05 липня, 17:07
05 липня, 17:07

Ще декілька років тому вулична їжа асоціювалася з біляшами на вокзалі та хот-догами з ринку. Зараз стрітфуд набирає популярності і представлений різноманітною продукцією. 

Розвиток вуличної їжі у Полтаві також складно не помітити –  останнім часом кількість закладів, які готують вуличну їжу в місті постійно зростає. У Полтаві зароджується новий гастрономічний тренд.

Про що йде мова

Вулична їжа – готові до споживання страви, які можна придбати у вуличних кіосках чи закладах харчування. Ці страви не потребують багато інгредієнтів, швидко готуються та коштують відносно недорого.

Здебільшого вуличну їжу представляє фастфуд. Проте це можуть бути і страви національної кухні – тако, фалафель, бельгійські вафлі, локшина тощо. 

Полтавська вулична їжа переважно теж представлена фастфудом. Про це говорять, десятки закладів у центрі міста, де можна придбати шаурму, картоплю фрі, хот-доги чи паніні.

ЗМІСТ вирішив дізнатися, що впливає на розвиток вуличної їжі, хто робить її трендовою та що можна спробувати у Полтаві. Для цього ми поговорили з Андрієм Безкоровайним (власник закладів «Кавун», «Початок» і «Шапіто») та Сергієм Сандіним (власник закладів Zippy food та «Міська шаурма»).

Вулична їжа – тренд, що зароджується

Ще кілька років тому вулична їжа асоціювалася з не завжди якісною  продукцією. Зараз же конкуренція та розвиток гастрономії змінили це та дали новий поштовх для розвитку стрітфуду. 

Сергій Сандін говорить, що на розвиток вуличної їжі та культури її споживання вплинула конкуренція, бо закладів, які цим займаються стає більше. Також впливає збільшення доходу в споживачів та подорожі – люди бачать як це розвивають за кордоном і хочуть спробувати відтворити це вдома. 

Зі слів Андрія Безкоровайного також на розвиток вуличної їжі вплинули такі фактори, як поява Держпродспоживслужби (з'явився контроль та чіткі правила за якими мають працювати заклади) та сприйняття цієї продукції споживачами. Проте, на його думку, говорити про абсолютний тренд на вуличну їжу у місті ще зарано: 

«У Полтаві поки що люди надають перевагу тому, щоб прийти посидіти в закладі. Дуже мало людей бере їжу і йде до парку. Тому вулична їжа – це тренд, що починає зароджуватися».

Фото з соцмереж «Початку»

Сергій Сандін говорить, що тренд на вуличну їжу та звички споживачів постійно змінюються. І якщо порівнювати ситуацію у Полтаві та великих містах, то це різні тренди і вподобання. Тому те що «заходить» у великих містах не завжди успішне у нас:

«Тренд іноді важко спіймати. У мене були і неуспішні спроби. Здається, що популярне у великих містах “зайде” і тут. Намагаєшся це запустити, а немає на це покупця. [...] Якщо у великих містах багато людей собі купують їжу, щоб себе побалувати, там і купівельна спроможність більша, то у нас це більше, як перекусити, пообідати, щоб не готувати вдома і щоб зробити це дешевше».

Безкоровайний каже, що тренди, які працюють у Полтаві не завжди зайдуть у великому місті. Це індивідуальні речі, про які можна з упевненістю говорити лише спробувавши на практиці.

«Не спробуєш, не дізнаєшся. Дуже часто робиш ставку на якийсь продукт і думаєш, що він “зайде”, а він нікому не потрібний. Або він не потрібний саме у твоєму виконанні, а в іншому виконанні він може бути необхідний», – каже Сергій Сандін.

Фото з соцмереж Zippy food

Андрій Безкоровайний говорить, що у Полтаві тренд на їжу задають люди з фантазією. За його словами, зараз правильною тактикою є відкривати заклади, які працюють у форматі to go – кав’ярні to go, їжа to go. Оскільки, бізнес працює у період карантину і обмеження постійно змінюються. Тому, на його думку, люди, які зрозуміли цю тактику і задають тренд у місті:

«У нас місто-парк, у якому купа студентів. Тому мій постійний меседж, який я кажу всім: “чому ми досі не український Кембридж?” У нас класно гуляти, брати щось там у руку і йти в парк. Тому давайте вже у нас щось робити».

За словами Безкоровайного, для того, щоб вулична їжа стала абсолютним трендом у Полтаві потрібні люди, які будуть цим займатися. Також Безкоровайний говорить, що підприємництву потрібно навчати і круто, якщо це було б на муніципальному рівні. 

Хто купує вуличну їжу

Здебільшого стрітфуд – це про їжу, якою можна перекусити дорогою на навчання чи роботу. 

Сергій Сандін говорить, шо цільовою аудиторією вуличної їжі в Полтаві є студенти та працююча молодь. Також свій сегмент займають неодружені люди.  Андрій Безкоровайний також підтримує цю думку:

«Я бачу, що це здебільшого  молодь та “люди, які живуть у ритмі міста”. Швидко прийшов, швидко поїв і швидко пішов».

Сергій Сандін розповів, то раніше у Zippy food готували лише французькі хот-доги. В один із періодів вирішили розширити меню і спробували готувати паніні. Коли додавали їх у меню, то думали, що якщо зайде – добре, ні – то ні:


«Неочікувано дивишся, а паніні вже купують більше, аніж хот-доги і від людей чуєш, що “там такі смачні паніні продають”. Так вони людям сподобалися».

Зараз в асортименті Zippy food є паніні, французькі хот-доги, картопля фрі, батат фрі, нагетси тощо. Серед останніх новинок – чебуреки та морозиво.

Фото з соцмереж «Міської шаурми»

У «Міській шаурмі» готують здебільшого ПП-шаурму, але є і «”Районна” – з мазіком,  як ти любиш». У соцмережах закладу можна переглянути калорійність кожної страви. За словами власника, ще не в усіх місцевих споживачів прийшло розуміння, що шаурма також може бути правильним харчуванням. Він у своєму закладі це впроваджує. 

Андрій Безкоровайний каже, що робити акцент на їжу, яка не є абсолютним трендом у місті – це завжди ризик. Тому перед тим як запровадити сендвічі у «Шапіто» було кілька місяці роздумів, як краще подати новинку.

Зараз у закладі можна придбати сендвічі у світлому чи темному хлібові, круасани, печиво. Серед останніх новинок – сосиски в тісті посипані кунжутом та гарбузовим насінням. 

«Завжди потрібно не боятися випробовувати і себе, і людей. Можна звісно по тактиці, що побачив, як на сусідній вулиці щось відкрилося і все я відкрию таке ж і буду успішним, але зроблю дешевше. Але краще робити завжди щось нове, чого ніхто ще не робив», – каже Безкоровайний.

У «Початку» крім сендвічів з чіабати можна придбати різноманітні боули. За словами власника, загалом попит серед містян на такі страви почав збільшуватися. У закладі відвідувач може обрати боул з представлених або зібрати самостійно. Таким чином можна зробити собі ПП-боул також.

Швидко і недорого

«Дивлячись, що таке дешево. Заробітні плати зростають зараз, бо триває інфляція. Тому те дешево, яке було раніше, зараз – це вже зовсім інше дешево», – говорить Безкоровайний.

З його слів, у нинішніх умовах сендвіч за 50 грн – це дешево, якщо говорити про якість і  собівартість використаних продуктів:

«Собівартість у нас не дуже низька і ми робимо на неї не дуже велику націнку. Робимо це для того, щоб всі могли скуштувати і зрозуміти, що можна готувати якісний, нешкідливий і смачний стрітфуд».

Фото з соцмереж «Шапіто»

У закладах, що готують стрітфуд переважно невеликий асортимент. На вибір споживача представляють умовно не 40 страв, а 5 з можливими варіаціями. Підприємці говорять, що для стрітфуду це правильний варіант.

«Фастфуд і стрітфуд – це завжди лаконічне меню. Це має бути швидко, бо коли у тебе великий вибір, тобі складно вибрати. Меню у стрітфуді має мати один-два продукти у різному варіанті і вони мають бути дуже добре приготовані», – каже Сандін.

Андрій Безкоровайний говорить, що хорошим варіантом є, коли споживач йде в один заклад за конкретною стравою, а в інший заклад – за іншою:

«Кожен має вигадати бажано щось своє. Тоді це буде доповнення, а не всі роблять щось одне. Я завжди кажу, що потрібно робити в ширину через глибину. Тобто розширювати асортимент загальний, через те що кожен робить через глибину свого досвіду».

Що пропонує Полтава любителям стрітфуду

«Людям стрітфуд потрібен, вони хочуть його їсти. Але потрібно зрозуміти споживача, що йому потрібно, що саме він хоче і задовольнити цю потребу», – каже Сергій Сандін.


Щоб задовольнити потребу нашого читача після прочитання тексту ми ділимося переліком закладів у центрі міста, де можна спробувати вуличну їжу:

Зауважимо, що перелік закладів може бути ширшим. Діліться закладами, де можна придбати вуличну їжу в коментарях.


«Потрібно робити все, щоб людям хотілося у цьому місті жити і вони відчували, що вони живуть щасливо. І вулична їжа – це один із моментів у якому ти можеш це зробити. Адже всі люди хочуть їсти, хочуть гуляти, хочуть бачити перед очима щось прекрасне.  Тому взяв у руку сендвіч і пішов бачити прекрасне», – каже Безкоровайний.

Обкладинка та графіка Юлії Сухопарової