Як місто може опікуватися комунальним парком, зокрема – Співочим полем? Є кілька варіантів: можна щороку закладати гроші на ремонт, озеленення та організацію заходів. Інший варіант: удати, що Співочого поля немає, потай сподіваючись на те, що одного дня знайдеться меценат, який запропонує перетворити це місце на «Діснейленд». А можна піти іншим шляхом, зробивши парк одним із джерел наповнення місцевого бюджету.

Столична влада обрала останній варіант, коли вирішувала, як бути з Печерським ландшафтним парком «Співоче поле». Сам парк заклали у 1981 році; амфітеатр, розташований у центрі парку, збудували наприкінці 80-х років. Це традиційне місце для проведення концертів, виставок і фестивалів – наприклад, «Країни мрії», організатором і куратором якого є Олег Скрипка. 

Як змусити «заробляти» комунальний парк

Раніше Співоче поле у Києві мало чим відрізнялося від тих, що є в інших містах. Але з 2017 року все докорінно змінилося. Співочим полем тоді почала займатися приватна компанія-оператор Grand Event.

А було все так. З 2015 року Grand Event почали організовувати різні заходи у місті: проводили сільськогосподарські ярмарки, робили фан-зони для «Євро-2006» та навіть для Олімпійських ігор.

«Після цього місто у нас запитало, чи хочемо та можемо ми зробити так, щоб на їхню локацію приходило більше людей. Нам запропонували зробити концепцію. Ми були не одні – було щось типу внутрішнього конкурсу. Потрібно було презентувати своє бачення», – сказав засновник компанії Денис Погорєлко. 

Певно, концепція саме Grand Event щодо розвитку Співочого поля здалася містові найбільш вдалою, адже з ними уклали договір про співпрацю. З 2017 року саме вони організовують концерти та дбають про розвиток парка.

«Не проводили тендер, не було й домовленості, що нам щомісячно платитимуть певну суму за обслуговування та організацію. Ідея була ось у чому: запропонуйте концепцію – вкладіть гроші – заробіть гроші. Вкладайте більше – заробляйте більше. Але при цьому ми зобов’язані платити містові за те, що користуємося комунальною власністю, за те, що ми заробляємо на комунальній землі», – розповів Денис Погорєлко.

Компанія погодилася на такі умови співпраці. З того часу парк не лише помітно змінився, але й став одним із джерел наповнення місцевого бюджету. Те, скільки отримує місто, залежить від кількості та масштабності проведених заходів.

«Ми жодного разу не брали участі у торгах, ми не брали бюджетні гроші. Адже вважаємо це неправильним. Навіщо, якщо ми можемо акумулювати гроші, приваблюючи відвідувачів? При цьому ми робимо парк кращим та ще й наповнюємо бюджет», – додав Денис Погорєлко.

Компенсувати кошти також можуть і окремим районам міста, що допомагають влаштувати виставку. Наприклад, віддають гроші, щоб ті витратили на закупівлю чи висадку квітів.

Отже, з міського бюджету не витрачаються кошти на парк, хай він і комунальний. Адже компанія-оператор монетизує заходи. Вони отримують гроші від відвідувачів заходів і партнерів, спільно з якими їх проводять.

Гроші витрачають не лише на проведення нових виставок, концертів, але й на ремонт певних об’єктів у паркові. Так, утримувачі власним коштом замінили застарілу систему поливу. 

Місто ж допомагає спеціалістами. Наприклад, коли необхідно обрізати старі дерева. Тоді компанія-оператор звертається до балансоутримувача – комунального «Зеленбуду», а ті надають працівників. Інколи за виконані роботи оператор платить гроші додатково. Наприклад, для того, щоб комунальники на території парку прибирали опале листя, уклали окремий договір.

«Такий формат є вигідним тільки тоді, коли місто готове це робити та допомагати. Якщо на це є адміністративний ресурс. Для міста це плюс, адже вони з себе знімають із себе зобов’язання та відповідальність щодо концептуального розвитку. Для нас це також вигідно. Якби ми це робили без допомоги, не думаю, що у нас щось вийшло б. Адже у нас, як мінімум, немає необхідних фахівців», – вважає Денис Погорєлко.

Проте компанія-оператор поступово стає все більш автономною. Так, вони власним коштом придбали мотокоси, що дозволило доглядати за газоном самостійно. Також планують найняти й власних озеленювачів, які будуть обрізати дерева, висаджувати рослини.

Від кіосків з шаурмою до міжнародних партнерів

До 2017 року парком опікувалася інша компанія-оператор. На Співочому полі й тоді проводили виставки. Але вони були точковими та нечастими. Заробляв парк завдяки торгівцям, адже на території – просто на центральній алеї – було чимало кіосків, які продавали чи не все. Денис Погорєлко згадував:

«Тут продавали шаурму, шкарпетки, сумки й купу всього іншого. Ці кіоски були розкидані територією парка. А поруч були фотозони, виготовлені зі штучних квітів».

Коли опікуватися парком взялася компанія Grand Event, договори з торговцями розірвали. На території парку залишили лише тих, хто продавав квіти. Але й для них обладнали окрему територію. Тепер на Співочому полі працює своєрідний квітковий ринок. Але усі кіоски мають однаковий вигляд, а за тим, як вони працюють, слідкує утримувач. Саме вони й придбали для продавців однакові шатра.

Але Grand Event змінили не лише це. Хай вони й не прийшли з принципово новою ідеєю, але запропонували зробити все більш масштабним, продуманим та досконалим.

Формат заходів переглядали кілька разів, зупинилися на великих виставках. Адже концертів та інших івентів у місті проводиться вдосталь. Тож, щоб не конкурувати з більш досвідченими компаніями в одній ніші, вони вирішили розвивати іншу.

«Якщо проїхати Києвом, побачите чимало парків. Але всі вони – парки вихідного дня, до яких люди приходять просто так. До нас люди приходять на певні заходи: виставки, фестивалі чи концерти», – пояснив рішення Денис Погорєлко.

Але люди, зважаючи на досвід попередніх років, не були привчені до того, що на Співочому полі щось проводять регулярно. Тому спершу Grand Event ряд заходів влаштували власними силами та коштом. Вони інвестували у проведення заради того, щоб заявити про те, що місто має непоганий майданчик в самому центрі для проведення різноманітних заходів. Це був своєрідний стратегічний план розвитку. І це спрацювало – людей побільшало, з’явилися партнери та замовники.

Тут регулярно проводять масштабні квіткові виставки

Квіткові виставки, що їх мали раніше, були радше формальністю. Тоді до проведення залучали всі райони міста, що ніби змагалися між собою у композиціях. А виставки були більше схожими на клумби, що їх і так чимало у місті. Компанія-оператор просто тоді допомагала з проведенням. Grand Event такий підхід не сподобався – вони вирішили все взяти у свої руки, змінивши концепцію.

Тепер вони на цілий рік розробляє перелік заходів, дбаючи про те, щоб кожен із них відповідав загальній концепції.

Кожен захід детально розплановують, каже Денис Погорєлко.

«У нас є свої дизайнери, є й міські. Спільно з ними ми продумуємо концепцію виставки: її формат, назву, якою має бути подача. Ми робимо макети дизайну локації – так визначаємо, де які клумби будуть, де у нас що буде висаджено». 

У парку постійно проводять заходи протягом шести місяців: щойно демонтували одну виставку, встановлюють нову. Найменше заходів – у лютому, адже занадто холодно. Проте локація не пустує – тут святкують Масляну. 

Завдяки тому, що з’явилася єдина концепція та чіткий перелік заходів, що їх проводять регулярно, побільшало й постійних відвідувачів, сформувався привабливий для жителів міста та туристів імідж локації.

Але не виставками єдиними. Тут також проводять і концерти. Зокрема, саме тут проходить щорічний фестиваль «Велике весілля», на якому 2018 виступили відомі гурти, виконавиці та виконавці: брати Борисенки, Ірина Білик, Макс Барських, Олег Вінник, гурт «Клей Угрюмого», Оля Полякова та інші. Фішкою заходу стала участь 300 пар молодят.

На Співочому полі в Києві також проводять і фестиваль «ХІТ-конвеєр», під час якого виступають як молоді артисти, так і відомі українські співаки та співачки. Саме на сцені амфітеатру, що у парку, знімали й «Лігу сміху».

Завдяки цьому про Співоче поле дізнається все більше людей, формується позитивний імідж локації.

Співоче поле має міжнародних партнерів

Час виходити на міжнародний ринок, вважають члени команди Grand Event. Тому вони активно працюють заради того, щоб отримати міжнародних партнерів – тобто запропонувати Співоче поле як локацію для проведення заходів організаторам з інших країн.

І це вдалося зробити. Так, саме у Києві проводили китайський фестиваль ліхтарів – The Chinese Lantern Festival. Співоче поле стало першою платформою у Східній Європі, де відбувся цей захід.

Його провели торік 14 лютого, у День Святого Валентина. Тоді у паркові облаштували близько 30 тематичних локацій. Кожна зі світлових інсталяцій відповідала певній давній народній казці чи легенді Китаю. Центральним елементом виставки став дракон завдовжки 40 м. Того дня також провели Фестиваль вогню.

Співпраця з Китаєм стала поштовхом до того, що київським Співочим полем почали цікавитися організатори заходів й з інших країн.

«Ми нині працюємо над різними проєктами, що їх ми хочемо привабити до нас у парк. Це все – міжнародні партнери (Британія, США, Болгарія), які можуть привозити до нас виставки. Вони шукають локальних партнерів в Україні», – розповів Денис Погорєлко. 

Це – вихід на зовсім інший рівень як для парку, так і для міста загалом. При цьому не забувайте, що від кожного заходу місцевий бюджет отримує певний відсоток.

У Співочого поля є власний піар-менеджер

Промоція – одна із найважливіших складових розвитку локації. Тому цьому приділяють чимало уваги. Компанія має власних піар-менеджерів, діджитал-спеціалістів та людей, що займаються просуванням як Співочого поля, так і окремого заходу, у соціальних мережах. Також використовують і зовнішню рекламу – у місті розміщують банери та анонси подій. Для того, щоб розповісти про локацію, залучають і місцевих лідерів думок, блогерів. На кожний захід попередньо запрошують журналістів.

«Просуваючи захід чи саму локацію, ми всіляко даємо зрозуміти, що ми чекаємо на будь-яких партнерів, що готові реалізувати свою ідею. Далі ми все детально з ними обговорюємо», – розповів Денис Погорєлко. 

Така активна та поетапна робота дійсно дозволила збільшити кількість як відвідувачів, так і партнерів.

Співоче поле стоїть на чотирьох слонах

Розробляючи загальний концепт локації, компанія зупинилася на чотирьох основних складових. Ключовою є організація грандіозних виставок квітів. Вони обов’язково мають бути масштабними та унікальними. Таких проводять протягом року – чотири.

Так, цьогоріч на Співочому полі висадили близько 500 тис. тюльпанів. Частину придбало місто, частину – компанія-оператор. Це – десята ювілейна виставка, але настільки масштабно її провели вперше. 

Квіти висадили ще торік влітку. Проте через карантин фізично відвідати виставку люди не змогли. Утримувачі знайшли вихід – вони запустили онлайн-трансляцію. Тож охочі могли через вебкамери подивитися, який вигляд має така кількість рослин, що квітують одночасно.

Цьогоріч у жовтні також планують провести виставку хризантем. Для того, щоб побудувати 10 гігантських композицій, використають 30 тисяч квітів. З рослин побудують 3D-фігури фабрик, заводів і цілих королівств. Висотою вони будуть під чотири метри.

Ще одна складова – зони відпочинку для дітей. Вибудовуючи новий формат парку, Grand Event планували тут облаштували ігрові зони для дітей, щоб і ті мали, чим зайнятися. Встановлюючи чергову розвагу, компанія-оператор найперше думає про безпеку дітей, а не про прибутковість роботи.

Аналогічно і з фуд-зоною. Коли компанія лише зайшла на об’єкт, запропонувала деяким підприємцям, що продавали тут їжу, переїхати з центральної алеї до іншої частини парку. Це дозволило звільнити вхід до парку. Проте нині члени команди планують відмовитися від стандартних кіосків, де продають їжу. Вони працюють над створенням єдиного закладу, якість харчування у якому матимуть змогу контролювати. Адже відвідувачі мають отримувати якісну та гарантовано безпечну їжу.

Не менш вимогливо вони ставляться й до інфраструктурних елементів – лавок, парасоль, доріжок, туалетів. Усе це компанія-оператор відновлює, ремонтує та встановлює власними силами. Інколи звертаються за допомогою до міста, якщо мова йде про завеликий обсяг робіт.

Співпраця з містом є взаємовигідною

За словами Дениса Погорєлка, така синергічна співпраця з містом дозволяє розвивати цю локацію. Парк стає більш сучасним та масштабним. Сприяє цьому й те, що від початку було розроблено цілісний концепт.

При цьому містові не доводиться закладати до бюджету космічні суми на утримання парку та проведення тут заходів. Натомість вони отримують регулярний дохід від користування комунальною територією. А приватна компанія-оператор має можливість заробляти та зацікавлена у тому, щоб парк ставав все кращим. Тому вони інвестують як у проведення заходів, так і у розвиток локації.

У виграші й містяни. Адже люди протягом року отримують чимало заходів, що такі не пропонують інші парки міста.

Анастасія Мацько

Фото Анастасії Мацько та Grand Event