Марина Цигрик та Аделіна Захарченко

20 січня, 13:01
20 січня, 13:01

Екоактивістки Марина Цигрик і Аделіна Захарченко створили власний бренд одягу Symbioz. Наразі у наявності бренду є 4 різновиди худі. Надалі підприємиці планують розширити асортимент футболками, сукнями та чоловічим одягом. 

7% від вартості проданого продукту засновниці Symbioz віддають на реалізацію соціального проєкту на вибір покупця. ЗМІСТ поспілкувався Мариною Цигрик та Аделіною Захарченко про ідею бренду, продукцію та особливості соціального підприємництва.

Соціальне підприємництво – це бізнес із соціальною метою. В основі лежить розв'язання соціальних проблем чи допомога у їхньому вирішенні.

Чому саме соціальне підприємство

Марина Цигрик розповіла, що їм хотілося позиціонувати себе більше, аніж просто бренд. Саме так з’явилася ідея закладати соціальну складову у речі, які продаватимуть. З її слів, коли думали над концепцією проєкту, то одразу заклали відсоток на допомогу іншим організаціям:

«Ми ще не дуже розуміли продукт якого формату будемо виробляти, але одразу зрозуміли, шо  у нас певний відсоток йтиме на підтримку соціальних проєктів. Усе тому, що дуже хочеться допомогати, але водночас не обмежувати людей звітами та бюрократичними речами».

Як розповіла Марина, одразу вони вирішили, що у проєкті мають бути дуже прості механізми співпраці. Тобто правила, за якими вони не мають відповідальності перед кимось ще, а можуть бути сам на сам з їхніми партнерами соціальних проєктів.

«Подумали, що самостійно ми не можемо створити всі зміни. Тому потрібно спробувати посприяти допомогти іншим людям чи організаціям, які хочуть змінювати. Спробувати якось в синергії робити зміни за допомогою різних проєктів», – розповіла Аделіна Захарченко.

Ідея про створення власного бренду з’явилася взимку 2020 року. Бачення, яким має бути бренд, з'явилося навесні. Тоді ж розробили айдентику і макети, виготовили першу партію одягу. Влітку дівчата пройшли навчання від Української соціальної академії з соціального підприємництва і продовжували працювали над проєктом. Наприкінці грудня відзняли моделі одягу і представили їх у соцмережах.

Продукція Symbioz

Серед складнощів ведення соціального бізнесу, на думку Марини Цигрик, буває нерозуміння людей. За її словами, часто не розуміють у чому сутність такого формату бізнесу і чому продукція дорожча:

«З іншого боку, у середовищі в якому працюємо, ми зіштовхуємося з великою підтримкою. Нам роблять чимало компліментів, адже ми почали робити це зараз, у такі не стабільні і складні часи для бізнесу».

Аделіна Захарченко говорить, що у їхньому проєкті однією з перепон може бути те, що цільова аудиторія не така широка, як у виробників, які мають на меті одягнути якомога більше людей. Але підприємиці сподіваються, що їхніх прихильників буде більше.

Вона говорить, що до складнощів можна врахувати основну роботу і відсутність вільного часу. Усе тому, що основною метою соціального підприємництва є не можливість заробити кошти, а можливість допомогти іншим проєктам:

«Для нас соціальне підприємництво – це не лише ці 7%. Це увесь процес, навіть включаючи деталі упаковки. У нас zero waste пакування, яке може компостуватися або перероблятися», – говорить Марина Цигрик.

Підприємиці використовують мінімальну кількість етикеток, також планують робити листівки з наліпками, які можна використовувати далі. Усе для того, щоб отримуючи одяг Symbioz люди не отримували зайвого сміття.

Symbioz project: історія назви, пошив одягу та дизайн речей

Початок роботи над ідеєю створення Symbioz припав на початок карантину в Україні. Зі слів підприємниць, карантин дав можливість знайти більше вільного часу на цю ідею:

«Робота в умовах пандемії – це цікавий досвід. Це допомагає переключатися. Коли люди зациклюються на чомусь поганому і дуже стресовому, то в нас в думках більше робота і поширення наших цінностей», – розповіла Марина.

Зі слів Аделіни, в один із періодів життя у неї з Мариною виникла потреба в базовому одязі:

«Ми заговорили про те, що було б добре мати якісну українську футболку з якимось мінімалістичним дизайном. Важливо, щоб цей дизайн був небанальним і відображав наші життєві цінності».

Тоді дівчата не знайшли варіанти, які б їм сподобалися і задумалися над тим, щоб створити власний бренд одягу, який можна об'єднати з ідеєю соціального підприємництва. 

Підприємиці не планували відкривати магазин. Вони вирішили відразу працювати через онлайн-продажі. Замовити речі можна через сторінки Symbioz в соціальних мережах:

Продукція Symbioz

Спочатку бренд мав іншу назву. Для неї дизайнерка розробила айдентику, логотип і кольористику. Але коли підприємиці почали створювати в інстаграм сторінку бренду, то побачили, що бренд з такою назвою вже існує: 

«Ми з Адель дуже засмутилися з цього приводу. Адже перші факапи трапилися, а ми ще навіть не стартували. Потім ми це прийняли нормально і згадали про такий термін як Symbioz. Адже ми хотіли, щоб у назві у нас була червона лінія природних цінностей, яка відображає і соціальні зв'язки також», – говорить Марина Цигрик.

Зі слів Аделіни Захарченко, назва Symbioz відображає їхні ідеї, цінності та взаємодію між ними та людьми, які долучаються.

Підприємиці хотіли, щоб виробництво їхнього продукту було в Україні. Але наразі є певні проблеми з виробництвом подібної трикотажної тканини в Україні. Поки сировину імпортують з іншої країни. Пошивом худі займається київська трикотажна фабрика.

«В ідеалі ми б хотіли, щоб виробництво було взагалі локальним. Тому можливо спробуємо якось долучити Полтаву, якщо знайдемо у місті виробників, які можуть надати швейні послуги», – говорить Аделіна Захарченко. 

При виборі фабрики, яка б займалася пошивом одягу, підприємицям було важливо, щоб це було якісне пошиття та нормальні умови праці людей. Тому вартість худі є конкурентною (худі коштує 950 грн, до ціни вже закладені 7% на краудфандингові проєкти).

«Ми ставимо за мету, щоб наші худі носили досить довго і після 20-30 прання мали якісний вигляд», – говорить Марина Цигрик.

Також для бренду важлива боротьба з культурою некерованого споживання у суспільстві. Мова й де про те, коли виробники хочуть аби одяг швидко втрачав гарний вигляд і люди купували нові речі.

Фасони для одягу – авторські, підприємиці їх розробляли самостійно. Дизайн підприємиці також виготовляють разом. Перша серія одягу «Емоція» пов’язана з карантином в Україні, коли люди ізолювалися, зникли авіаперельоти, подорожі, концерти тощо. 

Тоді дівчата вирішили дизайном одягу нагадати, про прості відчуття, які можна проживати подорожуючи Україною. Для цього вони відшукали слова в інших мовах, які б відображали ці відчуття та емоції.  В основу дизайну заклали картини французького художника Анрі Матісса.

«Також у нас є худі з Фрідою Кало. Ми переклали одну її цитату, яка нам здається глибокою. Вона для тих, хто не хоче кричати про фемінізм, а хоче більше говорити про власні сили»,  – розповіла Марина Цигрик.

На створення цього дизайну підприємець надихнув фільм «Жінка», у якому жінки з різних країн розповідали про складнощі життя.

Продукція Symbioz

Асортимент

Наразі в асортименті 4 різновиди худі:

  • 3 худі з серії «Емоція»:
    • wabi-sabi (з японської) – вміння бачити красу та гармонію у швидкоплинних та простих речах;
    • mbuki-mvuki (з африканської) – непереборне бажання скинути одяг під час танцю; 
    • shinrin-yoku (з японської) – «купання в лісі», відчуття розслабленості від спілкування з природою.
  • худі із зображенням та цитатою Фріди Кало.

Надалі дівчата планують розширити асортимент футболками та сукнями, які виражають свободу та зручність.  Серед планів дівчат є участь у різних фестивалях та «Кураж Базарі», де вони зможуть представити свою продукцію.

Краудфандинг

7% від вартості кожного проданого продукту бреду направляють на реалізацію соціального проєкту на вибір покупця. 13 січня стартував процес подачі заявок на співфінансування. Подача проєктів триватиме до 30 січня. У результаті відберуть 3 проєкти, які отримуватимуть фінансування протягом 4-6 місяців.

Тематика проєктів досить широка: збереження навколишнього середовища, гендерної рівності та соціальної справедливості, мінімізації відходів та боротьби з суспільством споживання, розвитку культурних, освітніх чи соціальних ініціатив тощо.

Заявки можуть подати громадські організації, ініціативні групи та просто одна людина, яка прагне змін. Це не обов’язково має бути організація з Полтави, адже долучатися можна з будь-якого міста чи села України. Детальніше про умови та заявку для участі за посиланням.

«Одними з основних цінностей у співпраці для нас є довіра і результат», – говорить Аделіна Захарченко. 

За її словами, у майбутньому, коли послаблять карантинні обмеження, Symbioz готовий допомагати громадським організаціям та рухам, які для вираження своїх ідей потребують мерч: 

«Це можуть бути, і корпоративні замовлення для бізнесу, який хоче придумати свою візуалізацію для мерчу. Ми можемо запропонувати розробити ідею та пошиття такого мерчу», – розповіла Марина.

Бізнес заплатить звичайну ціну за мерч, але 7% від вартості вони зможуть направити на підтримку проєктів.

Продукція Symbioz

Нагадаємо, про те що таке соціальне підприємництво, для кого працюють такі підприємства і як давно цей напрям розвивається у Полтаві, ЗМІСТ разом з громадською організацією  «Простір 500» розповідав, тут

Що потрібно для того, щоб стати соціальним підприємцем, читайте тут

Фото надані Мариною Цигрик та Аделіною Захарченко