Хроніки підтоплень і колекторних провалів у Полтаві: розповідь про загрозливий стан підземних комунікацій

Автор: Євгенія Каблучка, 10 квітня, 17:15

Фото: Полтава затоплена


Весна принесла в Полтаву не лише довгоочікуване тепло, а й комунальні проблеми – масові провали асфальту через аварії на каналізаційних колекторах і підтоплення. Деякі полтавці вже постраждали від води, яка нещодавно була снігом. Та якщо не почати активно вирішувати проблему, можна зазнати ще більшого лиха – каналізаційного. Спробували розібратися, чому це відбувається та хто в цьому винен.

 

Весна прийде – каналізацію прорве

За період потепління, коли із таненням снігу розпочалися зсувні процеси у ґрунті, на колекторах у Полтаві сталися 34 провали. Дані актуальні на 5 квітня 2018 року. Щоб зрозуміти, багато це чи мало, варто порівняти з кількістю провалів минулих років. Зокрема, головний інженер «Полтававодоканалу» Євген Забишний під час чергової аварії на вулиці Козака розповів: раніше протягом року фіксували 10–13 подібних аварій.

Провал на вул. Героїв АТО, 63

Основна причина, з якої виникають аварії на колекторах, – зношена система. 362 кілометрами каналізаційних мереж пронизана Полтава, з них 58,5 кілометрів – колектори діаметром 350–1000 мм. За інформацією «Полтававодоканалу», майже 90% колекторів зношені і потребують заміни.

Каналізаційна мережа міста будувалася поетапно: частину труб заклали в 60-х роках ХХ століття, а деякі почали «служити» у 80-ті роки.

Основні провали на каналізаційних мережах Полтави:

  • Колектор «Алмазний завод», рік будівництва – 1965-й рік;
  • Колектор заводу «Знамено»–«Молокозавод», рік будівництва – 1971–72-й;
  • Колектор «Східний 1», рік будівництва – 1959-й;
  • Колектор «Сади», рік будівництва –1983-й;
  • Колектор по вулиці Тимошенка, рік будівництва – 1974-й;
  • Колектор «Сінна-Мироненка-1 МКЛ», рік будівництва – 1968-й;
  • Колектор «ГРЛ», рік будівництва – 1966-й;
  • Квартальна каналізація провулку Космічний, рік будівництва – 1973-й.

Для того, аби стабілізувати «колекторне» питання, потрібно близько 50 мільйонів гривень на рік. Тоді, за підрахунками Євгена Забишного, можна за 5–7 років нормалізувати ситуацію.

Каналізаційна система Полтави

Засновником «Полтававодоканалу» є Полтавська обласна рада. Отже, допомагати комунальному підприємству має саме вона.

Близько 12,5 мільйонів гривень мають виділити на найближчій сесії з обласного екологічного фонду на усунення проблем по колекторам. Таку суму назвав заступник голови Полтавської облради Анатолій Ханко. Також він зазначив, що за 8,5 мільйонів гривень мають збудувати каналізаційний колектор по вулиці Маршала Бірюзова та Ковпака.  

Ймовірно, що це буде не остання допомога. За словами Анатолія Ханка, якщо у грудні 2018 буде перевиконання бюджету, можливо додаткові кошти з обласної «скарбниці».

Скільки грошей треба для ремонту колекторів у Полтаві

 

Користується місто, платить облрада

Маємо парадоксальну ситуацію, коли 80% каналізаційного господарства обласного комунального підприємства «базується» у Полтаві. Загалом «Полтававодоканал» обслуговує 447,87 кілометрів каналізаційних мереж, з яких 362,46 кілометрів – у Полтаві. Виходить, що фінансову допомогу «тягне» на собі облрада, а міська рада стоїть у стороні.

Чи не планує Полтавська міська рада фінансово допомогти «Полтававодоканалу» справитися з колекторною проблемою? Відповідь на це запитання ми сподівалися отримати від полтавських посадовців. Звернулися за коментарем до прес-служби Полтавської міськради. Та на момент виходу матеріалу відповіді не отримали.

 

Як Полтава пішла під воду

Перша хвиля великої води накрила Полтаву 17 березня. Тоді, починаючи з 10 березня, температура вдень коливалася від 0 до 2 градусів з позначкою плюс, тому сніг почав підтавати. Ситуацію ускладнив ще й дощ 15 та 16-го березня. І вже 17 березня Полтава «попливла».

За інформацією Віталія Шкаревського, начальника відділу інформації та комунікацій з громадськістю центру забезпечення діяльності ГУ ДСНС у Полтавській області, 17 березня надійшло 26 викликів щодо відкачування води. Найбільше постраждали мешканці таких районів як Поділ та Левада, вулиць Лугова та Вороніна.

 

Полтаву затопило

Віталій Шкаревський розповів, що тоді була задіяна вся техніка по відкачуванню води. Працювали і резервні караули. Робота велася у посиленому режимі.

Друга хвиля великої води прийшла на початку квітня. Наприкінці березня у Полтаву прийшло тепло, вже 1 квітня стовпчик термометра підвищився до 13 градусів вище нуля. 2 квітня був «потоп».

Чому виникла відповідна ситуація? Через неможливість зливової каналізації справлятися з великими об’ємами води чи через погану роботу комунальників, які після великих снігопадів вивезли недостатню кількість снігу з вулиць Полтави? Чи все ж винні природні чинники? За інформацією, яку заступник міського голови з питань ЖКГ Андрій Лямін повідомив «Полтавщині», сніг із Полтави вивозили на Зелений острів та вулицю Південну.

Ми додатково хотіли дізнатися, скільки вивезли снігу і яка ситуація у місті зі зливовою системою. Знову ж звернулися до прес-служби, яка мала б допомогти в отриманні коментарів. Та протягом 2 діб відповіді не отримали.

Схоже, що полтавську владу не обходить проблема підтоплення. Про це може свідчити ще й той факт, що 6 квітня не відбулася позачергова депутатська комісія з питань підтоплення. Засідання скасували, бо не змогли зібрати достатню кількість депутатів.

Полтаву затопило

 

Замість висновків

Можна констатувати, що підземні комунікації в Полтаві доживають свій вік. Щодо колекторів, якщо не почати інтенсивно вирішувати цю проблему, у місті може виникнути техногенна катастрофа. Уявіть лише, в епоху Інтернету залишитися без каналізації. Або ж одного разу їхати по дорозі і втрапити у яму, яка утворилася внаслідок прориву колектора та вимивання землі.

Можливо, не варто сподіватися на роботу рятувальників, а вчасно та в повному обсязі вивозити весь сніг, аби восени в період потепління деякі полтавці спали спокійно. Крім того, покращити роботу зливових мереж та відремонтувати дороги, щоб вулиці не перетворювалися на місиво.

 Фото Олега Журавльова

Обкладинка, інфографіка Наталі Баранник

Опублікована: 10 квітня 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація