Експертиза #32. Які наслідки карантину для полтавського бізнесу?

Автор: Марина Антонюк, 19 березня, 18:33

Фото: Експертиза#32. Які наслідки карантину для полтавського бізнесу?


Замітки-експертизи – рубрика, яка висвітлює думки полтавців щодо актуальних подій у місті. Усі герої рубрики відповідають на одне важливе питання, обране нашою редакцією. Мета експертиз – показати різні точки зору на одну подію, а не зіставляти кількість позитивних чи негативних думок.

Жарти про ізоляцію стали чорним гумором: останній тиждень керівництво країни вводить жорсткі обмеження заради запобігання поширенню інфекції. Усі ми вже відчули, як вливають ці заходи на наш звичайний життєвий ритм. Проте не меншою мірою вони вплинули на бізнес. Ба більше: обмеження матимуть і довготривалі наслідки, які поки що ніхто не береться підрахувати. Які наслідки карантину вже відчутні? Чи може бізнес розраховувати на державну підтримку?

Ми розпитали про полтавських підприємців про те, як карантин та пов'язані з ним обмеження вплинули на їхній бізнес.

Євген Дикань 

Хочу подякувати Кабінету Міністрів і Верховній Раді, що вони пішли назустріч підприємцям. Тому що я два дні намагався це довести міській владі, але не почув відповіді. Так, легше нам стане, але питання в тому, як із залишку грошей у повній мірі виплатити зарплату працівнику? Я просив, щоб міська влада скасувала податок на майно і плата за оренду земельної ділянки. Влада не змогла цього зробити. Тепер підприємці можуть платити працівникам зарплату, не сплачуючи за них податки. Ми відповідаємо за наших працівників, тому намагатимемося здійснювати виплати повністю.

   
Олег Хардін 

У легкій промисловості та для виробників непродовольчої групи товарів наслідки будуть непростими, бо відрізані канали збуту: магазини не працюють і люди обмежили пересування. Багато підприємств зупинилося, отже, їхні працівники не отримають зарплат, що кінець кінцем відобразиться на загальному споживанні. Невизначеність змусить людей заощаджувати гроші, тому це відобразиться на економіці в цілому.

Ми працюємо на сьогодні, а що буде завтра – не знаю. Доки зможемо виплачувати людям зарплати, ми працюватимемо. Оскільки припинився рух на приміських маршрутах, уже від сьогодні доставляємо людей на роботу і розвозимо додому своїм транспортом. Отже, тут для бізнесу подвійне навантаження: думати, як вижити в цих умовах, ще й організувати підвезення працівників.

Згідно з законом ми можемо відправити людей на 15 днів у безоплатну відпустку. Раніше було дозволено до 15 днів безоплатної відпустки на рік. Таким чином, ми можемо зараз відправити людей на місяць у безоплатну відпустку, але ми до останнього цього не робитимемо.

Те, що в цьому законі йдеться про податкові пільги, тішить слух, однак щоб зрозуміти, чи залізти в структуру надходжень до бюджету країни і побачити, яку частку в них складають скасовані податки. Думаю, ця частка не більше кількох відсотків. Реально допомогло б, якби підприємствам дозволили певний час не платити ПДВ, єдиний соціальний внесок і податок на прибуток – це три податки, що становлять основу надходжень. Думаю, що правильно було б зробити «канікули» для чиновників – відправити їх у неоплачувану відпустку на час карантину. А потім з’ясується, що країна вижила й без них.

   
Анна Шендрик 

Складність у тому, що закордонні тури переносяться. Дуже хаотичною була ситуація на минулих вихідних, 14–15 березня. Туроператори, в яких клієнти мали вилітати 13–14 березня, не знали, як діяти. Зараз рекомендують не скасовувати тури, а переносити їх на іншу дату. Це не так просто, адже наші клієнти не можуть узяти відпустку будь-коли.

Зараз увесь туристичний бізнес в країні стоїть, оскільки припинені всі перевезення. Оренду приміщень та податки потрібно сплачувати. І тут постає питання: з чого їх оплачувати, якщо ми півмісяця будемо без роботи? Якщо ми хоча б два місяці не платитимемо ЄСВ, це вже буде полегшення.

Доводиться протидіяти фейкам, коли кажуть, що карантин триватиме й після 3 квітня. Зараз мало б іти активне раннє бронювання турів, коли люди планують вигідний відпочинок на травень, червень, липень, але багато хто вагається через неправильні прогнози. Тому це для нас і додатковий збиток, і додаткова робота.

Зараз питання відпочинку відходить на другий план, бо люди думають, зо що далі жити. Тому раннє бронювання відходить на другий план. Важко спрогнозувати, що буде влітку. Деякі експерти говорять, що через обмеження туристичний бізнес навіть в літні місяці не матиме звичних об’ємів продажу.

   
Karaptan 

ТОВ «Торгсервіс» – це логістично-дистрибуційний бізнес. Значна половина наших клієнтів – це ресторани, кафе й бари, які закрилися. Зараз ми ведемо з ними переговори й консервуємо обладнання, щоб почати працювати з мінімальними втратами, коли це все закінчиться.

Ми перевели більшу частину персоналу на віддалену роботу, але оперативні працівники складу й доставки не можуть працювати віддалено. Ми звечора плануємо роботу, щоб зранку заступила мінімально потрібна кількість людей.

Пільги, затверджені Верховною Радою, більше стосуються ФОПів. Наші орендодавці визнали, що карантин є форс-мажорною обставиною, тож ми домовилися про реструктуризацію орендної плати і новий графік оплат.

Найголовніше для бізнесу зараз – забезпечити своїх працівників роботою і зарплатою. Утискатися можна де завгодно, але зарплату треба платити. Ми намагаємося працювати так, щоб нікого не скорочувати і зберегти більшу частину заробітної плати працівникам.

Поки що незрозуміло, як поводитимуться банки щодо позик і кредитів. Також не знаємо, які податки для великого та середнього бізнесу будуть зменшені чи реструктуризовані. Поки що платимо в повній мірі.

В українського бізнесу немає достатнього фінансового запасу на випадок кризи. Незрозуміло також, скільки часу це триватиме. Ми поки що працюємо за оптимістичним сценарієм, що до кінця травня все стане на свої місця.

Кожен бізнес має соціальну відповідальність. Наша медицина сьогодні неготова зустрітися з наслідками коронавірусу. Тому я закликаю всіх підприємців надати посильну допомогу організаціям, які стримуватимуть хворобу.
   
Віталій Дмитрієв 

У нас зменшується потік клієнтів, тому що в кризу ніхто не буде замовляти нове обладнання. Ми очікуємо падіння реалізації щонайменше на 50%, і це оптимістичний сценарій. Крім того, в нас є зобов’язання завершити замовлення, які в роботі. Є обов’язкові платежі – заробітна плата й оренда. Головний ризик бізнесу якраз і полягає в тому, що реалізація продукції може впасти до нуля, а обов’язкові виплати лишаються. Тут усе залежить від тієї подушки безпеки, яку створило собі підприємство. Виживуть ті, в кого цей запас найбільший. Вони дотягнуть до кінця кризи і збережуть фахівців, тому що ними розкидатися сьогодні не можна. Якщо ви звільните спеціалістів, вони до вас не повернуться, а починати заново буде складніше. Зберегти колектив – це другий виклик, що стоїть зараз перед бізнесом.  Будь-яка криза – можливість подивитися на себе зсередини.

У нас зараз 90% відсотків працівників працюють віддалено, але виробництво не зупинилося, більше того: ми продовжуємо отримувати нові замовлення. Про скорочення поки що нема мови. Ми прибрали тільки слабких працівників. Декого відправили у відпустку за свій рахунок, але їх не більше 5%.

Пільги, ухвалені нещодавно Верховною Радою, моєму підприємству практично не допоможуть. Але те, що держава думає про підприємців, це великий плюс, адже це скоро не закінчиться. Мій прогноз – ми зможемо вийти на попередній рівень не раніше, ніж через пів року.

   
Євген Лихожон 

Перша проблема полягає в тому, що в моїй компанії є вахтовий метод роботи, коли люди їздять по всій Україні. Зараз це стало неможливим. Друга проблема – ми не можемо піти на карантин, оскільки під нашою охороною перебуває 60 тисяч об’єктів, а злочинці активізуються в умовах надзвичайної ситуації.

Складність також у тому, щоб забезпечити персонал необхідними масками й антисептиками. Частину працівників – адміністрацію і бухгалтерію – я перевів на віддалений режим. Відправити людей у відпустку за власний рахунок я не можу, бо це колектив. Нехай краще підприємство несе збитки, аніж утратить колектив, який ми так довго збирали. Навпаки, я не зменшую, а певною мірою навіть індексую зарплату. У зв’язку з перешкодами в роботі громадського транспорту ми спланували, щоб той, хто має власну машину, забирав і відвозив колег, які машини не мають. Там, де це неможливо, я відправляю по людей власний транспорт.

Ми шиємо маски для співробітників на своєму виробництві і паралельно займаємося сертифікацією їх. Потрібно не менше 6 тисяч масок. Як тільки я забезпечу власних співробітників, почну передавати маски для потреб лікарень.

Якщо в двох словах охарактеризувати податкові пільги, прописані в новому законі про боротьбу з коронавірусом, то це буде «хоч щось». Це, звісно, не така допомога, як надав американський уряд бізнесу в своїй країні.
   
Олексій Наказний 

Будь-яка криза – це нова можливість. У цей час можна виявити слабкі місця свого бізнесу, навчитися фінансової звітності, систематизувати бізнес, налаштувати віддалену роботу з допомогою сучасних технологій – Google Docs, Zoom і CRM. Якщо все це зробити, після кризи бізнес тільки виграє.

Захоплююсь людьми, які не просто всіх звільняють, щоб якось перечекати кризу, а зберігають взаємини з персоналом і з клієнтами. Будь-яка криза рано чи пізно минає, але репутація залишається.

Як учинити з персоналом, залежить від особистої стратегії керівника бізнесу. Кожен менеджер зараз розуміє, що основне – це зберегти бізнес. Не можу засуджувати людей, які розпускають співробітників. Однак це хороша можливість замислитися над тим, що твій бізнес був неготовий до кризи.

Зараз багато швейних підприємств перепрофілювалися й шиють маски. Інші зрозуміли, що легко можуть налагодити випуск антисептиків. Для підлеглих завжди можна знайти роботу. Приміром, бухгалтер може навчити складати бюджет, чого не вміють багато підприємців.

   
Василь Дудніченко 

Зараз підприємцям складно планувати навіть на рік. Усі чекають 3 квітня. Нам пощастило більше, бо ми працюємо в проектному форматі. Група зимового набору в нас закінчила навчання якраз перед карантином, але не випустилася. Новий набір плануємо по завершенні карантину, але з продажами зараз погано, бо люди неохоче витрачають гроші, не знаючи, чого чекати в майбутньому. Крім того, ми збиралися масштабувати наш бізнес ще на два міста, але ринок поки що не готовий.

Раніше наша школа пропонувала навчальні програми для готового бізнесу: як викрутити його на максимум. Зараз же ми розробляємо програми антикризового управління.

У нас немає штатного персоналу, всі тренери, консультанти й координатори працюють за договором цивільно-правового характеру або за контрактом. Тому багатьох складнощів ми уникнули. Можливо, ті кадри, яких нам не вистачало, якраз зараз втратять свою роботу, і ми їх підхопимо.

Нові податкові пільги спрямовані переважно на ФОПів та виробників, тож нас вони не стосуються. Чув чимало відгуків у Полтаві, що орендодавці не збираються зменшувати орендну плату для підприємців. Люди мають проблему, яка не вирішується цими пільгами.

На основі нашої школи ми розробимо антикризову платформу для спілкування консультантів і бізнесу. Думаю, що все буде добре, тому що підприємці почали об’єднуватися. Це добрий знак. 


Обкладинка та графіка Романа Желізняка

Опублікована: 19 березня 2020


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація