Полтавська «Аврора» працює на ринку 14 років. Її співзасновники Лев Жиденко і Тарас Панасенко замислювали крамниці формату one dollar store і починали з китайських товарів для побуту на полицях.
Сьогодні мережа стала міжнародною, має більше тисячі мультимаркетів, а понад 70% їхніх товарів виготовлені в Україні. Окрім бізнес-моделі, «Аврора» має низку соціальних проєктів і намагається посилювати вплив на зміни у громаді податками, допомогою армії та підтримкою ветеранів.
ЗМІСТ показує інноваційний офіс мережі під Полтавою й розповідає про масштаби роботи компанії, як вони впливають на Полтаву та чому важливо підтримувати українське виробництво.
Від товарів з Китаю до локальних виробників
«Аврора» розпочинала роботу за філософією американського ринку one dollar store, коли більшість товарів на полицях коштують менше долара. 14 років тому, у лютому 2011 року в Полтаві відкрили перший магазин «Аврори» площею 40 м².

Спочатку асортимент майже повністю складався із китайських товарів. Наразі 71% пропозицій є українськими. Друге місце у рейтингу постачальників посіли виробники з Полтавщини. Тепер, коли «Аврора» розширює мережу роботи за кордоном, українці мають нові можливості для експорту власної продукції:
«Полтавські виробники, разом із мережею “Аврори” отримують можливість виходу на європейські ринки. Це шанс отримувати замовлення від європейців, сплачувати податки в Україні та створювати робочі місця», – говорить комерційний директор Олександр Доценко.

На сайті маркетплейсу можна знайти інструкцію, як подати «Аврорі» власну комерційну пропозицію та стати партнерами. Знайти гайд можна за посиланням.
За 14 років роботи мережа «Аврори» налічує понад 1,6 тис. мультимаркетів в Україні, а також 30 магазинів у Румунії. Для запуску у нових локаціях обирають населені пункти від 7 тисяч мешканців, а пріоритетними є центральні райони міст. Кількість співробітників на початок 2025 року налічує понад 15 тисяч людей.

«“Аврора” завжди платить податки в Полтаву»
Лев Жиденко каже, що в їхній компанії дотримуються політики відповідального бізнесу, тому сплачують податки до держбюджету, а також до місцевих громад:
«“Аврора” завжди платить податки в Полтаву. Найбільший з них – це податок на доходи з фізичних осіб, тобто з наших зарплат. Ми працюємо по всій Україні й для того, щоб в кожній громаді бути відповідальними – сплачуємо податки по місцю діяльності конкретних людей».

Найбільше працівників області розташовані у Полтаві, тож саме сюди спрямовують основну частину податків:
«В Опішні ми платимо ПДФО за декількох співробітників, які працюють в магазині селища. Найбільша кількість працівників – саме в Полтаві. Я не досліджував це питання, але ми точно знаємо, що є найбільшим платником податків в бюджет Полтави».

Таким чином бізнес хоче розвивати громади України, де працюють мультимаркети. Найкращим для себе варіантом компанія вбачає обмін досвідом та співпрацю, але не вплив через політику:
«Ми входимо до найбільших асоціацій та об'єднань бізнесу, тож коли вважаємо, що в країні щось влаштоване неправильно, нам не потрібно для цього від “Аврори” мати у Верховній Раді депутатів. Багато спеціалістів працюють над тим, щоб рекомендувати закони, які покращують бізнес-клімат в країні. Через ці інструменти набагато комфортніше і прозоріше працювати, аніж за допомогою балотування в політику».
Одним із таких випадків є підтримка «Авророю» законопроєкту про оподаткування всіх іноземних товарів. Лев Жиденко каже, що це про рівні умови. Наприклад, якщо бабуся купує ліки в аптеці за 100 грн, то сплачує податок на додану вартість, а ось постачальник Temu, до прикладу, не платить. В «Аврорі» вважають, що це нелогічно.

Окрім цього, їхня соціальна відповідальність проявляється через підтримку українського виробника та внесок у розвиток спільного простору:
«Це як жити на одному подвірʼї, де кожен цей простір покращує. Бізнес робить це по-своєму. Коли ми допомагаємо українському виробнику, це корпоративна соціальна відповідальність. Хоча часто купити за кордоном простіше і дешевше, ми віримо в те, що Україна може стати багатою, якщо створить ліберальну економіку, де є спектр підприємців, які її розвивають», – розповів ЗМІСТу Лев Жиденко.

Також проявом відповідальної роботи в Україні компанія вважає підтримку Сил оборони. З початку повномасштабного вторгнення «Аврора» перерахувала 498 млн грн на благодійну допомогу. Також на полицях можна знайти товари, прибуток з яких спрямовують на потреби військових. Наприклад, календар на 2025 рік, який вийшов у співпраці мультимаркету та 18-ї окремої бригади армійської авіації.

До повномасштабного вторгнення компанія розвивала екологічну діяльність та спорт. Наразі вони фокусуються на допомозі фронту. Серед напрямків роботи є патронатна підтримка працівників у війську та родин загиблих. Серед співробітників компанії є 14 полеглих воїнів. 383 оборонці наразі перебувають у лавах ЗСУ. За словами Лева Жиденка, військовим закривають необхідні потреби в обладнанні.
«Аврора» також долучається до реінтеграції ветеранів. У компанії працює 75 ветеранів, для яких розробили програму адаптації:
«Дуже часто звучить думка, ніби адаптувати ветеранів – це проблема. Є певні моменти, але в основному це перевага. Я думаю, що ветерани – дуже цінні працівники, як для нас, так і для будь-якого роботодавця», – говорить співзасновник мережі.

Окрім цього, у магазинах «Аврори» лунають українські пісні. Це радіостанція, де протягом 12-годинного ефіру грає винятково українська музика. Компанія співпрацює з Українською агенцією з авторських прав, тому всі музиканти платформи отримуватимуть авторські виплати.
Також на полицях магазинів можна знайти товари, які входять до програми «Національний кешбек». Для її реалізації залучили 330 партнерів. «Аврора» зафіксувала, що програма впливає на збільшення клієнтів, які розраховуються безготівково.

Інноваційний офіс та корпоративна культура
Офіс підтримки та склад мережі знаходиться неподалік Полтави на місці одного з колишніх заводів. У будівлі зробили ремонт, вакцинували безпритульних собак, які перебували на території та облаштували приміщення для робити.

В офісі розташоване кафе, є власна бібліотека з українськими книгами та обладнане укриття. Стіни у коридорах розписані у графіті з мотиваційними цитатами.


Через розташування у промисловому районі дозвілля під час обідньої перерви обмежене. Щоб розв'язати цю проблему на території офісу облаштували сад.
За словами корпоративної тренерки пані Людмили, «Аврора» вбачає цінність у розвитку співробітників, тому забезпечує навчання та комунікацію серед працівників. Для цього влаштовують «Здибанки», де співробітники різних ланок спілкуються між собою.

Також в офісі розташовані місця, де можна зупинитися на ніч працівникам з інших міст. Для дітей співробітників облаштували спортивний майданчик та дитячу кімнату. Також в офісі є спортивні секції та місця для обіду.


IT-відділ має власну кішку, яка протягом шести років мешкає разом з ними. Саме працівники цього відділу створюють за допомогою 3D-принтерів прайсчекери, через які клієнти у магазинах перевіряють ціну товару.


Також у приміщенні розташували склад та розподільчий центр. У відділі є стелаж «Еней», який швидко збудували. Це алюзія до головного героя твору Івана Котляревського.

Офіс об’єднує у собі різні відділи та ланки роботи. Для співробітників компанія надає знижки на відвідини лікарів та на б’юті-процедури. Компанія бонусами заохочує працівників здавати кров. За 2024 рік таких донацій було 975. Також співробітників долучають до благодійних ініціатив.


***
Серед основних планів на майбутнє, за словами комерційного директора Олександра Доценка є збільшення мережі магазинів на Київщині та Заході країни. Також пріоритетними є розвиток інклюзивності всіх приміщень.
Розширення мережі магазинів управлінці планують у Центральній та Східній Європі. У 2026 році «Аврора» планує вийти на біржу. Компанія розглядає майданчики в Лондоні, Бухаресті або Варшаві.

Фото Аліни Гончарової для ЗМІСТу