Креативні індустрії, туризм та рекреація. З чим полтавська команда виборола І місце

Автор: Наталія Норіцина, 18 січня, 18:11

Наприкінці минулого року експертне журі зі «Школи мерів» визнало стратегію розвитку Полтави кращою серед інших проектів учасників навчальної програми. Чим вразила експертів випускна робота полтавців, ми з’ясовували в нашому матеріалі.

Стратегія розвитку як складова життєдіяльності міста

За своєю суттю стратегія розвитку – це документ, який визначає напрямки та пріоритети у функціонуванні міста. Він допомагає сформувати чіткі цілі та завдання і зосередити зусилля на досягненні бажаної мети. Стратегія дає чіткий, деталізований план сталого розвитку міста. Вона слугує дорожньою картою, яка показує, чого місцеві жителі хочуть досягнути, і допомагає відстежувати, якого прогресу вже досягнуто. 

Усі розвинені міста країни та світу доходять висновку, що розвиток без стратегії не може бути ефективним. Будь-які дії без чіткого розуміння кінцевої мети виглядатимуть як гра в «Морський бій»: багато зусиль буде витрачено даремно і лише кілька «пострілів» влучать у ціль і дадуть бажані результати.

Може скластися враження, що створення подібних документів наразі не на часі, у містах існують нагальні проблеми, які вимагають швидкого вирішення. Але саме розробка детальної стратегії та її покрокова реалізація забезпечить розв’язання актуальних питань. Саме у складні періоди потрібне чітке планування, яке спрямує місто на шлях сталого розвитку. 

Плюси та мінуси: аналіз міського середовища Полтави

Ефективна стратегія розвитку міста має враховувати всі його особливості, аби забезпечити максимальне використання наявного потенціалу та сприяти вирішенню наявних проблем. Будь-які зміни повинні мати чітке підґрунтя, аби їх реалізація дійсно мала позитивні наслідки. Тому стратегія – це не лише плани на майбутнє, а й детальний аналіз усіх переваг та недоліків міста. Лише усвідомлюючи власні плюси та мінуси, можна сформувати правильні вектори розвитку, які будуть ефективними саме для конкретного міста і всіх його жителів.

У вересні 2017 року міська рада затвердила Стратегію економічного розвитку Полтави до 2027 року. Подібний документ – Стратегічний план економічного розвитку м. Полтава – був прийнятий у 2008 році. Однак чіткого планування потребують усі без винятку сфери життєдіяльності міста.

Основні показники

У «Стратегічному плані розвитку Полтави» до 2028 року, який підготувала команда з Полтави для участі у «Школі мерів», проведено детальний аналіз таких сфер:

  • земельні та природні ресурси;
  • населення та трудові ресурси;
  • економіка та бюджет міста;
  • транспортна інфраструктура і зв'язок;
  • інфраструктура туризму, торгівлі та послуг;
  • соціальна інфраструктура (освітня, медична, культурна галузь).

Проведене дослідження дало змогу визначити слабкі та сильні сторони «духовної столиці», на які варто зважати при плануванні дорожньої карти реформ у місті.

Сучасна Полтава – один з важливих економічних, наукових та культурних центрів України. Місто має ряд переваг, котрі виступають у ролі своєрідних майданчиків для його розвитку.

Сильні сторони

Однак попри наявність незаперечних плюсів, у Полтаві існує і ряд недоліків, пов’язаних як з діяльністю влади та представників сфери бізнесу, так і з поведінкою самих містян.

Слабкі сторони

Зважаючи на всі обставини, які на сьогодні склалися в місті та країні загалом, Полтава має цілий ряд можливостей, які можна використати для подальшого розвитку. Але існують і суттєві загрози.

Можливості

Загрози

 Яка вона, Полтава через 10 років

На думку активістів, які брали участь у розробці стратегії, у 2028 році Полтава повинна бути зеленою, гостинною та активною. Вона має розвиватися у 3 напрямках:

  • Активне місто прикладних наук, освіти, економіки знань та креативних індустрій.
  • Привабливий туристично-культурний напрямок, центр рекреації та реабілітації.
  • Місто для комфортного життя.

Полтава 2028

Такі вектори були обрані не випадково. При визначенні пріоритетних напрямків розвитку міста, автори стратегії орієнтували на результати власного SWOT дослідження, а також на статистичні дані, відображені в паспорті міста, розробленому GIZ у рамках реалізації проекту «Інтегрований розвиток міста».

Один з авторів стратегії Артур Кобзар так пояснює її концепцію:

«У нас є дуже важливе усвідомлення того, що місто повинне жити і розвиватися як бізнес-модель. В іншому випадку досягти позитивних результатів розвитку буде дуже важко. При написанні стратегії ми орієнтувалися на сильні позиційні сторони нашого міста. На мою думку, ми змогли вірно визначити та систематизувати основні напрямки розвитку міста, взявши за основу сильні та ефективні елементи життєдіяльності міста».

Активне місто

Кілька десятків років тому Полтава була потужним промисловим центром. Зараз більшість із колись діючих підприємств уже не працюють. Однак сучасні міста можуть розвиватися і без великого промислового потенціалу. На противагу виробництву сьогодні виступає сервісна, інноваційна та технологічна економіка. І в Полтави є всі шанси, аби позмагатися з іншими містами за лідерство у цих сферах.

У Полтаві наразі діє значна кількість багатопрофільних навчальних закладів, які готують студентів доволі широкого спектру спеціальностей. Станом на 2017 рік кількість студентів становила 38 365 осіб, тобто понад 13% від загальної кількості населення міста. Такого високого відсотка співвідношення немає навіть у Києві. Тому наше місто має розвивати цей напрям, використовувати вже наявний потенціал, підтримувати його і нарощувати. Це дозволить Полтаві стати в майбутньому містом прикладних наук, освіти, економіки знань та креативних індустрій – ще одного з новітніх світових трендів.

Поки що перешкодою на шляху до цієї мети виступає відсутність підтримки підприємців-початківців та start-up проектів і несприятливий інвестиційний клімат міста. Розвиток прикладних наук, їх зв’язок та впровадження в економіку міста, активізація громади та промоція освіти і створення умов для розвитку і просування креативних індустрій та економіки знань – ключові завдання, які потрібно виконати місту для підтримки та розвитку цієї сфери.

Туристичне місто

Дуже часто ми чуємо, що Полтава – зелене місто. Це підтверджується і цифрами: у нашому місті велика площа зелених насаджень – 326,7 га. До того ж, Полтава – місто з багатою культурною та історичною спадщиною. Воно навіть носить звання «духовної столиці» України. До цього ж, неформально Полтаву можна назвати і «стоматологічною столицею». Кількість стоматологічних кабінетів у місті втричі перевищує середній показник по Україні. Цьому сприяє наявність у місті Української медичної стоматологічної академії, яка випускає висококваліфіковані кадри для всієї України та Полтави. Також у місті розвинена галузь надання реабілітаційних і діагностичних послуг як у державному, так і приватному секторі. Це, однозначно, переваги, які варто враховувати при плануванні розвитку міста. Тому Полтава може розвиватися як туристично-культурний центр і центр рекреації та реабілітації.

Однак задля успішної реалізації цієї мети потрібно усунути такі недоліки як незахищеність історичної частини міста (засилля реклами в місті, МАФів), низька якість обслуговування в готелях, кафе та закладах культури, занедбаний стан туристичних об’єктів поля Полтавської битви, сформувати туристичну індустрію та маркетинговий план міста і створити сучасні зони відпочинку та об’єкти туристичної інфраструктури в мікрорайонах міста.

За умови активної роботи в цьому напрямку у найближчі 10 років Полтава може стати унікальним містом, яке вдало поєднує в собі багате історичне минуле та сучасні креативні технології, яке гідно зберігає українську культурну спадщину та водночас сприяє розвитку різноманітних новітніх видів мистецтв, надає широкий спектр якісних та унікальних послуг і пропозицій: від гастрономічних забаганок – місто славиться національною та місцевою кухнею і туристи відмічають це як одну з особливостей Полтави – до комплексного оздоровлення, від бізнес-туризму до насиченого та змістовного дозвілля.

 Комфортне місто

Які б напрямки не обирало місто для розвитку, основна увага завжди повинна бути зосереджена на місцевих жителях. Саме їхній добробут та комфортне проживання в місті має бути ключовим аспектом будь-яких якісних змін. У сучасному світі головна цінність – це «людський капітал». Боротьба за людей сьогодні йде вже навіть не на рівні країн, а на рівні міст. Ті з них, що правильно формують свою стратегію, отримують мобільних професіоналів, котрі здатні працювати в умовах глобальної креативної економіки і розвивати місто.

Полтава має доволі значний потенціал у цьому аспекті: сприятливі екологічні та кліматичні умови для життя і діяльності мешканців, розвинута транспортна інфраструктура (зручна логістика та пішохідна доступність великої кількості важливих об’єктів), достатньо розвинена соціальна інфраструктура. Але в той же час, у Полтаві відсутні сучасні зони відпочинку та об’єкти туристичної інфраструктури в мікрорайонах міста (парки, готелі, ресторани, майданчики культурних подій) та комфортна інфраструктура для матерів і батьків з дітьми та людей з особливими потребами.

Забезпечення полтавців житлом, ревіталізація та редевелопмент міських територій, удосконалення зелених зон та впорядкування публічних просторів, доступних для всіх жителів, і покращення мобільності – основні кроки, які варто виконати для того, щоб Полтава дійсно стала містом, комфортним для життя.

План дій, а не порожні мрії

Загальна картина Полтави у 2027 році може видатися занадто ідеалістичною і навіть гіперболізованою. Однак усе це можна реалізувати за найближчі 10 років, переконана інша авторка документа Альона Гончаренко:

«Комусь може видатися, що стратегія не реальна. Але це не так. Усе, що в ній написано – це не чиїсь мрії чи фантазії. Наша візія ґрунтується на аналізі конкретних фактів. Ми орієнтувалися на світові тенденції і тренди, на успішний досвід інших міст. Те, що може видаватися неможливим, уже працює і за кордоном, і в Україні. Ми можемо це побачити на прикладі Тростянця, Миргорода, Львова, Житомира, Вінниці. Якщо працювати над обраним напрямком, якщо докладати зусиль до реалізації кожного завдання – усе можливо. Звичайно, це справа не одного дня, місяця і, навіть, року. Але цей амбітний план цілком можливо реалізувати за десять років».

На думу авторів стратегії, за наступні 10 років Полтава має перетворитися на геніальне місто з прогресивними поглядами в майбутнє, де хочеться народжувати дітей та проводити дозвілля.

Обкладинка - Анна Ляшенко

Опублікована: 18 січня 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація