Нові тролейбуси і транспортна незалежність Полтави

Автор: Єгор Рудь, 20 вересня, 11:46

Фото: ЗМІСТ поговорив з транспортним блогером Назарієм Никончуком


19 серпня презентували першу десятку тролейбусів із 40. Транспорт закупили за кредитні 1,5 млн Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). Ці гроші місто віддаватиме протягом 13 років.

ЗМІСТ поговорив з транспортним блогером Назарієм Никончуком про нові тролейбуси, стану комунального автопарку, GPS-системи у транспорті та впровадження електронного квитка.

Нові «Богданчики»

Тролейбуси виготовила автомобільна компанія «Богдан Моторс». Назарій Никончук каже, що одна з переваг нових тролейбусів – це латвійський двигун. У попередніх моделях встановлювали двигун харківського виробництва. Друга перевага – це збільшений майданчик для пасажирів, бо тут переставили місце для сидіння. Також встановили 4 відеокамери: одна позаду, одна попереду та дві в салоні.

«Казали, що тролейбуси будуть з оцинкованої сталі. Це краще ніж у попередніх моделях. Але чиновники писали, що все-таки використали нержавіючу сталь, що ще краще. Ще обіцяли USB-роз’єми для підзарядки гаджетів, але їх немає. Wifi можуть встановити за бажання», – каже Никончук.

Назарій Никончук

Никончук розповів, що GPS-трекерами тролейбуси обладнують одразу на заводі. Також у нових тролейбусах замінили задню оптику, а ресурс ламп розрахований до кінця служби транспорту. Як з’ясувалося, 500 метрів автономного ходу це з врахуванням заповненого салону. Тому, якщо в тролейбусі буде лише 2–3 людини, то транспорт зможе проїхати понад 1 км.

«Усе залежить від ваги тролейбусу та споживання акумулятора. Можна було б і до 2 км зробити, адже якщо тролейбус попаде під обрив ліній чи ДТП, десь на «кам’янці», на гору він не виїде. Але 500 м це краще ніж нічого. Маріуполь замовив 72 тролейбуси, де збільшений автономний хід, а всі інші 57 машин взагалі без автономного ходу», – розповів Никончук.

Майданчик для пасажирів у тролейбусі

Комунальний автопарк

За словами Никончука, за планом ЄБРР у час пік у міст має бути 64 тролейбуси, але для автобусів уточнень не було. Цю норму можна втілити в життя, якщо списати лише 10 тролейбусів, а не 23 як пропонував ЄБРР. Деякі тролейбуси можна відремонтувати. Тим паче у Супрунівці є ремонтно-механічний завод.

«Якщо відремонтувати, то зможуть спокійно їздити від 3 до 5 років до наступної закупівлі тролейбусів. Це стосується й автобусів “Богдан”. Але якщо влада хоче саме низькопідлогові автобуси, то краще закуповувати нові. “Атамани” краще закуповувати 12-метрові, бо вони будуть як тролейбуси, але з дизельним двигуном. В Івано-Франківську з минулі 3–4 роки закупили понад 40 великих автобусів», – говорить блогер.

Назарій Никончук

У Кременчуці старі тролейбуси відсторонили від експлуатації й захотіли продати іншим містам. Через те, що старі машини ніхто не купував, місто намагалося продати тролейбуси за ціною металолому. Але навіть таким чином ніхто їх купував. Тому тролейбуси остаточно списали:

«У Кременчуці середній інтервал 5 хвилин, але в них досить видовжене місто. У Полтаві на кільцевому маршруті інтервал приблизно 10 хвилин, а на інших 12–15 хвилин. Це багато. Щоби скоротити інтервал потрібно збільшувати випуск машин і оптимізувати деякі маршрути», – каже Назарій Никончук.

Також за 2 роки Полтава закупила 20 нових автобусів. А ще у місті є 17 старих машин. За словами Никончука, приблизно 3–4 автобуси спишуть, а деякі – відремонтують.

GPS та електронний квиток

За словами блогера, нині в Полтаві приватних перевізників більше, приблизно 70% та 30% комунального транспорту. Але приватні перевізники зобов’язані встановлювати GPS на власний транспорт, адже це одна з умов випуску на маршрути. Є сенс встановлювати GPS перевізникам, у яких великий автопарк, щоби стежити чи не з’їжджають водії з маршруту:

«Я був свідком, коли водій телефонує іншому водію та говорить, що з’їде з маршруту, а інший його підмінить на 15 хвилин. Хоча інтервал має бути до 10 хвилин».

Завдяки валідаторам електронного квитка можна перевірити кількість пасажирів. Згодом, за даними електронного квитка можна визначати, чи варто збільшувати кількість випуск транспорту на маршрут.

На думку Никончука, Полтава готова до впровадження електронного квитка, але не цьогоріч. Аби запровадити електронний квиток потрібно аналізувати пасажиропотік на маршрутах та визначити місця, де електронний квиток потрібен уже зараз, а де зможе почекати кращих часів.

«Одна з умов електронного квитка – це диференційований тариф. Тобто для Полтави це не буде 3–5 грн за проїзд, а приблизно 4–6 грн. Хто захоче перед виборами збільшувати ціну на проїзд?. У Житомирі на різні способи оплати, різна ціна. Наприклад, якщо транспортна картка, то це 4 грн, якщо безготівкова оплата – 5 грн, а готівкою – 6», – розповів Никончук.

Назарій Никончук

Альтернатива електронного квитка – оплата через QR-коди, bluetooth, смс-повідомлення (потрібно надіслати номер маршруту й після чого списуються гроші) або NFC. Практика придбати квиток на транспорт через bluetooth використовується у Львові, а в Івано-Франківську можна придбати квиток через смс-повідомлення.

Також завдяки електронному квитку можна позбавитися кондукторів, а для перевірки наявності квитка на маршруті можуть працювати 2–3 контролери.

Маршрути міста

За словами блогера, Полтава зможе отримати транспортну незалежність від приватних перевізників, якщо в місті, у час пік, буде виїжджати 80 комунальних тролейбусів або автобусів.

Нові тролейбуси

Никончук сказав, що нові тролейбуси варто було б запустити не на кільцевий маршрут, а на околиці міста, зокрема Розсошенці, Левада та ГРЛ. Полтавці ж зможуть відчути присутність нових тролейбусів, якщо кількість машин збільшать до 20:

«На мою думку, потрібно писати план чи проєкт покращення якості перевезень по місту. Але для змін потрібно приблизно 5 років, адже транспорт – це не лише тролейбуси та маршрутки, а гарні дороги, зупинки, розклади, графіки, встановлення GPS і оптимізація маршрутів. Це довготривалий процес. Якщо це робити паралельно з закупівлею 40 тролейбусів, то можна встигнути зробити за 5 років».

Також Никончук говорить, що в Полтаві є зайві маршрути, коли автобусні дублюють тролейбусні й навпаки. Блогер розповів, що весь транспорт, який їде на околиці міста, має маршрут через Критий ринок. Хоча на вул. Шевченка та вул. Чапаєва ускладнений рух транспорту.

«Хотілося б бачити єдину нумерацію маршрутів, бо тролейбуси починаються з одиниці як і автобуси. У Львові 1,5–2 роки тому, зробили трамвайні маршрути з 1 до 20, тролейбусні з 21 до 40, а з 40 починаються автобусні маршрути», – розповів блогер.

Кільцевий маршрут можна зробити тільки для тролейбусів, а на Вакуленці зробити один маршрут – «Вакуленці-Центр» на якому їздитимуть «Атамани» з інтервалом 10–15 хвилин.

Висновок

Станом на 18 вересня місто очікує на другу партію тролейбусів. Начальник комунального підприємства «Полтаваавтоелектротранс» Євгеній Зайцев розповів ЗМІСТу, що до кінця вересня тролейбуси мають привезти. Хоча за графіком вони уже повинні були приїхати.

Також нині вже відомо на які маршрути «поставлять» нові тролейбуси. Спершу по 3 нових машини запустять на такі маршрути:

  • Кільцевий №5 – Половки, Браїлки, через Центр; 
  • Кільцевий №15 – Алмазний, Половки, через Центр. 

Як вже згадували у тексті, 6 тролейбуси запустять на «кільце», щоби зменшити інтервали.

Фото Анастасії Добряк

Обкладинка Дарії Муращенко

Опублікована: 20 вересня 2020


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація