Електронний квиток у Полтаві. Плюси, мінуси, підводні камені

Автор: Наталія Норіцина, 8 лютого, 12:24

Фото: Електронний квиток у Полтаві


Що трапилося?

 У січні 2018 року міська влада Полтави висловила намір удосконалити транспортну систему, у тому числі і запровадити автоматичну оплату проїзду. Ухвалений узимку 2017 року Верховною Радою закон про е-квиток дозволяє містам самостійно, без вказівок з Києва впроваджувати цю систему. Органи місцевого самоврядування мають право визначати, як саме організувати електронну систему, залежно від потреб жителів.

Якою буде система в Полтаві, місцева влада поки не визначилася. Наразі триває обговорення та прийом пропозицій щодо регуляторного акту «Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду».

 

Що таке «система з електронним квитком»?

Під системою з електронним квитком ми розуміємо систему, яка дозволяє, з одного боку, автоматизувати оплату проїзду і перевести її в безготівкове поле, а з другого, управляти мобільністю в місті. До того ж, вона дозволяє зробити єдиний квиток для всіх видів громадського транспорту. Такий підхід уже працює в Харкові.

Єдиний е-квиток на всі види транспорту в Харкові

Система допомагає управляти попитом на транспортні послуги, сприяє розвитку мобільності, зручності пересування громадським транспортом. Саме ця її складова є надзвичайно важливою, але її мало хто розуміє і оцінює належним чином.

Закон України щодо впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду містить два поняття: автоматизована система обліку оплати проїзду і електронний квиток.

Автоматизована система обліку оплати проїзду – це програмно-технічний комплекс, призначений для здійснення обліку наданих транспортних послуг за допомогою електронного квитка.

Електронний квиток – проїзний документ, який після реєстрації в автоматизованій системі обліку оплати проїзду дає право пасажиру на одержання транспортних послуг.

Автоматизована система передбачає повну відмову від готівкової оплати проїзду, коли кожен пасажир розраховується будь-яким зручним для нього «електронним» способом. А всі дані, отримані за допомогою е-квитка (про маршрути руху містян, про час перебування у громадському транспорті, пересадки і тому подібне), аналізуються та використовуються для подальшого удосконалення транспортної системи міста.

Електронний квиток просто дає пасажирам можливість розрахуватися безготівковим способом, при цьому не передбачає обов’язкової відмови від традиційного способу оплати.

 

Які бувають різновиди та моделі системи?

Є велика кількість різноманітних моделей управління мобільністю. Яку з них обрати, вирішує кожне місто для себе. Можливий варіант, коли пасажир оплачує час користування громадським транспортом, протягом якого він може здійснювати безлімітну кількість поїдок та пересадок. Також є системи, при яких оплачується вхід у транспортний засіб. Система з електронним квитком дає важелі, а як за їх допомогою управляти транспортною галуззю, вирішують на місцях.

 

Як це працює технічно?

Зараз пасажири громадського транспорту оплачують проїзд готівкою, передаючи гроші кондуктору або, взагалі, водієві. І якщо в першому випадку ви гарантовано отримаєте квиток, то у другому вам навряд чи його дадуть.

У ході впровадження е-квитка транспортні засоби обладнають спеціальними зчитувальними пристроями – валідаторами – або ж QR-кодами. Тобто залежно від того, яку саме систему обере місто, оплатити проїзд можна буде за допомогою смартфона (через мобільний додаток), банківською чи спеціальною проїзною електронною карткою. Остання являє собою пластикову картку багаторазового користування, яку можна поповнювати. Як це робити, знову ж таки, вирішить місцева влада: за допомогою терміналів, інтернет-банкінгу, смс або у спеціальних касах.

Приклад оплати проїзду у Львові (Джерело - tvoemisto.tv)

 

Чому не можна залишити так, як є?

Існуюча система оплати та контролю проїзду в міському пасажирському транспорті є застарілою та має багато недоліків. Зокрема, використання паперових квитків (які часто взагалі відсутні) не дає можливості проконтролювати реальний пасажиропотік на маршрутах. Це призводить і до маніпуляцій з перевезеннями пасажирів пільгових категорій. З одного боку – дискримінація: водії маршруток часто відмовляються пускати таких пасажирів у салон, мотивуючи це тим, що всі «безкоштовні» місця вже зайняті, і просять чекати чи то наступний автобус, чи то тролейбус. З іншого боку – імовірні фінансові махінації. Приватні фірми вимагають у влади відшкодувати їм витрати на перевезення пільговиків, однак реальну цифру таких перевезень встановити зараз нереально, тому доводиться вірити на слово перевізнику. Без даних пасажиропотоку практично неможливо побудувати транспорту модель міста, і, як наслідок, зробити рух транспорту рівномірним та регулярним, розвантажити транспортну систему у години-пік та зробити доступними віддалені частини міста.

 

Які переваги надає впровадження системи?

Перше – це оптимізація збору виручки. Комунальні підприємства витрачають 40% зароблених коштів на їхній збір. Це відбувається тому, що оплата проїзду здійснюється готівкою, а її потрібно порахувати, транспортувати, та ще й заплатити кондуктору і т. д.

За допомогою е-квитка ці витрати можна зменшити до 3%. Система передбачає, що на маршрутах працюватимуть лише контролери. За допомогою спеціальних пристроїв для сканування карток вони перевірятимуть, чи оплатив пасажир свою поїздку.

Плюс до цього, розрахунок у безготівковій площині унеможливлює будь-які маніпуляції з коштами. Це дасть змогу вивести велику кількість коштів з тіні. Адже щороку в Україні у транспортній галузі обертається близько 1,5 млрд неврахованої готівки.

Друга перевага – це управління мобільністю. Наприклад, місто може прийняти рішення зробити комунальний транспорт безкоштовним у певні дні чи години, щоб стимулювати людей користуватися громадським транспортом, а не автомобілями. До того ж, пасажири зможуть їздити з одним е-квитком у різних видах міського транспорту.

По-третє, впровадження електронного квитка є проміжним етапом оптимізації транспортної системи. Самостійно такий підхід не вирішить проблем нерівномірного графіку та доступності, але може дати достовірні дані для їх вирішення.

Не варто забувуати і про гарантію пільгових перевезень, оскільки водії та кондуктори не знатимуть, хто з пасажирів має право безкоштовного проїзду. Підвищиться і безпеки руху, адже водії не відволкіатимуться на збір грошей.

Що передбачає введення системи

 

Що робити людям поважного віку, які не вміють користуватися електронними картками?

 Це може бути проблемою на перших етапах, тому систему бажано впроваджуючи поступово, паралельно залишаючи звичний спосіб оплати. Люди поважного віку, зазвичай, не хочуть змін. Вони хочуть стабільності. Але їм потрібно пояснити, що це робиться для їхніх дітей і внуків, щоб вони могли розвиватися. А виявити всі проблеми та адаптувати систему до потреб мешканців міста можна на рівні пілотного проекту. Людям потрібно роз’яснити, як саме працює система. Наприклад, піднести картку до пристрою досить просто, але, можливо, потрібно написати великими шрифтом «Прикласти тут». Такі дрібні нюанси можуть бути не очевидними на перший погляд. Але їх можна виявити під час проведення фокус-груп. Свого часу здавалося неможливим організувати користування банкоматами та банківськими картками серед людей поважного віку, але з часом більшість навчилася, і зараз із цим практично не виникає проблем.

 

Як можна вирішити питання з пільговиками ?

Система розрахована на те, що е-квитки будуть у кожного, при цьому всі пільговики отримають їх безкоштовно. При вході в салон пасажири пільгових категорій також прикладатимуть свою картку до зчитувального пристрою валідатора, але кошти за проїзд не зніматимуться. Це дасть змогу вести облік пільгових перевезень та уникнути дискримінації, адже водій не буде знати, пільговик це чи ні.

 

Чи вирішить впровадження електронного квитка всі проблеми з транспортом?

Ні. Два очікування, які ми не отримаємо від електронного квитка, – це обґрунтування вартості проїзду і оптимізація руху громадського транспорту. Наприклад, електронний квиток дасть змогу відслідкувати, яким маршрутом їздить велика кількість людей. Але насправді він може бути завантажений не тому, що надзручний для містян, а тому, що немає іншого, більш зручного. І виїзд додаткового автобуса проблему не вирішить. Тому перш ніж вводити е-квиток, потрібно переконатися, що маршрути відповідають потребам містян.

Приклад роботи системи з електронним квитком (Джерело - ua.news) 

 Хто має впроваджувати таку систему, міська влада чи приватні фірми?

Це питання має регулюватися договором між владою і перевізником. У документі мають бути чітко прописані обов’язки сторін: хто повинен забезпечити установку системи, за чий рахунок. Між приватними фірмами і владою діють ринкові відносини, тому все, що написано у «контракті», перевізники зобов’язані виконувати. Це варто враховувати і при проведенні майбутніх конкурсів на здійснення перевезень та укладанні нових договорів.

 

Чому приватні перевізники проти впровадження такої системи?

Перехід на таку систему буде невигідним лише для тих, хто ухиляється від сплати податків та не переймається якістю послуг, які надає.

 

У яких містах це успішно працює?

Е-квиток в міському транспорті вже запровадили такі міста як Київ, Харків, Суми, Тернопіль, Львів, Житомир. Як система в Україні це не працює ніде. У містах розгорнута масштабна діяльність по імітації впровадження е-квитка. Наприклад, у Сумах влада спільно з Приватбанком розвісили в салонах рухомого складу QR-код. Відкриваючи додаток Приват24, ви наводите сканер на цей код і оплачуєте поїздку зі свого рахунку. Якщо формально підходити до питання, то це електронний квиток. Той, хто хоче, може розрахуватися безготівковим способом.

У Києві та Харкові також закупили обладнання. Але це не є системою. Це просто електронні компостери. Це може виглядати як етапи запровадження системи електронного білета. Те, що виглядає як етапи впровадження системи, у подальшому може стати перешкодою на шляху до її реалізації.

 

Дмитро Беспалов, Олексій Сердюков, Наталія Норіцина

Обкладинка Наталія Баранник

Опублікована: 8 лютого 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація