Євген Асауленко: Шолом, полтавці! Тримайте ноги в теплі, а голову – в безпеці


Чи потрібний мені велосипедний шолом?

Відповідь на це питання у кожного, хто ним задавався, своя. А тим, хто поки не звертав увагу на це, я готовий поділитись своїми думками та досвідом щодо шолому, і взагалі – чим варто укомплектувати себе як велосипедиста, щоб мінімізувати ризик негативних наслідків. На жаль (а може й на щастя), я маю не тільки вдалий, але і не вдалий досвід у цьому плані, тому мені є чим поділитися.

Суперечки щодо необхідності одягати велосипедний шолом існують, ймовірно, від самої його появи. Років 8 тому, будучи велосипедистом-початківцем, на місцевому велосипедному форумі я вступав у суперечки з більш досвідченими велосипедистами, висловлюючи точку зору, що шолом – дорогий і непотрібний для середньостатистичного велосипедиста аксесуар. Давайте розглянемо основні причини чи «відмазки», якими користуються противники шоломів.

 

Це дорого

Не зможу заперечити. У порівнянні з вартістю простого велосипеда – це дійсно дорого. Вартість шолому у велосипедних магазинах Полтави в середньому 700-1000 грн. При вартості нового велосипеда рівня «для поїздок на роботу і на вихідних по парках» у 5000 грн. витратити ще п’яту частину вартості велосипеда на шолом – дійсно дорого. Але якщо порівняти із вартістю лікування та наслідками травми голови – це дешево.

 

Це незручно

До вибору шолому треба підходити прискіпливо. У веломагазинах вибір доволі широкий, то ж обрати зручний для вас шолом має бути нескладно. Окрім функції захисту від удару, шолом влітку є прекрасним захистом від сонця, даючи обдув голови повітрям, такий самий, як і при його відсутності. Після шолому влітку ти більше не захочеш одягти кепку. Варіант їздити влітку без головного убору я не розглядаю взагалі – сонячні удари ще ніхто не відміняв.

 

Це оманлива безпека

Подейкують, що у шоломі велосипедисти (лижники, і т.д.) відчувають себе більш убезпеченими, ніж без нього. Мабуть, це сприйняття досить особисте. Щодо мене – я без шолому (і без рукавичок) відчуваю неабиякий дискомфорт на велосипеді.

У цьому пункті також не можу не згадати британського вченого Ієна Уолкера, котрий під час мандрівки Європою виявив, що велосипедистам, які носять шолом, водії залишають менше місця на дорозі. Згідно з його дослідженням, у середньому водії наближалися до велосипедиста у шоломі на 8.5 см ближче, ніж коли він був без шолому. Коли ж Уолкер одягав замість шолома жіночу перуку з довгим волоссям, то водії давали йому на 5,6 см більше простору для маневру.

Якщо припустити, що результати дослідження дійсно актуальні десь у Європі, то, оцінивши наші, українські реалії, – на відстань авто від велосипедиста впливає наявність не шолому, а ям на дорозі і культури водія.

 

Псує зачіску

У лікарні після ДТП, у результаті якого головою я «гальмував» об асфальт – питання зачіски було останнім, яке мене могло хвилювати на лікарняному ліжку. Зрештою, навряд чи ти на велосипеді будеш їхати на випускний чи на захист диплому.

 

Я не збираюсь падати

Ти можеш мати суттєвий досвід управління велосипедом, але якщо ти сідаєш за кермо велосипеда, окрім автомобіля, зіпсувати твою насолоду та плани безпечно дістатися до місця призначення може пісок, гравій, кішка, собака, білка, гілка, палка… Тобто, як і будь-який учасник дорожнього руху, так і просто тварини чи предмети, що раптово (чи не дуже) можуть з’явитися на траєкторії твого руху.

IMG_3969

Мій досвід

Шолом я купив ще до того, як зрозумів всю його користь. Але на той час я його не одягав у холодну пору року, оскільки вважав, що поверх шапки його одягати – якось дурно. Краще б то було дурно, зате я б зекономив купу здоров’я, грошей та нервів… Зараз я у шоломі в будь-яку пору року. Якщо треба утеплитися – використовую бандану, баф або спеціально підібрану під шолом шапку. І хоча у ДТП моєї вини не було – це мене не вберегло від отриманих травм та їх наслідків. Саме з того моменту я раджу думати про власну безпеку всім велосипедистам, що не звертають на це уваги.

IMG_20170305_112840

Шолом на шапку – не зовсім естетично, але безпечно.

Через півтора роки після цього випадку мені довелося ще раз впасти з велосипеда, але уже в шоломі. Цього разу причиною став не неуважний водій, а моя швидкість. Шолом, звичайно, не врятував мою руку від тяжкої травми, але врятував голову від ЗЧМТ, розсічення голови шматком цегли та від бруду. Руку підлікували до стану майже «нової», але травма голови під час падіння без шолому і досі дає про себе знати…

IMG_20180425_083354_1

Шолом після падіння на швидкості 50 км/год.

Як зекономити

Якщо ти збагнув потрібність шолому, але ціна у 1000 грн. кусається, можна замовити шолом з Китаю. Звичайно, без примірки брати не варто – можна попросити шолом для примірки у когось із ваших друзів чи знайомих. Завдяки такому лайфхаку я придбав шолом з найвідомішого китайського інтернет-магазину за 500 грн.

Якщо цінник у півтисячі теж неприйнятний, можна пошукати шолом б/в у секонд-хендах чи в інтернеті. Тут треба бути досить обережним – ви купуєте кота в мішку, адже не знаєте, який запас міцності лишився від попереднього власника. Проте, як варіант, для першого шолому – може бути.

ijkjvb p rbnf.

Не шоломом єдиним

Шолом, вочевидь, найдорожчий, але не єдиний аксесуар, потрібний для безпеки велосипедиста. Разом із захистом голови, треба мати наступні речі:

  • печатки захистять ваші долоні не тільки від мозолів від гріпсів (ручки керма), а і від їх зчісування об асфальт при можливому падінні;
  • світлоповертачі є обов’язковими, згідно з ПДР. Червоний – позаду, білий – попереду, помаранчеві – збоку. Останні можна замінити світлоповертаючими стрічками, що клеять на обід колеса – їх площа значно більша, а значить і ККД значно більший;
  • задній маячок червоного кольору необов’язковий відповідно до ПДР, але обов’язковий для твоєї безпеки на дорозі в темну пору доби. Їх є сила-силенна різних видів. Але раджу обирати його залежно від стилю катання. Якщо ти катаєшся по місту або разом з іншими велосипедистами, надто яскравий маячок буде сліпити всіх, хто буде рухатися позаду тебе. Якщо ж можуть бути поїздки за містом у темну пору доби – якраз такі і стануть в нагоді;
  • ліхтар попереду. Його потрібно вмикати не лише для того, щоб освітлювати собі дорогу, а і з метою зробити себе видимим на дорозі у сутінках в тому числі;
  • світловідбивачі елементи у одязі також стануть у нагоді, якщо ти катаєш у темну пору доби. Якщо є необхідність затемно їхати по трасі – зась без жилетки а-ля комунальник, купленої за 40 грн. у супермаркеті чи секонді.

18527459_1690009664359640_9115334196337871327_o

На перший погляд на фото три велосипедисти.

На відміну від деяких країн чи регіонів в Україні, велошолом не є обов’язковим, тому вибір у кожного свій. Але буду радий, якщо комусь мій досвід стане у нагоді.

Будьте уважними, взаємоввічливими на дорозі, подавайте хороший приклад іншим, допомагайте один одному. І будьте здорові!


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація