Сергій Антоненко: Все просто – це ртутні відходи!


14 березня 2018 року о 9-й годині в приміщенні Октябрського районного суду м. Полтави, а саме в залі №48, відбудеться перше засідання у справі №554/9840/17 за моїм позовом про визнання незаконною бездіяльність органів місцевого самоврядування та зобов’язання вчинити дії до Виконавчого комітету Полтавської міської ради у зв’язку з відсутністю в Полтаві процесу окремого збору небезпечних відходів у складі побутових відходів від населення.

798090- 

Скриншот ухвали про розгляд справи №554/9840/17 за правилами спрощеного провадження

Суддя В.М. Микитенко ухвалою від 18.01.2018 року вирішив, що розгляд справи треба проводити за правилами спрощеного провадження. Статтею 257 КАС визначений перелік справ, які розглядаються за правилами спрощеного позовного провадження:

  1. За правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
  2. При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує:

1) значення справи для сторін;

2) обраний позивачем спосіб захисту;

3) категорію та складність справи;

4) обсяг та характер доказів у справі, у тому числі, чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо;

5) кількість сторін та інших учасників справи;

6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес;

7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Відсутність у Полтаві збору небезпечних відходів 1-го класу небезпеки у складі твердих побутових відходів, на думку суду, є справою незначної складності, розгляд справи не становить значний суспільний інтерес, не має великого значення для позивача та взагалі для мешканців Полтави. Та і взагалі, суд моєю особистою думкою як позивача щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження не цікавився, як того передбачає п.3 ст.257 КАС.

Відповідно до ст. 262 КАС, спрощений порядок розгляду справ зводиться до того, що відповідач подає письмове зауваження, а потім суд швиденько ухвалює необхідне рішення.

На мою думку, не викликаючи представників виконавчого комітету Полтавської міської ради до суду та не змушуючи їх особисто пояснити невиконання вимог екологічного законодавства, суд бажає уникнути додаткової уваги громадськості та засобів масової інформації.

Але вже пройшов той час, коли представники міської влади відписувались на «дурника» на запити, і все на цьому закінчувалось. І в мене є бажання вже «напрягти» чиновників та перевести спілкування з їхніх кабінетів до зали судових засідань. Тому подав клопотання до суду про розгляд справи в судовому засіданні з викликом відповідача.

file_15

Для привернення уваги громадськості до судового процесу, до виконавчого комітету Полтавської міської ради та до захисту права на чистого довкілля, яке гарантує ст. 50 Конституції України, оприлюднюю свій позов.

Цим позовом можуть користуватися активні, свідомі громадяни, яким не байдуже забруднення навколишнього середовища в інших містах України.

Захист права на чисте довкілля та дотримання екологічного законодавства є ознакою створення/існування громадянського суспільства в будь-якій країні.

 

АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПОЗОВ

про визнання незаконною бездіяльності органів місцевого самоврядування

та зобов’язання вчинити дії

 

У 1998 році вступив у дію Закон України «Про відходи», відповідно до якого небезпечними відходами є, відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров'я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.

16 лютого 2010 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері поводження з відходами». Завдяки цьому нормативно-правовому акту, у Законі України «Про відходи» з’явилася стаття 35-1. Вимоги щодо поводження із побутовими відходами, у якій зазначено: «Небезпечні відходи у складі побутових відходів збираються окремо від інших видів побутових відходів, а також мають відокремлюватися на етапі збирання чи сортування та передаватися спеціалізованим підприємствам, що одержали ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами».

Термін «небезпечні відходи у складі побутових відходів» використовується і в інших нормативно-правових актах.

Так, у Постанові Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 р. №541 «Про внесення змін до Правил надання послуг з вивезення побутових відходів», наводиться таке визначення: «небезпечні відходи у складі побутових відходів – відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках і мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть творити значну небезпеку для навколишнього природного середовища або здоров'я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними».

Відповідно до ч. 55 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами відноситься до виключної компетенції місцевих рад.

Таким чином обов’язок щодо організації процесу по збиранню та перевезенню відходів, у тому числі і небезпечних у складі побутових відходів покладається на органи місцевого самоврядування.

Вважаю, що на сьогоднішній день, Виконавчим комітетом Полтавської міської ради, грубо порушуються мої конституційні права, а також права інших мешканців міста Полтави, оскільки не виконуються норми закону щодо збирання небезпечних відходів у складі побутових відходів, наприклад таких як:

  • ртутьвмісні відходи (люмінесцентні енергозберігаючі лампочки, ртутні (медичні) термометри тощо);
  • оргтехніка, комп’ютери / комп’ютерна техніка, офісна, побутова та електронна техніка, хімічні елементи живлення, електронно-променеві трубки-кінескопи (бій скла електронно-променевих трубок-кінескопи) тощо;
  • медичні відходи (голки, шприци, системи, пробірки, ампули, наконечники, рукавички, бинти, рентгенівська плівка тощо);
  • фармацевтичні відходи (прострочені, непридатні ампули, пробірки, таблетки, мазі, розчини, лікарські препарати / ліки тощо);
  • покришки відпрацьовані (автомобільні, велосипедні тощо);
  • та інші небезпечні відходи.

Звертаю Вашу увагу, що:

  • ртутьвмісні відходи (люмінесцентні енергозберігаючі лампочки, ртутні (медичні) термометри тощо);
  • оргтехніка, комп’ютери / комп’ютерна техніка, офісна, побутова та електронна техніка, хімічні елементи живлення, електронно-променеві трубки-кінескопи (бій скла електронно-променевих трубок-кінескопи) тощо;
  • медичні відходи (голки, шприци, системи, пробірки, ампули, наконечники, рукавички, бинти, рентгенівська плівка тощо);
  • фармацевтичні відходи (прострочені, непридатні ампули, пробірки, таблетки, мазі, розчини, лікарські препарати / ліки тощо);
  • покришки відпрацьовані (автомобільні, велосипедні тощо),

що використовувалися в процесі життя і діяльності людини у побуті, є небезпечними відходами, які є складовою побутових відходів та визначаються чинним законодавством як небезпечні відходи у складі побутових відходів, оскільки вони містять у своєму складі шкідливі для здоров’я людини хімічні речовини – ртуті, кадмію, свинцю, цинку та марганцю тощо.

Законодавством врегульовано процес збирання, перевезення та утилізації небезпечних відходів у складі побутових відходів наступними нормативними документами.

Відповідно до ст. 2 Постанови Кабінету міністрів України від 10 грудня 2008 р. №1070 «Правила надання послуг з вивезення побутових відходів» (далі Постанова) небезпечні відходи у складі побутових відходів – відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках і мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища або здоров'я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.

Згідно зі ст. 3 Постанови, власники або балансоутримувачі житлових будинків, земельних ділянок укладають договори з особою, яка визначена виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Договір про надання послуг укладається відповідно до типового договору (надалі Договір), наведеного у додатку 1.

Відповідно до п. 4 Договору, небезпечні відходи у складі побутових відходів подано в переліку побутових відходів, які вивозяться виконавцем послуг за контейнерною схемою.Також зазначеною Постановою, а саме додатками 2 та 3, передбачено мінімальні норми з надання послуг на вивезення побутових відходів, у тому числі й небезпечних, а також спосіб розрахунку обсягу і вартості послуг з вивезення побутових відходів.

Згідно з додатком 1 до Постанови Кабінету міністрів України від 16 листопада 2011 р. №1173, наявність спеціально обладнаних транспортних засобів для збирання та вивезення побутових відходів, в тому числі небезпечних відходів у складі побутових відходів, є однією з кваліфікаційних вимог до учасника конкурсу по визначенню виконавця послуг з вивезення побутових відходів.

Згідно з п.1.4. Правил експлуатації полігонів побутових відходів, на полігони побутових відходів дозволяється приймати побутові відходи (окрім рідких побутових відходів та небезпечних відходів  у складі побутових відходів)…

Відповідно до ч. 4 п. 7 додатку №2 Постанови Кабінету міністрів України від 16 листопада 2011 р. №1173 – типового договору на надання послуг із вивезення побутових відходів на певній території міста – вивезення небезпечних відходів у складі побутових відходів визначено в якості обов’язку виконавця послуг.

Згідно зі ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції місцевих рад відноситься:

  • надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію;
  • визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами;
  • вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства.

Відповідно до ст. 30 та 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить:

  • вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин;
  • затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів;
  • затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів;
  • здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів;
  •  визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства;
  • здійснення контролю за діяльністю суб'єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами;
  • здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.

Стаття 21 Закону України «Про відходи» також окреслює повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами. Зокрема, вказана стаття передбачає, що органи місцевого самоврядування мають забезпечити:

  • виконання вимог законодавства про відходи;
  • розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів;
  • організацію збирання і видалення побутових відходів;
  • затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням;
  • вжиття заходів для стимулювання суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами;
  • вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами;
  • здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території;
  • ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів;
  • сприяння роз'ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини;
  • надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об'єктів для зберігання та захоронення відходів;
  • надання дозволів на будівництво або реконструкцію об'єкта поводження з відходами на відповідній території селища або міста;
  • надання дозволів на експлуатацію об'єкта поводження з небезпечними відходами на відповідній території селища або міста;
  • здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону. 

Таким чином, практично усі функції щодо регулювання відносин у сфері поводження із відходами, в тому числі з небезпечними та побутовими відходами, відносяться до компетенції органів місцевого самоврядування.

З огляду на наведені вище норми чинного законодавства, вбачається, що питання щодо збирання та вивезення небезпечних відходів в достатній мірі врегульовано законодавством, однак відповідач не виконує покладених на нього обов’язків щодо збирання та організації утилізації небезпечних відходів у складі побутових відходів, наприклад таких, як:

  • ртутьвмісні відходи (люмінесцентні енергозберігаючі лампочки, ртутні (медичні) термометри тощо);
  • оргтехніка, комп’ютери / комп’ютерна техніка, офісна, побутова та електронна техніка, хімічні елементи живлення, електронно-променеві трубки-кінескопи (бій скла електронно-променевих трубок - кінескопи) тощо;
  • медичні відходи (голки, шприци, системи, пробірки, ампули, наконечники, рукавички, бинти, рентгенівська плівка тощо);
  • фармацевтичні відходи (прострочені, непридатні ампули, пробірки, таблетки, мазі, розчини, лікарські препарати / ліки тощо);
  • покришки відпрацьовані (автомобільні, велосипедні тощо);
  • та інші небезпечні відходи.

Відповідно до ст. 16 Конституції України, держава зобов’язана забезпечувати екологічну безпеку і підтримку екологічної рівноваги на території України, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.

Згідно ст. 50 Конституції України, кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Відповідно до ст. 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до ст. 66 Конституції України, кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Під час вивчення питання щодо шкідливості вказаних відходів, мною було вивчено звіт «Про науково дослідну роботу за договором від 19.12.2012 року №Н-17/473-2012, додатковим договором від 16 квітня 2013р. №1-17/59-2013, проведення досліджень щодо безпечного поводження з компонентами (складовими) небезпечних відходів у складі побутових відходів, за авторства: В.А.Кравченко, І.Л. Бондар, Н.В.Муравйова, І.Ф. Менжинська, Ю.Б. Мамонтов, О.О.Слюсар.

Згідно наведеного звіту, кожна розрядна люмінесцентна лампа містить токсичний метал – ртуть. Ртуть та її сполуки (сулема, каломель, ціанід ртуті) вражають нервову систему, печінку, нирки, шлунково-кишковий тракт, при вдиханні – дихальні шляхи. Також дуже небезпечні скиди ртуті у воду, оскільки в результаті діяльності населяють дно мікроорганізмів відбувається утворення розчинної у воді і токсичною метил ртуті. Як підрахували експерти, якщо помножити цю кількість на населення України та на кількість ламп, які припадають на кожного українця (вдома та на роботі), то щороку на полігони населених пунктів України потраплятиме більше 500 кілограмів ртуті. Разом із тим лише один грам ртуті, який потрапив у довкілля, здатний призвести до забруднення (перевищити рівні гранично допустимих концентрацій) більше ніж 3300000 м3 повітря чи 200000 м3 води.

Також під час вивчення питання щодо шкідливості вказаних відходів, було вивчено інструкцію по експлуатації люмінесцентних трубчастих ламп, де чітко вказано кількісний вміст ртуті, а саме:

 Відповідно до п.2.4. Інструкції по експлуатації Лампи люмінесцентні трубчасті низького тиску, розрахункова кількість кольорових металів, що містяться в кожній лампі, подана в таблиці 2, а саме: Тити лампи: ЛФ 40, ЛВ 20, ЛДЦ 20, ЛДЦ 18, ЛЕЦ 18, ЛТЕЦ 18, ЛБ 80, ЛД 80, ЛДЦ 80 – містять 0,12 г ртуті.

Згідно з п. 4.3. Інструкції по експлуатації Лампи люмінесцентні трубчасті низького тиску, внаслідок токсичності ртуті та її парів, а також люмінофору, який знаходиться на внутрішній поверхні лампи, у випадку зруйнування лампи необхідно ретельно зібрати залишки ртуті гумовою грушею, а місце, де розбилась лампа, промити розчином марганцевокислого калію…

Згідно з п.4.4. Інструкції по експлуатації Лампи люмінесцентні трубчасті низького тиску, до вивозу ламп на місце звалювання господарсько-побутових та промислових відходів ртуть, яка міститься в лампах, повинна бути вилучена або нейтралізована.

Перераховані положення Інструкції по експлуатації Лампи люмінесцентні трубчасті низького тиску свідчать про небезпеку люмінесцентних ламп і вимагає спеціального режиму поводження та утилізації.

В інструкції чітко сказано: лампа містить 0,12 грам ртуті, викидати не можна, лише здавати до спеціальних пунктів, які зобов’язані створити місцеві органи влади.

Начальник інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста В. Рак в листі відповіді від № 0107/031-10/8-з повідомив: «Що в бюджеті міста на 2017 рік коштів для збирання та утилізації ртутьвмісних відходів 1-го класу небезпеки від населення міста не передбачено».

Враховуючи викладене, через незаконну бездіяльність Виконавчим комітетом Полтавської міської ради, завдається значна шкода навколишньому середовищу, що в свою чергу грубо порушує ст. 50 Конституції України, відповідно до якої, кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Відповідно до ч. 8 ст. 22 КАС України, спори між адміністративними судами щодо підсудності не допускаються.

Доводжу до Вашого відома Київським апеляційним адміністративним судом була підтримана апеляційна скарга на позов до Київської міської ради з подібними вимогами Справа: 826/8725/14.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 6, 7, 17, 18,19 КАС України, ст.ст. 16, 50, 55, 66 Конституції України, –

Прошу:

  1. Визнати незаконною бездіяльність Виконавчого комітету Полтавської міської ради, щодо організації збирання, вивезення та утилізації небезпечних відходів у складі побутових відходів, зокрема:
  • ртутьвмісні відходи (люмінесцентні енергозберігаючі лампочки, ртутні (медичні) термометри тощо);
  • оргтехніка, комп’ютери / комп’ютерна техніка, офісна, побутова та електронна техніка, хімічні елементи живлення, електронно-променеві трубки-кінескопи (бій скла електронно-променевих трубок-кінескопи) тощо;
  • медичні відходи (голки, шприци, системи, пробірки, ампули, наконечники, рукавички, бинти, рентгенівська плівка тощо);
  • фармацевтичні відходи (прострочені, непридатні ампули, пробірки, таблетки, мазі, розчини, лікарські препарати / ліки тощо);
  • покришки відпрацьовані (автомобільні, велосипедні тощо);
  • та інші небезпечні відходи.
  1. Зобов’язати Виконавчий комітет Полтавської міської ради виконати покладені на нього законодавством обов’язки, щодо організації процесу зі збирання, вивезення та утилізації небезпечних відходів у складі побутових відходів, зокрема:
  • ртутьвмісні відходи (люмінесцентні енергозберігаючі лампочки, ртутні (медичні) термометри тощо);
  • оргтехніка, комп’ютери / комп’ютерна техніка, офісна, побутова та електронна техніка, хімічні елементи живлення, електронно-променеві трубки-кінескопи (бій скла електронно-променевих трубок-кінескопів) тощо;
  • медичні відходи (голки, шприци, системи, пробірки, ампули, наконечники, рукавички, бинти, рентгенівська плівка тощо);
  • фармацевтичні відходи (прострочені, непридатні ампули, пробірки, таблетки, мазі, розчини, лікарські препарати / ліки тощо);
  • покришки відпрацьовані (автомобільні, велосипедні тощо);
  • та інші небезпечні відходи

шляхом укладення на конкурсних засадах необхідних договорів та контролю за їх виконанням, або контролю за виконанням вже укладених договорів.

  1. Судові витрати покласти на Відповідача.

---

Запрошую всіх бажаючих 14 березня 2018 року о 09.00 годині до Октябрського районного суду м.Полтави, зал судового засідання №48, на перше судове засідання щодо впровадження в Полтаві процесу збору небезпечних відходів та подальшої їх утилізації.


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація