Гітара жива, коли на ній грають. Розмова з полтавським реставратором і колекціонером гітар Євгеном Упоровим

Автор: Лілія Удоденко, 28 червня, 11:54

Фото: Полтавець Євген Упоров розповів ЗМІСТу про гітари зі своєї колекції


Євген Упоров реставрує та колекціонує гітари різних часів. За три роки майстер відреставрував близько 200. Його власна колекція налічує понад 30 гітар, серед них інструменти з Німеччини, Америки й Філіппін. ЗМІСТ побував у гостях в Євгена Упорова та дізнався, як це подарувати гітарі друге життя.

З чого все почалося

Чоловік захоплювався музикою з дитинства, але життя пов’язав із далекими від неї сферами. Повернувся до мрії, коли син захотів навчитися грати на гітарі. Тоді Євген Упоров дістав із шафи стару, непридатну для гри гітару і спробував полагодити.

«Я займався дерев'яним зодчеством, тож подумав: а чому б не спробувати самому відремонтувати гітару?»

У колекції гітари різного формату. Для нього непринципово, акустична це модель чи електрогітара, а чи й зовсім маленька укулеле. Для гітар потрібні різні додатки для того, щоб отримати звук. Тому, крім колекції гітар, у Євгена є також безліч апаратури – пультів, старих та нових колонок. 

За словами Євгена Упорова, спершу мови про колекцію взагалі не було. У школі сина створили рок-гурт «Важкий урок», і чоловік допомагав дітям з інструментом та апаратурою. Гітари шукав по знайомих і наважився самостійно привести їх до ладу:

«Я вирішив спробувати, бо працював з деревиною і мав справу з механікою та електронікою. Саме ці навички і знадобилися мені при реставрації гітар. Про себе можу сказати, що я все життя вчуся чогось нового».

Так Євген став майстром з реставрації гітар та колекціонером. Проаналізувавши життя, чоловік зрозумів, що його захоплення бере коріння не з гітари для сина, а з магнітофона в дитинстві. Євген досі його береже: 

«Це не просто магнітофон, а моє натхнення у роботі. Там навіть зберігся запис, де я співаю і граю на гітарі».

Євген зберігає старий магнітофон часів дитинства

 

Найцінніші гітари з колекції

У кожної гітари є своя історія та цінність. Євген Упоров розповів про кілька своїх найулюбленіших гітар. Серед них одна з найперших відреставрованих – електрогітара Musima 1960-х років.

«Про цю гітару я готовий сказати, що в неї точно є душа. Це той випадок, коли цінність визначається не за виглядом, а за звуком. Коли на ній граєш, то відчуваєш звук тілом. Гітара родом з Німеччини, а знайшов я її в поганому стані у свого товариша».

Гітара до та після реставрації

Складність роботи залежить від складності інструмента. Для того, щоб гітара була легшою, майстер зменшує товщину фанери та підлаштовує технічний звук. Так він зробив з однією з гітар свого сина:

«Взагалі у цієї гітари 7 варіантів звуку й у цьому її перевага. Інструмент не раритетний, але для нашої сім’ї особливий. Одного разу ми з сином були на концерті гурту U.D.O. і роздобули після виступу автограф лідера гурту та гітариста: він поставив його просто на гітарі. Тепер ім’я цієї гітари – "Удо". Щоб зберегти напис, я зробив додаткове лакове покриття».

Гітара

Та сама гітара зблизька

Гітари з автографами Євген Упоров реставрував не раз. Йому запам’ятався інструмент з підписом гітариста гурту Metallica Кірка Гемметта. Говорить, що ця крихітка належить одному полтавському музикантові і в музичному колі люди зрозуміють, чия саме вона.

Черга на огляд та реставрації завжди шалена. Майстер з гумором називає її чергою до реанімації. Сьогодні в ній 8 гітар. Серед них – один з найстаріших інструментів, які Євгенові будь-коли доводилося реставрувати. Це семиструнна акустична гітара 1930-х років: такі часто називають циганськими або ромськими. Відомо, що вона опинилася у власника невипадково:

«Цю гітару чоловік подарував своїй дружині на честь народження дитини у 1934 році. Зараз ця гітара належить хрещеній мого брата і мені довірили її відреставрувати. Унікальність та цінність цієї гітари в тому, що вона пережила голод, війни, велику кількість переїздів та зміну поколінь».

Так виглядає гітара 1930-х років після реставрації

Дека гітари інкрустована перламутром. Усього використано кілька тисяч дрібних деталей. Майстер, що створив її, використав перламутр із мушель, зробив лади із срібла і вдало підібрав інкрустації у формі метеликів та квітів.

«Я ніколи не бачив нічого подібного! Дуже натхнений тим, що повертати її до життя буду я. Усуну несправності, і вона буде звучати та продовжувати жити».

Реставрацією одного інструмента Євген Упоров займається від 2-х днів до кількох тижнів. Це залежить не тільки від складності роботи. Чоловік має проблеми з зором, але це не зупиняє його від кропіткої, навіть ювелірної роботи. Говорить, що робочому столі завжди має багато різних окулярів, збільшувальне скло і спеціальний шолом із додатковим склом.

«При реставрації для мене найголовніше зберегти унікальність гітари. Не осучаснювати її, а навпаки. Тож у старих гітар при зміні деталей я принципово використовую такі ж, але їх досить складно знайти. Відповідно, пошук деталей продовжує і час роботи».

Для тонкої роботи Євген використовує спеціальні оптичні прилади

Найдивніший інструмент, який Євгенові Упорову довелося повертати до життя – гітара неправильної форми та ваги. Це була копія гітари з мультфільму «Бременські музики». Майстер запевняє, що попри унікальність, грати на ній незручно й важко.

Вартість реставрації залежить від складності роботи. На ретро-моделі є свої деталі та матеріали, які коштують також по-різному.

«Сказати, що це основна робота для мене, я не можу, адже це справа більше для душі. Я не шукаю клієнтів через рекламу. У Полтаві все працює за принципом «сарафанного радіо». Коли приходять незнайомі мені люди, то, звісно, я беру певну плату, але не за роботу майстра, а за витрати на матеріали».

Своїм друзям чоловік ремонтував гітари безкоштовно, а іноді, побачивши десь у гаражі чи підвалі забутий інструмент, сам просив віддати його для відновлення.

Гітари, які відрестраврував Євген Упоров

 

Гітара жива, коли на ній грають

Багато хто вважає, що якщо гітара просто висить на стіні, то з нею все гаразд. Майстер запевняє, що на гітарі необхідно грати: тільки тоді вона жива. Але інколи буває, що інструмент приносять на реставрацію для того, щоб зберегти пам’ять про людину. У таких випадках перед початком роботи Євген розпитує, в яких умовах гітара буде зберігатися.

«Коли в помешканні сухо, то гітару потрібно час від часу зволожувати  спеціальним розчином. Якщо сиро, то обов’язково всередину кладуть силікагель такий, як у коробках із новим взуттям. Від того, що гітара просто висить, можуть навіть почорніти струни».

Для музикантів у майстра інші поради. Потрібно час від часу оглядати гітару, бо від активної гри якість струн та самого інструмента також страждає. Шкіра рук залишає сліди на струнах та деці. Якщо розлити на гітару алкоголь, то сліди можуть залишитися надовго. Ще музиканти через надмір емоцій можуть невдало підкинути гітару або жбурнути її зі сцени. Після таких «стресів» інструмент потребує уваги професіонала.

Майстер може відновити гітару, до якої недбало ставилися

«Я збираю в основному інструменти ХХ століття невипадково. Цікаво, як почуває себе дерево. Відомо, що чим старіше дерево, тим воно більш стійке до клімату та повітря. Такі гітари навіть звучать по-іншому. Деревина стає стабільною за десятки років».

Чоловік говорить, що сучасні гітари з Індонезії та Китаю нестійкі. Коли їх привозять до України, то їм потрібен час для акліматизації. Тож лякатися через незрозумілий звук не варто: допоможе час.

 

Музей гітар – мета і мрія

Євген Упоров говорить, що все, до чого береться, спрямоване насамперед на популяризацію хорошої живої музики. Так і з ідеєю музею гітар: майстер хоче зацікавити молодь чимось незвичайним і такими ініціативами відвернути від шкідливих звичок, алкоголю та інших залежностей.

«На мою думку, музей повинен бути інтерактивним, а не традиційним. В ідеалі це відкрита студія для репетицій, звукозапису з постійною експозицією гітар, на які можна не тільки дивитися, але й грати на них. Якби у мене була більша квартира, то я б давно відкрив справжній музей».

Ще одна ціль Євгена – підтримати сина Артема у виборі майбутнього шляху. Хлопець, незважаючи на підлітковий вік, вчиться реставрувати інструмент разом з ним. Артем, на відміну від батька, точно обере музику із самого початку:

«Для мене важливо, що батько підтримує мій вибір. У майбутньому я буду музикантом, який точно знатиме, як доглядати за інструментом. Я дуже радий, що він знайшов і собі заняття до душі. Я це ціную, мені подобається, що батько вчить і мене».

Євген Упоров з сином Артемом і дружиною Лілією

Євген Упоров говорить, що йому пощастило з рідними, адже вони завжди його пітримують, а це додає сил у будь-яких справах, не тільки у реставруванні. Дружина Лілія запевняє, що саме в роботі чоловік стає іншим:

«Коли спостерігаєш за ним під час роботи або тоді, коли в нього з’являється нова гітара, то він немов абстрагується від реальності й занурюється у свій світ. У житті Євген товариський, але коли працює над гітарою, практично не говорить і забуває навіть про час».

Сам майстер вдячний не лише сім’ї, а й власникам арткафе Open Kitchen Мирославі Вовк та Володимиру Яковенку.

«Дякую цим людям за те, що вони зробили місце для музикантів міста. Інакше я б не познайомився з великою кількістю талановитих людей, і, скоріш за все, так і не зайнявся б справою для душі».

Майстер і гітари, які він повернув до життя. Унизу - інструменти, які чекають на реставрацію.

Майстер каже, що коли завершує роботу над гітарою, то відчуває радість і наснагу. А якщо ще й самостійно знаходить рідкісні гітари, то одразу продумує план реабілітації і на душі стає світліше. Говорить, що найкращий варіант, коли гітара і виглядає, і звучить гарно. Про знахідки колекції він може розповідати годинами, але в одному впевнений, що ніколи не продасть жодної гітари із своєї колекції, бо це не про гроші, а про цінності. 

Скоро в Євгена Упорова відбудеться онлайн-виставка гітар в Полтавському музеї авіації та космонавтики. Формат запропонував сам музей. Сам майстер говорить, що коли будуть дозволені масові заходи, то він готовий брати участь у відкритих виставках і показати свої гітари всім охочим.

Фото Катерини Пєшикової

Опублікована: 28 червня 2020


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація