8NY4hLH3HGJgsvV1

Що таке краудфандинг і як він розвивається у світі

Слово «краудфандинг» походить від англійського «crowd funding», що перекладається як «фінансування гуртом» або «фінансування громадою» і означає спільне фінансування людьми зі всього світу цікавих та корисних для суспільства проектів у різноманітних сферах: благодійність, мистецтво, спорт, освіта, урбаністика, наука, технології, політика, стартапи тощо. Головна відмінність краудфандингу від просто благодійності – це те, що він залучає кошти переважно через Інтернет, що, на мою думку, набагато зручніше та безпечніше, ніж, наприклад, кидати гроші в скриньку. Уперше краундфандинг застосували фанати британської рок-групи Marilion, коли шукали кошти для фінансування туру їхніх улюбленців по США у 1997 році. Тоді вдалося зібрати 60 тисяч доларів. А перша інтернет-платформа для краудфандингу ArtistShare почала свою роботу у 2003 році.

Зараз краудфандинг є дуже популярним у світі. Найбільші платформи для збору коштів: Kickstarter, IndieGoGo, RocketHub. Перші дві платформи не мають конкретної спеціалізації, збір коштів проводиться на проекти та стартапи у різноманітних галузях. А RocketHub спрямований більше на мистецькі, творчі проекти. Іноді суми, зібрані на проекти, перевищують мільйони доларів США. Так що можете подавати свої проекти на цих платформах. Але краще це робити на www.zmist.pl.ua )

У 2012 році, до речі, президент США Обама підписав закон JOBS Act (Jumpstart Our Business Startups Act), який дозволяє стартап-компаніям збирати до $1 млн. методом краудфандингу, без подання паперів та реєстрацій на продаж акцій, як це робилося раніше. Думаю, саме це значно сприяло зростанню кількості стартап проектів в Америці.

Найвідомішим проектом, кошти на який були зібрані за допомогою краудфандингу, є «розумний годинник» Pebble. Загалом проект залучив $17 430 057, а перший мільйон було зібрано за годину. До речі, сума, необхідна для реалізації задуму, становила всього $500 000. Мрійте про велике))

Іноді великі суми збирають і відверто жартівливі проекти, наприклад, більше ніж 55 тисяч доларів на приготування картопляного салату, створення плаща Грізлі і так далі.

Українці також активно подають проекти  на всесвітні платформи. Найпопулярніші серед них: пристрій для віддаленого контролю над домашніми улюбленцями та ігор з ними Petcube, який зібрав 251 тисячу доларів замість необхідних 100 000; спалах для смартфонів iBlaze, що зібрав 160 тисяч доларів замість 58 000, і, мій улюблений, Ohhio  – мегаоб’ємні речі з шерсті: светри, шапки, шарфи, ковдри, – який зібрав 204 тисячі замість заявлених 20 000.

А що в Україні?

Першим власне українським майданчиком став Спільнокошт на базі платформи соціальних ініціатив «Велика ідея», заснований у 2012 році. Іншими відомими українськими сайтами є GoFundEd, Komubook, NaStarte та одеський міський проект «Мой город». Мене особисто надихає не лише можливість подати власний проект, а й відчувати свою причетність до реалізації крутезних ідей.

Існує краудфандинг і поза Інтернетом. Так, у Львові, наприклад, успішно реалізуються такі проекти як «Дайте пройти» –  боротьба проти паркування на тротуарах, «Врятувати Меркурія» – реставрація історичної скульптури на одному з історичних будинків, Lypneva.com  – створення громадського простору замість незаконної парковки.

Для чого це Полтаві?

Більшість моєї роботи пов’язана з громадським сектором і я знаю, як насправді нелегко знайти кошти на реалізацію свого проекту, яким би крутим він не був.

Майже рік тому на одній з робочих нарад ми з командою ГО «ПОЛТАВСЬКА ПЛАТФОРМА» думали, яким чином ми могли б залучати більше коштів на реалізацію проектів у нашому місті (хто не знає, місія нашої організації звучить так «Змінюємо наше місто на краще, об’єднуючи людей навколо цієї мети») і дати таку можливість іншим. І тоді народилася ідея порталу. Потім було багато інших проектів, ідей, технічної роботи над порталом і… з 16 серпня 2017 року в полтавців з’явився шанс спільними зусиллями робити своє місто більш яскравим, затишним та комфортним.

Перший Мурал!

Завдяки інструменту збору кошті на порталі www.zmist.pl.ua небайдужі полтавці (і не тільки полтавці: пожертви робили жителі різних міст України) вже зібрали 25 тисяч гривень на перший у Полтаві мурал, який сьогодні (25 жовтня 2017 року) ми і відкрили. Зібрали кошти, до речі, доволі швидко на цей проект, трохи більше ніж за 2 місяці.

І я просто кричу: «Люди, ви прекрасні!!!»))

Окремо хочу подякувати менеджеру цього проекту Артуру Кобзарю, адже саме його зусиллями було надзвичайно швидко реалізовано цей задум. І, звичайно ж, художнику Саші Корбану, який, власне, і створив цю красу.

P.S. Акцентую увагу на тому, що художник виконував роботи на волонтерських засадах. Усі зібрані кошти були витрачені лише на матеріали, необхідні для створення муралу.

Наступні проекти

Також уже майже завершено краудфандинг на міні-скульптуру. Можна долучитися і до реалізації інших ідей, таких як випуск книги «Дивовижна Полтава», кольорові спеціальні контейнери для збору склобою, моніторинг дитячих майданчиків міста щодо їхньої безпеки.

І ми, звичайно ж, чекаємо ваших нових ідей).

З технічної точки зору зауважу, що важливу роль в успіху краудфандинг-кампаній відіграють зусилля розробників проектів щодо популяризації та розкрутки своїх ідей, їхня креативність. Буває так, що цікаві ідеї за рахунок правильної «реклами» привертають увагу серйозних інвесторів, які вкладають гроші у реалізацію тих чи інших ідей.

А насамкінець хочу сказати: ми самі у змозі зробити наше рідне та улюблене місто кращим! Перефразовуючи відому фразу Джона Кеннеді: «Не питай, що Полтава може зробити для тебе, питай, що ти можеш зробити для Полтави». Росте нове покоління свідомих людей, котрі ніколи не продадуться за цукор чи аптечки, для яких цінності вищі за гроші і котрі готові взяти на себе відповідальність за місто. І це незворотний процес.