Artem (2)

Вкотре переконуюся, що облрада – не орган місцевого самоврядування, а колективний орган безвідповідальності і популізму, який взагалі ніяк не пов’язаний з інтересами громад Полтавщини.

Ось звернення, за яке проголосували депутати Полтавської обласної ради на останній сесії.

Облрада зараз – звичайний радянський атавізм, що імітує орган місцевого самоврядування. Натомість на цьому адміністративно-територіальному рівні має бути колективний орган, що за своєю природою має бути «парламентом громад».

Тобто органом співпраці територіальних громад області, до якого б депутати рад територіальних громад делегували своїх представників (зі своїх депутатів або голів) для ухвалення рішень щодо розвитку області загалом та співпраці територіальних громад.

Ось зараз є цілком логічне питання щодо підвищення тарифів, через яке є народне невдоволення. Але якою саме має бути позиція обласної ради? Невже такою, де вимагають:

  • впровадити мораторій на підвищення з 1 січня 2021 року тарифів на житлово-комунальні послуги на транспортування енергоносіїв до закінчення карантину та нового перегляду тарифів на постачання енергоносіїв;

Давайте ще такий мораторій на падіння виручки приватних підприємств, мораторій на інфляцію в області, мораторій на зміну валютного курсу в області ухвалимо. Чого зупинятися на досягнутому?

Я нагадаю, у структурі облради є хронічно збиткові комунальні підприємства-гіганти, які через такий популістичний і водночас безгосподарський підхід невдовзі перетворять місто на суцільний Алчевськ. Там уже навпроваджувалися «мораторіїв». «Полтававодоканал» має щорічно 10% збиток при 300 млн грн виручки. Результат – вщент зношена і зруйнована система каналізаційних колекторів, і на підході водогони.

  • провести перерахунки ціни на природний газ для населення шляхом зміни формули розрахунку ціни (від прив’язки до європейських ринків до економічно обґрунтованої ціни на основі реальної собівартості видобутку українського газу) з метою подальшого зменшення тарифів;

Ну просто супер! Як то кажуть, з брудною водою і дитину з тазу. Ну було вже. Невже не зрозуміло, якщо відв’язати вартість газу від ринку, то знову корупція при визначенні «справедливої ціни», та залежність від РФ. Та зрештою не буде з чого субсидії роздавати, бо знову заженете НАК «Нафтогаз» у збиток.

  • запровадити єдиний тариф на транспортування газу на території України та пільговий тарифна транспортування газу в розмірі 50% від загальнодержавного на території Полтавської області;

А так можна? Тоді давайте ще і єдиний тариф на перевезення вантажів і пасажирів в країні. Щоб від Києва до Житомира сплачувати, як від Чопа до Дніпра. Чому ні?

  • розширити перелік громадян, які мають право на призначення субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, переглянувши формулу розрахунку обов’язкового відсотку платежу щодо зменшення його розміру;
  • розглянути питання щодо збільшення соціальних нормативів використання житлово-комунальних послуг, у межах яких надається житлова субсидія;
  • провести аудит та оптимізацію елементів витрат структури тарифу на послуги розподілу природного газу газорозподільних компаній Полтавської області та забезпечити зниження тарифів для населення;

Непогано, а вас як представників інтересів споживачів не цікавить стан основних фондів газорозподільних підприємств? Рівень «технологічних втрат» цих підприємств, що змушують нас додатково сплачувати по 200-290 мільйонів гривень на рік (32% від тарифу АТ «Полтавагаз» на розподіл) за «втрати»?

Можливо, треба дослідити досвід інших країн на аналогічних підприємствах? Можливо, світ рухається в іншій парадигмі розподілу газу? Можливо, потрібно переходити до іншої якості енергозбереження і робити такі перетворення не індивідуально, а через обласні програми цілими мікрорайонами?

Багато різних «можливо», але точно треба наполягати, щоб у структурі тарифу обов’язково фіксована частка (не 2,8% як зараз, а принаймні 10% річних) від планової виручки витрачалася на оновлення основних фондів газорозподільних мереж, а не на «додатковий прибуток», або «компенсацію». Ми, як споживачі, прагнемо до зменшення «виробничо-технічних втрат». І саме у ваших силах сформувати таку вимогу до НКРЕКП, а потім щорічно контролювати це на місцях;

  • у разі виявлення за результатами аудиту фактів завищення тарифів у газорозподільних компаній, розглянути питання щодо позбавленням їх ліцензій;

Ото даєте: ви аудит доручили «правоохоронним органам», нагадаю. Як вони це зроблять? Звернуться до НКРЕКП, а та вже все затвердила. Визнала, що все нормально, і нічого не завищено, бо саме комісія визначає «завищено» чи ні.

  • зобов’язати енергопостачальні компанії залучати в обов’язковому порядку до відкритого обговорення структури тарифів представників органів місцевого самоврядування (голів ОТГ, місцевих депутатів, громадськість та представників ЗМІ);
  • затвердити прозору та зрозумілу для населення методику обрахунку та встановлення тарифів на енергоносії (газ, електроенергія, тепло), при формуванні тарифів на водовідведення і водопостачання. Зазначена методика має передбачити тільки прямі виробничі витрати, мінімальний рівень рентабельності надавачів послуг та публічне обговорення;

А оновлення основних фондів підприємства не треба враховувати в тариф? А тариф на воду не треба обрахувати «справедливо»?

Шановні депутати облради, а давайте зрештою чесно поглянемо на стан справ на ваших підприємствах? Роками чекаю, коли ж ви будете «залучати в обов’язковому порядку до відкритого обговорення структури тарифів представників органів місцевого самоврядування (голів ОТГ, місцевих депутатів, громадськість та представників ЗМІ)» щодо стану справ на «Полтаватеплоенерго» і «Полтававодоканалі». Коли вже?

  • забезпечити захист інтересів держави по нарощуванню об’ємів власного видобутку газу державною компанією «Укргазвидобування». Унеможливити саботування на місцях її операційної діяльності з залученням правоохоронних органів, зокрема, штучне блокування надання їй дозволів на видобуток газу;

Облрада прагне реанімувати проєкт 20/20? А давайте спочатку публічно підсумуємо цю програму. Який мала економічний ефект: скільки «наростили» і скільки на це витратили бюджетних грошей. І хотілося б знати хто саме блокує на місцях?

  • забезпечити підвищення мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії до рівня фактичного прожиткового мінімуму, з урахуванням вартості житлово-комунальних послуг та реальних потреб населення;
  • переглянути показники Державного бюджету на 2021 рік щодо збільшення видатків на призначення субсидій на оплату житлово-комунальних послуг коштом зменшення фінансування органів влади та запропонувати їх до розгляду на найближчій сесії Верховної Ради України. Закликаємо Президента України, Прем’єр-міністра України, Кабінет Міністрів України, Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прислухатися до проблем людей на місцях і негайно врегулювати проблему із підвищенням тарифів;

У всього цього комунізму є цілком реальна ціна. Мене, як громадянина, цікавить: хто саме зрештою заплатить цю ціну? Дали б вказівку «департаменту економічному розвитку ОДА», щоб порахували додаткове навантаження на бюджет від цієї ярмарки популізму та порахували економічний ефект від таких дій, перед тим як голосувати за такі «маніфести».