Місто, що вбиває. Як зробити полтавські вулиці безпечними

Автор: Ялина Садовнікова, 13 березня, 16:54

Фото: Як зробити полтавські вулиці безпечними


Ця стаття написана у відповідь на резонансне ДТП у центрі Полтави, що призвело до смерті 15-річного Артема Левченко. Точніше – у відповідь на проблему безпеки руху в нашому місті, що роками ігнорується міською владою (адже саме мерія є замовником ремонтів та реконструкцій вулиць та доріг, а також має повноваження організувати та координувати процес вирішення цієї проблеми).

Показники смертності на дорозі в Україні значно перевищують середній показник у країнах Європейського Союзу – 78 осіб в Україні проти 50 осіб на 1 млн осіб у Європі (дані за 2017 рік). Лише за останні 3 роки на вулицях Полтави у ДТП загинуло 50 мешканців, а травмувалося більше тисячі.

Чому у ДТП гине так багато людей та як ми можемо зупинити явище, що вже отримало неофіційну назву «війна на дорогах»?

 

Наскільки небезпечні полтавські вулиці?

За час роботи нової патрульної поліції (від весни 2016-го до кінця 2018) у місті сталося 2 940 ДТП. Ось трохи статистики:

Статистика по Полтаві за останні три роки

Як показують теплові карти, створені Патрульною поліцією на основі даних про полтавські ДТП, місця концентрації розташовані на широких і відносно рівних вулицях (деякі з яких були капітально відремонтовані не так давно). Найбільша кількість аварій трапляється на вулицях Європейська, Гончара, Героїв АТО, Бірюзова, Петлюри, Соборності та Небесної Сотні, а також на перехрестях Європейської і Кириченко, Зигіна та Бірюзова, Соборності і Сінної, Київського/Харківського шосе і Європейської, Героїв АТО та Матвієнка.

За даними Патрульної поліції Полтавської області:

Теплова карта ДТП Полтави

Теплова карта ДТП з потерпілими

 

Джерело ВООЗ

Джерело: Звіт Світового банку (2009)

 

Чому дороги небезпечні та як це змінити

Три фактори аварій

 

За рекомендаціями ВООЗ, «містам і країнам необхідно почати застосовувати новий безпечний системний підхід до дорожнього руху, спрямований на досягнення максимальної безаварійності для всіх учасників дорожнього руху».

Безпечний системний підхід враховує уразливість людей до отримання важких травм в результаті ДТП і виходить з того, що система повинна проектуватися з допуском на людську помилку.

Найважливішими принципами такого підходу є безпечні дороги і узбіччя, безпечні швидкості, безпечні транспортні засоби та безпечні користувачі дороги. Інфраструктура міст може суттєво вплинути на досягнення перших двох принципів — безпечних доріг і швидкостей.

Джерело: ВООЗ

Джерело: ВООЗ

ВООЗ також акцентує на небезпеці дорожньої інфраструктури:

«Те, яким чином облаштовані дороги, може значно впливати на їх безпеку. Проектуючи дорожню інфраструктуру, необхідно виходити з обов’язкової вимоги безпеки всіх учасників руху. Для цього вони повинні бути належним чином обладнані для пішоходів, велосипедистів та мотоциклістів. Такі елементи, як пішохідні та велосипедні доріжки, безпечні переходи й інші засоби уповільнення руху транспорту, можуть мати найважливіше значення для зменшення ризику травматизму серед цих учасників руху».

 

Стратегія «Нуль смертей на дорозі»: усі помиляються

Чи можливо зовсім уникнути смертей на дорозі? На це питання дає відповідь реалізована у майже 1000 містах 22-х країн світу стратегія Vision Zero.

Глосарій:

Vision Zero («Нульове бачення») – стратегія, розроблена і схвалена парламентом Швеції у 1997 році, метою якої є зведення смертності на дорогах до нуля. Згідно з базовим принципом програми, до смертей на дорозі не можна ставитися як до неминучого зла, пов'язаного з автомобілізацією.

Стратегія будується на чотирьох головних припущеннях:

  1. людина робить помилки;
  2. здатність сприймати та витримувати навантаження у людини є обмеженою;
  3. втрачене життя повернути неможливо;
  4. у людини є право на безпечну транспортну систему і робоче середовище.

Звинувачувати людину в тому, що вона робить помилки – непродуктивно. Продуктивно організувати рух на дорогах таким чином, щоб ці помилки не призводили до втрати життів. Вирішувати проблему мають також дорожні інженери, ті, хто обслуговує дороги, конструктори та виробники автомобілів. Безпекою на дорозі можна і необхідно керувати.

Джерело: звіт Swedish Road Administration, дані державної агенції Transport Analysis

 

Як уникнути?

Захистити найвразливіших

Статистика по ДТП

Імовірність летальних випадків для пішоходів та велосипедистів залежить від швидкості, із якою рухалося авто. Розслідування показали, що при зіткненні з пішоходом на швидкості 30 км/год 90% пішоходів виживають, у той час, як зіткнення на швидкості 50 км/год призводять до загибелі 80% пішоходів. Саме тому стишення швидкості так сильно впливає на кількість та тяжкість аварій, а управління швидкістю в місті є ефективним засобом досягнення мети «нуль смертей на дорозі».

Дані: OECD Speed management report, 2006

Джерело: ВООЗ

Джерело: ВООЗ

 

Чим ширша дорога – тим швидше їде водій

Чому водій може перевищувати швидкість? Дослідження показують, що є прямий зв’язок між шириною смуги та швидкістю, з якою рухається водій авто. Чим ширша дорога, тим психологічно «безпечніше» на ній себе почуває водій, тим швидше він їде. Бажаючи зекономити час в дорозі, ми нехтуємо безпекою (своєю та оточуючих). Висока швидкість збільшує час, необхідний водієві на реакцію в разі небезпечних ситуацій на дорозі, чим швидше ви рухаєтесь, тим вужчим є фокус, який може охопити зір людини. Для пішоходів та велосипедистів під час зіткнення висока швидкість означає високу імовірність тяжких та смертельних травм. Саме тому одним з ефективних способів підвищення безпеки на дорозі є стишення швидкості авто.

Швидкість для водіїв

Існує ряд перевірених та дієвих інженерних засобів, які змушують водія уповільнитися. Застосовувати їх необхідно зважено, враховуючи умови та фактори в кожному конкретному випадку. Це і є задачею професійних проектантів та дорожників – пропонувати найбільш ефективне проектне рішення і вирішувати поставлені перед ними задачі та проблеми.

Ось кілька прикладів найбільш поширених засобів стишення руху на міських вулицях та пояснення, яким чином вони впливають на безпеку на дорозі.

 

Острівець безпеки

Це конструктивно відділена та захищена ділянка на проїжджій частині, на якій пішоходи можуть зупинитися до закінчення перетину дороги. Зазвичай використовується на широких вулицях з кількома смугами руху, де пішохідний перехід може бути занадто довгим для того, щоб перетнути його за одну фазу світлофору. Також використовується для фізичного захисту пішоходів на нерегульованих пішохідних переходах. Унеможливлює виїзд авто на зустрічну смугу. Згідно оновлених Державних будівельних норм В.2.3-5:2017 «Вулиці та дороги населених пунктів»:

«Острівці безпеки для пішоходів та велосипедистів слід влаштовувати на нерегульованих пішохідних переходах та, за можливості, на регульованих переходах. Не допускається влаштування нерегульованих пішохідних переходів без острівців безпеки на вулицях, які мають 2 і більше смуг руху в одному напрямку. За неможливості улаштування таких острівців безпеки слід передбачати регульовані пішохідні переходи».

Острівець безпеки у Переяславі-Хмельницькому. Фото: http://phm.gov.ua/

Острівець безпеки у Вінниці. Фото: Vinnitsa.info

 

«Дорожня дієта»

Передбачає скорочення кількості смуг, звуження ширини проїжджої частини та перерозподіл вивільненого простору вулиці на інші потреби (облаштування велоінфраструктури, розширення чи облаштування нових тротуарів, озеленення, організація місць для паркування тощо). Уповільнює швидкість за рахунок психологічного ефекту «тісноти» на вулиці – у таких умовах водій інтуїтивно рухається повільніше, щоб не пошкодити своє авто.

 Редизайн вулиці у Нью-Йорку методом дорожної дієти. Фото: Департрамент транспорту Нью Йорка.

Джерело: звіт Міністерства транспорту США

 

Кругове перехрестя

Це перехрестя, де транспортні засоби уповільнюються і починають круговий рух навколо центрального «острову» до виїзду на одному з поворотів з кругового перехрестя. Згідно того ж ДБН «Вулиці та дороги»:

«Саморегульовані перехрестя з рухом по кільцю слід улаштовувати за порівняно однакової інтенсивності руху на вулицях і дорогах, що перехрещуються або примикають, а також, якщо інтенсивність руху на лівоповоротних напрямках становить не менше ніж 40%».

 Кругове перехрестя

Факти

Глосарій:

Турбокільце — це особливий тип кругового руху, що передбачає вибір необхідної смуги для потрібного напрямку ще до входу на кільце. На самому ж кільці смуги розмічені не колами, а рукавами спіралі, які одразу направляють на потрібний напрямок. Тобто, основна відмінна риса — це стовідсоткове каналізування (направлення) потоку, без необхідності перелаштування в іншу смугу при маневрі.)

Проект оновлення організації схеми дорожнього руху із облаштуванням турбокільця в Івано-Франківську. Фото: Urban Consulting Group.

 

Антикишені

Антикишеня, на відміну від кишені (розширення проїжджої частини за рахунок тротуару чи зеленої зони), конструктивно виступає на проїжджу частину, продовжуючи тротуар. Антикишені унеможливлюють паркування авто у непередбачених для цього місцях (наприклад, поруч з пішохідними переходами, на поворотах і перехрестях тощо). Також антикишеня зменшує відстань та час перебування на проїжджій частині для пішохода.

Антикишеня

Антикишеня

 

Кутові радіуси поворотів

Більший радіус повороту сприяє вищій швидкості його проїзду. Зменшення радіусів змушують водія уповільнюватися під час поворотів, що зробить їх безпечнішими. Це також збільшує площу пішохідних зон та тротуарів.

Радіус повороту

 

Напрямні острівці та підвищена розділювальна смуга

Це конструктивно виділені елементи на проїжджій частині, що спрямовують потік авто в певному напрямі. Напрямні острівці допомагають водієві зорієнтуватися на складних перехрестях, унеможливлюють неправильні маневри та повороти, змушують бути більш обережним та стишити швидкість. Підвищена розділювальна смуга робить фізично неможливим виїзд на зустрічну смугу, стишує швидкість авто.

Підвищена роздільна смуга, Ізраїль. Фото: Аркадій Гершман

 

«Підвищений» пішохідний перехід

Це підняття рівня проїжджої частини до рівня тротуару на місці пішохідного переходу. Таким чином, не пішохід спускається на проїжджу частину, щоб перетнути вулицю, а водій авто «підіймається» та уповільнюється, щоб проїхати перехід. При цьому, на відміну від «лежачого поліцейського», проїзд підвищеного переходу не дає удару на ходову частину авто і пасажирів не «підкидає» в салоні.

Підвищений пішохідний перехід у центрі Івано-Франківська. Фото: АН «Фіртка»

Як працює такий перехід, можна побачити на цьому відео.

 

Зони з обмеженням швидкості 30 км/год

Спеціальний швидкісний ліміт, що вводиться для уповільнення трафіку та зменшення кількості та важкості ДТП (імовірність смерті при зіткненні з пішоходом на цій швидкості близько 10%). Застосовується переважно в житлових районах та центрах міст (особливо, історичних). На таких вулицях майже немає необхідності облаштовувати конструктивно відокремлену велоінфраструктуру, знижується рівень шуму.

Зона з обмеженням руху 30 км/год у Варшаві. Фото: Дем’ян Данилюк

 

Сучасний підхід до дизайну вулиць

Майже у будь-якій галузі сучасний підхід до планування передбачає, перш за все, збір та аналіз даних. Цей спосіб отримав назву «рішення на основі даних» (англ. – evidence based desision making). Це означає, що всі рішення обгрунтовуються, аргументуються та ведуть до досягнення поставлених цілей. У галузі дизайну вулиць цей підхід є надзвичайно важливим, адже ідеться про життя і здоров’я мешканців, а не просто суху статистику.

При замовленні проектів місцевим управлінням житлово-комунального господарства існує можливість таким чином прописати технічне завдання, щоб проектант запропонував більш безпечні інфраструктурні рішення. Тобто, залежить від того, яку задачу ви йому поставите. Перекласти асфальт на проїжджій частині? Ок, ви отримаєте просто новий асфальт. Але вулиця при цьому не стане ні безпечнішою, ні зручнішою для її користувачів, а рівна і широка проїжджа частина навіть дасть можливість водіям розігнатися, наражаючи на небезпеку і себе, і оточуючих. До чого призводить висока швидкість у містах, ви можете щодня прочитати у новинах.

 

А що у нас?

В Україні діє кілька ініціатив та громадських організацій, що ставлять за мету зниження смертності на дорогах. Одна з них – адвокаційна кампанія «За безпечні дороги», спрямована на зменшення смертності та травматизму на дорогах. Із 2016 року робота ведеться з чотирма ключовими факторами ризику ДТП: надмірною швидкістю, невикористанням ременів безпеки та дитячих крісел, користуванням засобами зв'язку під час керування. Учасники кампанії проводять моніторинг існуючої ситуації, а також займаються розробкою та адвокацією законодавчих змін (зниження ліміту швидкості у містах, збільшення суми штрафу за невикористання ременів безпеки та дитячих крісел та ін.). Так, одна зі змін уже досягнена: у 2017 році Кабмін схвалив обмеження швидкості у містах до 50 км/год, яке почало діяти з 1 січня 2018 року.

Чималий поступ для досягнення безпеки руху було зроблено з ухваленням оновлених Державних будівельних норм В.2.3-5:2018 «Вулиці і дороги населених пунктів». У цьому документі внесені важливі зміни щодо мінімальної ширини смуги та інших параметрів різних категорій доріг у місті, обов’язкового облаштування велосипедної інфраструктури, острівців безпеки, кругових розв’язок та багато інших важливих з точки зору безпеки руху деталей. Змінені ДБН почали діяти з 1 вересня 2018 року, тож за новими нормами та принципами проекти почали розроблятися не так давно.

 

То чи стануть безпечними вулиці Полтави?

Тим часом, у Полтаві з листопада 2017 року розробляють План сталої міської мобільності (виконавець проекту: німецька урядова компанія «Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH» спільно з Полтавською міською радою, консультанти: Dornier Consulting International GmbH). Це довгостроковий стратегічний документ, що визначає пріоритети транспортної політики на рівні міста. Метою розробки та подальшої реалізації цього плану є задоволення потреб мешканців та бізнесу в переміщенні містом (тобто мобільності) та досягнення вищої якості життя.

Можливо, декому може здатися, що всі ці «розробки» і «стратегії» – лише балаканина і освоєння міжнародних грантів. Проте, міста насправді потребують стратегічного бачення, постановки довгострокових цілей і розробки політик, які б визначали «правила гри» на шляху до досягнення цих цілей. Інакше місто стає схожим на сліпе кошеня, яке кудись іде, а куди – хтозна. Визначення пріоритетів у всіх сферах діяльності міста дає відповідь на питання «чи потрібно нам наразі цим займатися і виділяти на це кошти, чи ні».

На одному з перших етапів розробки Плану група експертів напрацювала 6 пріоритетів міської мобільності:

  • підвищення якості послуг громадського транспорту;
  • розвиток пішохідного простору та безбар'єрності;
  • розвиток велосипедного руху;
  • впорядкування паркувального простору;
  • створення інтелектуальної транспортної системи;
  • підвищення рівня безпеки руху.

Отже, якщо стратегію приймуть, то безпека руху та цілі її досягнення стануть офіційно закріпленими, а відслідковування показників та їх динаміка стануть обов’язком відповідальних за реалізацію Плану. Окрім того, документ визначає, які ще процедури та механізми необхідно розробити та впровадити у місті, які комплексні заходи необхідно реалізувати для досягнення визначених цілей. Фактично, це дорожня карта змін у сфері міської мобільності.

Цитуючи проект цього Плану, є 3 цілі та відповідні показники у пріоритеті «Підвищення рівня безпеки руху»:

  1. Створення безпечного міського середовища
  2. ДТП на 1000 населення
  3. Кількість загиблих у ДТП за рік
  4. Кількість травмованих у ДТП за рік
  5. Обсяг фінансування, виділеного на заходи з безпеки дорожнього руху на рік, тис. грн.
  6. Підвищення культури дорожнього руху
  7. Кількість зафіксованих поліцією порушень ПДР
  8. Кількість представників органів місцевого самоврядування та поліції, які пройшли курси з підвищення кваліфікації з організації безпеки дорожнього руху.
  9. Кількість уроків безпеки дорожнього руху в навчальних закладах (садки, школи, коледжі, університети)
  10. Прискорення роботи поліції по реагуванню на наслідки ДТП
  11. Час відновлення дорожнього руху на місці ДТП

До речі, 22 березня відбудеться презентація розробленого Плану під час Форуму сталої міської мобільності. Початок о 9:30 у Галереї мистецтв, вхід вільний.

 

Замість висновку

Я наголошую на тому, що безпека руху — це не абстрактне поняття, а цілком досяжна ціль. Світовий досвід і практика показують, що через розумне та обґрунтоване застосування конкретних заходів та інструментів, можна запобігти смертям на дорозі та зменшити важкість травм при аваріях.

 

 

Графіка Марини Зевако, Юлії Деркач.

Опублікована: 13 березня 2019


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація