Принципово нова освіта. Що і навіщо робить Українська академія лідерства в Полтаві

Автор: Анна Єгорова, 10 травня, 13:22

Фото: Принципово нова освіта. Що і навіщо робить Українська академія лідерства в Полтаві


Поки українці з виборів до виборів чекають на прихід лідерів, їх поступово виховують у такій собі Українській Академії Лідерства. Поряд із осередками у Києві, Львові, Харкові вже третій рік працює і філіал у Полтавській області, який останній рік базується саме в Полтаві. І якщо ви переконані, що вперше (або вдруге) про це чуєте – цей матеріал для вас.

 

УАЛ – is

Українська академія лідерства – освітня програма для випускників шкіл віком 16–18 років. Упродовж 10 місяців студенти навчаються 6 днів на тиждень, а проживають у кампусах. Це можливість для підлітків після школи не поспішають у класичний виш, а знайти себе: подорожувати, розвиватися, знайомитися з лідерами та спробувати втілити свої ідеї. А головне – навчитися робити важливий вибір усвідомлено.

 Заклади типу УАЛ – новаторство на світовій арені. В Ізраїлі схожі школи ціннісної неформальної освіти (мехіни) виховують майбутніх лідерів уже 20 років. Їх випускники надалі обіймають високі посади в країні: це закріплено навіть на законодавчому рівні. Мехіни отримують фінансування від уряду, батьків своїх вихованців (понад 3500 студентів щороку), а також численних меценатів і спонсорів. Успіх таких закладів надихнув й інші країни, в тому числі – Україну.

УАЛ заснована в Києві в 2015 році. Полтавський осередок став серед перших, відкритих у регіонах. Тоді, у 2016-му, 44 лідери з усієї України поселилися в кампусі неподалік Миргорода та розпочали навчання в УАЛ. Відтак упродовж 2016–2019 років в Україні запрацювали 6 філіалів УАЛ: Київ, Полтава, Миколаїв, Харків, Львів і Чернівці.

У центрі світогляду Академії – цінності. Програма побудована так, щоби поєднувати пізнання себе і світу навколо з розвитком практичних навичок. Саме так уалівці розкривають свої лідерські якості, вчаться реалізовувати проекти в команді, а також постійно самовдосконалюються. І особливий момент – усвідомлюють себе українцями та ототожнюють своє майбутнє з грядущим своєї країни.

І хоча для студентів навчання та проживання цілком безкоштовне, на них зроблено великі ставки – відповідати за майбутнє країни. Вражає, що ця молодь не просто усвідомлює це, а добровільно та впевнено бере на себе відповідальність. 

Крім того, описане вище і є принциповою відмінністю від базової вищої освіти, здобутої відразу після школи, середня якість якої останнім часом піддається критики з боку роботодавців.

У кожному наборі осередку, за правилами проекту, 95% студентів мають походити з інших регіонів. Тобто уявіть: 16-річний підліток за своїм бажанням опиняється поза зоною комфорту, в цілком незнайомому середовищі, в оточенні невідомих людей і має за 10 місяців зорієнтуватися та реалізувати низку соціально важливих проектів. При цьому не будучи під міцним контролем «вихователів», а радше під стратегічним керівництвом менторів. Цікаво примірити на себе? Тоді в наступних абзацах – більше про суть програми та проекти, реалізовані уалівцями Полтави за майже 3 роки.

 

Лідерство здорової людини

В УАЛ переконані: лідерами не народжуються. Лідерами не стають в один момент. Лідера в собі виховують і постійно розвивають, відповідно до вимог часу. Тому в основі навчання – розвиток, а саме три його елементи.

Інтелектуальний. Критерій обраних дисциплін – практичність у реальному житті й організаційній діяльності. Тобто не абстрактна математика, а фінансовий менеджмент; не вирвана з контексту українська мова, а цілісна комунікація. Практична логіка – для формування критичного мислення; студентів навчають не вірити на слово почутому, а пропускати отриману інформацію через фільтри критичного розуму та ставити правильні запитання. Крім того, уалівці працюють з першоджерелами, читають, наприклад, Платона, Сократа, Декарта, обговорюють ідеї. Студенти Академії мають доступ до спілкування з провідними мислителями свого часу: тут постійно читають лекції видатні історики та економісти, культурні та політичні діячі, лідери суспільної думки, наприклад Ярослав Грицак, Павло Шеремета, Валерій Пекар, Віктор Зотов, Людмила Филипович та інші (до слова, під час приїзду лектора з ним організовують відкриту зустріч для всіх містян). Отримані знання студенти глибоко аналізують; таке спілкування змінює їх – просто не може не змінити.

Принципово нова освіта. Що і навіщо робить Українська академія лідерства в Полтаві

Фізичний. Відсутні нормативи, «фізкультпрівєти» та посиділки на лавках – ці асоціації з пересічним уроком фізкультури в школі (чи парою у виші) не працюють в УАЛ. Тут фізичний розвиток охоплює кілька напрямків, зокрема легку атлетику. У кінці навчального року кожен студент повинен пробігти півмарафон, поетапно готуючись до цього випробування. Уалівці обирають собі вид спорту, який прийдеться по душі – а вибрати є з чого. Кожен ранок в Академії починається з руханки; це може бути і йога, елементи бойових мистецтв чи бальних танців. У такий спосіб виховується вміння працювати з партнером. Коротше сказати – в УАЛ розкривають саме культуру спорту, потребу у фізичному розвитку як важливому складнику цілісної особистості.

Емоційний. Це мандрівки країною, поїздки за кордон (до Ізраїлю, країн Європейського союзу), а також волонтерство. Щотижня 8 годин студент присвячує волонтерській роботі: у будинках для людей похилого віку, притулках для безхатченків, центрах реабілітації воїнів АТО. Допомога буває різною за складністю: важливо віддатися процесу та навчитися волонтерству із середини.

Принципово нова освіта. Що і навіщо робить Українська академія лідерства в Полтаві

Тобто під час навчання та роботи студенти здобувають навички самопізнання, аналізу суспільних викликів, командної праці, комунікації, щоб краще зрозуміти себе, країну і світ, у якому ми живемо, та його виклики.

Очолюють студентів ментори – лідери з досвідом у певній галузі (волонтерство, організація тощо), які направляють діяльність студентів. У кожному осередку їх п'ятеро; кожен має сферу спеціалізації, а також студентів, яких наставник допомагає в процесі навчання та втілення проектів. Ментори – не контролери; це старші товариші з практичним організаційним досвідом. Студент приходить з ідеєю, часто без знання всіх необхідних процесів для її втілення. Задача (і покликання) ментора – розповісти, що треба зробити та спонукати студента до самостійної ДІЇ. Далі, впродовж року, безпосередня активність і участь менторів у студентських проектах поступово зменшується, а самодостатність юного лідера – збільшується.

 

«А що вони зробили для Полтави?»

Приголомшлива закономірність: згадані складники програми – інтелектуальний, фізичний і емоційний розвиток – студенти осередку УАЛ переносять на середовище, у якому опиняються. Зокрема, Полтаву.

За три роки студенти філіалу організували низку масштабних заходів, освітніх і волонтерських проектів, соціальних акцій. Це вражає, оскільки лише з 2019-го осередок став базуватися саме в Полтаві: доти студентам доводилося майже щодня долати відстань, щоб втілювати свої ідеї для містян і мешканців області.

Організація кожного заходу УАЛ – від ідеї до пошуку приміщення, спікерів, коштів тощо – в руках студентів. Такі активності відбуваються 3–4 рази на місяць, тому встигну розповісти лише про кілька.

Акція «НЕПОРАХОВАНІ 1932», присвячена голоду 1932-33 рр. Під час подорожі Ізраїлем вихованці УАЛ влаштували одночасно по всій країні 30 акцій «Ресторан Uncounted». Студенти годували перехожих «найгіршим у світі супом» із хвої, кору та шишки – єдиного, що було доступне українцям в роки голоду 1932-1933 років. «Непораховані 1932» проводилися раніше у Тель-Авіві та Брюсселі. За даними УАЛ, акції отримали сотні згадок у міжнародних ЗМІ з загальним охопленням більше 100 мільйонів людей. За це в листопаді 2018 року акція отримала три нагороди Effie Awards як одна з найуспішніших комунікаційних кампаній в Україні. У листопаді, до 85-ї річниці Голоду, студенти полтавського осередку провели акцію і в нашому місті.

Акція «Непораховані 1932»: полтавські студенти розповіли про Голодомор в Ізраїлі мовою їжі

Проект «Засновник». Це серія зустрічей із підприємцями, відомими в місті та країні бізнесменами, лідерами думок. Спікери діляться досвідом, розповідають про свої головні досягнення та шлях до них і – що не менш важливо – аналізують разом із глядачами свої помилки та їхні наслідки. Такі знайомства не завершуються лекцією: уалівці організовують екскурсії підприємствами, проходять у них стажування (теж важливий складник програми). Крім того, зі зустрічі відкриті для всіх полтавців, тож кожен охочий може навчатися лідерству в практиків.

Проект «Здоров!». Знаковий для початку червня фестиваль перетворює Петровський парк на 6 локацій здорового життя: спортивна (йога, біг тощо), лекційна, дитяча, еко (сортування сміття, майстер-класи тощо), фуд-корт та зона перевірки здоров’я. Тут презентували не дуже традиційні для України види спорту, як американський футбол, бейсбол, САП-бординг, історичне фехтування, альфа-гравіті, а також основи самозахисту, воркаут, зумбу, фітнес, йогу, айкідо, тхеквондо, капоейру, біг та велоспорт. Кожен охочий міг спробувати себе в ролі спортсмена, знайти собі заняття по душі, а також отримати корисні поради. Більше 1000 відвідувачів, 50 учасників і команда організаторів із 12 студентів УАЛ. Фестиваль дуже сподобався полтавцям, тому його планують зробити щорічним. Крім того, проект «Здоров!» активний весь рік і включає організацію благодійних забігів, акцій, а також зустрічей із відомими людьми, для яких активний спосіб життя є визначальним.

Благодійний «Забіг із Миколаєм». Відбувся у грудні 2018 року в рамках платформи «Миколай у місті» – низки передсвяткових ініціатив у Полтаві. Його провели у три етапи для різних вікових категорій: дітей до 8 років і 8–14 років, а також дорослий марафон на 4 км. Разом із бігунами цю дистанцію особисто подолав і Святий Миколай, головний герой свята. Під час акції зібрали 13 тис. 625 грн на потреби онкогематологічного відділення Полтавської міської дитячої лікарні.

Благодійний «Забіг з Миколаєм»

Волонтерство. У ході навчання студенти УАЛ встигли допомогти бюджетним і громадським організаціям міста. Їх можна часто зустріти за роботою в Пункті перетримки безхатніх тварин, Полтавському геріатричному пансіонаті, Полтавському батальйоні небайдужих тощо, на загальноміських прибираннях, благодійних акціях тощо.

Усе ж проектна діяльність – не основна для УАЛ. Здебільшого це освітній проект, покликаний виховати кадровий резерв для нової країни. Проте такі активності створюють відповідний мікроклімат міста, залучають місцевих жителів до руху і розвитку, надихають і показують приклад, що для такого «сплячого» міста як Полтава та для молоді загалом є дуже важливим.

 

Майбутнє за УАЛ

За три роки існування студенти Української Академії Лідерства здійснили безліч добрих справ для суспільства. Проте найбільша ставка – саме на майбутні зміни, які молоді випускники Академії будуть готові здійснювати вже завтра і наступного дня після отримання вищої освіти. Це розуміють провідні міста країни, які прагнуть потрапити до переліку міст, яким пощастило мати осередки УАЛ.

Освіта – принциповий фундамент країни, і модель Академії лідерства є базовим методом виховання розвинутих країн. Після закінчення УАЛ, як правило, студенти йдуть навчатися в класичні виші, але роблять це усвідомлено та зважено, попередньо розібравшись у собі і перевіривши себе майже в «польових» умовах. Далі випускники підтримують зв’язки між собою, долучають один одного до суспільних проектів. А отримавши можливість впливати на суспільні процеси, можуть сформувати із друзів по УАЛ реально ефективні та ціннісно нові команди, аби «ламати» систему. Саме так працюють спільноти.

Світлини надані полтавським осередком УАЛ

 

 

Опублікована: 10 травня 2019


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація