Віталій Прокопенко: Громадський транспорт Будапешта: комфорт і якість (ФОТОФАКТИ)


 

Коли полтавці потерпали від транспортного колапсу, за щасливим збігом обставин я мав нагоду користуватися послугами однієї з найбільш розвинених систем громадського транспорту в столиці Угорщини, місті Будапешт. Контраст з нашим містом дуже вражаючий, і тому в цьому блозі я тезисно ділюся своїми враженнями і спостереженнями.

 

Організаційна структура

Транспортна система Будапешта має дворівневу структуру і створена за прикладом транспортної системи Лондона.

Перший рівень – це муніципальний Транспортний центр Будапешту (BKK). Фактично це посередник між муніципалітетом і провайдерами різних транспортних послуг.

Транспортний центр відповідає за:

  • транспортну стратегію міста;
  • тарифні плани і адміністрування платежів і штрафів;
  • координацію всіх видів громадського і приватного транспорту в місті та приміських територіях;
  • управління дорожнім рухом та станом шляхів (світлофори, прибирання, поводження з відходами);
  • пішохідну та велоінфраструктуру, паркування та сервіси таксі.

В нашому місті такої структури не існує. Ті чи інші функції транспортного центру у нас виконуються відділом з питань транспортних перевезень і зв’язку, диспетчерською, відділом оперативного реагування, управлінням житлово-комунального господарства, управлінням соціального розвитку та іншими місцевими структурними підрозділами. Приміські маршрути взагалі не входять до компетенції міської влади.

Другий рівень – це компанії, які надають різноманітні транспортні послуги. В частині громадського транспорту це єдиний муніципальний перевізник Будапештська транспортна компанія (BKV Rt.). В 1996 році перевізник пройшов корпоратизацію, і сьогодні його керівництво здійснюється Радою директорів та Наглядовою радою.

 

Громадський транспорт

Щорічний обсяг перевезень – 1,4 мільярди пасажирів.

Перевізник обслуговує 4 лінії метро, 35 трамвайних, 16 тролейбусних і 242 автобусних маршрути. В нічний час в місті працює 41 автобусний маршрут. Також з міським транспортом тісно пов’язана та скоординована система приміських потягів.

Крім цього є 4 маршрути річкового транспорту, фунікулер на Замкову гору, зубчатий трамвай, канатна дорога, але це вже більш цікаво для туристів.

Всі трамваї жовтого кольору, автобуси – синього, тролейбуси – червоного.

В нумерації маршрутів іноді зустрічається буква «А», що означає, що цей маршрут тимчасовий і введений для розвантаження основного маршруту.

 

Графік руху

Автобуси, трамваї та тролейбуси і метро за денним графіком курсують з 4:30 до 23:50. В інший час працює нічна схема маршрутів.

Всі види транспорту рухаються ритмічно, злагоджено і пунктуально. Переконався в цьому, коли їхав в аеропорт: похибка на годинному маршруті «метро + автобус» склала 1 хвилину, та й та на мою користь.

Розклад знаходиться на кожній зупинці.

1

На більшості зупинок також розміщене електронне табло, на якому в режимі реального часу відображається прибуття транспортів за різними маршрутами. Ця інформація дуже точна і оперативна.

2

Звичайно, в такому місті часто бувають затори, але це також враховується при організації руху громадського транспорту.

Автобуси рухаються жваво, але це не створює дискомфорту ні пасажирам, ні іншим учасникам дорожнього руху.

Думаю, що така злагоджена робота громадського транспорту в місті забезпечується виділенням на центральних вулицях окремих полос руху для автобусів, координацією в часі руху потягів метро та інших видів транспорту біля станцій метро, ефективним світлофорним регулюванням дорожнього руху. В цьому заслуга саме Транспортного центру, якого в нас якраз і не має.

 

Технічний стан транспортних засобів

В Будапешті експлуатуються транспорти різного технічного стану і тривалості експлуатації. Є і старі трамваї, і нові сучасні Combino виробництва компанії Siemens. Користувався і старими, і новими. Особливого дискомфорту в старих моделях не відчув. Хоча можливо влітку це відчувається, бо кондиціонери там відсутні.

3

Аналогічна ситуація і з автобусами. Закуповуються як нові Мерседеси, так і бувші у використанні автобуси. Також експлуатуються електробуси менших розмірів як наші «богдани», вочевидь на маршрутах з меншим пасажиропотоком.

4

Значна частина транспортів пристосована для пересування на інвалідних візках. Вони мають низьку підлогу і окремі виділені зони для розміщення візків. До таких відносяться всі трамваї Combino на ключових маршрутах №4 і №6, які курсують цілодобово. Також повністю такими транспортними засобами забезпечені 2 тролейбусних маршрути (+2 додаткових на вихідні дні) та 40 автобусних маршрутів (+15 на вихідні дні).

Трамваї і автобуси оснащені кнопками повідомлення водія про необхідність зупинки, а нові модифікації (в тому числі і метро) також зовнішніми і внутрішніми кнопками автоматичного відкриття дверей. Дуже зручна система. Наприклад, коли на зупинці в трамвай сідає один пасажир, немає потреби відчиняти всі двері.

5

Всі транспортні засобі експлуатуються в чистому, охайному виді, як в салоні, так і зовні.

6

Звичайно, ніщо не може бути ідеальним. Зустрічалися і затерті крісла в автобусах, і обмальовані зупинки. Але все одно такі явища там є винятком з правил і тому не створюють гнітючого враження.

В цілому користування транспортом в Будапешті є доволі комфортним.

 

Водії громадського транспорту

Водії справили гарне враження. Переважна більшість з них дотримується певного дрес-коду, зокрема, одягнені в сорочки світлого кольору і краватки, темні брюки. Але зустрічав і одягнених по-іншому, простіше. Одне можна сказати впевнено – всі водії мали доволі охайний і пристойний вигляд.

Як в трамваї, так і автобусі кабіна водія відокремлена від салону перегородкою. Водій відволікається на пасажирів лише для продажу разових квитків, тільки на зупинках і не на кожному маршруті. Купують ці квитки у водія дуже рідко.

В салонах автобусів та трамваїв музика не грає, зате оголошуються зупинки. Нові транспорти також оснащені електронними екранами, де показується рух по зупинках. Тому свою зупинку точно не пропустиш.

7

Ще одне цікаве спостереження. Проїжджаючи кінцеву зупинку одного з автобусних маршрутів, спостерігав як один з водіїв у білій сорочці з краваткою підмітав підлогу в салоні свого автобусу. Ви уявляєте таку картину в Полтаві?

 

Оплата проїзду і контроль

В трамваях і автобусах відсутні кондуктори.

В метро відсутні турнікети. На вході в метро і в салонах автобусів і трамваїв стоять валідатори, за допомогою яких необхідно «активувати» разові квитки. При наявності тревел кард або проїзного взагалі нічого робити не потрібно.

Але необхідно бути готовим, що буде контроль, і тоді необхідно показати проїзний документ. Контроль, як правило, на виході.

Штраф при оплаті на місті перевищує вартість квитка в 22 рази, при оплаті з відтермінуванням зростає не менше ніж удвічі. Тому варто все-таки купувати проїзні документи, хоча я не виключаю, що дехто і користується транспортом безкоштовно.

Особисто мене за 4 дні перевірили 3 рази, і кожного разу перевірка була на виході з метро або на переході між лініями метро. В наземному транспорті жодної перевірки не було.

Придбати квитки, тревел кард або проїзні можна в сервісних центрах Транспортного центру або автоматах, які розташовані по всьому місту, в метро, на зупинках.

Про тарифні плани більш детально розкажу в другій частині блогу.

 

Інформаційне забезпечення

Транспортна система Будапешту пропонує дуже розвинену інформаційну підтримку пасажирів.

На зупинках завжди є інформація про розклад руху транспортів по маршрутах, а в багатьох випадках і електронні табло. В станціях метро безліч покажчиків, завжди є карта, на якій буквами латинського алфавіту позначені всі виходи. Тому можна легко зорієнтуватися, навіть якщо ти там вперше.

8

В мережі інтернет функціонує дуже інформативний сайт транспортного центру (угорською та англійською мовами). На ньому можна знайти карти  з маршрутами, розклади руху, описи можливих тарифних планів, умови накладення штрафів, відео-  та текстові інструкції з користування автоматами з продажу квитків та валідаторами, гіди для туристів, точки продажу квитків, а також такий чудовий інструмент як планувальник подорожі. Аналогічну інформаційну підтримку забезпечує спеціально розроблений мобільний додаток.

Планувальник подорожей – дуже зручний сервіс. Він дозволяє спланувати свою подорож, задавши такі параметри як час початку (зараз або в певний день і час), час початку подорожі або час її закінчення, початкову і кінцеву точки подорожі (в додатку їх можна запам’ятати і надалі легко використовувати), обрати всі чи певні види транспорту, можливість пішої частини подорожі чи з використанням суспільного велосипеду, визначити максимальну відстань для пішого руху, необхідність використання транспорту з низькою підлогою (для інвалідів на візках), обрати найшвидший маршрут, маршрут з найменшою кількістю пересадок або найменшим пішим рухом.

За обраними параметрами планувальник пропонує один або більше варіантів подорожі. Їх можна подивитися на мапі, а також отримати детальний опис послідовності дій, в тому числі по хвилинах. З мого досвіду використання: як правило, пропонується не менше двох варіантів, в різний час подорожі пропонуються різні варіанти.

9

Власне кажучи, цей інформаційний сервіс дозволяє з легкістю та ефективно у часі користуватися громадським транспортом, навіть якщо ви потрапляєте в Будапешт вперше.

За всіма параметрами, які я згадав у блозі, громадський транспорт в Будапешті якісний, комфортний і орієнтований на потреби пасажирів. Також він орієнтований на потреби туристів. Можливо тому місто дуже популярне. А там де туристи, там розвивається місто.

В другій частині я більш детально розповім про тарифну політику Транспортного центру Будапешта.


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація