«Хто хоче працювати у Полтаві, впроваджуватиме». Як електронний квиток може змінити громадські перевезення

12 серпня, 17:08
12 серпня, 17:08

Електронний квиток у Полтаві – новий крок до розвитку громадського транспорту та маршрутної мережі. Його впровадження дозволить отримати інформацію про пасажиропотік, кількість пільговиків, рентабельність маршрутів та зробить користування транспортом зручнішим. 

У серпні конкурсна комісія обрала компанію, яка займатиметься впровадження автоматизованої системи обліку і оплати проїзду (АСООП) в Полтаві. ЗМІСТ поговорив з начальником відділу  з питань транспортних перевезень та зв'язку Артемом Іванюком про зміни у громадських перевезеннях, на які очікувати містянам надалі.

Що таке АСООП

Артем Іванюк говорить, що у Полтаві впроваджуватимуть автоматизовану систему оплати. У результаті впровадження містяни мають отримати електронний єдиний квиток.

«Електронний єдиний квиток – це коли при пересадці пасажир платить один раз. Не два чи три рази, але визначать час, протягом якого можна використовувати квиток».

Наразі час який діятиме квиток ще не визначили. Попередньо, від 40 хв до 1 години. Одним з елементів, що впливає на час дії квитка є маршрутна мережа, яку в Полтаві планують змінити.

Зі слів Іванюка, АСООП виконуватиме роль не лише безготівкової оплати, а і роль контролю.

Артем Іванюк

Етапи запровадження

10 серпня конкурсна комісія обрала компанію-переможця, яка здійснюватиме справляння плати за транспортні послуги в безготівковому вигляді. За результатами голосування комісії, переможцем стало ТОВ «Фарго сістемс».  Компанія отримуватиме 9,9% від вартості квитка. З цих 9,9%  частину (2%) забирає банк. Ще 38% податків. Частину коштів витрачатимуть на процесинг, а компанії лишиться 2% з цих 9,9%.

ТОВ «Фарго сістемс» запровадженням електронного квитка займатиметься спільно з дилером SymbolTransport. Ця компанія реалізовувала схожі проєкти в українських містах.

Після цього рішення комісії має затвердити виконавчий комітет. Іванюк говорить, що це питання мають розглянути на засіданні, яке заплановане на 2 вересня.

Після затвердження рішення виконкомом, протягом 30 днів місто та ТОВ «Фарго сістемс» мають підписати договір.

Валідатори

Артем Іванюк говорить, що зі слів компанії, через 1-1,5 місяці після цього перші валідатори та електронна система оплати за проїзд працюватиме в громадському муніципальному транспорті – автобуси та тролейбуси КП «Полтаваелектротранс»:

«Паралельно проводитиметься робота з усіма перевізниками на встановлення такої системи в їхньому приватному транспорті. Хочу сказати, що спротиву від приватних перевізників я не почув і не побачив [...] Не всі перевізники, але є зацікавлені. Той, хто хоче працювати у Полтаві, впроваджуватиме це».

За словами Артема Іванюка, сказати точно скільки триватиме впровадження АСООП у Полтаві наразі не можна. Наприклад, у Вінниців провадження тривало майже 2 роки. Проте Іванюк говорить, що дилер SymbolTransport уже має досвід у цій справі, тому є надія у Полтаві процес відбудеться швидше.

Скільки це коштуватиме місту та чи зміниться тариф

Іванюк говорить, що впровадження автоматизованої системи обліку і оплати проїзду (АСООП) нічого не коштує місту:

«Нуль гривень нуль копійок. Нічого це не буде коштувати. Пояснюю. Компанія, яка перемогла “заходить” зі своїми валідаторами, зі своєю системою, зі своїм софтом, зі своїми працівниками. Облаштовується своїм коштом, все робить і бере за свої послуги 9,9% з квитка. Це є та сума, яка влаштовує місто зараз і цю компанію».

За його словами, що тариф на проїзд з провадження АСООП залишиться без змін: 6 грн – у тролейбусі, 8 грн – у маршрутках та автобусах.

Іванюк говорить, що надалі планують, що оплата за допомогою АСООП буде на 1-2 грн меншою від тарифу, ніж оплата готівкою. Диференційований тариф працюватиме, щоб містяни були зацікавлені у використанні АСООП. 

Також паралельно з електронним єдиним квитком планують впровадження «Карти містянина», яка буде персональною. Спочатку планують їх видавати пільговикам.  Іванюк говорить, що обмежень наразі за кількістю поїздок не буде, бо це порушення законодавства. Тому пасажир може їздити з такою картою необмежену кількість раз. Ці поїздки фіксуватимуться «Картою містянина». Потім ТОВ «Фарго сістемс» зможе передати ці цифри місту і отримуватиме компенсацію за перевезених пільговиків. 

Як пояснив Артем Іванюк, якщо людина не є пільговиком, то вона зможе купити електронний квиток у спеціальних пунктах, покласти на нього кошти і користуватися. Також працюватиме розрахунок за допомогою PayPass.

За його словами, у майбутньому «Карта містянина» може набути нових можливостей: знижки, бонуси тощо. Це є вигідним для міста, бо можна буде вести облік.

Яких змін очікувати маршрутній мережі

Артем Іванюк говорить, що після запровадження у місті АСООП, мережа маршрутів громадського транспорту зміниться. Це є також одним з етапів впровадження АСООП. Наразі транспортний відділ працює над цими змінами – уклали договір між консалтинговою компанією «А+С Консалт ГМБХ», яка аналізує розроблені у місті 3 маршрутні мережі.

Наразі у Полтаві є 66 маршрутів. З них 12 маршрутів зовсім не виконуються, на 8-9 маршрутах працює лише комунальний транспорт. На цих маршрутах є низький пасажиропотік. Інші маршрути є працюючими, з них 37 маршрутів проходять по вул. Соборності. Керівник транспортного відділу говорить, що із 66 маршрутів їх планують скоротити десь до 35-38:

«Малий бізнес вивозитиме із віддалених районів пасажирів ближче до центру. Потім пересадка до великогабаритного автобусу, рухаючись згідно графіка, і пасажир вже їде у великому комфортабельному автобусі на ту точку, куди йому потрібно приїхати».

Також Артем Іванюк говорить, що весь транспорт має їздити по графіку та дотримуватися його.

За його словами, після прийняття нової мережі виконкомом мають розглянути умови використання цих маршрутів, яка кількість транспорту курсуватиме на них, яка відстань і час на цих маршрутах. Це все є регуляторними актами. 

Що отримає Полтава

Артем Іванюк говорить, що впровадження електронного єдиного квитка покаже реальні цифри, щодо громадського транспорту. Серед них:

  • реальні перевезення, які будуть обліковуватись і з яких сплачуватимуть податок;
  • реальну цифру перевезення пільгових категорій, за які місто платить компенсацію;
  • пасажиропотік, який покаже на які маршрути потрібно додати чи зменшити кількість транспорту тощо.

«Найголовніше, що має зрозуміти і полтавець і перевізник, що громадський транспорт – це в першу чергу соціальна послуга. Це не про бізнес, а про соціальну послугу».

Обкладинка Юлії Сухопарової