Місцеві дороги. Інтерв’ю з Олексієм Басаном про масштабні проєкти, підсумки року та плани

15 грудня, 18:12
15 грудня, 18:12

На Полтавщині майже 8 тис. км доріг місцевого значення. Більшість з них потребують ремонту.

ЗМІСТ поспілкувався з директором державного підприємства «Агентство місцевих доріг Полтавської області» Олексієм Басаном про ремонт доріг, співфінансування з громадами, майданчики для зважування великовагових транспортних засобів, підготовку до осінньо-зимового періоду та плани на наступний рік.

Олексій Басан

Ремонт доріг

«Агентство місцевих доріг» створили у 2018 році. Тоді на баланс підприємства від «Укравтодору» передали 7 тис. 820 км доріг місцевого значення – 1 тис. 100 доріг.

«За час нашого створення нам вдалося капітальним та поточним ремонтом відновити понад 450 км доріг. Ми кожен рік підвищуємо наші стандарти і технологічні вимоги наших проєктів постійно зростають», – каже Олексій Басан

Дороги ремонтують маршрутним способом – якщо ремонт об’єкту розпочато, то роботи продовжують наступного року, не починаючи ремонтувати інший об’єкт.

Для кожного об’єкту виготовляють кошторисно-проєктну документацію, яку потім передають на експертизу, щоб проєкт відповідав вимогам. Після завершення робіт перевіряють чи відповідають виконанні роботи проєкту. Якщо не відповідають, то підрядник за свої кошти має переробити роботу.

Агентство має договори з кількома лабораторіями, які перевіряють якість виконаних робіт. Також нещодавно отримало власну мобільну лабораторію з контролю якості доріг. За допомогою неї перевіряє виконані роботи на об'єктах:

  • вимірювання рівності та ухили дорожнього покриття;
  • відбирання зразків асфальтобетонів різних типів та сумішей шарів основи;
  • проведення штампових випробувань основ.

«Підрядник організовує свої лабораторні дослідження об’єкту і ми проводимо. Якщо у нас є співпадіння, то питань не виникає. Якщо у нас є різниця по показниках асфальтобетонну, щільності чи інших даних, то ми викликаємо лабораторію, щоб розв’язувати спірні питання по якості. Аби ми 100% були впевнені в якості об’єкта».

Гарантійні терміни виконаних робіт:

  • поточний ремонт – до 5 років;
  • капітальний ремонт – до 10 років.

Агентство щороку навесні і в кінці сезону перевіряє стан об’єктів, на які розповсюджуються гарантійні терміни:

«Майже до 100 об’єктів у нас дефектується заново. Якщо з'являються якісь гарантійні порушення, підрядник обов’язково повинен їх усунути. Якщо це не відбувається, ми подаємо в суд на підрядника».

У 2021 році передбачили ремонт доріг, загальна протяжність яких 79,2 км та 1 мосту (84% капітальні ремонти та 16% поточні ремонти):

  • капітальний ремонт – 57, 482 км;
  • поточний ремонт – 21, 718 км;
  • капітальний ремонт мосту – 1 шт.

«Ми не просто зробили 79 км, які були в попередніх планах. Ми зробили вже по факту 116 км і це не остання цифра. Ми зробили фактично на 40% більше ніж планували».

Виконати більший обсяг робіт вийшло завдяки додатковому фінансуванню. Агентство отримало 270 млн грн кредитних коштів. Також держава виділила додатково 247 млн грн.


«Всі об’єкти виконано. Навіть з перевиконанням деякі об’єкти там де поточний ремонт. Ми зекономили до 100 млн грн від попереднього проєкту кошторисної документації. І наприклад там де поточний ремонт ми замість 10 км зробили 12 км».

Басан говорить, що одним із найскладніших об’єктів, на якому цьогоріч виконували ремонт є дорога Гадяч – Миргород:

«Ми в розмірах поздовжнього профілю відновили рівність дороги з використанням додаткового грунту. Тому це один із найскладніших об’єктів».

Також складним об’єктом є /Н-12/ – Мала Рублівка – Рунівщина – /М-03/:

«Дорога фактично закінчена. Ми проєктували її ще у 2018 році. Нам вдалося зробити понад 30 км за 2 роки. У наступному році ми плануємо повністю об’єднати ті ділянки, які зроблені за попередні роки і буде повністю відновлена дорога у напрямку від Полтави до Котельви».

Наймасштабнішим об’єктом є капітальний ремонт дороги Лубни – Чорнухи. За рік відновили майже 35 км дороги за кредитні кошти.

Ремонт доріг на умовах співфінансування

Цьогоріч Агентство недоотримало 300 млн грн внаслідок перенаправлення акцизного податку з пального громадам. Тому вирішили запропонувати їм проводити ремонт доріг на умовах співфінансування 50/50. 

Об’єкти для ремонту обирають громади, а Агентство займається ремонтом. Це дає змогу залучати кошти з громад та збільшувати кількість ремонтів доріг. До ремонту на умовах співфінансування долучилися 52 громади. Підрядники оновили 142 дороги.

Не долучилися такі громади:

  • Градизька ТГ;
  • Гребінківська ТГ;
  • Карлівська ТГ;
  • Кременчуцька ТГ;
  • Лютенська ТГ;
  • Оболонська ТГ;
  • Піщанська ТГ;
  • Чорнухинська ТГ.

«Всі роботи виконані повною мірою. Деякі громади виділили більше коштів, ніж 50/50. Усі об’єкти виконані. [...] Наступний рік плануємо провести у такій же співпраці. Її підтримує абсолютна більшість громад, тому що всі бачать спільну роботу. Разом ми можемо зробити вдвічі більше».

Басан говорить, що попередні перемовини з громадами щодо співпраці на наступний рік уже проведені. Попередньо більшість громад планує продовжити ремонтувати дороги на умовах співфінансування.

Фото Агентства місцевих доріг

Зважування великовагових транспортних засобів

В області побудували 6 майданчиків для зважування великовагових транспортних засобів. Система автоматично зчитує номерний знак транспорту, його масу, швидкість руху, розміри тощо. Агентство не штрафує за порушення ваги. Усі дані передаються до Державної служби України з безпеки на транспорті. Складає протоколи та накладає штрафи поліція та «Укртрансбезпека».

Майданчики для зважування великовагових транспортних засобів встановлюють в освітленому місці здебільшого у населеному пункті там де є інтернет для передачі інформації.

Графіка Агентства місцевих доріг

«Наприклад, Лубни – Оржиця. Державна служба перекрила державну дорогу – міст в Липовому на ремонт. І весь транспорт без погодження з нами пішов по місцевій дорозі, яка не розрахована на таке навантаження. На жаль, ділянка від кордону до Оржиці в катастрофічному стані, хоча ми її у 2018-2019 році ремонтували. Наразі розв’язуємо питання з “Укравтодором”, щоб із державного бюджету окремо профінансувати і відновити цю ділянку, бо нею йде рух замість державної дороги».

Також Агентство закупило 3 вагові комплекси для «Укртрансбезпеки». До цього підприємство мало на Полтавщині одні ваги. Співробітники Агентства мають нагрудні камери, щоб під час зважування вони могли контролювати процес і не було жодних корупційних ризиків:

«Ми готові виїжджати хоч кожен день на зважування, але комунікація не така як нам би хотілося із “Укртрансбезпекою”. Без них ми не можемо зважувати. На жаль, у нас було за 5 місяців майже 20 виїздів. За ці виїзди склали штрафи під час перевищення вагового контролю на майже 1,5 млн грн. Ці кошти йдуть в дорожній фонд, який буде потім розподілений на всю країну».

Фото Агентства місцевих доріг

Агентство також планує встановити на місцевих дорогах 16 систем зважування у русі – Weigh-in-Motion, які вже працюють на державних автошляхах. Наразі розробляють програму на три роки, щоб зберегти дороги, які вже відновили і планують відновити. Її презентують у січні-лютому 2022 року. Наразі Агенство проводить перемовини з обласною радою, щоб на наступний рік на умовах співфінансування 50/50 встановити 4 системи зважування у русі.

«Зараз розробляються зміни, щоб 30% або 50% коштів з цих штрафів йшло до місцевих бюджетів. На мою точку зору, має бути створений в обласній раді свій дорожній фонд. Туди б і надходили ці кошти на відновлення доріг». 

Додамо, що на автошляхах діють такі обмеження – 24 т для місцевих та 40 т для державних доріг.

Об’єкти, які ремонтуватимуть наступного року

Олексій Басан говорить, що на наступний рік планують ремонтувати такі дороги:

  • /Н-12/ - Мала Рублівка - Рунівщина - /М-03/ у напрямку Полтава – Котельва;
  • Нові Санжари – Нехвороща;
  • Миргород - Велика Багачка - Байрак - Поділ;
  • Мостовівщина - Великі Кринки - Глобине;
  • Гадяч – Опішня;
  • Гадяч – Липова Долина.

Також наступного року планують зробити першу бетону дорогу місцевого значення. Агентство хоче ремонтувати дорогу Кременчук – Манжелія технологією вкочуваного бетону. Ця дорога з’єднує державну дорогу М-22 з підприємством «Укртатнафта». Компанія планує виділити 15 млн грн на ремонт цієї дороги.

«Це одна із найбільш інтенсивних доріг. Дуже невелика ділянка – 2,2 км дороги, які ми відновимо. Хочемо поекспериментувати. Є проєктне рішення, можливо в реальності вона вийде набагато дешевше. [...] Якщо нам все вдасться і це не буде коштувати набагато дорожче за асфальтобетонні покриття, то ми плануємо масштабувати такі ремонти у навантажених ділянках». 

Олексій Басан назвав головні переваги та недоліки бетонної дороги. Недоліки:

  • бетонна дорога коштує дорожче;
  • під бетонною дорогою має бути максимально підготовлена основа, яка витримуватиме не ремонтний період;
  • в Україні є лише 5 компаній, які мають досвід будівництва бетонних доріг.

Переваги:

  • бетонна дорога витримує навантаження у 100 тонн;
  • довговічність – якщо дорога правильно реалізована, то термін її експлуатації 15-20 років.

Роботи на дорозі Кременчук – Манжелія  планують розпочати навесні 2022 року. Роботи виконуватиме ТОВ «Шляхове будівництво “Альтком”» на ділянці на ділянці км 0+780-км2+800. Вартість – 56 млн 407 тис. 770 грн.

Осінньо-зимовий період

Для місцевих доріг у рамках підготовки до осінньо-зимового періоду підготували майже 5 тис. тонн солі та понад 20 тис. тонн піску. З минулого року залишилася 1 тис. тонн. Наразі загалом заготовили понад 26 тис. тонн протиожеледного матеріалу.

Підрядні організації підготовили 225 одиниць техніки:

  • піскорозкидачі – 73 (у тому числі з відвалами – 46);
  • техніка та механізми з відвалами – 105:
    • автогрейдери – 22;
    • бульдозери – 6;
    • трактори МТЗ – 22;
    • інша техніка.
  • навантажувачі – 45;
  • роторні механізми – 2.

На дорогах місцевого значення працюватиме 14 підрядних організацій. Роботу підрядників можна відслідковувати онлайн. На карті області показують 70 піскорозкидачів, які обладнані супутниковими датчиками для демонстрації руху. Люди можуть відслідковувати, де знаходиться техніка. Але немає інформації, який саме підрядник працює. Олексій Басан пояснив чому карта має саме такий вигляд:

«Є програми, де набагато ширший інструментарій, де працюють усі підрядники. У нас є доступ до будь-якої інформації. [...] Чому ми не можемо цю інформацію розмістити тут? Бо на сайті є технічні обмеження. Переробити сайт буде коштувати набагато дорожче. Щоб вивести цю інформацію ми заплатили майже 20 тис. грн. Окремий проєкт буде набагато дорожчий і чи потрібна ця інформація для загалу?».

На ділянках доріг, де найбільша ймовірність утворення льодових покровів та снігових наметів встановили комплекти зимових знаків. На спусках, підйомах та небезпечних ділянках доріг сформували конуси протиожеледних матеріалів.