Приклад для Полтави №5. Електронний квиток у Житомирі

Автор: Анастасия Мацько, 21 липня, 16:40

Фото: Житомир став одним із перших міст, де запрацював е-квиток


Житомир – одне із перших міст, де запрацювала система електронного квитка у громадському транспорті – е-квитком житомиряни користуються з 2017 року. Валідатори та термінали встановили не лише у комунальному транспорті, але й у приватному.

7 травня 2017 року набув чинності Закон про впровадження автоматизованих систем оплати проїзду в міському громадському транспорті, ініційований Мінінфраструктури України. Згідно з ним, у містах мали запровадити систему електронного квитка.

Впровадження не було примусовим. Тож кожне місто вирішувало, коли та як запустити систему. Нині – 2020 рік. Проте у Полтаві лише планують запровадити електронний квиток. Тоді як у Житомирі містяни з 2017 року сплачують за проїзд за допомогою валідаторів та терміналів. 

Валідатори – це спеціальні зчитувальні пристрої, встановлені переважно біля дверей у транспорті. Щоб оплатити за допомогою валідатора, пасажирові потрібно мати спеціальний квиток (він зовні схожий до банківської карти). Квитком достатньо просто провести біля пристрою – оплата буде зарахована. Процес займає буквально кілька секунд.

Сплатити можна як за допомогою валідатора, так і — терміналу

Заплатити за проїзд можна і через термінал. Приймають картки будь-якого банку. Чек друкується автоматично. 

Пристрої є як у комунальному транспорті, так і у приватному. Зазначимо, що розрахуватися можна не лише банківською картою, телефоном чи проїзним, але й готівкою. Проте готівкою – дорожче. Так містян стимулюють сплачувати електронно.

Перші розмови про запровадження е-квитка почалися 2015 року, тобто ще до того, як було проголосовано закон. 2016 року е-квиток включили до бюджету у рамках Плану сталої міської мобільності – стратегічного документа, що визначає транспортну політику міста на найближчі 10 років. Наприкінці 2016 року придбали необхідне обладнання, попередньо проаналізувавши варіанти запуску. З березня 2017 року система почала працювати у пілотному режимі.

Запустити змогли попри те, що на той час експертів та тих, хто міг би це все зробити технічно, знайти було непросто. Тоді цим займалася команда молодих ентузіастів у міськвиконкомі. Серед них був і тепер заступник міського голови Іван Фурлет. Він розповів, що він та решта ініціаторів створення е-квитка тоді їздили до різних міст, зокрема до Вінниці та Львову, щоб подивитися, як е-квиток впроваджують там. Після – розписували проєкти та правила користування квитком. Як результат, Житомир став пілотним містом, на яке згодом орієнтувалися інші.

Проте безпосередньо е-квиток не був самоціллю. Це – інструмент для глобальної реформи транспортної політики у місті. Адже у Житомирі розуміли, що лише так вони зможуть отримати масив точних даних та можливості формувати вигідні та, головне, прозорі умови для пасажирів, перевізників та влади.

Крім іншого, це дозволило «розчистити» транспортну мережу для комунального транспорту, збільшивши його частку у місті. Нині транспортних засобів, що належать містові, – понад 55%. Приватні перевізники не мають монополії, а є лише доповненням до мережі, тож «колапсів» тут не буває. 

Проте це – не всі переваги, що їх надає електронний квиток. На прикладі Житомира розберемо 5 причин запровадити у місті систему е-квитка.

 

Причина №1. Можна контролювати, чи чесно працюють перевізники

Раніше те, як працюють перевізники, контролювали за допомогою формул та приблизних підрахунків. Зрідка проводили незалежні дослідження, що теж давали лише приблизну інформацію. Отже, місто мало лише орієнтовні дані щодо реального пасажиропотоку та завантаженості маршрутів. Схожу ситуацію наразі маємо у Полтаві.

Нині, завдяки тому, що валідатори встановлені навіть у маршрутках приватних перевізників, місто отримує інформацію щодо того, як працює громадський транспорт у місті. Мають можливість моніторити те, чи не відхиляється транспорт від визначених маршрутів, скільки поїздок було здійснено та скільки грошей надійшло від продажу квитків тощо.

На кожному квитку є час та дата поїздки

Наявність точної інформації дозволяє якісніше контролювати дотримання перевізниками чинного законодавства, правил та вимог до транспортних перевезень. Наприклад, якщо виторг «падає», це може свідчити про недобросовісну роботу кондукторів, водіїв чи навіть змову між ними. А такі випадки, за словами заступника міського голови Дмитра Ткачука, були. Проте проблему розв’язували швидко: у майже кожному автобусі чи тролейбусі є камера зовнішнього спостереження. Тож дистанційно можна було моніторити, що саме там роблять не так. Виявивши порушення, на базі комунальної установи збирали комісію, члени якої вирішували, як розв’язати проблему. Таким чином привчали працювати прозоро та законно. 

Практикували й встановлення на дверях тролейбуса чи автобуса спеціальних рамок, що підраховували кількість пасажирів, що заходять. Число порівнювали з виторгом. Якщо виявляли різницю, проводили службову перевірку та карали винних. Так привчили працівників грати чесно. 

Е-квиток допомагає контролювати роботу не лише комунального транспорту, але й приватного. Нині безготівково у приватному транспорті сплачують близько 50% пасажирів. Тож місто розуміє, скільки заробляє той чи інший перевізник. Відповідно, податок поповнює бюджет міста. 

Проте, за словами Дмитра Ткачука, одразу після запровадження електронного квитка не варто очікувати на збільшення дохідності перевезень. Це – історія не про те, як заробляти більше, а більше про те, як правильно реформувати транспортну мережу. Саме цього не вистачає більшості українських міст, де звикли до точкового розв’язання проблем.

У Житомирі також змінили принцип оплати роботи перевізників: вони отримують кошти за кілометраж, а не за кількість пасажирів. Така система діє з 2018 року. Її запозичили у Європі, а запровадили, щоб уникнути недобросовісної роботи перевізників та гонитви виключно за кількістю пасажирів. Щоб отримати гроші, перевізники передають звіт про те, скільки кілометрів проїхали. Документ обов’язково має бути підкріплений даними GPS-трекера. Прилад встановлений у кожній автівці. 

 

Причина №2. Можна зекономити бюджетні кошти

Проте е-квиток все ж дозволяє не лише вигідно змінювати транспортну мережу, але й економити при цьому гроші. Раніше, щоб проаналізувати, приміром, рентабельність та зручність для містян маршруту, Житомир замовляв дослідження. Вони обходились недешево – від сотень тисяч гривень до кількох мільйонів. Проте навіть вони не були стовідсотково правдивими. Нині транспортну ситуацію, зокрема й реальний пасажиропотік у місті, аналізують завдяки е-квитку.

На кожній зупинці є розклад руху та табло, де вказано час прибуття транспорту

 

Причина №3. Транспорт можна адаптувати до реальних потреб містян

Застаріла транспортна мережа – горе для містян. Неактуальні маршрути, їх відсутність або ж недостатня кількість транспорту за певним напрямком створює чимало проблем для жителів міста. Щоб розв’язати проблему, потрібна ґрунтовна аналітика. Не маючи доступу до даних, можна сподіватися лише на інтуїцію та вигідні виключно для певного перевізника дані. Те, що такі заходи не є дієвими, вчасно зрозуміли у Житомирі. Тому й запровадили електронний квиток.

У результаті отримали реальні дані щодо пасажиропотоку, завантаженості маршруту тощо. Використовуючи їх, створили нові маршрути або ж скоригувати старі так, щоб жителі витрачали мінімум часу, добираючись із точки «А» до точки «Б». Навіть мінімальні зміни – додати поворотну стрілку на тролейбусній лінії – дозволяють людям комфортніше пересуватися містом.

Ще один вдалий приклад використання аналітики – раціональний розподіл 49-и тролейбусів, що їх придбали, використавши кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку. Щоб запустити тролейбуси в місто, дещо перекроїли мережу. Нині Полтава також чекає на 40 тролейбусів, що їх закупили коштом ЄБРР. Проте визначили, як саме їх розподілити, згідно з приблизними розрахунками. Адже у Полтаві досі немає е-квитка.

Агітки та інформівки щодо е-квитка можна побачити не лише у транспорті

Е-квиток дозволяє відстежувати завантаженість не лише певного маршруту, а й навіть те, скільки пасажирів сідає до транспортного засобу на тій чи іншій зупинці:

«Ми наклали дані про оплату на мапу. Ми взяли дані з GPS-трекерів, синхронізували з часом валідації. Таким чином ми отримали інформацію навіть щодо того, на яких зупинках скільки пасажирів заходить. За допомогою цієї системи аналізувати не лише завантаженість маршруту, але й окремої зупинки. Це – наступний крок планування маршрутів», – сказав Іван Фурлет.

Отримавши інформацію щодо цього, змінили маршрути. Дані, отримані за допомогою е-квитка, дозволили правильно визначити місця прокладання нових тролейбусних ліній, сформувати комфортні для пасажирів графіки руху, визначити необхідну кількість транспорту на тому чи іншому маршруті.

У Житомирі переконані: лише точна аналітика дозволяє якісно змінити транспортну мережу, щоб вона відповідала вимогам сучасних пасажирів.

Маючи аналітику, місто (транспортний відділ зокрема) отримує можливість ухвалювати виважені рішення. 

Дмитро Ткачук також сказав, що точні дані дозволяють швидко розв’язувати конфліктні ситуації. Адже цифрами можна аргументувати певне рішення, пояснити процес або ж відстояти ту чи іншу точку зору. 

 

Причина №4. Можна стимулювати конкуренцію між перевізниками, що покращує якість послуг

Усі дані, отримані завдяки е-квитку, відкриті для громадськості. Спільно формується транспортна політика – така, якою вона має бути. Доступ мають і перевізники. Тож, аналізуючи рентабельність того чи іншого маршруту, вони починають конкурувати за нього. Щоб перемогти на конкурсі, вони покращують сервіс та якість автівок.

Особливо це вплинуло на приватних перевізників. Адже нині місто отримує реальні дані щодо їхньої роботи. Тож вдалося позбутися зайвих витрат. А кошти, що надійшли до бюджету, місто використало для збільшення кількості комунального транспорту та покращення його якості.

Комунального транспорту у місті значно більше, ніж приватного

 

Причина №5. Можна зробити транспорт безпечнішим для пасажирів 

Впровадження електронного квитка має ряд переваг і для пасажирів. Найперше – можливість оплачувати проїзд кількома способами. Сплатити картою чи телефоном – швидше, ніж готівкою. Крім того, як згадувалося вище, мати проїзний або ж сплачувати за допомогою валідатора – дешевше.

Крім того, пасажир гарантовано отримує квиток. Разом із ним – гарантії дотримання його прав. Квиток підтверджує те, що людина користувалася послугами саме цього перевізника. На нових квитках вказується й точний час поїздки. Тому пасажирам буде простіше захистити себе у разі виникнення конфліктних ситуацій.

Крім того, наявність квитка також гарантує отримання компенсацій у разі аварії тощо. Наявність валідатора, крім іншого, розвантажує водія. Тож він краще слідкує за дорогою, що підвищує безпечність поїздки для пасажирів.

Ще одна перевага – маючи квиток, протягом певного часу можна безкоштовно здійснити пересадку, щоб дістатися потрібного місця.

Наостанок: електронний квиток – це можливість відстежувати реальний пасажиропотік дозволяє трансформувати транспортну систему таким чином, щоб вона була максимально зручною та зрозумілою для пасажирів.

Кожний пасажир гарантовано отримує квиток

 

Е-квитка потребує кожне місто

Проте варто пам’ятати, що сам квиток – не самоціль. А  запровадження системи не має стати піар-ходом. Місто має бути зацікавлене у ґрунтовних змінах, інструментом для впровадження яких і стане електронний квиток. 

Обкладинка Романа Желізняка

Опублікована: 21 липня 2020


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація