У кімнаті сільського будиночку на Полтавщині розмістилася майстерня. Ледь не щодень кравчиня Юлія Бридун приходить сюди і створює з купи обрізків тканини наплічники та сумки. Це апсайклінг на полтавський лад.
Згодом вони потраплять до рук різних, але однаково свідомих людей. Ці наплічники для тих, кому не байдужа проблема засміченості України та світу. Тож вони обирають речі з матеріалів, які отримали друге життя від львівського бренду Potrib. Особливістю цих товарів стала екологічність. Задля створення нового наплічника, виробники не купують нових тканин, бо достатньо попрацювати з обрізками, що мали опинитися на смітнику.

У цьому матеріалі ЗМІСТ розповідає, як бренд Potrib став впізнаваним у цілому світі завдяки трьом кольорам та дизайну, відкрив майстерню на Полтавщині та пропагує екологічність.
Як зробити потріб з непотребу
На кожному наплічнику або сумці цієї марки виділяється біла бірка з написом Potrib. Це назва від слова «непотріб», тільки навпаки.

Виготовленням нових речей зі старих першою зайнялася львів’янка Ілона Шевчук у 2018 році. Відтоді вона розвивала власний апсайклінг бренд. Ідея народилася у дівчини, коли вона навчалася в Українській Академії Лідерства у Харкові. Там студентів ознайомили не лише з політикою, проєктним менеджментом, а й з екологічними проблемами країни та світу. В академії навчали свідомо споживати ресурси та переробляти старі матеріали для нових продуктів, тож це стало підґрунтям.
Зараз команда виготовляє наплічники, бананки та сумки з обрізків, які залишилися після виробництва безкаркасних меблів на іншій фабриці:
«На цьому виробництві вже знають, обрізки якого матеріалу нам потрібні, які розміри та кольори є актуальними. Бути чесною, ми не встигаємо переробляти весь обсяг матеріалів, який вони нам дають», – каже Юлія Бридун.

З моменту початку співпраці з мебельниками, сформувався єдиний дизайн наплічників та сумок: яскраві кольори, нестандартне поєднання, нові форми та дизайн виробів. Саме завдяки цьому товари бренду можна впізнати з-поміж інших, йдучи українськими містами.

Полтава – Львів
Основне виробництво бренду розташоване у Львові. Саме в тій майстерні команда з шести людей працює над удосконаленням технологій, вигадують нові моделі та комбінації кольорів. Також тут роблять викрійки, які поштою відправляють на іншу майстерню у Нові Санжари. За ними працюватиме та шитиме вироби сьома учасниця команди Юлія Бридун.

Юлія стала частиною команди після участі в проєкті від програми «Будуємо Україну Разом» – «БУР-лаб», де учасники навчаються якісно та швидко реалізовувати свої проєкти у життя. За його підсумками, одна з ідей може виграти грант на розвиток. Цим шансом скористалася Ілона Шевчук, яка отримала кошти на початок своєї справи зі створення апсайклінг бренду.
«Тоді я закохалася в цю ідею та захотіла працювати з ними. Після років навчання в університеті на психолога та педагога я врешті пішла за своєю мрією – стати кравчинею та працювати в цій сфері. І тут з’явився цей проєкт. З того часу я потоваришувала з членами команди Potrib та завжди говорила, що хочу доєднатися до них. Проте офіційно частиною бренду стала лише влітку 2022, коли вони вирішили розширюватися».

У жовтні 2022 року, в кімнаті будинку своєї мами на Полтавщині Юлія Бридун організувала власну майстерню.

Наразі тут вона працює сама, але з командою зі Львову постійно тримає зв’язок, адже всі замовлення та матеріали приходять саме туди. Вони навіть жартують, що це схоже на стосунки на відстані.
У своїй майстерні дівчина працює на власній швейній машині. Купити її дівчині допомогли друзі та близькі, які хотіли підтримати прагнення Юлії працювати в улюбленій галузі.
У мріях команди – відкрити на Полтавщині франшизу Potrib. Хоч команда готова зробити цей крок, завадили блекаути:
«Багато замовлень ми не брали, адже просто не встигли б зробити все вчасно. Бажання, сили та ресурси були, але світло підводило. Проте ми не зупинили наше виробництво, а працювали, хоч і в менших обсягах», – говорить кравчиня.

Коли взимку світло вимикали постійно та працювати було майже неможливо, але майстриня не опускала рук:
«Аби створити собі гарний настрій та атмосферу, я вмикала гірлянди, запалювала свічки. Це підтримувало мій дух та налаштовувало на позитивні емоції. Усе погане завершується, тому це також мине, думала. Так і сталося. Варто лише вірити та не опускати руки», – згадує кравчиня.


Здебільшого Potrib купує українська молодь. Також їх часто купують і для подорожей.
«У нашого бренду є різні моделі, тому кожен зможе підібрати собі за потребою. Як для жителів міста, куди ідеально поміститься ноутбук та місце для особистих речей, так і для походу в гори. Кожен покупець може самостійно обрати кольорову палітру для свого наплічника. Ми надсилаємо готові варіанти, або ж палітру кольорів, а людина вже обирає той варіант, який підходить саме їй», – ділиться Юля Бридун.
Частина прибутку з продажу речей йде на Збройні сили України. Це дозволяє об'єднувати спільноту, що піклується не тільки про природу, а й майбутнє України. Невдовзі бренд планує розширюватися на Полтавщині, тож активніше гуртуватиме й місцевих жителів.
Обкладинка Юлії Сухопарової
Фото – Юлія Бридун та Денис Кондратюк