Усі дороги ведуть у парк Горького. Екскурсанти, місцеві, випадково проїжджі, спортсмени, аніматори – у паркові людно зранку, вдень і навіть пізно ввечері. Кожен має, чим зайнятися: дитячі майданчики, доглянуті відпочинкові зони, кілька десятків атракціонів, фонтан, сцени, канатна дорога, тенісні корти, спортивні майданчики, ба більше – власний кінотеатр.
Територія розділена на п’ять тематичних зон, серед яких найбільш впізнаваними та популярними є дитяча, екстремальна та стилізована під Середньовіччя. Тож кожен відвідувач знайде те, що до душі.
Парк визнали одним із найкращих у світі
Територія – в ідеальному стані. Жодної зламаної лавки чи цукеркового фантика поза урною. А що, так можна було? Можна, якщо інвестувати у комфорт та дозвілля. Так, 2019 року на утримання парку з міського бюджету витратили 133 млн грн. Але чи воно того варте?
Ймовірно, варте. Адже парк став туристичним магнітом не лише для українців, але й для іноземців. Як підтвердження – декілька міжнародних нагород. Так, 2013 року парк отримав «Золотого поні» за кращий тематичний дизайн. Журі враховувало кількість відвідувачів, а також те, як парк розвивався та видозмінювався.

А він дійсно змінився з часу відкриття. Реконструкція території стала одним із наймасштабніших проєктів Харкова. Відновлення парку на той час було необхідністю, адже атракціони застаріли, частина їх була небезпечною для відвідувачів.
Тому 2010 року міська влада вирішила реконструювати парк. Навесні 2011 року його закрили. Усі павільйони тоді демонтували. Знесли й атракціони: частину «списали», а ті, що ще можна було використовувати, перенесли до іншого парку.
Реконструювали чергами. Усі роботи закінчили у серпні 2012 року. Виходить, його відновили за трохи понад рік. Усе завдяки тому, що міська влада взяла кредит. Поручителем виступив Харківський метрополітен. Рішення взяти гроші на виплат обурило деяких містян: мовляв, краще б дороги відремонтували. Можливо, деякі із незадоволених тепер залюбки приходять сюди, щоб проїхатися на найвищому в Україні оглядовому колесі. Його висота – 55 метрів.
Атракціони – від італійських, німецьких та американських виробників. Є ті, що розраховані лише для дітей, але є й такі, що досить екстремальні навіть для дорослих. Підрядник потурбувався про безпеку експлуатації атракціонів – для них посилили фундамент, а представники компаній-виробників приїжджали до Харкова, щоб перевірити, чи правильно їх зібрали.

Також повністю замінили дорожнє покриття алей, побудували спортивні майданчики, висадили нові дерева, облаштували клумби й побудували огорожу. Подбали й про систему освітлення на всій території парку, адже він працює і пізно ввечері. Для зручності відвідувачів також розмістили інформаційні таблички та вказівники.
Як результат – 2013 року парк Горького отримав міжнародну премію Golden Pony Awards, про яку мова йшла вище. Варто зазначити, що парк не подавався на участь – засновники конкурсу під час моніторингу ринку розважальних парків в усьому світі обрали саме харківський.

2020 року заплановано провести часткову реконструкцію. Тут мають оновити систему поливу, щоб якісніше доглядати за насадженнями. Також мають протягом року реконструювати пішохідно-транспортну мережу парку. Усе для того, щоб адаптувати відпочинкові зони під актуальні потреби відвідувачів. Адже ті постійно змінюються – парк не може залишатися статичним.
Щосезону у парку з’являються нові атракціони
Здається, цей парк від початку був нетиповим для України. Проєктуючи його 1893 року, за основу взяли ландшафтний «Булонський Ліс» у Франції. Туди відправили садівників, що виміряли екіпажні алеї та занотовували, що й де розташовано. Побачене частково втілили у Харкові. Приміром, тут досі є алеї, що їм уже понад 120 років.

Ще тоді важливим пунктом було створення просторів для відпочинку та розваг, адже на це був попит містян. Але для кожного покоління відпочинок та розваги – свої. Нині парк називають «харківським Діснейлендом», адже він вражає кількістю та розмаїттям локацій та доглянутістю.
Одна із причин того, чому парк не набридає місцевим, – він постійно змінюється. Тут продовжують з’являтися нові й нові атракціони. Влада купує розважальні об’єкти закордоном. Адже вони – надійніші, безпечніші та довговічніші.
Так, торік тут з’явилося кілька стилізованих дитячих майданчиків, а також Казковий будиночок, усередині якого розташований кафетерій та квест-кімната.

Фото: парк став візитівкою міста та магнітом для туристів
А уже цього сезону відкриють новий ігровий майданчик, повністю адаптований до потреб дітей, що пересуваються на візках. Цей майданчик стане першим інклюзивним у місті. Додамо, що для маломобільних груп населення торік тут зменшили висоту бордюрів. Тож тепер відвідувачі можуть безперешкодно потрапити до будь-якої зони.
У паркові постійно збільшується й кількість рослин. Лише протягом минулого року їх висадили понад тисячу.
Парк як магніт для туристів та місцевих
Міський парк має пропонувати відвідувачам щось більше, ніж просто зручні лавки та тінь від дерев. Парк Горького став тим місцем, де проводять більшість загальноміських заходів: ярмарки, вікторини, виставки, змагання, ігри, конкурси та безліч інших святкових, спортивних заходів. Деякі музичні гурти, що приїжджають до Харкова, також виступають у парку.
Завдяки цьому одна й та ж локація щоразу пропонує людям щось нове. Постійна «зміна декорацій» приваблює як молодь, так і людей у віці. Ініціатором цих активностей переважно виступає місто, адже бачить у цьому користь для себе та містян. Адже відвідувачі отримують якісне дозвілля, а місто підвищує впізнаваність парку, а також заробляє гроші. Останні витрачають на оновлення території.

Парк включили до Стратегії розвитку туризму у місті, заявивши як такий, що відповідає європейським стандартам
Міська влада настільки пишається власним парком, що приводить туди й іноземні делегації. Для прикладу, торік тут висадили дерево дружби між Харковом та Бразилією. Здавалося б, звичайне дерево у муніципальному парку. Проте це – свого роду символічне підтвердження готовності реалізувати спільні проєкти та ініціативи.
Місто також інвестує у промоцію парку, створюючи навколо нього додатковий ажіотаж. Тож нині цю розважальну локацію можна зустріти чи не у кожному українському путівнику, ба більше – відвідати його радять й закордоном.
Як підтвердження – 2017 року парк отримав нагороду від найбільшого туристичного порталу Best travelers choice. Переможців визначають за кількістю позитивних відгуків туристів.
Розвивати парк чи ремонтувати дороги?
2019 року Харків потрапив до трійки лідерів за кількістю туристів-іноземців. Серед місць, що їх найчастіше відвідують відпочивальники, певна річ, є й ця атракція.
Це – вдалий приклад того, як парк став візитівкою міста та магнітом для туристів. І не лише для українських. Адже парк згадують у зарубіжних тревел-журналах як місце, що його обов’язково слід відвідати.
Парк включили до Стратегії розвитку туризму у місті, заявивши як такий, що відповідає європейським стандартам. Саме тому регулярно виділяють гроші як на утримання, так і на оновлення.

Можливість якісно відпочити та розважитися створює позитивний імідж міста загалом, приносить гроші та задовольняє потреби місцевих жителів. Тож можна скільки завгодно конвертувати гроші, витрачені на встановлення чергового атракціону, в кілометри відремонтованих доріг, але якісні, безпечні та сучасні відпочинкові зони – аналогічно нагальна потреба. Тим паче, що ці процеси не є несумісними. Міста потребують всебічного розвитку та оновлення.
Обкладинка – Дарії Муращенко