Газова труба розбрату: реальна проблема через вигадані порушення

Автор: Анастасія Добряк, 10 жовтня, 16:59

Фото: Від масових відключень «Полтавагазу» постарждали мешканці багатьох полтавських багатоповерхівок


До редакції ЗМІСТу звернулися мешканці кількох багатоквартирних будинків у Полтаві зі схожою проблемою – відсутнє газопостачання. Причини відключення різні: від заміни лічильників до ремонту на ввідній трубі подачі газу. Та фінал усіх історій схожий, бо постачальник відключає споживачів від газу через надумані порушення до підписання договору з «Полтавагазом».

Схема схожа на бартер типу «ви (мешканці будинку) підписуєте з підприємством договір на утримання газової труби, а ми під’єднуємо будинок до газопостачання».

Найчастіше такі пропозиції є звичайною маніпуляцією з боку монополіста (читайте як «Полтавагаз»), але полтавці страждають через відсутність газопостачання місяцями.

ЗМІСТ підготував «путівник» для полтавців, постраждалих від газової схеми, як не залишитися без газу і вирішити питання утримання газової труби з вигодою для усіх сторін конфлікту. 

 

Порушення надумані, але відключення – реальні?

Полтавець Олександр Григор’єв живе в будинку на вулиці Гоголя, який відімкнули від газопостачання понад 3 місяці тому. За його словами, у багатоквартирці міняли лічильники газу й замість відключення одного під’їзду перекрили газ для цілого будинку. Після виконання робіт співробітники газової служби під’єднати будинок відмовилися:

«Вони відключили будинок і таким чином пошкодили газову засувку на будинку. Звісно ж, перекрили газ усьому будинку. За їхніми нормами, при відключенні будинку, при аварійній ситуації потрібно зайти до кожної квартири й перевірити всі прилади. А у нас хтось живе у будинку, хтось – ні. Сусідів попередили, що газу не буде, доки газовиків не пустять в усі квартири. Тобто незалежно від того, у кого все в порядку, а в кого – ні. Ми організувалися, все перевірили. Деякі порушення вони виявили, але це все тим не закінчилося. Поквартирно відключати за порушення відмовились, і сказали, що люди нехай самі розбираються і тоді все під’єднають. А ось з’явилася нова вимога – підписати договір».

Уже в жовтні мешканцям повідомили, що вирішити проблему з газопостачанням можна буде після підписання договору на утримання газової труби.

У цьому будинку ОСББ не створили й не планують. Олександр Григор’єв каже: мешканців мало (трохи більше 20 осіб), тому їм невигідно створювати об’єднання. А значить, будинком мало б опікуватися ЖЕО №2, але там допомагати з підключенням не поспішають:

«У нас є і пенсіонери, й лежачі люди, але на компроміси йти не хочуть. Маємо газові колонки, але тепер і гарячої води немає. Приготувати їжу на газі неможливо, тому всі придбали електроплитки. Одразу ж стали вибивати лічильники й почала горіти електропроводка. До цього нікому немає діла. Усі в курсі, що ми не маємо газу і ніхто нічого не робить. У міську раду писали й дзвонили, але безрезультатно», ­ говорить Олександр Григор’єв.

Олександр Григор'єв

Під час обстеження квартир «Полтавагаз» повідомив про кілька порушень, які нібито не дають під’єднати будинок до газопостачання. Натомість Олександр вважає, що перш ніж говорити про аварійність у квартирах, потрібно звернути увагу на порушення самого підприємства:

«Наш будинок під’єднаний до газопостачання шляхом підземного підключення. На сьогодні такого не може бути, бо їм потрібно провести наземне підключення. Також газові труби у нас іржаві, бо їх як проклали 60 років тому, так досі й не ремонтували. Це виправляти вони не думають, але мізерні порушення у кількох квартирах знайшли й відключили будинок повністю».

У середу, 9 жовтня, відбулися загальнобудинкові збори мешканців і працівників «Полтавагазу». Останні приїхали знову обстежити квартири на наявність порушень і повідомили, що коли всі проблеми вирішать, то газ увімкнуть одразу, а якщо ні – то перекриють окремі квартири та все ж під’єднають будинок.

Мешканка спілкується з працівниками «Полтавагазу»

Після перевірки працівники підприємства виявили порушення у кількох квартирах і пообіцяли наступного дня, 10 жовтня, «відрізати газ» ще у двох квартирах та відновити газопостачання.

По суті, маємо замкнуте коло: якщо ЖЕО№2 підпише договір на утримання з «Полтавагазом», то останній повинен буде повністю привести до ладу мережу труб і виправити всі порушення. Монополісту це невигідно, тому він наполягає на ремонті мереж силами ЖЕО№2. Як розповіли мешканці, зараз підприємства вирішують цю суперечку в суді.

Водночас «Полтавагаз» пішов іншим шляхом і почав пропонувати мешканцям укласти індивідуальні договори з підприємством на утримання газових мереж. У такий спосіб можна вирішити конфлікт з ЖЕО№2, але мешканцям доведеться ремонтувати труби за власний кошт. Йдеться про сотні тисяч гривень. Припускаємо, що два десятки мешканців, серед яких є люди з інвалідністю та пенсіонери, навряд чи «потягнуть» такі вартісні роботи.

Це означає лише одне: вони знову залишаться без газу. А все тому, що вже через кілька місяців монополіст вимагатиме, щоб мешканці відремонтували труби, бо газопостачання має відбуватися мережами, встановленим без порушень.

Мешканці будинку чекають на результати «аудиту» працівників «Полтавагазу»

Подібна історія спіткала мешканців будинку за адресою вулиця Маршала Бірюзова, 86. За словами депутата Полтавської міськради Вадима Ямщикова, вони відчули запах газу й викликали аварійну службу. Тоді ж працівники «Полтавагазу» відімкнули будинок від газопостачання й повідомили, що підключать його після укладення договору на утримання газової труби. Хоча приватне підприємство не підпорядковується міській раді, а депутати не можуть впливати на роботу «Полтавагазу», мешканці можуть отримати юридичну допомогу від депутата свого округу. 

У цьому випадку , жителі будинку звернулися за правовою підтримкою депутата. Попри те, що їм  таки довелося сплатити більше ніж 3 тисячі гривень, ця сума зменшилася завдяки юридичній підтримці з боку команди депутата, а газопостачання відновили. 

Хоча приватне підприємство не підпорядковується міській раді, а депутати не можуть впливати на роботу «Полтавагазу». Через це діяльність депутатів тут можна скоріше розглядати радше як популізм, аніж як реальну допомогу.

 

Закон – всьому голова, або Чому «Полтавагаз» від’єднує вас від мереж

Коротко про правовий бік питання. З 1 травня 2019 року набрав чинності Закон України «Про житлово-комунальні послуги». У ньому вже немає такого поняття, як «балансоутримувач». Здебільшого у цьому заслуга Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», бо саме він визначив, що майно багатоквартирного будинку – спільне майно мешканців. Таким чином, поняття «балансоутримувача» розтануло.

Згідно з новим законом, майно багатоквартирного будинку є спільним, тобто й газова труба також перебуває у спільній власності. Взяти на баланс її може ОСББ, але утримувати дозволяється тільки компанії, яка має необхідні ліцензії. Таких підприємств у Полтаві годі й рахувати, тому «Полтавагаз» – монополіст.

В ідеальному світі підприємство і мешканці будинків укладали б договори, вигідні для всіх, але на практиці монополіст змушує жителів багатоквартирок грати за його правилами. До цього він удається до шантажу: або договір і відновлення газопостачання, або нічого.

Повідомлення про відключення газопостачання

У новому законі чітко прописаний «порядок укладання, зміни і припинення договорів про надання комунальних послуг». Відтак договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або юридичною особою (укласти договір може ОСББ), яка укладає такий договір в інтересах споживача.

«Обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і електричної енергії), здійснюються виконавцем такої послуги на підставі відповідного договору із співвласниками. Капітальний ремонт внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги, здійснюється співвласниками чи залученими ними уповноваженими на виконання таких робіт особами за рахунок співвласників», – йдеться в законі.

 

Що робити, якщо у вас незаконно відключили газ?

Ми запитали в експертів ГО «Нова Полтава» поради, що робити полтавцям у такій ситуації.

Отже, якщо відключення не санкціоноване (не за борги, а аварійність не доведена), перше, що потрібно робити – викликати поліцію. Це порушення має бути зафіксоване правоохоронцями, аби надалі ви мали змогу довести, що «Полтавагаз» насправді не має підстав відключати ваш будинок від газопостачання.

Наступний крок – звернення до ЗМІ, щоб привернути увагу громадськості до проблеми масових відключень. Це дасть змогу не замовчувати незаконні дії «Полтавагазу». Обговорення й розголос у суспільстві переконають підприємство, що не можна змушувати людей підписувати договори на утримання мереж у такий спосіб. Завдяки зверненню до ЗМІ можна знайти однодумців і людей, які опинилися в подібній ситуації.

Уже після того, як вам вдасться знайти інших постраждалих від несанкціонованих відключень, необхідно створити колективне звернення до Антимонопольного комітету України про свавілля монополіста. Звісно, що це звернення може бути індивідуальним, але колективні скарги є більш дієвими. Таким чином, комітет має прийняти рішення про обмеження діяльності підприємства або видачу ліцензії іншій установі, щоб споживачі могли укладати договір з іншим підприємством.

Правниця Агнія Строкова радить звертатися до суду. Якщо мешканці будинку – доброчесні споживачі, які не мають заборгованостей, виконують умови договору і залишилися без газопостачання, то свої права можна захистити в суді:

«"Полтавагаз" повинен ще довести, що у кожного з цих позивачів є порушення договору, а газ відключений через аварію. Я думаю, що це буде проблемним для підприємства, бо по кількох споживачам вони таки доведуть, але якщо відключений увесь будинок, то навряд. Тобто споживачам нанесена шкода, бо вони виконали умови договору про надання газопостачання, а "Полтавагаз"  – ні, тому й має компенсувати шкоду».

Імовірно, що ситуація з масовими відключеннями існує не тільки у Полтаві, адже в багатьох інших містах «міські гази» теж є монополістами надання послуг з утримання мережі.

На жаль, начальник виробничих служб «Полтавагазу» Юрій Самсонов не відповів на наш запит – ні на усний, ні на письмовий. Але ми готові надати йому можливість висловити позицію підприємства.

Обкладинка Юлії Деркач

Фото Анастасії Добряк

Опублікована: 10 жовтня 2019


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація