Бюджет Полтави: на що планує жити місто у 2020 році

Автор: Максим Самойдюк, 13 січня, 17:11

Фото: ЗМІСТ проаналізував попередні показники бюджету-2020


Напередодні Нового року полтавська міська рада прийняла бюджет міста на 2020 рік. Ми проаналізували його основні числа. Якщо коротко: грошей стало менше, але розвитку обіцяють більше.

 

Філософія бюджету

20 грудня депутати полтавської міськради визначили, як буде жито місто у прийдешньому році. Ми взяли основні числа та порівняли їх з аналогічними числами,  які попередньо депутати закладали на 2019 рік.

Інфографіка ЗМІСТу
Якщо математика – наука точна, то бюджетування процес дещо філософський, оскільки його розмір або дефіцит – функція планування. Відповідно, запланувавши дохід у меншому розмірі, ніж реально очікується, міська влада може гучно заявити про перевиконання і гордо розподілити ці кошти як додаткові. І навпаки. 

Місто має орієнтовні числа надходжень, що спираються на минулорічні показники, і грубо поділяються на податкові (частина податків місцевих суб’єктів) та неподаткові (різноманітні доходи міста, наприклад, від оренди комунального майна або сервісів), а також міжбюджетних трансферів – субвенцій, які надходять переважно із державного бюджету на конкретні цілі – субсидії, соціальна допомога, тощо. Дохідна частина бюджету Полтави (за планом 2020 року) очікується у розмірі 3,09 млрд гривень, що майже на 30 млрд або на 10 % менша минулорічної. Від’ємна різниця пояснюється монетизацією субсидій у 2020 році.

Видатки також можна умовно поділити на дві групи: захищені статті, або такі, які не фінансувати не можна згідно Закону. Це, наприклад, заробітні плати комунальних установ. Друга група – кошти, які може розподіляти саме міська влада на свій розсуд, їх прийнято називати бюджетом розвитку. У цьому році ця цифра — 503 млн грн. 

Ще раз підкреслимо, що ми порівнювали нефінальний проєкт бюджету на 2020 рік з аналогічним нефінальним проєктом бюджету на минулий рік (задля справедливості). У січні-лютому очікується перерозподіл т.зв. залишків минулого року (коштів, що не встигли освоїти), і лише тоді бюджет отримає більш-менш остаточний вигляд.

Інфографіка ЗМІСТу

Минулого року дохідна частина бюджету була більшою на 290 млн грн. Зменшення цих субвенцій пояснюється зміною розподілення соціальної допомоги населенню, яка тепер монетизована.

Раніше держава платила субсидії, державну допомогу та пільги, фінансуючи державні цільові програми, які проходили через місцеві бюджети, як субвенції. Відтепер ці кошти йдуть за схемою: державний бюджет – отримувач, без посередників у вигляді місцевого бюджету.

Проте держава допоможе місту і в цьому році, а саме на 393 млн грн. З них 379 млн грн – освітня субвенція на функціонування шкіл та дитсадків (комунальні послуги та заробітна плата педагогам й персоналу).

У той же час і своїх податків місто має отримати більше в поточному році, але, на жаль, це не результат зростання економіки міста. Відповідне збільшення податкових надходжень спричинено головно зростанням заробітної плати, у тому числі й мінімальної. Це тягне за собою збільшення обсягу податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), що є основним джерелом наповнення місцевих бюджетів. Розподіл податкових надходжень виглядає так:

Інфографіка ЗМІСТу

Як можна побачити з інфографіки, основним наповнювачем бюджету є все той же ПДФО (70,6%). Це податок, який платиться із заробітної плати всіх мешканців міста, які офіційно працюють в організаціях, які зареєстровані у Полтаві. Як у приватному секторі, так і у державних/комунальних установах.

Другий за розміром – єдиний податок (342 млн грн, або 13%) . За бюджетним кодексом його відсоток, що йде саме до місцевих бюджетів – 100 %

З огляду на зазначене вище, найбільш дієвий спосіб збільшення розміру бюджету – створення робочих місць та виплата «білих» заробітних плат; перереєстрація підприємств, що працюють у Полтаві, але платять податки у інші громади – все це збільшує розмір ПДФО; а також розвиток місцевого підприємництва.

Інфографіка ЗМІСТу

Хоча це і називається неподаткові надходження, але й тут основний дохід міста – це його громадяни, які сплачують збори та користуються послугами міських бюджетних установ. Також це оренда комунальних приміщень чи пайова участь (сплата дозволів на будівництво чи ремонтні роботи в нежитлових приміщеннях). Як ми бачимо, у 2020 році місто планує заробити від оренди майна всього-на-всього 3 млн гривень. Наприклад, цього вистачило б лише на 1/8 вартості реконструкції фонтану, якщо рахувати за минулорічним кошторисом.

Загалом доля податкових надходжень у структурі всіх доходів – 84%, що дає можливість без перебільшення сказати, що місто утримують його мешканці та місцевий бізнес. Із зростанням середньої заробітної плати цей показник тільки зростатиме і надалі. Питома вага коштів, які місто «заробило» для себе, складає у 2020 році – 0,104 млн, що на 30% менше ніж у попередньому.

Все зазначене вчергове наочно підкреслює – місто функціонує за рахунок його мешканців та місцевого бізнесу. Влада лише адмініструє ці спільні для громади кошти.

Інфографіка ЗМІСТу

Тепер до видатків. У поточному році місто збільшить видатки на освіту, спорт та охорону здоров’я. Зокрема в бюджеті заплановані витратити, 48 млн грн, на безкоштовне харчування учнів 1–4 класів.

Що стосується охорони здоров’я, тут фінансування збільшиться на 44% відсотки порівняно з минулим роком. Головна стаття видатків – стаціонарна медицина – 265 млн. грн. На другому місці – лікарсько-акушерська допомога породіллям та новонародженним – 46 млн грн. Соціальна допомога населенню (реабілатація) посіла «почесне» третє місце – 40 млн грн. 33 млн грн отримає первинна допомога (включно з амбулаторно-поліклінічною допомогою).

Проте головним індикатором бюджету є, так званий, бюджет розвитку, адже просте збільшення видатків може говорити про збільшення заробітної плати працівників чи плати за утримання приміщень.

До бюджету розвитку входять капітальні видатки (будівництво, ремонт, інновації), які спрямовані на те, що можна «помацати». У цьому році очікувана сума бюджету розвитку складе 503 млн грн, це на 56 млн грн більше за минулорічну.

Так, у разі ухвалення позитивного рішення фінансування отримають:

  • збільшення статутного фонду КП «КАТП-1628» – 41 млн грн;
  • збільшення статутного фонду КП «Полтавалектроавтотранс» – 20 млн грн;
  • реставрація приміщення ліцею №1 імені І. Котляревського – 10 млн грн;
  • реконструкція вулиць Колективна–Огнівська – 10 млн грн;
  • реконструкція вулиці Симона Петлюри від вул. О. Гончара до вул. Огнівської – 10 млн грн;
  • реконструкція відділення передчасно народжених в дитячій лікарні на вул. О. Бідного – 8,5 млн грн;
  • реконструкція дошкільного закладу № 6 («Чебурашка») – 6 млн 120 тис. грн;
  • реконструкція офтальмологічного відділення в дитячій міській клінічній лікарні – 6 млн грн;
  • реконструкція терапевтичного відділення в 1-ій міській лікарні – 6 млн грн;
  • реставрація Палацу дитячої творчості 5 млн грн;
  • будівництво футбольного поля зі штучним покриттям поблизу стадіону «Ворскла»3,5 млн грн;
  • нові камери спостереження для системи «Безпечне місто»3 млн грн;
  • реконструкція хірургічного відділення в дитячій міській клінічній лікарні – 2 млн 840 тис. грн;
  • реставрація садиби І. Котляревського – 2 млн 115 тис. грн;
  • реконструкція з добудовою школи №91,5 млн грн;
  • реконструкція електромереж ліцею № 3 – 1 млн 450 тис. грн;
  • реконструкція приймального відділення в 1-ій міській лікарні – 1 млн 270 тис. грн;
  • реставрація приміщення початкової школи № 43 (вул. Стрітенська) – 1 млн 250 тис. грн;
  • будівництво (добудова) меморіалу воїнам АТО на центральному кладовищі – 1 млн грн;
  • реконструкція дитсадка на вул. І. Мазепи, 57 – 1 млн грн;
  • збільшення статутного фонду КП «Декоративні культури» – 800 тис. грн.

Отже, капітальні видатки сплановані переважно на соціальну сферу, зокрема на дитячу лікарню та терапевтичне відділення 1-ї міської лікарні. Така політика продиктована зокрема поточною стадією медичної реформи, яка передбачає переведення вторинної медицини на іншу систему роботи – компенсації згідно наданих послуг, а не ліжко-місць, як це було раніше. Щоб надавати послуги, потрібне відповідне обладнання та умови, отже, витрати на охорону здоров’я у цьому році, за умови доцільного та прозорого освоєння, є виправданими з економічної точки зору.

Збільшення статутних фондів КП «КАТП-1628» та КП «Полтаваелектроавтотранс» мають піти на закупівлю техніки, зокрема нових автобусів для комунального перевізника. Першу партію автобусів місто придбало в минулому році. Але ці витрати у чистому вигляді навряд чи дадуть можливість уникнути транспортних колапсів та «маршрутно-тарифного» шантажу, адже разом із закупівлями потребує змін транспортна модель міста у цілому та підготовка кваліфікованих кадрів. Головний арбітр тут – результат.

Велику частину коштів планують витратити на «соціалізм». Зокрема на програму «Турбота»: на допомогу населенню в бюджеті передбачено 48,5 млн грн, що на 20 млн грн менше, ніж закладалося минулого року.

Цього року міська влада нарешті відмовилась від практики роздачі бюджетникам по 700 грн на професійні свята за цієї програмою. Така турбота від влади лише в 2019 році обійшлась місту в близько 30 млн грн. При цьому гроші отримували не лише соціально незахищені верстви населення, але й доволі заможні чиновники (ректори, керівники КП й т.д.).

Інфографіка ЗМІСТу

Майже 8 млн грн місто планує витратити на безкоштовну медичну діагностику для полтавців (що на 4 млн грн менше, ніж планували в минулому році).

2020 року міська влада має витратити 4,5 млн грн на висвітлення своєї діяльності, що вдвічі більше, ніж у 2019 (можливо, діяльності стане більше – прим.ред.). Відрубавши голову дракону під назвою «Полтавський вісник», влада створює нового дракона, ім’я якого ми дізнаємося найближчим часом.

Крім цього, 6,5 млн грн заклали на програму оздоровлення дітей у дитячих таборах.

З цікавого: на боротьбу з амброзією у 2020 році планують витратити 5 млн грн. Таку ж суму закладали й на 2019 рік.

Майже 40 млн грн влада планує витратити на підтримку ОСББ. Результатом програми має стати перехід будинків під управління власників квартир й відхід від КП «ЖЕО №2». Згідно з цією програмою влада покриватиме 70% вартості ремонту будинків, але тільки для ОСББ.

Раніше такої програми не існувало. Проте паралельно в бюджеті закладено 35 млн грн на підтримку та експлуатацію житлового фонду. Крім цього, майже 20 млн грн виділять на ремонт ліфтів у будинках міста.

Окремо варто зауважити про прибирання вулиць, яке роками обходиться місту в сотні мільйонів гривень. Відомо, що цього року оголошений тендер з орієнтовною вартістю 282 млн грн. Проте поки що в бюджеті на утримання транспортної інфраструктури та об’єктів УЖКГ закладено лише 170 млн грн.

Тепер до головного. Ще раз підкреслюємо, що цифри попередні, адже потім буде розподіл надлишків (перевиконання) з минулого року, бюджет може збільшитись і кілька об’єктів також зможуть розраховувати на фінансування. Наприклад, басейн «Спартак» на реконструкцію.

Так, станом на жовтень 2019 року річний бюджет вже мав трішки інші показники, ніж очікувані станом на 2018 рік. Зокрема, доходи заплановані в сумі 3,46 млрд грн (на 80 млн грн більше, ніж у грудні), а видатки на рівні 3,76 млрд (на 370 млн грн більше).

Проте такий більш оптимістичний бюджет виконаний лише на 82% (станом на жовтень). У будь-якому разі орієнтовні числа бюджету збільшаться протягом року, й головне питання – чи будуть виконані.

 

Замість висновків

Узагальнивши основні тенденції чорнового варіанту бюджету на поточний рік, зазначимо, що він мало чим відрізняється від попереднього. Зростання доходу внаслідок інфляції, зменшення об’єму через змінення урядом системи розподілу субвенцій (монетизація пільг й виплата їх напряму, не через місцеві бюджети) й приблизно ті ж самі виплати на розвиток й соціальні програми.

Для пересічного полтавця, який не дуже заглиблюється у фінансові проблеми міста, головними змінами є стимуляція створення ОСББ замість «прямого» ремонту будинків. Але чи зробить цей крок більш інтенсивним процес створення ОСББ – питання риторичне, адже за 5 років інтенсивного ремонту житлового фонду багато об’єктів вже відремонтовані, тому полтавці мають низьку мотивацію до змін.

Має місце факт повернення харчування школярів молодших класів, що стало можливим лише через відмову від виплат по 700 грн бюджетникам до професійних свят, проте у бюджеті знову майже відсутні кошти на енергозбереження.

Максим Самойдюк

Графіка та обкладинка Марини Вісич

 

Опублікована: 13 січня 2020


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація