліку є процес, протилежний тому, що зображений на чи не найвідомішій картині Олексія Саврасова 1871 р. То який процес ознаменовує початок осені, якщо вірити цьому календарю?
  2. Ансамбль Круглої площі в Полтаві майже весь був збудований у 1809-1811 рр., окрім цієї споруди. Причому, ознаку того, що вона належить так би мовити «перу» іншого митця, може помітити й проста пересічна людина без історико-архітектурних знань. Назвіть цю споруду і цю найпомітнішу ознаку.
  3. У фінальному матчі чемпіонату світу 1998 року Зінедін Зідан відзначився дублем. У 2002 році Зідан через травму зміг взяти участь лише в одному матчі, який Франція програла і не змогла вийти з групи. У фінальному матчі 2006 року Зінедін не впорався з емоціями і вдарив Марко Матерацці. Який фільм згадує автор статті про Зідана на сайті sports.ru, розповідаючи про ці три чемпіонати?
  4. Центральний персонаж картини Рембрандта «Нічна варта», мабуть, людина досить розсіяна. Про це свідчить предмет, який він тримає в правій, одягненій у рукавичку, руці. Назвіть цей предмет абсолютно точно.

Відповіді

  1. Відліт птахів (граків у тому числі). У Саврасова – «Граки прилетіли».
  2. Будинок кадетського корпусу та етажність (тут 3, у всіх інших тільки 2).
  3. «Хороший, поганий, злий».
  4. Рукавичка з правої руки.

 

Майданчики та турніри в Полтаві

1) «Полтавський обласний клуб інтелектуальної творчості “Що? Де? Коли?”» (голова – Ігор Гмиря, організатор турнірів – Наталія Криницька).

Полтавський клуб «Що? Де? Коли?» є одним із найстаріших міських клубів інтелектуальних ігор, і існує з 1986 р. З 1998 р. існує громадська організація із назвою, зазначеною в заголовку, яка є членом Ліги українських клубів – ЛУК.

Клуб проводить та організовує різноманітні турніри, переважно – «синхрони», зокрема – в рамках Всеукраїнського синхрону ЛУК, що є своєрідним чемпіонатом України. Усі питання на цих турнірах – нові, незаграні, рівень – досить високий (і по якості, і по складності). Усі результати, склади команд та рейтинги, вносяться до єдиної офіційної бази.

Окрім Всеукраїнського синхрону члени клубу постійно беруть участь у інших синхронних турнірах. Також клубом організовувався Міжнародний інтелектуальний фестиваль «Острів скарбів», де проводилися турніри з широкого спектру ігор та конкурсів. Забігаючи наперед, «заспойлеримо» найближчі плани клубу організації в рамках таких синхронних турнірів Чемпіонату Полтавської області зі «Що?Де?Коли?». Сподіваємося, вийде).

Острів скарбів

Останній фестиваль «Острів скарбів» 2013 р.

2) Турнір «Інтелектуальний капітал міста».

Організатор гри – Юлія Городчаніна (ГО «Нова Полтава»):

«Зазначений турнір функціонує трохи більше півтора року. Розпочинався він ситуативно з гри про Полтаву «Полтавська битва між знавцями міста». Але кількість команд збільшувалася. Тож вирішили, що ігри мають бути постійними й відкритими для всіх бажаючих. Наразі турнір налічує 30 команд, які грають у двох лігах: Вищій та Першій. А також маємо телевізійний формат з командами Вищої ліги, як додаткову мотивацію для гравців та інструмент популяризації гри».

Цей турнір – очний, проводиться для усіх команд одночасно. Сезон складається з трьох ігор. Після його завершення визначається чемпіон (переможець Вищої ліги), 2 кращі команди Першої ліги переходять на місце двох гірших у Вищу. Частота ігор – раз на місяць. Рівень питань – різний, переважно, середній та легкий (з урахуванням наявності багатьох нових і недосвідчених команд). Цікавим флеш-моб-заходом було проведення кількох ігор на вулиці, під викритим небом. Наступного літа чекаємо продовження).

Полтава

Гра «під відкритим небом» на вулиці Соборності

3) Турнір «Що?Де?Коли?» по-республіканськи».

Організатор гри – Олег Слизько (ВМГО «Студентська республіка»):

«У 2015 р. був заснований Клуб інтелектуальних ігор Студреспубліки. Республіканці на прикладі "Що? Де? Коли?" мали на меті показати полтавцям, що для реалізації громадських проектів не потрібно великих коштів, головне – бажання. І це, вважаємо, нам вдалося!».

Ще один турнір зі спортивного «Що?Де?Коли?». Вже відіграно чотири сезони. Турнір – очний, сезон тривалий, адже складається аж з 15-ти ігор. Усі команди – в одному «пулі», упродовж майже цілого року визначать кращого між собою. Зважаючи на велику кількість ігор, команди завжди мають можливість «відігратися» за якийсь невдалий тур, чи «відпрацювати прогул»).

file

Одна із ігор

Брейн-ринг. Надзвичайно «драйвова» та цікава гра. Вигадав її, як і класичне «Що?Де?Коли?» Володимир Ворошилов, перші турніри були відіграні ще у 1987 р. Це, певно, друга по популярності інтелектуальна гра.

У «Брейн-ринг» грають лише дві команди 1х1, по черзі змінюючи одна одну за столами (або ж за кубковою системою, або ж за турнірною «кожен з кожним»). Питання такі ж, як на «Що?Де?Коли?» (часом легші, так звані «кнопкові»), але тут інший формат та правила. Головний девіз – «хто швидше»: якщо є варіант правильної відповіді — треба встигнути дати її першим. Для цього існує спеціальна «електронна система» зі світловими індикаторами, яка фіксує хто швидше натиснув кнопку, і хто має право відповісти першим.

-ринг

Одна з ігор по Брейн-рингу між студентами Полтави

У Полтаві час-від-часу турніри з «Брейн-рингу» проводяться тим же «Полтавським клубом інтелектуальної творчості “Що? Де? Коли?”». Зокрема – серед студентів полтавських вищих навчальних закладів. У середньому – два рази на рік. До слова наступна така гра – досить скоро: 30 жовтня.

Паб-квіз (PubQuiz). Перший турнір по Паб-квізу був влаштований ще у 1970-х рр. у Великобританії. Його суть – гра у невимушеній обстановці в питних закладах (від чого, власне, і пішла назва). Гра першопочатково задумувалася з метою, перш за все, залучення нових клієнтів. Саме тому основним днем для ігор було обрано вівторки, – день, коли в пабах на ті часи було найменше відвідувачів.

На сьогодні ця гра набирає стрімкої популярності, перш за все через відносну спрощеність питань (у порівнянні зі «Що?Де?Коли?»), можливістю їх урізноманітнення (картинки, музика тощо) та поєднанню інтелектуального і пабного відпочинку.

Дмитро Федоров, організатор турнірів Паб-квіз у Полтаві:

«Паб-квіз у Полтаві проходить із квітня 2014 року. З того часу відіграно близько 50 ігор, 3 сезони і 2 кубки. Ігри проходили у пабах «ЦЕХ», «Villa Krokodilla», «ІV бастіон», «Хмільний бик», «Суржик-паб», зараз — в «Мохіто».

Участь може взяти будь-яка команда у складі до 6 чоловік (вживання пива необов’язкове, але бажане))). Кожна гра складається з 9 турів по 10 питань кожне. Одне за іншим задається досить швидко, з невеликими паузами на обдумування й запис. Відповіді записуються до бланків, здаються по завершенню кожного туру. Тематика – максимально широка, але згрупована у кожному турі в окремі логічні ланцюжки. Є обов’язкові тури з музичними треками, ілюстраціями, тож проявити себе може кожен.

Регламент: чемпіонат складається з 12 ігор. Проходять вони в Полтаві з інтервалом у 2-3 тижні. Кожної гри визначається переможець. Чемпіон сезону вираховується по загальній кількості балів, набраних за сезон у кожній грі.

 Спробувати свої сили: Спойлер

РАУНД КОНЕКШН (тема не оголошується, 9 питань, що пов’язані між собою. Саме цей зв’язок і є відповіддю на 10-те питання).

  1. Этот аппарат, состоявший из Кристалла, двух Квантов и Спектра, закончил свое существование 23 марта 2001 года, что повлекло, по некоторым оценкам, ликвидацию 100 тысяч рабочих мест. Каково НАЗВАНИЕ этого аппарата?
  2. Ричард Тревитик в 1808 году организовал аттракцион «Поймай меня, кто сможет», где ОН двигался со скоростью 19 км/ч. Исторический рекорд ЕГО скорости был поставлен через 130 лет и составил 202,58км/ч.
  3. Первое из них основано в Лондоне, а последнее – в Фучжоу, Дунгуань и Наньчин. Назовите ЕГО.
  4. На НЕМ расположены 11 стран, 2 океана, 2 моря, активный вулкан Вольф и даже ледник Каямбе. Назовите ЕГО.
  5. Появившись впервые 21 января 1976 г. ОН закончил существование через 27 лет активной жизни в основном между Лондоном, Парижем и Нью Йорком. Последний ОН покоится в Бристоле, а первый – в Ле-Бурже.
  1. С французского ЭТО переводится как «проход», в прямом смысле означает «Крытая галерея, соединяющая две улицы, с рядом магазинов по обеим сторонам», в переносном смысле обозначает «неожиданное происшествие, оборот дела». Ныне ЭТОТ ТЕРМИН употребляется в музыке, литературе, верховой езде, микробиологии и астрономии.
  2. Этот районный суд Киева, наряду с Печерским, широко известен одиозными решениями, в том числе, например, отказался признать факт агрессии России, потому что «это и так известно».
  3. Этот город на семи холмах находится на равном расстоянии от Одессы, Минска и Белгорода.
  1. Согласно словарю С. И. Ожегова, ЭТО - место, где что-либо проявляется с наибольшей силой.
  2. Что объединяет все ответы этого раунда?

Ответы

  1. МИР «кристалл» «Квант-1» и «Квант-2» «спектр» – название модулей
  2. Паровоз
  3. Метро
  4. Экватор
  5. Конкорд
  6. Пассаж – торговый ряд, виртуозная последовательность тонов, связный отрезок текста, прививка бактерий от одного животного другому, очень собранная и ритмичная рысь лошади, а также момент, когда небесное тело проходит между глазом наблюдателя и другим телом – ПАССАЖ.
  7. Шевченковский.
  8. Киев.
  9. Эпицентр.
  10. Торговые центры Полтавы.

Раунд картинок: завдання — назвати вчених за шаржами.

file_1

Відповіді: 1 Дарвін. 2. Шрьодінгер. 3. Пастер. 4. Франклін. 5. Резерфорд. 6. Рентген. 7. Тесла. 8. Галлей. 9. Левенгук. 10. Склодовська-Кюрі.

«Своя гра». Теж своєрідний і досить цікавий варіант інтелектуальної гри. Її головна суть заснована, в основному, на знаннях, ерудиції. Саме в цьому форматі «палац пам’яті» Шерлока Холмса знайде своє найяскравіше застосування). Вперше прототип з’явився в США, називався «Jeopardy!» («Ризикни!»). На сьогодні з 1994 року в Росії тривають зйомки вже адаптованої її версії під назвою «Своя гра».

Правила: це індивідуальний формат, участь беруть від 2 і більше осіб (зазвичай, оптимальна кількість 3 або 4), що грають по принципу «сам за себе». Для кожної «трійки-четвірки» гравців — окремий набір тем питань, який обирається випадковим чином. Кожна тема має назву, та формується з 5 питань, кожне з яких, у свою чергу, має свою ціну: 10, 20, 30, 40, 50 балів, що відображає їх складність. За «10» — що «знають всі», за 50 — умовно «розрив мізків».

Відповіді даються по принципу «хто швидше» (за допомогою плесків у долоні чи спеціальних електронних систем). Відгадав — отримуй у плюс ціну питання, помилився — в мінус.

гра

Кадр із мобільної версії «Своєї гри»

Поки що менш застосовуваним варіантом «Своєї гри» (але не менш азартним і цікавим) є «Ерудит-квартет». Гра, загалом, проходить за тими ж правилам, і на ті ж питання, але учасники поділяються на команди по 4 людини в кожній.

Мінімальна «обов’язкова програма» – три раунди по 4 теми. У першому, так званому «Світлому» раунді, усі теми оголошуються до його початку, і можна заздалегідь визначитися хто на яку буде відповідати (1 людина – 1 тема). Наступний раунд – «Напівтемний», де теми оголошуються перед кожним туром, і останній – «Темний», де ти спочатку сідаєш, і лише потім дізнаєшся, «на що попав»). У такому форматі гра відбувається яскравіше й неочікуваніше.

У Полтаві поки що такого роду турніри проводяться не часто. Свого часу були навіть чемпіонати зі «Своєї гри» та «Ерудит-квартету», що проходили, зокрема, в рамках фестивалю «Острів скарбів». Нещодавно проведений «пробний» «Ерудит-квартет» показав, що попит на такий формат є. Тож, можливо, в найближчому майбутньому буде організований і такий турнір.

Спробувати свої сили: Спойлер

1. «Безглузді винаходи».

10. У 1954 році в Британії винайшли дорожні знаки для ТАКИХ водіїв (сліпих).

20. У 1995 році бізнесмен з Техасу придумав «універсальний магніт» для виявлення нафти. А на ділі цей прилад виявився саме НИМ (компасом).

30. У 1970 році Роберт Крік оголосив про створення апарату, здатного брати проби ґрунту з Сонця. Як не парадоксально, назву апарат, за аналогією, отримав САМЕ ТАКУ (сонцехід).

40. Японці створили прилад для збирання ЦЬОГО. На ділі робот плутається в сторонах і робить безформну грудочку. Назвіть ЦЕ одним словом (орігамі).

50. У другій половині 19 століття був винайдений спеціальний пістолет від грабіжників, а містився цей гаджет у ньому (в гаманці).

2. Матриця «ху».

10. Це - один з ударів в боксі (хук).

20. Одне з імен відомого грецького бога теж з «ху» (Бахус).

30. Народне «збіговисько» в Монголії називається саме так (хурал).

40. Це - столиця Пуерто-Ріко (Сан-Хуан).

50. Назва цього естонського острова біля Саарема має «ху» в кінці і дві однакові голосні на початку (Ааху).

3. «Своя гра».

10. Саме так починається більшість питань у «Своїй грі» (саме так).

20. Саме стільки максимально можна набрати «плюс» за одну тему (150).

30. Саме така загальна назва тем, найбільш поширених у «Своїй грі» (матричні).

40. Саме в цій країні з'явилася «Своя гра» (США).

50. Саме так називається гра, де замість очок за правильну відповідь гравець отримує алкогольний напій на вибір, який він повинен одразу ж випити (алкогольний (п’яний) свояк).

4. «Звідки це, і хто сказав».

10. «Ми відповідаємо за тих, кого приручили» («Маленький принц», Лис).

20. «Ну що ж поробиш: людина смертна, і як справедливо сказано, раптово смертна» («Майстер і Маргарита», Воланд).

30. «Встигає всюди той, хто нікуди не поспішає» («Собаче серце», проф. Преображенський).

40. «Щастя – це коли ніхто не знає про твоє багатство» («Золоте теля», Корейко).

50, «Розрада нещасних – мати товаришів у скорботі» («Фауст», Мефістофель).

 

Тож, як бачите – зробити «зарядку для мізків» є де. Головне – бажання й не боятися. Як говорять досвідчені знавці тим, хто вагається приходити на такі ігри, мотивуючи, що «не надто розумні»: «Ви кажете, що не зможете, бо не надто розумні, і боїтеся показати це іншим. А от ми не боїмося, приходимо й доводимо це кожного разу».

Тож давайте розвиватися інтелектуально разом!

 


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація