Keep calm and make creative: які ідеї презентували та чому навчалися підприємці на Creative Enterprise Ukraine у Полтаві

Автор: Наталія Норіцина, 6 березня, 14:37

Фото: Тренінг із креативного підприємництва у Полтаві


Ексклюзивні речі для домашнього побуту з відходів деревини, прикраси з фанери з художнім розписом, авторські дитячі пледи для повсякденного користування, відеоконтент – полтавські підприємці можуть вразити різноманіттям та неповторністю виробів і послуг, які надають.

На жаль, креативні індустрії в Україні перебувають на початковому етапі. Тому підприємці, котрі вирішили працювати в цій сфері, часто стикаються з проблемами, які важко вирішити самостійно.

Аби розвинути креативну економіку, Британська рада в Україні разом з агенцією Nesta ініціювали проведення тренінгів для молодих креативних підприємців. Цього року такі заняття пройшли в чотирьох містах – Києві, Харкові, Рівному та Полтаві.

 

Спочатку був посібник

Попри те, що фраза «креативні індустрії» може асоціюватися з якимось науково-фантастичним фільмом, під цими словами розуміють доволі звичні для нас сфери діяльності: видавнича справа, дизайн, архітектура, візуальне мистецтво, музика, театр/танець, кіно, радіо та телебачення, відеоігри, ремесла, фотографія. А ще – ІТ-рішення, цифрові медіа, фестивальний менеджмент, креативні простори, маркетинг, піар (PR) для культурних чи креативних проектів, освітні проекти у сфері культури та інше.

Протягом останнього десятиріччя британська фундація з питань бізнесу та технологічних інновацій Nesta досліджувала конкретні потреби підприємців, які працюють у креативних напрямках. У результаті фахівці розробили посібник для креативного підприємництва «Бізнес у сфері креативних індустрій».

Посібник «Бізнес у сфері креативних індустрій» (Джерело - britishcouncil.org.ua)

Зазвичай, бізнес-планування – це доволі одноманітна і монотонна робота, а бізнес вписується у строгі рамки лінійного процесу. У сфері креативних індустрій працюють люди творчі, часто далекі від комерції. Їм буває складно поєднати творчу й комерційну складові в рамках проекту вже на етапі роботи над бізнес-планом, не кажучи вже про його реалізацію.

У Nesta вирішили розв’язати цю проблему. У посібнику експерти зібрали підходи до бізнес-планування, які залучають творчі здібності підприємців. Їхній посібник крок за кроком допомагає творчим людям спланувати, побудувати та проcувати новий креативний бізнес. Він пропонує методику розробки, тестування і перетворення творчих ідей на реальний бізнес. 

Посібник містить чотири типи матеріалів:

  1. Практичні частини, які допомагають описати свій бізнес, дослідити, як він працює, та розробити бізнес-модель, яка відповідатиме прагненням конкретного підприємця.
  2. Робочі таблиці в комплекті зі стікерами, які допомагають дослідити ключові аспекти бізнесу через моделювання.
  3. Реальні приклади ведення бізнесу від успішних підприємців, які свого часу скористалися таблицями та вправами з посібника.
  4. Методичні поради для викладачів, які планують використовувати матеріали для навчання студентів і молодих спеціалістів.

Ще однією важливою складовою посібника є цитати успішних людей, які мотивують та змушують по-новому подивитися на звичні речі. Наразі у вільному доступі є версії англійською та українською мовами.

 

Від посібника до тренінгу і навпаки

Попри довершеність посібника, на практиці виявилося, що недостатньо просто вручити його підприємцям. Такий підхід не міг дати бажаних результатів, власники креативного бізнесу часто так і залишалися сам на сам зі своїми проблемами, адже просто не могли правильно застосувати описану методологію.

Британська Рада вирішила на основі посібника розробити тренінги, які сприяють ефективнішому поширенню методології серед креативних бізнесів та стартапів. 

Британська Рада розробила на основі посібника тренінги

Головна мета занять – допомогти в пошуку рівноваги між творчим задумом та його бізнес-реалізацією. Експерти навчають бізнесменів-початківців чітко формувати завдання їхньої діяльності та розуміти, завдяки чому можна досягти успіху

Взяти участь у навчанні можуть і підприємці, які вже реалізували свій задум та працюють над ним не більше двох років, і початківці, котрі мають оригінальну ідею і планують розвинути на її основі сталий креативний бізнес.

Для більшої ефективності, на початку занять учасники тренінгу отримують лише окремі роздруковані сторінки посібника, які містять практичні завдання. А вже після завершення курсу підприємцям вручають усі чотири частини посібника, аби вони мали змогу попрацювати за методологією уже не самостійно, а зі своєю командою: партнерами чи працівниками.

Виконані практичні завдання посібника

Тренінг дозволяє підприємцям розвинути свої ідеї та оцінити їхню перспективність, а також здобути та зміцнити базові навички ведення бізнесу. Він складається з кількох основних тематичних блоків: особисті та професійні цінності, місія та візія проекту, портрет клієнта, маркетинг проекту, унікальність пропозиції, прототипування, управління фінансами, аналіз бізнесу, написання бізнес-плану. Окремим завдання методології є так званий «пітч», тобто 60-секундний монолог, за допомогою якого потрібно роз’яснити суть свого проекту сторонній людині, із якою не спілкувалися до цього. За легендою, це має проходити у ліфті.

 Моменти тренінгу

Тренінгові заняття тривають чотири дні. Кожен із них має свою специфіку.

Цілі першого дня навчання – означити основні компоненти бізнес-ідеї та визначити вплив бізнесу. Підприємці мають навчитися описувати свій бізнес, зокрема цінності, візію та місію, формувати бліц-резюме проекту.

Протягом другого дня підприємці мають зрозуміти своїх клієнтів та як працює їхній бізнес: навчитися описувати своїх клієнтів, визначати процеси та необхідні зв’язки для реалізації ідеї, а також переймати досвід інших креативних бізнесів.

Третій день навчання присвячений аналізу перспективності бізнес-ідеї та розумінню фінансових аспектів ведення бізнесу, внутрішніх та зовнішніх факторів, що впливають на бізнес та планування майбутнього, а також формуванню бізнес-моделі підприємства.

 Протягом другого дня підприємці вчилися розуміти своїх клієнтів

Три дні з підприємцями в Полтаві працювала фасилітаторка та бізнес-тренер Катерина Кравчук. Упродовж останніх семи років вона була програмним менеджером у проектах міжсекторної взаємодії. Катерина має досвід роботи з великими компаніями, такими як ДТЕК, Галнафтогаз, Нова Пошта, малим та середнім бізнесом, а також креативними індустріями. Впродовж трьох років вона координувала шведську програму підтримки приватного сектору в Україні.

Протягом занять тренерка не тільки знайомила учасників з методикою Nesta, а й кожному особисто допомагала розібратися з власною ідеєю, визначити пріоритети та цінності. Під час виконання практичних завдань усі мали змогу проконсультуватися з тренером та вирішити не зрозумілі для себе питання.

Тренерка Катерина Кравчук

Четвертий день тренінгу був присвячений локальному контексту та основним умовам ведення бізнесу в Україні, зокрема юридичним аспектам: реєстрація підприємства, оподатковування, найм персоналу. З правовими основами управління власною справою підприємців знайомили експерти з PwC Україна – фірми-учасниці міжнародної мережі компаній, що пропонує професійні послуги у сфері консалтингу та аудиту.

Після закінчення тренінгу учасники отримали сертифікати про проходження навчання та всі чотири частини посібники «Бізнес у сфері креативних індустрій» у друкованому вигляді.

 Підприємці отримали сертифікати про проходження навчання та посібники Nesta

Бажання взяти участь у тренінгу в Полтаві виявили вісімдесят підприємців з Полтави, Кременчука, Кропивницького та інших міст України. З-поміж них організатори на конкурсній основі відібрали двадцять п’ять. У тренінгу взяли участь як власники існуючих бізнесів, так і ті, що мають ідею.

Алла Ругалова прийшла на тренінг з бажанням надати існуючому бізнесу нового змісту через втілення нового напрямку – різьблення по дереву у стилі українського модерну. Вони з чоловіком хочуть відновити забутий традиційний український промисел, створюючи різьблені художні та прикладні вироби з деревини.

Різьблення по дереву у стилі українського модерну (Джерело – соцмережі)

Підприємиця говорить, що на тренінгу отримала базовий набір інструментів для впорядкування та організації бізнес-процесів, а також значно просунулась у формулюванні самої ідеї бізнесу. А ще – отримала заряд творчої конструктивної енергії від реальних рушіїв змін у нашій країні.

«Коли маєш ідею, ніби-то, цікаву, і зовсім не розумієш, що з нею робити далі і чи цікава вона насправді, то тоді каша в голові і купа сумнівів. Тепер маю впевненість у вірному напрямку і сам напрямок бачу в деталях та кроках».

Дмитро Нальотов також працює з деревиною. Його столярна майстерня The Tree займається виготовленням дизайнерських речей ручної роботи з відходів деревини. Серед продукції – предмети інтер’єру, сувеніри, іграшки, освітлювальні прибори, годинники та посуд.

Іграшки з решток деревини

«Дуже хороша методологія тренінгу, допомагає правильно підійти до бізнесу. Спочатку конкретно подумати, що це буде, усвідомити для себе, як це зробити більш правильно, а уже потім перейти до дій. Тренінг допоміг мені «упакувати» свою ідею, зрозуміти план розвитку бізнесу, приділити час формуванню ідеї у більш зрозумілий план дій».

Полтавка Наталія Мікеладзе має власний бренд NaSviato. Дівчина власноруч виготовляє брошки та підвіски ручної роботи з фанери. Мотиви для прикрас Наталія бере зі своїх картин, трансформує їх та допрацьовує макет. Макет вирізається з високоякісної фанери та розписується вручну акриловими фарбами.

«Я створюю ілюстрації, які можна носити на собі у вигляди пташки-брошки або абстрактного підвісу. Мистецтво – це не тільки картинна галерея. Його можна впроваджувати у побутові речі, надаючи їм інших сенсів».

Брошки з фанери (Джерело – соцмережі)

Роман Повзик працює у повноцінному відеопродакшені Yoda Consult. Він розповідає, що наразі вони з колегами активно працюють з відео, але, переважно, воно стає контентом для соціальних мереж і перебуває у стані «молодшого брата» відносно SMM. А хочеться, щоб вони були на рівних.

Приклад відео facebook.com/medioncenter

«Протягом навчання найцінніше, що отримав, – методика для структурування проекту. Велика частина часу на тренінгу – це можливість подумати «сам на сам» про цільову аудиторію, бізнес-процеси, бачення майбутнього. Три дні лише для стратегії у наш час — велика розкіш. Тепер застосовуватиму такі підходи і у своїй роботі. Три з половиною роки тому побачений календарний план повністю змінив моє відношення до роботи над проектами. Думаю, що «Креативне підприємництво» матиме подібний ефект».

Ще один позитивний момент, за словами Романа, – знайомства з іншими молодими креативними підприємцями. Двом з них він уже навіть пообіцяв провести тренінг з медіакомунікацій.

Ксенія Ялова на навчання приїхала із Кременчука, щоб удосконалити свою ідею створення агенції з ландшафтного дизайну.

«Дуже цінним для мене були завдання другого дня, націлені на глибоке розуміння цільової аудиторії, її потреб та інтересів, а також інформація про те, завдяки яким методикам можна проаналізувати та упорядкувати бізнес-процеси. Враження залишилися дуже позитивні, тому що і тренінг, і всі організаційні моменти були ідеально сплановані та на високому рівні. Відчула себе в іншій країні».

Дизайн Ксенії Ялової

Учасник Артем Самолисов прийшов на тренінг з ідеєю CityMap:

«Це навігаційна мапа міста з інтеграцією елементів, особливо важливих для туристів: видатних пам’яток, хостелів, готелів, ресторанів, кафе, місць відпочинку. Після тренінгу залишилося відчуття ясності в голові. Якщо спочатку було багато запитань – як, куди і де, – то зараз майже на всі є відповідь. Відчуття дуже круті; вражений як підходом, методом тренінгу, так і командою, яка організовувала та оточувала. Сподіваюся, це не остання наша зустріч».

Також ідеями, які розроблялися у ході навчання були: освітній та рекреаційний простір у селі Христинівка Лохвицького району, вироблення аерографії на одязі, архітектурна онлайн-бібліотека, освітній культурний проект, вироблення клатчів із дерева, зйомка документальних фільмів, створення бренду одягу для дітей, випуск друкованого суспільного журналу, створення туристичної карти у місті, етнофестиваль, альтернативні театри та креативні простори.

Варто зазначити, що такий тренінг проходив у Полтаві вперше. Загалом в Україні програма Creative Enterprise діє з 2015 року. Всеукраїнським партнером Програми є агенція PPV Knowledge Networks.

Окрім Полтави до неї вже долучилися Київ, Харків, Львів, Одеса, Рівне, Івано-Франківськ та Дніпро. Найкращі проекти учасників отримують фінансування на розвиток. Адже, на думку Пабло Росселло, директора з розвитку арт-програми Британської Ради в Україні, креативні підприємці є ключовими фігурами індустрії креативних економік. Саме вони виступають основним об’єднуючим фактором між талантом митців та їхньою аудиторією, тому підтримка їхньої роботи – вкрай необхідна.

 

Обкладинка Наталі Баранник

Опублікована: 6 березня 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація