Комунальні тарифи завжди були одним з найболючіших питань полтавців. Усі ми чули популістські обіцянки політиків знизити тарифи у кілька разів під час чергової передвиборної кампанії, але насправді зробити це неможливо через суто технічні причини. Наприклад, через існування такого показника, як собівартість ресурсу, що надається, причому обумовлений показник собівартості різними чинниками.
Наприклад, вартість теплової енергії, яку найболісніше відчувають люди, складається з вартості газу для того, щоб її виробити та електроенергії для того, щоб доставити її до споживача. Також рахуємо заробітні плати обслуговуючого персоналу та інвестиції, необхідні для забезпечення роботи. Отже, через складність системи жоден політик не в змозі вплинути на тарифоутворення.
Як впливати на вартість теплової енергії
Єдиним рішенням могло б стати дотування підприємств з місцевого бюджету. У такому випадку ті ж самі жителі мали б сплачувати власними грошима за енергію. Різниця полягає тільки в тому, що ваші кошти просто на енергію просто витратять чиновники. Ефективність такого рішення прагне до нуля.
Найкращим рішенням на рівні муніципалітету могло б стати впровадження муніципального енергетичного планування. В його основі має бути якісний енергетичний менеджмент.
Впливати на генерацію теплової енергії та її доставку як продукту до кінцевого споживача у Полтаві міська влада не може. Усе тому, що профільне підприємство знаходиться у підпорядкуванні обласної влади. Залишається єдиний варіант – поступово знижувати кількість спожитої енергії кожним окремим користувачем.
Алгоритм дій
Кроки до якісного енергоменеджменту:
- моніторинг енергоспоживання;
- планування та впровадження заходів з підвищення ефективності енергоспоживання;
- залучення постійних та нових джерел фінансування заходів з підвищення ефективності енергоспоживання;
- контроль за ефективністю впровадження заходів з енергозбереження;
- навчання персоналу структурних підрозділів;
- мотивація ощадного енергоспоживання.
Простіше кажучи, необхідно визначити, де перевищують споживання енергії, вивчити причини, підвищити енергоефективність і контролювати споживання. І так по колу, нескінченну кількість разів.
Чому нам це потрібно
Ефективність функціонування системи енергоменеджменту в місті можна оцінювати за наступними критеріями:
- неперевищення споживання енергоресурсів базового рівня;
- зниження споживання енергоресурсів відносно базового рівня. При цьому під час розрахунку не беруться до уваги заклади, де виявили невідповідність нормативним вимогам мікроклімату;
- кількість залучених коштів на підвищення ефективності енергоспоживання;
- ефективність реалізації проєктів, що характеризується параметром: фактично досягнута річна економія / вкладені кошти;
- отримання нормативних вимог до мікроклімату у приміщеннях.
За результатами річної діяльності служби енергоменеджменту, можна вивести показник ефективності, що зокрема може застосовуватися системою стимулювання процесу впровадження.
Але ситуація така, що для відповідальних працівників будь-якої бюджетної установи є фактично ризики досягти економії, адже за умови її дотримання на наступний період доведеться дотримуватися меншого ліміту споживання комунальних послуг та енергоносіїв від розпорядників коштів, що саме по собі є абсурдом. Отримати бажаний результат можна виключно при комплексному підході з чітким розумінням кінцевої мети. І, звичайно ж, маючи висококваліфіковану команду. Це стосується цивільних будівель: шкіл, лікарень, садочків та інших адміністративних і цивільних об'єктів.
Про приватну власність
Для приватних будинків енергоефективність зазвичай не є питанням, а ось у багатоквартирних ситуація значно складніша. У цих будівлях у приватній власності знаходяться лише окремі квартири. Усі комунікації, інженерні системи, фасад і дах юридично належать одночасно всім мешканцям багатоквартирного будинку, а за фактом – нікому.
На індивідуальному рівні жителі кожної окремої квартири давно вже запровадили у своїх квартирах ті заходи, які їм здаються першочерговими для підвищення енергоефективності: замінили вікна, змінили радіатори, або використовували так зване латкове утеплення, в результаті застосування якого утворився грибок на внутрішній стіні їхньої квартири, або квартири їх сусідів.
Водночас будівля не є набором окремих квартир, будівля - це єдина мережа інженерних комунікацій та огороджуючих конструкцій. на які потрібно дивитися комплексно. І для того, щоб отримати якісний результат, впроваджувати заходи з енергоефективності необхідно також комплексно. А для цього потрібен в першу чергу величезний фінансовий ресурс та зацікавленість самих жителів.
Як покращити ситуацію
Принцип впровадження системи енергоменеджменту в житловому будинку аналогічний муніципальному. Необхідно розібратися із причиною низької енергоефективності, знайти кошти та фінансові ресурси для впровадження заходів, щоб її підвищити, проконтролювати ефективність впроваджених заходів та приступати до наступних.
Саме тому найвдалішою є форма управління ОСББ, яке має власний статут, правління, бюджет, а рішення ухвалюють більшість жителів. Для житлових будинків, об'єднаних в ОСББ також діє можливість отримання грантів для підвищення їх енергоефективності в рамках участі в програмі державного Фонду енергоефективності, яка дозволяє компенсувати до 50% витрат на проведення заходів.
З огляду на швидкий термін окупності модернізації систем опалення, висока вартість впровадження не можна назвати суттєвою.