Плюси, мінуси, підводні камені. Усе, що потрібно знати новообраним депутатам Верховної Ради

Автор: Віталій Крицький, 29 серпня, 09:58

Фото: Все, що потрібно знати новообраним депутатам Верховної Ради


У четвер, 29 серпня, відбудеться перше засідання нової Верховної Ради. Вперше в історії українського парламенту в його складі буде 76% нових облич. Серед новобраних народних обранців велика кількість спортсменів, журналістів, представників шоу-бізнесу, медіа, а менше – політиків із досвідом.

Із огляду на те, що в новій Верховній Раді буде багато молодих, перспективних та амбіційних, однак без досвіду роботи в політичній сфері та органах місцевого самоврядування людей, не зайвим буде нагадати новим обранцям, що входить до їхніх обов’язків, на що вони мають право та яку зарплату отримуватимуть.

 

Обов’язки народного депутата

Народний депутат України – це представник українського народу у Верховній Раді України. Він, насамперед, – законотворець, і його робота полягає в тому, щоб розробляти юридично правильні і обґрунтовані з позиції здорового глузду закони.

Вони почнуть роботу зі складення присяги на вірність Україні й скріплення її особистими підписами. А завершать через 5 років (якщо не буде форс-мажорів, як-то дострокові вибори) у момент відкриття першого засідання Ради нового скликання.

 Обов'язки народного депутата

Права народного депутата

Окрім обов’язків, народний обранець має і права. Для того, щоб їх вдало використовувати, нардепу треба знати, як правильно розробляти законопроєкти, подавати депутатські запити та звернення.

Головними інструментами народного обранця є запити і звернення. Завдяки їм він може контролювати використання бюджетних коштів державними установами та органами місцевого самоврядування. Відмінність між запитом і зверненням полягає в тому, що запит – це вимога до певного суб’єкта надати офіційну відповідь із будь-якого питання.

Права нардепа

Зі свого боку звернення – це пропозиція дати офіційне роз’яснення або здійснити певні дії. Пропозиція може не потягти за собою наслідків. Вона завжди стосується питань, що пов’язані з депутатською діяльністю.

Запит і звернення

До кого нардеп може звернутися

Стаття 6 Закону України «Про статус народного депутата України» говорить, що у разі відмови від своєчасного надання необхідної або завідомо недостовірної інформації на вимогу народного депутата, посадові особи несуть адміністративну або кримінальну відповідальність. Тому депутатський запит – потужний і законний інструмент для контролю за діяльністю місцевої влади.

У 2015 році тодішній генеральний прокурор Віктор Шокін продемонстрував відео, на якому нібито народний депутат Ігор Мосійчук вимагає хабарі за різні «послуги». У відео людина, схожа на Мосійчука, озвучувала суми, які потрібно заплатити за необхідні депутатські запити та звернення. Зокрема за запит — 10-15 тис. доларів, за звернення — 3-5 тис. доларів. На одному із епізодів відео начебто Мосійчук обіцяє іншій особі сприяння у видобутку на кар'єрі та називає суму у розмірі 100 тис. грн. Цей інцидент є підтвердженням того, наскільки депутатські запити і звернення є ефективним інструментом. І дорогим.

Також нардеп має право безперешкодно відвідувати будь-які органи державної влади, органи місцевого самоврядування, будь-які підприємства та організації, розташовані на території України.

 

Команда народного депутата

Народний депутат може мати до 31-го помічника. Помічником-консультантом може бути лише громадянин України, який має середню спеціальну чи вищу освіту і вільно володіє державною мовою.

Помічники можуть входити й перебувати у приміщеннях Верховної Ради, бути присутніми на пленарних засіданнях, оголошувати підготовлені народним депутатом письмові пропозиції, звернення, заяви.

Команда народного депутата

Насправді ж помічники, в умовах сучасної української політики, мають значно більше неформальних повноважень. Вони займаються іміджем депутата в інформаційному просторі, готують публічні виступи, курують співпрацю зі ЗМІ. Окрім того, може існувати «темна», кулуарна частина роботи помічників: «вирішення питань» із іншими депутатами, посадовцями тощо.

Варто зауважити, що помічник нардепа має слідкувати за своєю репутацією. Якщо ж помічник попаде у неприємну ситуацію, цей «шлейф» автоматично пошириться і на його шефа. Наприклад, у 2018 році ЗМІ повідомляли, що п’яний помічник нардепа Юлія Мамчура відкрив вогонь у дітей на стадіоні у Вишневому. Такі ситуації репутаційно б’ють і по самим народним обранцям.

Помічники можуть працювати як на платній (в межах встановленого Верховною Радою фонду), так і на безоплатній основі.

 

Заробітна плата

Народний депутат отримуватиме 35 тис. 240 грн, однак після вирахування податків ця сума «на руки» становить 28 тис. 896 грн. Можливі також різні доплати, – наприклад, за роботу в комітеті.

Заробітна плата нардепа

До того ж, народний обранець отримує компенсації на «забезпечення діяльності» – 35 тис. 250 грн. На проживання в Києві – до 20 тис.  грн. (компенсується відповідно до вартості оренди, але не більше зазначеної суми), і витрати на проїзд по Україні – 7,5 тис. грн.

 

Депутатська недоторканність

Ми хотіли присвятити окремий розділ поняттю «депутатська недоторканність», однак маємо надію, що її відмінять вже сьогодні на засіданні Верховної Ради.

 

За що не відповідає народний депутат

Права і обов’язки народного обранця визначає закон «Про статус народного депутата України». У законі не вказано, що народний депутат має облаштовувати дитячі майданчики, ремонтувати дорогу або покрівлю багатоповерхового будинку. Повторимося, що народний депутат – законотворець.

На жаль, в умовах сучасної української політики, народні депутати і кандидати в нардепи нерідко використовують маніпуляцію у лозунгах. Часто вони піаряться на речах, до яких не мають відношення: наприклад, на будівництві об’їзної автотраси через село, який припадає на їх округ. У свідомості виборців формується уявлення, що дорогу побудували за сприянням нардепа, хоча кошти заклали незалежно від бажань народного обранця, а зважаючи на стан дорожнього покриття.

Субвенції на соціально-економічний розвиток територій нардепи можуть використовувати як можливість для додаткового піару, оскільки вони беруть безпосередню участь у розподілі грошей. Стосується це мажоритарників, які вносять пропозиції Міністерству фінансів.

Розподіл субвенцій відбувається «в ручному режимі», бо немає критеріїв, на основі яких ухвалюють рішення щодо вибору об'єктів, які варто фінансувати. Чим ближче парламентські вибори, тим частіше субвенція на соціально-економічний розвиток використовуються для встановлення, наприклад, спортивних майданчиків на окрузі нардепа.

Так, 2017 році в окрузі позафракційного Тараса Батенка (Львівська область) встановили 119 майданчиків загальною вартістю 6,6 млн грн. Ці події активно висвітлювалися у ЗМІ. На цих заходах не забували дякувати депутату за залучені кошти.

Процес розподілу субвенцій – «політичний». Це проявляється в тому, що на округи парламентарів із різних партій в середньому виділяються суми коштів, які значно різняться між собою. Наприклад, округи депутатів із «Народного фронту» отримували в середньому 44 млн грн, а округи депутатів із «Об'єднання “Самопоміч”» – майже 3 млн грн, повідомляла «ОПОРА».

Те саме і стосується дитячих майданчиків у дворах, на відкриття яких оперативно з’являються депутати від найнижчих до найвищих рівнів. Вони замовчуюсь, що майданчик побудований за кошти платників податків, які й наповнюють бюджет.

Народний депутат може направити депутатський запит до органу місцевого самоврядування і отримати тендерну документацію, яка стосується ремонту дороги. Він може її вивчити, проаналізувати і звернутися до правоохоронних органів, якщо знайде ознаки корупційної схеми.

Народний депутат може проконтролювати, щоб дитячий майданчик був встановлений згідно з термінами, які оголосила міська влада. Зрештою, законотворець за власний кошт може поставити майданчик, однак це можна розцінити як благодійність, жодним чином не як виконання посадових обов’язків.

Кожен із новообраних народних депутатів може почати змінювати країну, просто якісно виконуючи свою роботу, а не грати в політичні ігри і змагатися за електоральну симпатію.

Графіка Юлії Деркач

Опублікована: 29 серпня 2019


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація