Nathar

Закінчується 2020 рік. Це означає, що час підбити підсумки змін у транспортній системі міста. Чим же запам’ятався цей рік для полтавців, перевізників та міста? Мова йде про нові маршрути, карантин, нову техніку тощо.

Січень. Початок року для мешканців сіл Вакуленці та Яківці розпочався з гарної новини: на кожен маршрут (№1 і №5) виїхали по новенькому «Атаману». Розклади скоригували і маршрут №1/5 розділили на два. Щодо графіків, на жаль, є нюанси. Приватний перевізник у селища курсує максимум до 21:00, водночас комунальний транспорт лише до 19:00.

У чому проблема продовжити рух хоча б на годину і додати кілька рейсів я не розумію, а ось мешканці отримали стабільний транспорт ввечері, особливо в умовах карантину.

До червня місяця відновлять ще чотири маршрути КП ПЕАТ №12, 14, 17 та 25. На останньому в липні посилили випуск до чотирьох машин (замість двох) та й графіки 25-ий отримав досить непогані (останній рейс з Огнівки в депо о 22:30). Всі маршрути мають розклади та оснащені GPS-трекерами.

Нові автобуси Ataman на території тролейбусного депо, липень 2020 року

Березень-травень. Через пандемію коронавірусу громадський транспорт у містах працює у режимі спеціальних перевезень. Майже на два місяці в місті «вимерли» маршрутки – у вихідні з транспорту у місті були тільки комунальний автобус та тролейбуси.

Поряд з цим приватні перевізники говорять про збитковість перевезень та припинення роботи до закінчення карантину, хоча купують великогабаритні автобуси для участі в конкурсах. Все ж приватний транспорт виконував перевезення, але тільки з 30-40% транспорту від загальної кількості. Після карантину, майже всі великогабаритні автобуси припинили свою роботу.

У липні місто отримує від «Богдан Моторс» графік поставок нових тролейбусів, який виконали на половину. За графіком всі 40 тролейбусів повинні були прибути до кінця жовтня, але станом на кінець грудня в депо знаходиться лише половина від замовлених. Перші десять машин презентують в серпні на території депо, а на День міста вони виїдуть на «кільце» та маршрут №12.

Графік постачання нових тролейбусів

Через будівництво нового житлового масиву 17 вересня закрили автостанцію №3. Вона обслуговувала північну частину області: Диканський, Зіньківський, Миргородський та Котелевський райони. Усі маршрути поділили між собою центральний автовокзал та автостанція №2.

До речі, майже всі, окрім трьох, дісталися саме АС-2. Все б нічого, якби не одне «але» – транспортна доступність автостанції з районами міста. До закриття АС-3 і після цього по вулиці Сінній курсує три маршрути громадського транспорту: тролейбусні №3 і №8, та приватна маршрутка №47. Їх об’єднує одне – великий інтервал руху (від 20 хвилин і більше). На жаль, транспортний відділ не здогадався переглянути деякі маршрути, щоб пасажирам було комфортніше дістатися АС і навпаки.

Можна було б посилити маршрут №3 і продовжити його до Розсошенців, змінити трасу маршруту №14/18 та, наприклад, у тестовому режимі відновити тролейбусний маршрут №11, щоб мати прямий зв’язок Сінна-Центр, Сінна-Південний вокзал. А зараз виходить так, що більшість людей виходить на зупинках Шевченка чи Сінна та йдуть більше кілометра до самої автостанції.

Автостанція в останній місяць роботи (Фото Миколи Лисогора)

За два дні до запуску нових Богданів, 21 вересня, підрядна організація «Асфер груп» перекрила рух транспорту у зв’язку з розширенням дороги по вулиці Петлюри. Через це п’ять маршрутів громадського транспорту змінили свої маршрути, як завжди без попередження мешканців Садів/Огнівки ні в салонах маршруток, ні навіть на сайті міської ради.

Новий тролейбус Богдан на маршруті №15 у вересні 2020 року(Фото – Юрій Давиденко)

З кінця жовтня тролейбусне депо починає тестову експлуатацію тролейбусів «Богдан» партії 2011 року у незвичні для них райони: ГРЛ, Розсошенці тощо, чим викликали «фурор» серед транспортних фанатів та жителів районів. Збільшується доступність та мобільність транспорту, пасажири сідають в «кільцевий» і дивуються, що тролейбус повертає в бік Розсошенців, а не центру. Так триватиме до середини грудня, коли Богдани всіх партій (2011, 2017 та 2020 років випуску) будуть курсувати по місту вже у звичному режимі щодня.

Богдан на маршруті №2 у жовтні 2020 року (Фото – Юрій Давиденко)

Через це приватні перевізники починають бити на сполох: протягом жовтня-листопада вони ставлять GPS-трекери на частину своїх маршруток та випускають нові не тільки на «кільце», але й на Розсошенці/Леваду/Огнівку. Престиж тролейбуса в місті різко виріс, що стало причиною конкуренції між комунальним та приватним транспортом, а в результаті переміг пасажир, який отримав кращий сервіс та якість перевезень.

25 грудня, через льодяний дощ зупинився рух тролейбусів. Тролейбуси зранку виїхали на маршрути, але майже одразу їх загнали в депо. Декілька машин курсували містом для очистки лінії від льоду, але дощ не припинявся, тому дріт постійно покривало кригою. Лише о 16:00 на «кільцеві» маршрути виїхали по шість одиниць транспорту. Інші райони залишись без електротранспорту взагалі. Здавалося б, погодні умови, але як можна обійтись без великогабаритного транспорту в місті, коли 99% транспорту – маршрутки? Ніяк.

Раджу чиновникам не тільки задуматися про закупівлю саме великих автобусів у 2021 році, але й купити машини задля запобігання таких ситуацій, оскільки в нормальних містах автобус і тролейбус доповнюють один одного, тим паче в аварійних ситуаціях. Почати можна з малого: хоча б десять машин, які можна було б пустити на Огнівку/Розсошенці чи Вакуленці. А паралельно з цим шукати територію під створення окремого автобусного парку, бо тролейбусне депо не гумове.

Новий автобус «Богдан», м. Івано-Франківськ у квітні 2019 року (Фото – VadTrans)

Багатим на події видався 2020 рік. Сподіваюся, в наступному році транспорт міста буде розвиватися не гірше, а комунальному підприємству бажаю процвітання та монополії на маршрутах.