У Полтаві планують збільшити вартість проїзду у громадському транспорті. 13 гривень – саме таким має бути тариф, на думку приватних перевізників, які вже подали власні розрахунки до Полтавської міської ради. Нагадаю, що останнє рішення про підняття тарифу на проїзд у громадському транспорті Полтави прийняли у 2017 році.

Чи є обґрунтованим підвищення тарифу? Періодичні зростання тарифів на проїзд в громадському транспорті є вимушеними та неминучими, так як періодично ростуть і інші платежі: мінімальна зп, вартість запчастин і палива, інші послуги. І тариф не міняться щомісяця, як ціни на заправках. Тариф затверджуються на момент прийняття, а діє впродовж наступних періодів.
Звичайно, підвищення тарифу надасть можливість перевізникам покращити фінансову ситуацію своїх підприємств та підтримувати свій транспорт у робочому стані. Адже тарифи, які діють у громадському транспорті Полтави зараз – 5 гривень у автобусах і маршрутках та 3 гривні у тролейбусах – є економічно необґрунтованими.
Окрім загальноекономіічних причин важливим факторами, на сьогоднішній день, є особливості функціонування транспорту під час пандемії, що спричинила всеукраїнський локдаун та статус «червоної зони» стосовно міста. Обмеження кількості пасажирів у салоні у поєднанні з загальною тенденцією зменшення пасажиропотоку в карантинний період - саме ці фактори суттєво знижують доходи як приватних перевізників, так і комунального транспорту. Не кажучи вже про доходи містян.
Підняття тарифу хоча б на кілька гривень має дійсно покращити фінансову ситуацію перевізників. Разом із тим слід зазначити, що підняття вартості тарифу на гривню чи дві не означає, що це дасть можливість оновити рухомий склад чи покращити якість сервісу - це кошти лише для підтримання функціонування того транспорту, що існує. Взагалі якісні послуги не можуть бути дешевими. Тарифи на проїзд практично у всіх містах України відповідають якості тих послуг, які надаються, тобто низькі тарифи за неякісні послуги.
Влада міст не може собі дозволити прийняти об'єктивні тарифи через соціальну напругу навколо цього питання і розуміння, що, на жаль, для більшості мешканців реальні ціни є нереальним до оплати, тому тарифи затверджуються на рівні вартості якраз отих газелей, що їздять, і ця ціна відповідає тій якості, яка є.
Якщо ми хочемо кращої якості, то й ціни мають бути більшими, бо це означає своєчасні ремонти, наявність прибиральниць, виспані водії, що працюють по змінах, а відповідно й більша вартість такої оплати.
Таким чином, чергове підняття тарифу лише продовжує життя існуючих маршруток і не вносить кардинальних змін до функціонуючої системи перевезень в місті. Щоб докорінно змінити ситуацію, потрібно піти на більш потужну реформу – запровадити автоматизовану систему обліку оплати проїзду, або, як кажуть в народі, - встановити електронний квиток.
По-перше, водії перестануть передавати гроші та відволікатися від дороги.
По-друге, з полтавських маршруток зникне чорна готівка, бо ті 5 гривень, які полтавці платять за проїзд, фактично ніяк не обліковуються.
По-третє, наявність електронного квитка – це можливість уникнути пільгової дискримінації: електронна система передбачає соціальні картки для безкоштовного проїзду деяких категорій громадян за наявності в загальній базі даних інформації про їх пільговий статус.
Без належної системи обліку оплати проїзду ні про які європейський сервіс і європейський транспорт мови йти не може. Нам всім подобається транспорт "як в європі". Але мало хто порівнює ціни з Європою. Там ціна в середньому сягає 2 Євро , а у нас 20 євроцентів тобто в 10 раз менше відповідно і якість така. Часто говорять: "Так у них і зарплати більші, вони можуть собі дозволити". Та не дуже вони й більші, це якщо по курсу переводити то вони для нас більші, але вони і заробляють і витрачають в євро. Якими б не були зарплати, а автобуси і вони і ми купуємо за валюту і ніхто не питає які зарплати у людей коли купуються тролейбуси чи автобуси, кажуть лише скільки він коштує в валюті. Паливо і у них і у нас коштує практично однаково і зарплати тут нідочого.
Безумовно, ніхто і ніколи не піде на підвищення тарифу у 2,5 рази як того хочуть перевізники, але залишати нинішню вартість проїзду також не можна, адже це дуже швидко призведе лише до погіршення рухомого складу, а отже до падіння і без того не високої якості перевезень. Оптимальним для Полтави зараз було б поступове підвищення вартості проїзду, спочатку до вартості в районі 7 грн в маршрутці та 5 грн в тролейбусі і далі рухатись до економічно обґрунтованого тарифу. Але без покращення якості послуг, оновлення рухомого складу та введення електронного квитка, дані кроки не будуть сприйняті суспільством, і призведуть до подальшого занепаду галузі пасажирських перевезень в місті.
Якщо ми прагнемо покращення економічного стану полтавського транспорту - початкове збільшення цін є обов'язковим кроком, проте в той самий час воно ще не гарантує покращення сервісу та умов перевезень у Полтаві. Отже, поки що питання полтавського транспорту залишається відкритим питанням для всіх.