Перенесення дат, фотосесії в масках та відміна замовлень: весняний весільний сезон–2020 у Полтаві

Автор: Юлія Шинкар, 13 травня, 17:44

Фото: Замість голубів - захисні маски. Шлюби реєструються, але весільний бізнес практично зупинився. Фото Сергія Мошенка


Комусь локдаун суттєво ускладнив життя, а когось позбавив можливості заробітку. Особливо це стосується малого бізнесу, зокрема підприємців, задіяних у сфері весільних послуг. ЗМІСТ поспілкувався з фотографами, відеографами, ведучими, флористами, декораторами та організаторами весіль про обмеження і можливості карантину.

 Життя на паузі

Наші співрозмовники – полтавські фотографи Ярослав Перець, Сергій Мошенко, Юлія Мельник та Олександр Печериця, відеографи Максим Кривошеєв та Владислав Перерва, організаторки весіль Олександра Приткова та Ірина Петрушанко, ведучі та музиканти Костянтин Ізюмов, Станіслав Манько та Віталій Лобач, декоратори Ольга Кисла та Катерина Данилевська.

Усі підприємці зазначили, що з початком карантину стало менше замовлень: у декого вони зникли взагалі, у більшості значно скоротилася кількість. Зазвичай весільна церемонія планується заздалегідь, тож замовлень поменшало не тільки на карантинні березень-квітень, але й на наступні місяці.

«Передзамовлення і бронювання дат призупинилося, це пояснюється тим, що на сьогодні немає зрозумілих дат закінчення карантину. Але люди продовжують цікавитись на майбутнє, щоб не проґавити можливість забронювати фахівця», – розповів фотограф Ярослав Перець.

Замовлення, що були заплановані на час карантину, довелося переносити. Клієнти вже планують святкові події на червень-липень і далі – аж до жовтня. Серпень і вересень традиційно є «високим сезоном» для весіль, а в цьому році через перенесені з весни весілля завантаженість буде ще більшою.

«Ці місяці зазвичай і так завантажені, і через нові, тобто перенесені з весни замовлення, молодята зіткнуться тим, що більшість фахівців і закладів зайняті. Імовірно, будуть частими святкування не лише на вихідних», – говорить організаторка весіль Олександра Приткова.

Що ж до бронювання, то на початку карантину люди охоче планували свята на літо й осінь. Зараз же наречені в очікуванні: ніхто не бажає планувати весілля, доки не будуть відомі точні дати виходу із карантину та час відкриття ресторанів.

При бронюванні весільних послуг іноді потрібно сплатити завдаток, який ви втрачаєте, якщо зміните плани. Однак карантин – це виняткова ситуація, тому наші співрозмовники повернули кошти клієнтам.

«Наші наречені не втратили нічого – всі завдатки автоматично були перенесені на інші дати», – розповіла Ірина Петрушанко.

Ведучий та автор пісень Костянтин Ізюмов домовився з клієнтами, що в разі скасування замовлення він пізніше поверне завдаток. Повернув завдатки і весільний співак Віталій Лобач.

 

Збитки: що є і що буде

У тому, що карантин уже завдав збитків, солідарні всі підприємці. Питання у тому, які будуть його наслідки. Більшість наших співрозмовників не беруться прогнозувати остаточну суму втрат. Олександра Приткова зазначила, що збитковість аналізуватиме наприкінці року. Фотограф Сергій Мошенко вважає, що сезон можна вважати збитковим на 70%: саме таку частку зйомок довелося перенести. Весільна сфера недоотримає прибуток і через загальне економічне становище: у кризу люди обирають бюджетніші варіанти урочистостей.

«Коли люди ідуть замовляти фотосесію? Коли в них свято: весілля, виписка з пологового, День народження. Або коли вони хочуть нові фотографії. Але це тоді, коли в людей є на це вільні кошти, не відкладені на життя», – міркує про актуальні потреби фотографиня Юлія Мельник.

Зазнали збитків і флористи: за словами Ольги Кислої, найважчим був перший тиждень карантину, адже довелося викинути всі квіти. Надалі налагодили роботу онлайн. Декораторка Катерина Данилевська розповіла, що зараз має поодинокі замовлення на декор від кав’ярень і ресторанів. За словами Катерини, великих збитків її бізнес наразі не має, але є неотриманий прибуток:

«Перед карантином готувалися до дуже великого проєкту за кордоном. Ми його повністю зробили, залишилося тільки відправити на виробництво. Оскільки кордони закрили, то ми цей проєкт просто зупинили».

Організатори, ведучі та музиканти оцінюють карантин як повністю збитковий період: немає подій – немає заробітку.

Фотографам і відеографам після події потрібен час для фінальної обробки фото й відео, тому на карантині вони переважно працювали над відзнятим матеріалом. Сергій Мошенко називає великим плюсом те, що вдалося завершити й віддати всі замовлення, відзняті до карантину.

Відеограф Владислав Перерва зауважує, що в його роботі є не лише «високий», але й мертвий сезон, коли практично немає весіль. Він припадає на Великий піст (7 тижнів – зазвичай охоплює березень і квітень), бо в цей період не вінчають у церкві. Щороку фахівці користуються нагодою «підігнати хвости», а нині мали на це більше часу, ніж завжди.

 

Робота триває

Зупинка ринку весільних послуг не означає, що підприємці не працюють. Хоча б тому, що шлюби реєструються, щоправда, без урочистої церемонії. За інформацією Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, з 12 березня по 29 квітня в місті зареєстровано 124 шлюби (проти 179 за цей же період минулого року).

Молодята не відмовляють собі в можливості зробити весільну фотосесію в пам’ятний час. Тому фотографи проводять зйомки, але виключно на свіжому повітрі і з невеликою кількістю людей.

«У квітні було 2 весільні зйомки. Їх замовляли на неповний день. Часто у клієнтів був просто святковий розпис, потім весільна фотосесія, і все. Ці замовлення були ще до карантину, то їх я знімав. Усі інші – попереносили дати», – розповів Сергій Мошенко.

Весілля під час карантину. Фото Сергія Мошенка (джерело - фейсбук-сторінка Сергія Мошенка)

Більшість підприємців звернули увагу на можливості, для яких раніше не вистачало часу. Так, фотограф Ярослав Перець зараз зосередився на зйомках інтер’єрів, де ризик заразитися мінімальний. Фотограф Олександр Печериця відкрив для себе стокову фотографію. Це фото різних речей, наприклад, їжі, які можна продавати фотобанкам та отримувати пасивний дохід:

«Я можу фотографувати різні предмети і продавати ці знімки. Такі знімки можна робити просто вдома, абсолютно не залежачи від полтавського клієнта, оскільки я продаю не послуги, а свої роботи напряму за кордон».

Підприємці зі сфери весільних послуг змогли швидко налагодити роботу онлайн: за словами Ірини Петрушанко, її команда вже мала досвід спілкування з клієнтами в онлайн-режимі, тож підготовка весіль іде без змін.

«Це ж стосується і звичайних робочих моментів всередині агенції. Зручна система планування та постановки задач, ноутбуки – прекрасна можливість працювати вдома. Хоча, зізнаюсь, я дуже сильно сумую за особистими зустрічами», – сказала Ірина.

На онлайн-формат перейшла і флористка Ольга Кисла: приймає замовлення через вайбер чи інстаграм, веде консультації через скайп або зум. Відмов флористка не мала: люди, що запланували церемонію ще до карантину, замовляли букети для фотосесій. Магазин щодня працює на доставку, і квіти не затримуються.

Ольга Кисла з сином. Джерело - сторінка Ольги Кислої в інстаграмі

 

Зробити щось для своєї справи…

Ми запитали підприємців, як вони використали цей час для розвитку свого бізнесу. Наші співрозмовники розуміють, що саме зараз можна «прокачати» навички або розвинути напрямки, на які раніше не вистачало часу.

«Зараз бути фотографом стало набагато важче. Якщо в тебе й до цього було небагато клієнтів, то зараз їх практично немає. Але, з іншого боку, коли багато фотографів складають техніку на OLX й опускають руки, то це великий шанс зайняти вагомий відсоток ринку в місті», – говорить Сергій Мошенко.

Той, хто був добрим фахівцем до карантину, вийде з нього ще сильнішим. Фотографи та відеографи зараз проходять онлайн-курси, встановлюють та освоюють нові програми обробки, переглядають фільми, адже, за словами відеографа Максима Кривошеєва, саме вони дають натхнення операторам. Водночас покупку нової техніки довелося відкласти: фотографи теж зараз змушені економити.

Сучасний бізнес неможливо уявити без роботи в соцмережах, тому підприємці наповнюють свої в інстаграмі та фейсбуці, запускають таргетну рекламу. В агенції Ірини Петрушанко зробили безліч поточних справ – нові прайси, презентації, фотокниги, новий фірмовий стиль тощо. Вимушена зупинка – не лише нагода навести лад в особистому архіві чи на складі. Деяких підприємців це надихає на пошук нових форматів роботи. Олександра Приткова говорить:

«Я усвідомила, що хочу якісно робити невеликі камерні весілля open space з повністю продуманою концепцією та організацією “під ключ”».

 

…і для інших

Ситуація тривоги й непевності породила небувалий сплеск щедрості серед митців в усьому світі: співаки, музиканти, поети влаштовували стріми й онлайн-виступи для своїх глядачів. Природно, що творчі полтавці морально підтримують свою аудиторію онлайн. Костянтин Ізюмов на своєму YouTube-каналі викладає уроки гри на гітарі. На сторінках у соцмережах він публікує нові пісні. Віталій Лобач записує в інстаграмі відеопривітання та два-три рази на тиждень проводить домашні онлайн-концерти.

Костянтин Ізюмов проводить онлайн-уроки гри на гітарі. Джерело - фейсбук-сторінка Костянтина Ізюмова

Дехто з наших співрозмовників запропонував ініціативи, які об’єднували б спільноти колег чи просто людей, яким цікава та чи інша діяльність. Наприклад, Ірина Петрушанко готує оновлений курс своєї весільної школи для тих, хто хотів би спробувати себе в цьому бізнесі. Сергій Мошенко влаштовував онлайн-марафони:

«Я робив кілька онлайн-проєктів – різні фотомарафони для фотографів та для тих, хто любить знімати історії в інстаграмі».

 

Прогнози для весільного ринку

Бізнес, що обслуговує весілля, визнав: зараз ринок практично завмер. Однак наші співрозмовники впевнені, що як тільки обмеження будуть скасовані або принаймні повідомлять дати закінчення карантину, люди почнуть замовляти їхні послуги.

Початок карантину співпав з «мертвим сезоном», коли святкують найменше весіль у році. Але якщо раніше в цей час продовжували надходити замовлення на травень-червень, то зараз люди в очікуванні. Тож початок весільного сезону затягнувся, і це тривожить підприємців:

«Дуже сподіваюся, що в цьому місяці все зрушить з місця. Тому що якщо ще трішки, то мені страшно уявити, що може бути», – говорить Станіслав Манько.

Відсутність замовлень змінить гравців на ринку послуг у Полтаві. Сергій Мошенко прогнозує, що професію можуть покинути люди, які займаються фотографією всього рік, адже іноді виправдано продати техніку й навчитися чогось іншого:

Підприємці очікують зниження цін на послуги через перенасичення ринку.

«Відбуваються фотосесії в яблуневих садах, біля сакур на вулиці Раїси Кириченко. І я дивлюсь: ціни вже просідають», – зауважує Олександр Печериця.

Загалом підприємці налаштовані оптимістично:

«У будь-якому випадку кохання ніхто не скасує. А є кохання – будуть і весілля!», – говорить Ірина Петрушанко.

Дехто прогнозує справжній бум у наступному році і вже зараз працює над тим, щоб бути готовим до роботи 24/7.

 

Рішення для підприємців

Протиепідемічні обмеження були введені блискавично, тож ніхто не міг підготуватися заздалегідь, зменшити ризики й перевести роботу в інший формат. Однак за час карантину вдалося напрацювати прийоми, які не лише дозволяють зберегти бізнес в несприятливих умовах, але й зроблять його роботу після карантину більш ефективною.

Пропонуємо кілька рішень, успішно апробованих полтавськими підприємцями, що спеціалізуються у сфері весільних послуг.

  1. Створити можливість дистанційної роботи. Це допоможе зменшити видатки на оренду офісу чи торгової площі в дорогому бізнес-центрі.
  2. Розвивати сферу онлайн-послуг. Якщо онлайн-весілля після карантину стане просто одним з екзотичних способів відсвяткувати шлюб, то стріми й відеопривітання від музикантів цілком можуть монетизуватися.
  3. Збільшувати продажі через соцмережі. Для цього необхідно швидко реагувати на запити і вести сторінки так, щоб вони давали клієнтові уявлення про вашу роботу. За словами Ольги Кислої, на карантині її клієнти отримували консультації та вибирали квіти через її сторінки в соцмережах.
  4. З’ясувати, який ще дохід може приносити ваше вміння. Так, фотографи освоюють роботу з фотостоками: вони продають не послуги, а власні роботи.
  5. Порада підвищувати власний професійний рівень може звучати банально, але в ній криється глибший сенс. Співак Віталій Лобач визнає: часто люди розчаровуються на чиємусь святі й думають, що всі працюють однаково. Відтак що вищий професійний рівень, то вищий загальний рівень послуг в місті, а отже, клієнти мають більшу довіру до музикантів чи ведучих.

Обкладинка Марини Вісич

Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум, за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

Опублікована: 13 травня 2020


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація