01 квітня, 18:04
01 квітня, 18:04

1 квітня відзначають День сміху. ЗМІСТ поспілкувався з командою «СМТ» та Костянтином Ізюмовим про полтавський гумор, стендап та розвиток гумору в місті.

Команда «СМТ» – чемпіони 6 сезону «Ліги сміху». У команді 6 учасників:

  • капітан команди Станіслав Манько;
  • Олександр Фененко;
  • Владислав Севрюков;
  • Владислав Стеблівський;
  • Юрій Тацій;
  • звукооператор Євгеній Жадан.

Костянтин Ізюмов – комік, сценарист, ведучий, неодноразовий учасник і переможець шоу «Розсміши коміка» та «Ліга сміху».

Полтавський гумор про полтавців


«У нас що не день, то день гумору».


Команда «СМТ»

Як говорять учасники «СМТ» полтавський гумор нічим не відрізняється від іншого гумору.

«У кожному місті, у кожної команди є свій “внутряк”. Коли ми робимо концерт тільки для полтавської аудиторії, то використовуємо ці  “внутряки”.  Наприклад, жартуємо про білу альтанку. Але в Києві ніхто такий жарт не зрозуміє. Саме оцим “внутряком” відрізняється гумор», – говорить Владислав Стеблівський.


«Якщо шутки про Полтаву, про дядь Сашу Мамая, то в Житомирі з цього сміятися не будуть».


Костянтин Ізюмов говорить, що полтавський гумор має свою відмінсть:

«У нас в якийсь період стало модним жартувати на тему села. Суржик також невід'ємна частина. Мені здається це від Андрія Данилка пішло. До того ж у Полтаві, як у жодному іншому місті, багато суржикомовного напівсільського гумору. Це багатьом подобається, інші скептично ставляться, тому це суб'єктивна історія».

З його слів, не завжди і не всі полтавські команди беруть за ключові теми село та суржик, адже гумор – це про  багатогранність.  Кожен обирає в цьому своє.

Станіслав Манько говорить, що кожна команда жартує про те, що їй подобається і що її близьке. Загалом гумор побудований на певних побутових моментах, відносинах між чоловіками та жінками, політиці тощо.

«Більшість залежить не від областей, а від позиціювання людей, які в команді. Якщо ми з смт родом, то нам це ближче», – каже Юрій Тацій.

Гумор «СМТ» – народний, тобто такий що зрозумілий та близький кожному. На політичні теми гумористи жартують рідко. Говорять, що ця ніша вже зайнята та і сама тема не є їм близькою. 


«Ну у нас більш такий мамкин гумор. Мами сміються з нашого гумору, наші так точно».


Карантин та гумор

Карантин 2020 року доторкнувся до кожної сфери діяльності. Гумор теж не став виключенням. За словами учасників команди «СМТ», прикладом цього є те, що всі регіональні «Ліги сміху» тимчасово припинили працювати. Також змістилися зйомки «Ліги сміху», в якій команда брала участь:

«За 4 місяці ми відіграли 5 ігор та написали 11 конкурсів. Це було дуже складно. Вдома бували по тижню десь», – каже Стеблівський.

Костянтин Ізюмов (Фото з особистої фб-сторінки)

Ізюмов говорить, що карантин змінив багато чого в житті гумористів. До карантину Костянтин багато років працював ведучим, а наразі працює сценаристом:

«Загалом це хороший момент, щось змінити в житті. Дивлячись, як до цього ставитися».

На початку карантину додалися нові теми для жартів. На ці теми ще продовжують жартувати. Але, на думку Владислава Стеблівського, зараз складно пожартувати про карантин так, щоб це не було банально. Юрій Тацій додав, що наразі про це жартують мало та і взагалі він не бачить сенсу про це жартувати, бо все вже сказано.

«Не можна сказати, що це не цікаво. Про карантин жартують, але розумієте, коли чуєш це слово, то вже трохи нудить. Напевно, навіть не трохи. Вже хочеться не чути це слово. Ми вже 1,5 роки жартували про це і напевно вже все що можна пожартували», – каже Костянтин Ізюмов.

«Ліга сміху»: що дає учасникам участь в проєкті та як сприймають полтавський гумор на всеукраїнському рівні

На думку «СМТ», на всеукраїнському рівні полтавський гумор сприймають по-різному. Комусь подобається, хтось взагалі не розуміє. Але перемога в «Лізі сміху» все ж свідчить про те, що цей гумор має свою аудиторію і більшість розуміє його.

Команда «СМТ»

Костянтин Ізюмов говорить, що це все справа смаку. Він розповів, що коли команда «СМТ» виступала в Одесі, то це був «розрив». Одесити сміялися з кожної фрази Влада Стеблівського. А от поціновувачі андеграунду взагалі не розуміють такі жарти. Але на думку Ізюмова, оцінювати гумор є не зовсім правильно. Оскільки існує багато жанрів і всі вони мають право бути.

«В Одесі 100% сприймають наш суржик і він їм дуже подобається. Два роки назад ми виступали, то вони думали, що деякі слова ми взагалі вигадуємо. Слово драбина, наприклад. З цим словом ми і виграли», – говорить Станіслав Манько.


«– Ну Влад, ну щось скажи.

– Ну що тобі скажи. Це як ти гуморист пошути».


«Як нам говорили одесити, ми для них як фріки», – каже Тацій.

На думку Владислава Стеблівського, участь в проєкті «Ліга сміху» дає команді хороший досвід у напрацюванні матеріалу та виступах на сцені,  а також це нові знайомства.  На його думку, взагалі всі відомі гумористи колись починали з регіональних КВК або «Ліга сміху». 

Юрій Тацій каже, що телевізійна «Ліга сміху» – це як університет:

«Ти з нього випускаєшся і далі шукаєш собі роботу. А чи працюєш ти по спеціальності чи ні залежить від тебе».

Костянтин Ізюмов говорить, що «Ліга сміху» – це хороша площадка та порівнює лігу з початковою школою, яка дає досвід і знання. Але перемога в ній не означає, що команда стане популярною. Далі потрібно продовжувати працювати над цим. Якщо цього не робити, то команду можуть забути за 1,5-2 роки.

«Наприклад, після буде розуміння, як тримати мікрофон. За антенку тримати не потрібно. Бо антенку тримаєш і звук пропадає. Це гарно тільки на фото, а по звуку фігня».


«Спіч нашого інтерв'ю – усе залежить від тебе, як я розумію».


З приводу полтавської ліги. Станіслав Манько каже, що вона є лише майданчиком, де ти можеш показати себе, але жодної редактури та подальшого супроводження команди тут немає. Він говорить, що участь не дає нічого і не зробить тебе популярним, якщо ти сам далі не будеш розвиватися та рости.

«Оці всі ліги створенні для своїх молодих команд, або на які ще приїжджають команди, які вже пограли трохи у своїх містах і приїхали до іншого міста. Ліги дають багато команді. Не люди, які ними займаються, а ліга, як платформа саморозвитку», – каже Стеблівський.


«Перепрошую, на всякий випадок, а битися можна тут у вас?».


Стендап і Полтава

Костянтин Ізюмов до карантину організовував стендап у Полтаві. Кошти з квитків на виступ пішли на будівництво спортивного майданчику у парку «Перемога». Таким чином, за кошти меценатів та кошти виручені з квитків у парку з’явився цей майданчик:

«Був стендап цілий сезон, люди приходили сміятися і ще взяли участь в створенні такої класної штуки».

Костянтин Ізюмов та Сергій Сивохо (Фото з особистої фб-сторінки)

Костянтин Ізюмов говорить, що стендап у Полтаві не розвивається, бо наразі ніхто не займається цим. За його словами, коли він організовував стендап, то люди відгукнулися позитивно і приходили на виступи. 

«Якби не локдаун і карантин, то я думаю, розвинули б стендам до якогось непоганого рівня у Полтаві».

Після закінчення карантину комік планує відновити проведення стендапу в Полтаві:

«Ну вони ж помруть всі там від суму, якщо не будуть з себе сміятися».

Ізюмов говорить, що на медійному рівні стендап в Україні не хочуть розвивати. За його словами, телеканалам не цікаво, оскільки немає відклику від аудиторії.

«Стендап – це інтелектуальний жанр, який є доволі складним і до нього потрібно звикнути. Наразі телеканали не готові ризикувати».

Команда «СМТ» теж говорить, що для розвитку стендапу на всеукраїнському рівні не вистачає медійності і телевізійних шоу. 

«Немає куди далі з цим йти. Немає телевізійного проєкту стендапу і немає куди прагнути. Або потрібно почекати поки покоління, яке дивиться стендап в ютуб підросте і почне ходити на концерти. Бо старше покоління більше дивиться телевізор, а там стендапу немає», – каже Юрій Тацій.

Манько додав, що зараз не всі розуміють що таке стендап. На його думку, людям потрібен ще час. Років через 5, за умови того, що цим будуть займатися і популяризувати, тоді стендап може «зайти».

На думку Костянтина Ізюмова, якщо у якомусь місті з’явиться сильний стендап-комік, який захоче розвивати цей жанр, то він цілком може стати популярним на рівні країни.

«Андрій Данилко і є таким прикладом. Це в якійсь мірі теж можна назвати стендапом. Це як піджанр оці виступи про провідницю. Вони хоч і вигадані, в стендапі все по-іншому, але положивши руку на серце – це також можна віднести до стендапу. Ситуативна комедія – це ж теж стендап. І Данилко в свій час став популярним на все СНГ».

Розвиток гумору в Полтаві

На думку команди «СМТ»,  розвивати гумор на регіональному рівні складніше. Манько говорить, це відбувається так, тому що наразі немає ніяких заходів, де б могла розвиватися молодь:

«Ми коли проходили весь цей шлях, нам взагалі ніхто не допомагав [...] Можливо влада чи меценати і повинні допомагати молоді, щоб розвивати гумор на рівні свого регіону».

Манько розповів, що раніше у місті був «Кубок мера», який був однією із площадок для гумористів. «СМТ» також брало в ньому участь. За правилами від кожного університету мала виступати команда. Учасники отримували грошову винагороду – 10 тис. грн.

Костянтин Ізюмов розповів, що за часів Manhattan, вони надавали платформу для розвитку гумору.

«Ми організовували КВК, також була в Полтаві ще одна ліга КВК. Також ми робили якісь шоу для себе, для молоді. Всіх запрошували. [...] Зараз важко говорити, бо все закрито».

Хорошою площадкою для гумористів у Полтаві Ізюмов називає студентську «Лігу сміху». Але зараз карантин і проєкт стоїть на паузі.

Манько говорить, що наразі у місті відсутня структура, яка веде коміків від школи до університету, а потім в інші проєкти. Манько розповів, що вони кілька разів робили раніше шкільну «Лігу сміху», але віддачі ніякої не було і проєкт закрили. Також команда робила «Кубок СМТ», який планують відновити.

Владислав Стеблівський говорить, що з регіональних проєктів далі всі хочуть потрапити до телевізійних. А потім вже як пощастить: когось запрошують в інші телевізійні проєкти, хтось іде в сценаристи, а хтось повертається назад до свого міста.


«Ви думаєте чого в нас KFC відчинилося? Бо комікам немає, де грати і всі в KFC пішли працювати».


Юрій Тацій каже, що зараз про розвиток гумору на регіональному рівні складно говорити, через карантин. Але аналогічна ситуація і на рівні країни. Тому що постійно переносять виступи, концерти, зйомки тощо. 


«О, мені прийшло в голову. Відповідь на перше питання».


За словами Юрія, якщо гумористам на місцях не буде де виступати та розвиватися, це може призвести до занепаду, але не гумору в цілому, а розвитку команд.

Для розвитку гумору на місцях потрібне бажання не заробити кошти, а саме розвивати це, говорить Ізюмов:

«З цього коштів не заробити взагалі. Може на суші раз в тиждень вистачить. Ну ладно, два. Але думати, що ось зараз я організую і зароблю багато коштів, то ні. Щось тоді постраждає: або якість, або амбіції команд».

Тому на думку Костянтина Ізюмова, потрібно мати велике бажання цим займатися.


 «– Коли у вас річниця?

– 6 грудня.

– 9, дурень.

– Ми просто кожен рік в різний день святкуємо».