Julia (6)

В IT, окрім програмістів, багато різних спеціальностей. Сьогодні розповімо про проєктного менеджера: роль, яка поєднує разом замовника та команду. По суті, саме від проджект-менеджера залежить, наскільки перший порозуміється з другими та чи буде робота виконана вчасно.

Уявімо, що новорічна вечірка – це ваш проєкт. Ви точно знаєте, що потрібно для вдалого святкування, скільки коштів ви готові витратити, скільки людей прийдуть в гості і кому з них можна доручити нарізку салатів. Згадайте, хто серед ваших друзів зазвичай займається всіма організаційними питаннями? От, це і є ваш проєктний менеджер!

А тепер уявіть, що замість просто збирати всіх на вечірку, така людина одночасно організовує 5-10, часом дуже складних, проєктів в IT, у кожного з яких – окремий клієнт та окрема команда розробки, свої тонкощі, потреби, вимоги. Щоб працювати PM (від англ. project manager), тобі потрібні лише три речі:

  • любити людей;
  • вміти наводити та підтримувати порядок;
  • вміти спілкуватись (постійно, багато і з дуже різними людьми).

Звучить просто, еге? А як на практиці?

Ліки від хвороби

Клієнту, умовно, потрібен сайт до кінця року. Робота проджект-менеджера – зробити так, щоб команда виконала це завдання. Вчасно, якісно, в межах встановленого бюджету. Паралельно ще й прослідкувати, аби команда не захотіла звільнитися, в якийсь момент вбити клієнта або й самого PM (жартую).

У чому ж тут складність? Наведу приклад з життя. Ви приходите до лікаря і говорите, що у вас болить в боці. Лікар дивиться на вас уважно й каже: «Ну, тут все ясно: у вас же (говорить швидко й нерозбірливо)! Можемо вколоти (вимовляє невідому назву препарату, більше схожу на прокльон). Або можете наступні пів року пити (знову говорить нерозбірливо). То як, що вам виписувати?». А ти й далі стоїш у кабінеті, не розуміючи, що це все означає, скільки це коштує та що із цього краще. Тобі ж тільки й потрібно, аби в боці не боліло!

Так от в IT треба зробити так, щоб у пацієнта «бік не болів», але при цьому ще й зрозуміло пояснити, що для цього потрібно зробити, скільки часу це займе, які IT-спеціалісти для цього потрібні та скільки це коштуватиме.

Часто буває, що клієнт – не фахівець в розробці. Клієнт займається бізнесом, продажем своїх товарів чи послуг, і не в курсі технологій чи яка різниця між сайтом з шаблону і сайтом, написаним з нуля. Клієнту просто потрібен сайт. Наша задача – розібратись не просто в запиті клієнта, а в потребах його бізнесу, знайти проблему і вирішити її, залучивши правильних спеціалістів.

Проєктний менеджер – це місток між командою та клієнтом

Коли проєкт великий та складний або проєктів десять, без проджект-менеджера справи не буде. PM збирає всю можливу і неможливу інформацію від клієнта, структурує, оформлює і передає її команді, щоб кожен зрозумів, що потрібно зробити і яким має бути результат.

Коли за проєкт відповідає і звітує одна людина, яка в курсі всього, все значно простіше та впорядкованіше. На якому етапі процес, що вже зроблено, що в роботі, що має бути зроблено далі, які проблеми є, коли завершимо, хто за що відповідає — PM знає відповіді на всі запитання

Важливо і круто те, що в процесі роботи проджект-менеджер спілкується і взаємодіє з різними людьми, не тільки з командою. Проджект – як міст між командою і клієнтом (часто, палаючий). Головне, щоб на обох берегах все було спокійно: команда за планом виконувала завдання і клієнт був задоволеним. А далі – як у Лас-Вегасі: що відбувається на мосту, залишається тільки на мосту.

Принципи роботи проєктного менеджера

Як же зробити так, щоб все йшло як по маслу і самому при цьому не згоріти?

  1. Полюбити команду і клієнта, як ближнього свого. Якщо ти ставишся до команди, як до сім'ї, то намагаєшся якомога краще спланувати процес роботи, врахувати всі ризики, не звалюєш на команду все, що тобі прилетіло від клієнта, а максимально її оберігаєш.

З клієнтом варто вникнути у його бізнес і потреби. Потрібно зрозуміти чого він насправді хоче і що йому потрібно. Тоді ймовірність, що кінцевий продукт не просто виконає, а й перевершить очікування, збільшується.

  1. Збирати всі вимоги та інформацію про проєкт на самому початку. Це вберігає команду від раптових змін в процесі, бо «щось не врахували, забули, випустили з уваги». Тим більше, так простіше відразу поставити кінцеву мету і розробити чітке технічне завдання для команди. Народна мудрість серед PM-ів: «Без нормального ТЗ – результат ХЗ».
  2. Одразу після складання технічного завдання треба визначити великі завдання і поділити їх на більш дрібні. Так і менеджер, і команда одразу бачить весь процес, що за чим слідує і може ефективно планувати роботу.
  3. Вникнути в процес. Ні, не потрібно вчиться програмувати на всіх мовах світу і розібратися в тонкощах налаштування SEO. Але знати хто і чим в команді займається, про загальний процес роботи та його нюанси – вкрай важливо. Адже до PM із запитаннями будуть приходити всі: клієнт, команда, керівництво, і той кожному повинен відповісти зі знанням справи.
  4. Не боятися говорити із замовником, обговорювати проблеми, одразу говорити про терміни, про здійсненні і нездійсненні речі. Бути чесним. Буває, що менеджер пообіцяв замовнику золоті гори і коня на додачу, а команда не зможе цього виконати технічно або не з таким бюджетом, або не в такі терміни. Це все краще чітко обговорити на старті, щоб не було непорозумінь потому.
  5. Постійно бути на зв'язку з командою. Розуміти, хто і чим займається. Підтримувати теплі відносини. Частий і дуже прикрий випадок серед людей, яким дісталась важлива роль: робити з себе головного. Відповідно, ставитись до команди, як до рабів. У Beetroot та в моїй команді зокрема підхід зовсім інший: стався до своїх, як до дорослих людей та, в першу чергу, професіоналів. Тоді і результат кращий, і від процесу всі учасники отримують задоволення.
  6. Балансувати. Робота проджект-менеджера – це постійне балансування. Ти підлаштовується під два полюси і знаходиш дзен посередині.

У кожного PM ці принципи можуть бути своїми. Кожен знаходить цей баланс по-своєму. Напевно, в цьому і кайф роботи: щодня — новий виклик, трапляється нова пожежа, або новий процес, який потрібно спланувати. Спробуєш робити все в гармонії з собою, клієнтом та командою повсякчас – і ці вміння допоможуть не тільки в роботі, але і далі, в житті.

Наостанок скажу, що великий плюс проєктного менеджера в тому, що ним можна стати не маючи профільної освіти та не просиджуючи в університеті 5-6 років. Основне – вміти поєднувати в голові, а потім і в роботі велику безліч різних завдань одночасно (мультитаскінг) та бути відповідальним. Як би нудно це не звучало, але без цього – ніяк.

Можна сказати, щоб бути PM-ом потрібні на 80% так звані софт скіли (особисті якості, риси характеру: вміння домовлятись з різними людьми, відповідальність, вміння вирішувати конфліктні ситуації, мультизадачність, вміння швидко приймати рішення) та лише на 20% – хард скіли, які залежать тільки від галузі проекту (галузеві, технічні знання та вміння: як от мови програмування, володіння окремими програми, тощо). Але навіть для софт скілів потрібна система і вміння їх правильно та вчасно застосувати.

Щоб стати класним PM-ом можна піти двома шляхами:

Перший – без належної практики, проте з сильною мотивацією та підґрунтям, влаштуватись інтерном чи помічником PM-а (може пощастить стати одразу й менеджером невеликого проєкту) і поступово розвиватись в цій компанії. Власне, я так і починала колись.

Другий – спершу піти на курси з проєктного менеджменту і потім шукати свою першу роботу, структурувавши свій досвід та отримавши нові знання.

У Beetroot мені пощастило. Окрім класної команди та ще одного менеджера, який завжди може допомогти мені на великих проєктах, постійно є нагода навчитися на оплачуваних компанією курсах і так рости вгору.

PM – це крута професія, яка ніколи не зупиняється в розвитку і точно не планує вимирати через автоматизацію, тому що спілкування з людьми залишається суто людською справою. І класно, що в Полтаві є таке місце, де ти можеш робити щось неперевершене, допомагати людям (клієнту і колегам), вирішувати масу питань, поєднувати не поєднане та постійно розвиватись.