13 січня, 12:01
13 січня, 12:01

12 січня у 1-й міській лікарні Полтави відкрили нове відділення невідкладної допомоги. Першими прогулятися його коридорами запросили лікарів, будівельників, журналістів, представників місцевої влади. ЗМІСТ побував на відкритті оновленого відділення і розповідає, які зручності та послуги пацієнти там можуть отримати безкоштовно.

Нове відділення невідкладних станів у лікарні створили на базі колишнього травмпункту, приймального та пульмонологічного відділень. На це витратили понад 75 млн грн, що надійшли з державного та міського бюджетів.

До реконструкції приймальне відділення 1-ї міської лікарні було майже вдесятеро меншим і мало 73 квадратних метри, нині ж його площу розширили до 800.

У відділенні медики цілодобово надають безкоштовну допомогу пацієнтам з інсультами, інфарктами, ушкодженнями, травмами тощо. До відділення їх доставляє швидка або ж вони можуть звернутися самостійно. Зокрема для маломобільних груп населення передбачили інклюзивний вхід до закладу та доступне внутрішнє планування.

Першу екскурсію оновленим відділенням провела директорка 1-ї міської лікарні Ганна Селькіна.

Маршрути та зонування відділення 

Для зручності переміщення пацієнтів відділення невідкладних станів поділили на зони, а також обладнали номерними вказівками й позначками. Директорка лікарні говорить, що такого підходу до логістики вимагають чинні стандарти надання медичної допомоги. 

У відділенні невідкладних станів визначили три зони: зелену, жовту та червону. Відповідні кольорові лінії маршрутів можна побачити просто на підлозі. Візит пацієнта до закладу починається з зеленої зони.

«Це та зона, куди пацієнти звертаються самостійно, щоб отримати допомогу або консультацію, або визначитися щодо планової госпіталізації чи отримання медичної допомоги в залежності від своїх потреб», – каже Ганна Селькіна.

У зеленій зоні є роздягальня, реєстратура та кімната очікування для пацієнтів, а також окремі кімнати для охорони та медичних працівників.

Кімната очікування створена для розмежування потоків пацієнтів та мінімізації черг. Вона обладнана терміналами, за допомогою яких можна записатися до лікаря в режимі електронної черги. Термінал передбачає наступні опції для пацієнтів: 

  • госпіталізація за направленням;
  • ургентна госпіталізація;
  • консультація лікаря;
  • попередній запис;
  • отримати талон для записаних раніше.

Кожну подану через термінал заявку обробляє центр отримання інформації. Коли черга підходить, гучномовець оголошує номер пацієнта та кабінету, куди він має підійти зі своїм талончиком. Не заблукати у відділенні дозволяють кольорові лінії, що позначають напрямки для пересування зонами.

«Ці стрічки є позначками для руху пацієнта. Зелена створена для тих, хто самостійно звертається і в разі спроможності йде до поліклінічного відділення. Жовта – для пацієнтів, яких можуть виписати або перевести до червоної зони динамічного спостереження, або навпаки – з червоної в жовту. Це наша навігація».

У центрі відділення є зона реєстрації, куди доставляють пацієнтів працівники екстреної медичної допомоги.

«Тут відбувається комунікація з нашою екстреною медичною допомогою. Ми вже знаємо кількість пацієнтів, попередній стан, із яким до нас госпіталізують. Це наша зона реєстрації і очікування».

Система кабінетів нового відділення

За словами Ганни Селькіної, через приймальне відділення першої лікарні щороку проходить понад 25 тисяч пацієнтів, а госпіталізують до закладу приблизно 10 тисяч. 

Отримувати допомогу в розширеному та оновленому відділенні пацієнти зможуть за різними напрямками в залежності від потреби.

Усі кабінети відділення сполучені один з одним для зручності транспортування пацієнтів. Для цієї мети вони також оснащені каталками, які можуть трансформуватися в крісло або ліжко.

Залежно від виду допомоги для прийому пацієнтів відведені різні приміщення.  Антирабічна кімната призначена для пацієнтів, які звертаються з укусами та порізами й потребують курсу лікування. Мала перев’язувальна та гіпсувальна кімната відведена для надання допомоги хворим із пошкодженням кінцівок, що не потребує оперативного втручання або лікування. Там виконують невеликі перев’язки, зупиняють малі кровотечі, вправляють переломи і вивихи, які не потребують анестезіологічного забезпечення.

У відділенні передбачили палату для хворих з підозрою на інфекційні захворювання.

«Якщо госпіталізують пацієнта з ознаками інфекційного захворювання, у нас для нього створений повноцінний окремий бокс. З цього боксу пацієнта переводять до профільного лікувального закладу», – каже директорка лікарні Ганна Селькіна.

До приймального відділення надходять також пацієнти з поведінковими розладами, психічними захворюваннями в період загострення, у станах отруєнь певними речовинами тощо. Для цієї категорії хворих відведена окрема палата, де проводять обстеження, надають допомогу та визначають подальше лікування. Відділення цієї палати має заґратоване вікно.

Окремо від цих кімнат у відділенні створений ряд оглядових, куди доставляють пацієнтів. Кожне ліжко відмежоване ширмою.

«Раніше у нас на 60 квадратних метрах було дві оглядові кімнати. Коли ми мали значну кількість людей, яких до нас госпіталізували, виникали певні труднощі. Зараз у нас є все для цього відділення – це 7 оглядових, кожна з яких обладнана панеллю, яка підключені до киснезабезпечення».

Після отримання консультації пацієнта можуть виписати на амбулаторне лікування, або ж госпіталізувати. Для цього безпосередньо у відділенні створені операційні, діагностичні кабінети та палати. Ті, хто залишаються для лікування, потрапляють до червоної зони спостереження.

«Розташування цього відділення зроблене таким чином, щоб мати якомога більше комунікацій з існуючими відділеннями лікувального закладу. Це відділення анестезіології та інтенсивної терапії, відділення гострого мозкового інсульту, хірургічне відділення, травматологія, неврологічне відділення», – говорить Ганна Селькіна.

Палати для динамічного спостереження за хворими

Для пацієнтів відділення, які потребують постійного спостереження, передбачені окремі палати з функціональними ліжками, що за потреби перетворюються на каталку. Про оснащення цього блоку для хворих розповів завідувач відділенням екстреної медичної допомоги Андрій Огеренко:

«Біля кожного ліжка обладнана киснева панель, яка, окрім своєї основної функції подачі кисню до пацієнта, має можливість під’єднання живлення приладів для динамічного спостереження і надання допомоги. Кожна киснева панель і її електричне забезпечення має аварійне безперебійне живлення в разі вимкнення електроенергії, тобто має автоматичне акумуляторне живлення. Його вистачить приблизно на 2 години»

У палатах біля кожного ліжка є монітори, які показують частоту серцевих скорочень, артеріальний тиск, частоту дихання, сатурацію й температуру пацієнта. Також відстежують електрокардіографічні показники. Для хворих також передбачений апарат штучної вентиляції легень.

«Це апарат нового покоління, який дає можливість проводити як інвазивну, так і неінвазивну вентиляцію легень. На сьогодні це дуже актуально у зв’язку з тим, що є пацієнти, які до нас надходять з низькою сатурацією», – говорить завідувач відділення.

Такі пацієнти перехворіли на COVID і мають значне ураження легень, тому потребують кисневої неінвазивної підтримки.

Також у відділенні є палата інтенсивної терапії, де з апаратом ШВЛ, кардіомоніторами, приліжковою кисневою панеллю. 

Усі монітори з життєвими показниками пацієнтів об'єднані в одну систему, яка передає дані на монітор посту чергової медсестри. Вона цілодобово стежить за станом пацієнтів і реагує на їхні виклики. Для цього в кожній палаті встановили спеціальні кнопки.

Для пацієнтів, які потребують термінового хірургічного втручання, обладнана ургентна операційна. У ній є багатофункціональний стіл, який може змінювати положення частин тіла пацієнта, апарат ШВЛ, УЗД, насос для анестезіологічного забезпечення. Тут лікують травматичні пошкодження, зашивають рани, проводять операції, перев’язують.

До реконструкції приймального відділення пацієнтам із переломами та з потребами в операції надавали допомогу в одному приміщенні. Нині є можливість розмежовувати цих пацієнтів.

З операційної пацієнтів можуть одразу виписати додому або перевести в палати динамічного спостереження, де хворі перебувають 1-3 доби.

Нове обладнання й технічні можливості відділення

Щоб оперативно діагностувати хвороби й надавати допомогу, відділення невідкладних станів має комп’ютерний томограф японського виробника Revolution.

Для його функціонування виконали окремі підготовчі роботи: підсилили перекриття, встановили кондиціонування, захист, створили окрему гілку електроживлення. Нині томограф введений в експлуатацію і готовий до роботи, а персонал відділення пройшов спеціальне навчання.

Встановлений у відділенні томограф на 64 зрізи дозволяє швидко проводити обстеження без втрати якості зображення. На одне дослідження потрібно від 45 до 60 хвилин. Саме обстеження не займає багато часу, однак він потрібен для перекладання пацієнта у потрібне положення.

У відділенні невідкладної допомоги є рентген-апарат, результати досліджень якого одразу надходять лікареві на робочий стіл в електронній системі.

Для безпечного керування томографом і рентген-апаратом передбачена окрема кімната на два робочих місця.

Також у відділенні є кабінет ендоскопічних досліджень. Там виконують аналізи крові, сечі, електролітів тощо. У разі наявності пошкоджень чи хвороб шлунково-кишкового тракту пацієнтові проведуть спеціальне дослідження з можливістю фото та відео фіксації результатів або проведуть ендоскопічну операцію. Дослідження проводять також на УЗД-апараті.

У деяких випадках чергові лікарі відділення можуть дистанційно консультуватися щодо встановлення діагнозу з колегами, які спеціалізуються на окремій галузі. Для цього створений кабінет телемедицини. Завдяки його обладнанню лікарі, до прикладу, можуть надсилати показники пацієнтів з підозрою на інфаркт і отримувати заключення від кардіологів з обласного кардіо-васкулярного центру.

Відділення невідкладної допомоги безкоштовно обслуговує жителів Полтавської громади. За розробленими маршрутами до нього цілодобово госпіталізують пацієнтів з гострим мозковим інсультом, травматичними ураженнями та хворобами терапевтичного профілю будь-якої складності. Хворих з потребами хірургічного напрямку до відділення направляють згідно з затвердженим графіком, а саме – 5 діб на тиждень.

Фото Катерини Пєшикової