Роман Широких

Рік тому на затори у Полтаві почали звертати увагу. Загострення сталося десь місяць тому: погода змінилася й люди з мотоциклів та велосипедів перейшли на автомобілі. Паралельно з цим в громадському транспорті залишилися обмеження на перевезення тільки сидячих пасажирів. Звісно наші міські мережі не витримали такої кількості персонального транспорту на дорогах.

Насправді проблема заторів актуальна не тільки для Полтави, а й для багатьох міст  країни. Це пов’язано з тим, що в Україні є тенденція до автомобілізації населення. Просто в  людей з’явилася можливість купувати авто, але не розуміння, що їхнє використання не завжди має сенс. Наприклад, є ситуації, коли можна обійтися без автомобіля. Це поїздка на роботу чи прогулянка містом. Для цього є громадський транспорт.

Однозначного рішення для розв’язання проблеми з заторами нині немає. Має бути цілий комплекс. Це і налаштування «Зеленої хвилі», врахування смуги громадського транспорту. Важливо враховувати, що міським дорожнім простором користуються не лише власники автомобілів й громадський транспорт. Це і велосипеди, і самокати, і пішоходи. Для всіх потрібен простір.

Один зі сценаріїв для розв’язання проблеми – покращення пропускної можливості вулиць

Є купа досліджень, що показують важливість врахування пропускної здатності. Якщо беремо магістральну вулицю, де є по 3 смуги у 2 боки. Пропускна здатність людей там значно вища, за умови правильного розподілу простору вулиці. Маю на увазі систему, коли 1 смуга цієї вулиці – для персонального транспорту, 1 смуга – для громадського, пів смуги, як велосипедна доріжка та місця паркування. Наприклад, можна створити «кишені для паркування» як у Європі. Вони значно економлять місце, хоч в них складніше паркуватися. При такому профілі вулиці пропускна здатність людей збільшується до 6 разів. 

Повернути привабливість громадському транспорту

Якщо говорити про Полтаву, то на магістральних вулицях Маршала Бірюзова, Великотирнівській та Європейській можна зробити смугу для громадського транспорту й побачимо, що привабливість громадського транспорту значно зросте.

Якщо виділити смугу для громадського транспорту, то автобуси, тролейбуси  та маршрутки рухатимуться значно швидше за персональні автівки. Це означає, що більше людей користуватимуться  громадським транспортом, бо це просто швидше. Це додаткові прибутки для комунальних та приватних перевізників, але за умови, що знімуть обмеження одночасного перебування пасажирів в громадському транспорті.

Крім того, коли всю систему розгорнути, то можна спрогнозувати, що якнайшвидше рухається громадський транспорт по місту, тим більше кіл він робить і може більше людей перевозити в підсумку. Ці рішення можуть позбавити заторів.

Ще один шлях – методика «зелені хвилі»

Це налаштування світлофорів і міського проїжджого простору так, щоб автомобіліст міг рухатися зі стабільною швидкістю 50 км/год і йому нічого не заважало. Це і смуги руху, і перехрестя, і умови, коли громадський транспорт не виїжджає з карманів зупинок і не заважає автомобілістам. За цих умов водію не треба когось обганяти, але якщо порушуєш швидкісний режим, то стаєш на червоне світло світлофорів.

Реалізація методики займає не надто багато часу. Налаштування світлофорів триває кілька місяців. Кілька місяців потрібно витратити на аналітику геометрії та профілю вулиці, щоб передбачити перешкоди для автомобілів та громадського транспорту. Треба ж врахувати й пішоходів, щоб вони не чекали по пів години можливості перейти дорогу. І вже завдяки аналітиці можна шукати потрібні рішення тощо.

Проблеми перехресть

Затори зазвичай виникають на перехрестях. У нас є перехрестя на вулицях Небесної Сотні, Героїв АТО, Сінній, Патріарха Мстислава, площі Зигіна. Розв’язати проблему з перехрестями може кругова розв’язка чи турбокільце. На сьогодні найефективніша розв’язка – це турбокільце. Водій їде в смугу і не заважає іншим на виїздах, кожен рухається у своїй смузі. В Україні це впровадили лише в одному місті, але використати цей досвід також можна.

Паркування

У Полтаві є гостра проблема з паркувальним простором. Це ми бачимо на магістральних вулицях. По вулицях Європейській та Соборності з центральної частини міста до площі Зигіна крайні праві смуги завжди запарковані. вул. Пушкіна запаркована з двох сторін дороги, вул. Стрітенська так само і Соборності, що автівки не можуть проїхати в дві сторони. Це зменшує пропускну здатність вулиці. Місту потрібно терміново розробити концепцію паркувального простору, запровадити платні парковки.

Таким чином ми спонукаємо людей знову ж менше використовувати власний автомобіль для поїздки на роботу. Уявіть, середня кількість людей, які проїжджають на персональному транспорті – це двоє. В Європі навчилися не використовувати транспорт без особливої потреби, але в Україні навіть в магазин за хлібом продовжують їздити на автівці. Можливо, варто починати саме з цього.