10 січня, 16:01
10 січня, 16:01

Війна виснажує економіку України. Ворожі атаки руйнують підприємства й логістичні ланцюги. Бойові дії ускладнюють прогнозування перспектив для бізнесу, руйнують інвестиційний клімат. Країна втрачає фахівців, які гинуть під час оборони та виїздять за кордон. 

Ці негаразди хвилею накрили Україну у 2022 році, а коли вода почала відступати, постала суть: війна перевідкрила цінність людини. У спадок із радянських часів нам дісталося ставлення до особистості, як до безликого елемента системи, який можна замінити без будь-якої втрати. Донедавна на ньому базувалося суспільне та економічне життя України, але творима на наших очах історія показала: перемагають ініціативні й свідомі люди, об’єднані спільною метою.

Зберігати й розвивати бізнес в умовах війни – складне й ризиковане завдання, проте саме на ньому базуватиметься відбудова країни. Про це ЗМІСТ поговорив зі стратегом Володимиром Павелком, який наприкінці минулого року приїздив до Полтави з публічним виступом та презентацією перекладеної українською книги Рона Аднера «Широким поглядом. Нова стратегія інновацій».

В інтерв’ю обговорили підходи в стратегуванні бізнесу, можливості для України, що відкрилися через розв’язану Росією війну, а також те, чому підприємцям варто мислити ширше.

Володимир Павелко

Як змінилися підходи до стратегій у бізнесі

Володимир Павелко започаткував інтелектуальну агенцію TransformWISE та є співзасновником Глобального центру взаємодії в кіберпросторі, які створені для розбудови стратегій та навчання управлінців. Восени під його редакцією вийшов друком переклад праці Рона Аднера, що присвячена бізнес-екосистемам.

Автора книги «Широким поглядом. Нова стратегія інновацій» називають одним із найвпливовіших стратегів 21 століття, який вивчає причини успіху та невдачі новацій. Поняття екосистеми у бізнес-сфері використовують як метафору, щоб підкреслити зв'язок та взаємозалежність усіх гравців певних галузей бізнесу та загального контексту. 

Володимир Павелко говорить, що книга зацікавить підприємців та управлінців, які хочуть просуватися в професійному розвитку:

«Це книга про підходи в стратегуванні третього покоління. Перше покоління ми стратегуємо, дивлячись на продукт. Що таке продукт? Це намацальні речі: товар на складі, на полиці, певні послуги. Виникає позиціювання товару. Стратегії другого покоління – це про те, що є в тебе товар, ти його позиціював, розповів про його переваги. Є процес виготовлення, доставки тощо. Тут виникають багато підходів, пов’язаних з supply chain – речами, які допомагають заощадити в ланцюжку постачання. Це знову намацальні речі, які можна робити з будь-яким продуктом, вибудовуючи процес. Це фізичні речі. Стратегія ж третього покоління – це метафізичні речі, це те, що не можна помацати, не можна жорстко взяти й відцифрувати, що можна промислити, уявити, а далі – покласти на папір».

Джерело – laboratoria.pro

За словами стратега, книга Рона Аднера є першою перекладеною українською мовою працею про бізнес-екосистеми, попри те, що у світі цю тему обговорюють впродовж останніх 30 років. У роботі автор зосередився на аналізі управлінських кейсів із впровадження інновацій компаніями, які досягли успіху чи навпаки. Назва книги «Широким поглядом» наголошує, що бізнесмен має бачити більшу картину, ніж те, чим він безпосередньо займається у своїй справі.

Використання екосистемного підходу дозволяє краще розуміти ситуацію під час розбудови стратегії бізнесу й запуску нового продукту. Розвиток потребує охоплення ширшого контексту. На практиці це означає, що для досягнення успіху недостатньо просто продавати товар. Щоб змагатися за увагу покупця, продукт має володіти додатковою цінністю.

«Якщо говорити про роль суб’єкта, роль людини, то в стратегіях 1 і 2 покоління людина була другому плані. На першому були засоби виробництва. Першою дизайнували механістичну систему, у яку людина вбудовувалася, як гвинтик. Це індустріальна епоха, а підходи мислення екосистемними моделями виходять далеко за межі розуміння механістичного світу й знову підіймають на прапор гуманістичний аспект, коли ми дивимося на будь-що, що відбувається, через призму людяності, людськості». 

Широкий погляд дозволяє не тільки розуміти контекст і вміти скористатися ним для досягнення успіху, а й допомагає виявляти сліпі зони, без урахування яких починання може провалилися. 

Володимир Павелко говорить, що хоч термін бізнес-екосистем є порівняно новим, самі вони існували й існують незалежно від нашого розуміння й знання про них. Рон Аднер показав, як з'являються екосистеми і яким чином можна дійти до їхнього створення. 

«З точки зору України, ми давним-давно живемо в цих контекстах і працюємо з цими екосистемними стратегіями. Навіть не усвідомлюючи. Питання – наскільки ефективно. Це перший момент. Другий – це те, що можна створювати власні екосистеми й управляти ними, а не просто знаходитися несвідомо в інших бізнес-екосистемах. Тому в Полтаві зокрема існують свої бізнес-екосистеми. Питання, чи ми усвідомлюємо і хто ми, яку роль ми виконуємо: створюємо їх, чи входимо в існуючу бізнес-екосистему. Не є правильним ні перше, ні друге. Правильне – усвідомлення й вибір власної позиції». 

За словами стратега, у Полтаві власну бізнес-екосистему будує «Аврора». Торік агенція TransformWISE проводила для представників компанії навчання зі стратегічного мислення.

«Це не залежить від географічного контексту. Хтось є в центрі, хтось можливо на периферії. Питання в спроможності мислення, суб’єктності. Це можна зробити в будь-якому регіоні України й керувати світом. "Аврора мультимаркет" – це хороший приклад: можна знаходитися в Полтаві, але впливати на східну Європу».

Нові можливості в кризових ситуаціях

Війна вдарила по економіці України настільки, що за підсумками 2022 року прогнозують падіння ВВП на третину. Попри це, міжнародна допомога дозволила істотно зменшити дефіцит держбюджету. Окрім прямих фінансових вливань, відновленню економіки сприяє й позитивна репутація України в міжнародній спільноті як держави, що має політичну суб’єктність та бореться за власну свободу. 

«Для українського бізнесу зараз відкрилися неймовірні можливості робити свої експортні стратегії. Якщо хтось раніше про це задумувався й чекав якогось слушного часу, то він настав. Перше – це внутрішній ринок: 75% ВВП, говорять про такі цифри. Внутрішній ринок зменшується, фінансується, ми можемо розвивати місцевий ринок завдяки підтримці міжнародних партнерів і це підштовхує наш бізнес виходити назовні», – каже Володимир Павелко

Сприятливі умови для експорту мають насамперед високотехнологічні компанії, які виробляють програмне забезпечення та обладнання. За словами стратега, існуючі обставини можуть сприяти підприємцям, які розуміють цінність свого виробництва для Європи й мають прагнення виходити на нові ринки:

«На сьогодні в Україні склалася надзвичайно потужна ситуація для розвитку експорту. Реноме України як бренду у світі сьогодні як ніколи велике й позитивне. Я це знаю на своєму досвіді. Я подорожую, їжджу, за кордоном буваю дуже часто й цього року мав можливість виступати на двох конференціях. Можу порівняти відношення до України сьогодні й навіть рік тому. Тому не скористатися цією можливістю може тільки лінивий.

Існує єдиний підхід в будь-якій ситуації – це не зупинятися на досягнутому, а щоб не зупинятися, треба думати. Щоб думати, треба читати або їздити дивитися по різних країнах, як працюють, ділитися досвідом, дбати й приїжджати робити власне. Будь-яка криза – це є можливість, і при цьому будь-яка криза породжує серйозні зміни й можливості для тих людей, які відкриті до світу». 

Сьогодні Україна потребує проактивного бізнесу, який прагне розвиватися попри труднощі. Війна показала ефективність і потужність низової ініціативи українців, тож справа за тим, щоб її не втратити й продовжити рухати країну до перемоги.

Фото Катерини Пєшикової

Цей матеріал було підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу. Його зміст є виключною відповідальністю ЗМІСТу і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.