Не по днях, а по роках: як ріс бюджет Полтави в умовах децентралізації

Автор: Олександр Ластовецький, 29 січня, 16:20

Фото: Зміни бюджету Полтави і вплив на нього децентралізації


Цьогорічний бюджет Полтави став багато в чому особливим. По-перше: його ухвалили незвично рано. Уперше за багато років місто отримало кошторис ще до приходу Нового року. По-друге: він затверджений у максимально стислі терміни. Від оприлюднення бюджету до його ухвалення минуло лише 4 дні, хоча закон вимагає виділяти на обговорення не менше двох тижнів. Ну і по-третє: він став найбільшим в історії міста. Тож, важливо розібратися, що є причиною росту і яких перспектив можна очікувати далі.

Бюджет Полтави 2013-2018

За рахунок чого зростання?

Незважаючи на складну економічну ситуацію в країні, місцеві бюджети в Україні з року в рік зростають. Не виняток і міський кошторис Полтави. Якщо в 2014 році бюджет, що створювався ще за часів Януковича і на основі докризових розрахунків, складав 1,13 млрд гривень, то за 5 років збільшився майже втричі – сягнувши 3,238 млрд.

Бюджет Полтави. 2017, 2018. Загальні характеристики

Таке зростання стало можливим завдяки реформі децентралізації, ухваленої Верховною Радою наприкінці 2014-го року. Внаслідок цього місцеві органи влади отримали значно ширші повноваження. Серед іншого, надано можливість ухвалювати місцеві бюджети без очікування затвердження державного, а також розміщувати свої кошти не лише на казначейських рахунках, а й на банківських депозитах. А головне – суттєво розширено базу формування доходів бюджету.

Основними напрямками реформування стали:

1. Зміни правил сплати прибуткового податку. Вони закріпили єдині нормативи відрахування ПДФО за бюджетами кожного рівня – 25% зібраного на території податку йде до держбюджету, 15% – до обласних бюджетів, 60% – до бюджетів міст обласного та районного значення, об'єднаних громад. Саме податок на доходи фізичних осіб є головною дохідною статтею місцевих бюджетів. Цього року в Полтаві він вперше сягнув мільярду гривень, порівняно з 580 млн у 2014-му. При цьому його частка в загальній структурі зменшилась: із половини до третини. Це відбулося за рахунок розширення бази податкових надходжень.

Доходи бюджету Полтави. 2017 і 2018 роки

2. Відрахування плати за адміністративні послуги до місцевих бюджетів. Стаття нова, але значних надходжень не принесла. У поточному році це 29 млн, що складає близько 1% бюджету. Таке співвідношення зберігається приблизно на однаковому рівні протягом трьох років. Тож, зростання в майбутньому очікувати не варто, якщо не переглянути ефективність відповідного управління. При цьому видатки на нього щороку зростають.

3. Збільшення кількості адміністративних послуг збори від яких надходять у місцевий, а не державний бюджет. Надходження по цьому пункту зросли більш ніж в чотири разу, проте, як і сказано вище, досі сягають менше 1% всього бюджету.

Статті видатків бюжету Полтави 2017-2018

Статті видатків бюжету Полтави 2017-2018

4. Поява 5-відсоткового акцизу з роздрібних продажів ряду товарів. Додала місту цього року ще 65 млн грн.

5. Розширення бази оподаткування податку на майно. Найсуттєвіша точка росту полтавського бюджету. Якщо у 2014-му році він приніс лише 243 тис. грн, то вже в 2015-му – 91 млн. Загалом же за 5 років ці надходження зросли у 85 разів і сягнули 207,4 млн. грн. Тепер поруч із Єдиним податком – це друга за обсягом стаття надходжень бюджету.

6. Зміна пропорції відрахувань екологічного податку: 20% – до держбюджету, 80% – до бюджетів інших рівнів. Цей пункт Полтави не торкнувся. Найбільші надходження від екологічного податку були у 2016 році – 459 тис. грн, а найменші – цьогоріч (330 тис. грн).

Структура доходів бюджету

Чи зросла автономія?

Однак при зростанні кількісних показників власних надходжень, їхня частка в загальній структурі бюджету падає. Більшу долю дебетевої частини кошторису формують трансферти з бюджетів вищих рівнів. Хоча 5 років тому ситуація була діаметрально протилежною. У ході децентралізації склалася ситуація, за якої залежність місцевих бюджетів від уряду не зменшилася, а навпаки, посилилася. Це стало наслідком перерозподілу функцій на користь органів місцевого самоврядування без надання відповідних джерел фінансування.

Основна частина доходів практично всіх місцевих бюджетів припадає на субвенції з державного бюджету. Тобто це кошти, що надаються на певну мету та мають використовуватися лише в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про їх надання.

Найбільше грошей спрямовується в рамках освітньої та медичної субвенцій. Передбачено, що з 1 липня 2018-го року фінансування видатків на надання первинної медичної допомоги здійснюватиметься з місцевих бюджетів за рахунок відповідної субвенції. Освітня субвенція передбачає оплату праці педагогічних працівників навчальних закладів. Сплата субсидій населення на оплату комунальних послуг та енергоносіїв також відбувається за рахунок державних коштів направлених на місцевий рівень.

Структура видатків бюджету Полтави 2014-2018

 

Розвиваємось чи проїдаємо?

Найбільшої статтею видатків залишається фінансування освіти. Традиційно, близько чверті бюджету йде на фінансування цієї галузі. Цьогоріч це 808,5 млн грн.

Унаслідок процесів децентралізації з місцевих бюджетів почали фінансуватися заробітні плати працівників, що не входять до педагогічного складу закладів та оплата комунальних платежів. Таким чином, відбулося зменшення фінансування бюджету розвитку в сфері освіти (ремонт, закупівля обладнання тощо), і наразі кошти, спрямовані на галузь, практично повністю проїдаються.

Другою з найбільших статей видатків стало житлово-комунальне господарство. На ремонт доріг, будинків, комунальних мереж та благоустрій передбачається витратити півмільярда гривень, що склало 15% міського бюджету.

Незважаючи на значну суму витрат, з огляду на Програму розвитку ЖКГ, ніякої конкретики щодо розподілу цих коштів не передбачено. Окрім напряму, невідомо, які саме роботи планується виконати на цю суму і чи вистачить її врешті-решт для вирішення нагальних проблем. На цьому неодноразово наголошували під час засідання комісії та сесії представники опозиційних фракцій, однак детального плану і досі немає у відкритому доступі.

Суттєвим фактором стало значне підвищення заробітних плат з 1 січня два роки поспіль. Внаслідок чого більше коштів треба закладати в оплату праці, а не в бюджет розвитку. Проте загалом, незважаючи на перерозподіл повноважень, структура видатків міського бюджету не зазнала суттєвих змін. Найбільше витрат спрямовується на освіти, ЖКГ та охорону здоров’я.

Видатки бюджету Полтави на 2018 рік

А що в інших?

Поглянувши на бюджети інших міст, можна побачити загалом ті ж тенденції. Так, Черкаси та Чернігів, які можна зіставляти з Полтавою за розміром та розташуванням, мають приблизно однакові розміри та динаміку зростання бюджетів (хоча в Черкасах 16 січня проект бюджету лише ухвалений виконавчим комітетом, а сьогодні, 29 січня, – сесією міськради).

Однак рівень роботи місцевих органів влади може змінювати вектор зростання: як на краще, так і на гірше. Як приклад – Херсон, який ще в 2014-му році мав бюджет більший за полтавський, а вже в 2017-му – менший на 500 млн грн.

Діаметрально протилежний приклад Вінниці. Місто стабільно нарощує свій бюджет та ефективно його використовує. На сайті міської ради за допомогою інструментів «Відкритого бюджету» усі бажаючі можуть ознайомитися з деталізованим звітом надходжень та витрат у зручній формі. У проекті бюджету чітко розписано, у який заклад та на які потреби спрямовуються кошти. При цьому обговорення проекту там починається ще в жовтні.

Динаміка доходів міських бюджетів - Полтава, Вінниця, Херсон, Черкаси, Чернігів

Далі автономія місцевих бюджетів все зростатиме. У планах Уряду – повністю забезпечити фінансування освіти, медицини й доріг місцевого значення за рахунок обласних і міських бюджетів. У цих умовах зростатиме розрив між містами, і лідерами стануть ті населені пункти, де громади ефективно контролюватимуть як наповнення бюджету, так і ефективне використання його фондів.

Make бюджет great again forward

Тож, бюджет Полтави зростає, і в найближчі роки ця тенденція триватиме. Власні надходження формуються переважно за рахунок податків: на доходи фізичних осіб, єдиний податок та податок на майно. Витрати спрямовуються здебільшого на соціальні видатки. І в цій сфері всі основні потреби вдається покрити.  Проте, внаслідок цього, практично не фінансується розвиток міста. 

Подібна структура видатків забезпечує міському голові підтримку соціально вразливих верств населення, однак консервує місто в теперішньому стані, що надалі може матиме негативні наслідки. Серед інших проблем варто відзначити збереження та, подекуди навіть, посилення залежності міського бюджету від державного, низький рівень прозорості та залучення громади до бюджетного процесу. 

 

Інфографіка Максима Скворцова, Анни Ляшенко

Обкладинка Максима Скворцова

Опублікована: 29 січня 2018


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація