30 листопада, 15:11
30 листопада, 15:11

Креативні індустрії розвиваються у Полтаві не так швидко, як у великих українських містах та столиці. Через це чимало творчих людей, які народилися в Полтаві, вирушають влаштовувати кар’єру поза межами рідного міста.

ЗМІСТ поговорив з креативниками, які вирішили шукати можливості поза межами рідного міста і так й не повернулися до Полтави. Вони розповіли як колись переїхали до іншого міста, аби реалізувати себе в креативній індустрії. 

Майже усі вони учасники «Стратегічної спілки 0532п», які безкоштовно займаються розробкою бренду Полтави. Кожен з них має унікальну історію та поділився нею з нами.

Денис Чернявський

Професія:  рекламний теоретик та стратег

Денис Чернявський навчався у Полтавській школі №2, пізніше – у Полтавському ліцеї №1. У старших класах він ще не розумів, чим саме хоче займатися надалі. За порадою батьків поїхав до Києва здобувати освіту на факультеті міжнародного бізнесу.

«Я їхав з Полтави з тієї ж причини, що й багато інших людей. Якщо батьки можуть і хочуть відправити дитину навчатися в інше місто, то дитина їде. Принаймні, в мене було так».

Після інституту майже 3 роки працював у компанії Kernel, що займається виготовленням соняшникової олії. Після цього майже рік був провідним економістом у державному підприємстві «Укртрансгаз». Денис Чернявський каже, що робота його не влаштовувала, тому він увесь час хотів знайти для себе цікаве заняття:

«Я намагався вигадати хобі, яке дозволило наступного ранку не йти на роботу. Думав, що  придумаю хобі-стартап, знайду своє покликання на все життя, займуся цим і більше не буду ходити на роботу».

Денис Чернявський

Чернявський розповідає, що йому вдалося створити власний бренд кепок. Він купував старі хустки, а потім знайшов людину, яка шила з них головні убори. Одного разу він зміг доставити 500 кепок в один із берлінських магазинів. Однак це не допомогло забути про нецікаву йому роботу. Переломним став момент, коли за місяць до свого 27-річчя Денис Чернявський вирішив, що хоче змінити життя:

«Я зрозумів, що не можу реалізуватися і стати ким-небудь, якщо залишуся там, де олію тиснуть або газ розкачують. Це не моя історія. Також мене лякають цифри. Якщо треба рахувати або шукати помилки в таблицях, у мене просто вимикаються всі системи життєзабезпечення».

Після цього він створював івенти на майданчику Fedoriv Hub. Пізніше Чернявський вивчав бренд-стратегію. Після 4 місяців навчання став стратегом в агенції і протягом 5 років розвивається в цьому напрямку. А також він є засновником бренду значків Pinat Pins.

Попри власну історію, Денис Чернявський говорить, що творча людина може розвиватися не лише в столиці, а й у Полтаві. Ба більше, це може бути комфортнішим, аніж у Києві чи Харкові:

«У мене є двоє знайомих, які займаються рекламною діяльністю в агенції в Полтаві. Я розумію, що там не так цікаво й масштабно, як у Києві. Однак цілком можливо стати найбільшою рибою у своєму регіоні. Це прикольніше, ніж стати однією з тисячі рибок у столиці».

Водночас Денис Чернявський каже, що труднощі для реалізації креативників у Полтаві все ж є. Річ у тому, що у маленькому місті немає у кого навчатися й на кого рівнятися, коли починаєш шлях у креативній індустрії. На думку Чернявського, що незабаром ситуація має змінитися на краще.

Будуючи кар’єру в Києві, людина однаково може допомагати рідному місту. Денис Чернявський говорить, що великі міста йому подобаються, але швидко втомлюють. Полтаву він вважає найкращим з усіх невеликих обласних центрів України. Розповідає, що приїжджає сюди раз на 2 місяці, однак замислюється над поверненням.

Олексій Запорожченко

Професія:  креативний директор у Human agency.

Олексій Запорожченко навчався у школі №28 у Полтаві, згодом вивчав математику у полтавському педагогічному університеті. У студентські роки грав у КВК, де спробував себе як автор та актор. Після університету пішов працювати на радіо. Амбіції й бажання реалізуватися в цій галузі на вищому рівні спонукали переїхати до великого міста. Запорожченко каже, що тоді мав вибір: поїхати в Київ працювати на станції «Авторадіо» або ж в Одесу на «Star FM»:

«Звичайно, у 25 років обираєш море. Виїхати з Полтави та працювати на іншій станції у великому місті було не надто складно, але й не надто легко».

До Києва Олексій Запорожченко переїхав у 2007 році. Тоді ж влаштувався на станцію Kiss FM. А вже 2012 року вирішив кардинально змінити професію й почав працювати в SPN Ogilvy (PR-підрозділ міжнародної комунікаційної мережі Ogilvy). Пізніше працював у агентстві NGN Agency, а зараз займається креативом у Human agency, допомагаючи брендам бути «людянішими».

Олексій Запорожченко каже, що попри нестачу можливостей, творча особистість може реалізуватися і в Полтаві:

«Я спілкуюся з представниками Yoda consult, багато полтавців бачу на своїх лекціях у різних школах маркетингу. Але Київ – це столиця, а це завжди більше можливостей. Проблему бачу лише в бажанні. Якщо воно є, тобі окей буде і вдома».

Олексій Запорожченко

Олексій Запорожченко каже, що творча людина може допомогти рідному місту з будь-якого куточка світу. Головне не де працювати, а як та з ким. На його думку, самі полтавці поки що не дуже люблять своє місто. Через це він і вирішив узяти участь у стратегічній спілці для створення бренду:

«Туристи не бачать, не чують, не знають нічого про Полтаву, крім магічної трійці “галушки – Гоголь – Битва”. Якими б крутими не були ці символи, варто розшукати нові. Цим і будемо займатися. Простою мовою, потрібно трохи пошуміти, щоб у Полтаву поїхали туристи. У міста й області все для цього є».

Олексій Запорожченко не проти того, щоб знову почати жити й працювати в Полтаві, якщо для цього будуть умови:

«В ідеальній картині світу я, звичайно, повертаюся додому. У мене й моєї сім'ї немає проблем із релокейтом. Але поки що ніхто не кликав».

Валерія Шапошнікова

Професія: засновниця та бренд-дизайнерка «Orchidea Agency».

Валерія Шапошнікова навчалася в Полтавській школі №29. Розповідає, що в дитинстві хотіла малювати й робити щось власними руками:

«Я перебрала чимало гуртків, перш ніж потрапила до художньої школи яка, на жаль, тепер на Алмазному, а не біля Краєзнавчого музею й до вчителя, який допоміг розвиватися в художньому напрямку. Юрій Бернацький викладає й зараз, до нього можна потрапити в студію».

Паралельно з цим дівчина розвивала навички в модельно-творчій агенції Art of Beauty. Там вона змогла створити декілька колекцій одягу в авангардному стилі. На ту пору в Полтаві були локальні модельєри та художні виставки, але, на її думку, цього було мало:

«Я переїхала, бо хотіла займатися дизайном, а таких факультетів немає у Полтаві. Є архітектурний, є художній, але це все не про дизайн, бо це інша дисципліна. У мене була художня база, але не вистачало навичок та мислення у напрямку візуального дизайну. Я надсилала свої документи всюди, навіть збиралася в Чехію, але там не вдалося».

Тоді дівчина поїхала навчатися до Київського національного університету технологій та дизайну. Пізніше працювала дизайнеркою у компаніях Nimax, Pink Water та Other Land. Зараз в Orchidea agency разом із колегами розвиває напрям свідомого дизайну.

Валерія Шапошнікова каже, що навчатися й працювати можна всюди, адже інтернет та глобалізація дають таку можливість:

«Треба відбирати, що дивишся, що читаєш та чим наповнюєш себе. Я думаю, що в майбутньому кордони будуть стерті, бо все є в інтернеті. Зараз моя агенція працює з Гонконгом, США, Британією, й ми можемо ніколи не зустрітися наживо, а тільки за допомогою відеодзвінку. Іноді з батьківського дому працюю, коли приїжджаю в гості».

Валерія Шапошнікова

Валерія Шапошнікова говорить, що розвиватися можна й завдяки онлайн-школам. На її думку, у Полтаві потрібно робити ініціативи, які б культурно розвивали жителів. Основне завдання – правильно це пояснити на вербальному й візуальному рівнях.

Валерія Шапошнікова каже, що замислювалася про те, щоб колись повернутися до Полтави:

«Думки були, бо у Києві погане повітря, багато автомобілів. Усе ж, коли приїжджаю, відчуваю контраст за свіжістю в повітрі. Але вже за 8 років став дуже близьким Київ, там багато друзів та знайомих, а в Полтаві потрібно буде спочатку будувати взаємини».

Віталій Капустян

Професія: креативний директор у TWIGA Digital Ukraine.

Віталій Капустян навчався у полтавській школі №4 та музичній школі, де грав на скрипці. Чоловік говорить, що також займався танцями. Пізніше поїхав навчатися до Київського національного університету імені Шевченка. Там почав грати в КВК. Найкраще йому вдавалося писати жарти. Тоді Капустян дізнався, що багато людей після гри у КВК йдуть працювати в рекламу. Після цього вирішив спробувати власні сили, а вже на першій роботі зрозумів, що йому подобається креатив. Віталій Капустян каже, спочатку переїздив до столиці не задля кар’єри:

«За роки навчання обростаєш соціальними зв’язками, з’являються нові друзі, кохання, перша робота. Вступити до університету в Києві було не дуже складно, система ЗНО дає доволі хороші шанси».

Перед тим, як стати креативним директором у TWIGA Digital Ukraine, працював копірайтером у компаніях McCann Kyiv, PROVID та BBDO Ukraine.

Віталій Капустян говорить, що розвиватися самому й допомогти цим рідному місту можна скрізь. Головне – мати ресурси й бажання для цього:

«Буваю в Полтаві раз на два місяці й бачу, як у місті з’являються цікаві проєкти. Поки здебільшого в ресторанному бізнесі, але ця сфера також потребує творчого підходу. Якщо говорити про рекламу, то знайдеться десяток-другий аграріїв, що могли б приносити стабільний заробіток підрядникам. Хоча це все роздуми в теорії, можливо, на практиці не так легко знайти клієнтів для реалізації творчих ідей».

Віталій Капустян

Творчим особистостям Віталій Капустян радить займатися тим, що подобається і не гнатися за грошима. Коли людина задоволена своєю справою та робить її краще, аніж хтось інший, заробіток обов’язково прийде.

Віталій Капустян каже, що сьогодні Полтаві бракує впевненості в собі:

«Я бував у багатьох обласних центрах України, й чесно, мало який може порівнятися з цим містом за красою чи варіантами, як цікаво провести час. Тільки про це мало розповідають».

Капустян говорить, що інколи замислюється над тим, щоб знову працювати й жити в Полтаві. Коли буває в рідному місті, відразу починає думати, де б шукав копірайтерів та арт-директорів для власної рекламної агенції.

Оксана Деньга

Професія: креативниця в агентстві «Grape»

Середню освіту Оксана Деньга здобула в Полтавській школі №28, а потім вирішила переїхати навчатися в Харківський національний університет імені Каразіна. Дівчина каже, що переломного моменту або осяяння, коли б зрозуміла, що хоче розвиватися у креативній індустрії, у неї не трапилося:

«Усе відбувалося якось інтуїтивно. Курсі на четвертому в мене був предмет, який називався чи то “Робота інформаційних агентств”, чи щось по піару, я вже не дуже пам’ятаю. Я подумала: “О, прикольно”. Але не дуже розуміла подальший план дій. Тому й вирішила переїхати до столиці».

Після практики та досвіду в журналістиці зрозуміла, що хоче розвиватися в іншому напрямку. Оксана Деньга розповіла, що найважче їй було зрозуміти, чим саме хоче займатися. Коли розуміння прийшло, то питання про те, як це зробити, уже не виникало. Пізніше Оксана Деньга працювала на концертному майданчику Smile Expo.

Оксана Деньга

Відповісти на питання про те, чи є можливості для реалізації себе в Полтаві, Оксана Деньга не може, адже сама обрала шлях до столиці:

«У великих містах у тебе завжди більше можливостей і вибору щодо того, в який універ піти, в яке агентство, де замовити столик на обід і т. д. І це суперплюс. Звичайно у Києві сильніша економіка, яка впливає на створення сприятливого середовища».

Однак Оксана Деньга вважає, що творча людина може розвивати своє місто всюди. На її думку, в Полтаві потрібно працювати над інфраструктурою, культурою й освітою. Рідному місту бракує формулювання основного мотиву для туристів, які б сюди приїхали. Адже вони просто не знають, що тут є окрім галушок.

Думок про те, щоб колись повернутися до Полтави, у неї не виникало.

Марина Чернявська

Професія: креативниця в Bickerstaff.284

Марина Чернявська виросла у Полтаві і навчалася у школі №10 та Полтавському ліцеї №1. Вона розповідає, що завжди займалася творчістю.

Спочатку Марина Чернявська вирішила їхати до столиці за освітою, тому вступила до Київського національного університету імені Шевченка на спеціальність «Реклама і PR». Також навчалася копірайтингу в Київській академії медіа-мистецтв. Працювати почала на 2 курсі, була копірайтеркою в компанії Banda. Також Марина Чернявська – авторка значків бренду Pinat Pins. Думок про те, щоб розвивати свою спеціальність у Полтаві, не виникало, адже тут немає креативних агенцій, але Чернявська каже, що реалізувати себе креативники можуть і в Полтаві:

«Напевно, це не має бути пов’язано з конкретним бізнесом чи компанією, у 2020 році локація ніяк не впливає на творчий розвиток. Я можу бути копірайтером з будь-якої точки світу, зокрема й у Полтаві».

Марина Чернявська

Марина Чернявська каже, що розвивати себе та своє місто можна скрізь, адже можливо жити й бути де завгодно, щоб робити щось корисне. Головна порада творчим особистостям – «не мучити себе».

Марина Чернявська говорить, що полтавцям, як і багатьом талановитим людям, бракує лише впевненості в собі. Також вона каже, що часом замислюється над тим, щоб повернутися до рідного міста.

Раніше ЗМІСТ писав про команду креативників, які вирішили  безкоштовно допомогти Полтаві створити власний бренд, аби приваблювати туристів. Представник групи Михайло Траверсе розповідав, що інтерес до цього виник після оприлюднення Полтавською облрадою логотипу і брендбуку «Полтавщина туристична». Тоді він створив стратегічну спілку, яка має розробити слоган, логотип та інші креативні елементи бренду міста, а також систему, яка регламентуватиме їх використання. До команди почали приєднуватися нові учасники, а роботу планують виконати щонайменше за пів року.