Російське вторгнення в Україну стало не лише військовим, а й енергетичним викликом. Систематичні ракетні та дронові атаки на енергетичну інфраструктуру стали руйнівним інструментом у руках окупантів.
Електростанції, підстанції та лінії електропередачі стали мішенями. Наслідком цього стали масштабні відключення електроенергії по всій країні, які значно ускладнили життя мільйонів українців.
З 22 березня 2024 року росіяни завдали вісім масованих ракетно-дронових ударів по обʼєктах генерації електроенергії. Вони пошкодили усі великі теплові та гідроелектростанції України. За даними Міністерства енергетики, цьогоріч упродовж березня-червня країна втратила понад 9 ГВт генеруючих потужностей. Це потужність, яку споживають у пікові години влітку Нідерланди або Словаччина та країни Балтії разом.

Над збереженням та збалансуванням системи працює Національна енергетична компанія «Укренерго». ЗМІСТ передав фахівця компанії запитання від полтавців, які писали у коментарях під нашими матеріалами. Про особливості розподілу енергії, адаптацію до війни та спростували фейки про продаж енергії за кордон читайте у відповідях експертів.
Як розподіляють електроенергію: відповіді на поширені запитання
Енергосистема має бути збалансованою між потребами й можливостями, інакше станеться аварія. Щоб запобігти колапсу, працює кількарівнева система контролю та координації дій.
Як працює система розподілу?
У компанії пояснюють, що обʼєднана енергосистема України працює як єдиний організм. Якщо в системі є дефіцит, наприклад, 5% від загального обсягу споживання країни, то це означає, що кожній області України не вистачає 5% від обсягу її споживання. Дефіцит – це нестача електроенергії в системі, коли рівень споживання значно перевищує обсяг виробленої українськими станція електроенергії та імпортованої з інших країн.
Якщо у системі є дефіцит, то його щодня вираховують фахівці «Укренерго». Це роблять, аби рівномірно розподілити це навантаження серед областей країни пропорційно їхньому споживанню.
«Споживання кожної області різне, оскільки залежить не тільки від кількості споживачів, які проживають в конкретній області, але й від обсягів споживання обʼєктів критичної інфраструктури, які мають бути гарантовано забезпечені енергопостачанням. Перелік яких формують обласні військові адміністрації в кожному регіоні», – кажуть у пресслужбі «Укренерго».
Споживачів, які не входять до переліку об’єктів критичної інфраструктури, розподілили на 6 черг. Черга – це група побутових споживачів та бізнесу, які споживають певну кількість мегават. Скільки черг засовувати у всіх регіонах одночасно – визначає Диспетчерський центр «Укренерго» для компенсації дефіциту енергії в системі:
«Диспетчерський центр «Укренерго», рахуючи обсяг дефіциту, надає команду всім обленерго, скільки черг споживачів треба відключити одночасно в кожному регіоні для компенсації дефіциту. Чим більше в регіоні обʼєктів критичної інфраструктури, як, наприклад, в Києві, на Київщині, Дніпропетровщині, Харківщині, Запоріжжі, тим менше потужності обленерго можуть розподілити побутовим та промисловим споживачам», – пояснюють у компанії.
Важливо зауважити, що за формування черг, їхній графік та тривалість відключень відповідають в обленерго. Цього в «Укренерго» не вирішують.

Натомість «Укренерго» має опікуватися тим, щоб при компенсації дефіциту в усіх регіонах відключали однакову кількість черг споживачів. Це дозволяє рівномірно перерозподілити між регіонами навантаження щодо обмеження споживання.
Чому у деяких споживачів постійно є світло?
Іноді деякі споживачі залишаються зі світлом, попри застосування графіків. Як правило, їхні будинки знаходяться на лініях живлення, що й об’єкти критичної інфраструктури. Щоб їх вимкнути, потрібно знеструмити й критичну інфраструктуру, але цього допустити не можна:
«Енергетики працюють над зменшенням кількості будинків, підʼєднаних до обʼєктів критичної інфраструктури. Зараз кількість таких будинків у багатьох областях наближається до мінімально технічно можливої», – говорять у компанії.
Чому графік відключень змінювали декілька разів на день?
У липні споживачі зіштовхнулися з проблемою швидкої зміни графіків, іноді по декілька разів на день. У компанії пояснюють, що, дійсно, протягом доби Диспетчерський центр «Укренерго» може надавати обленерго кілька розпоряджень щодо відключень.

Це роблять, тому що ситуація в енергосистемі може швидко змінюватися під впливом декількох факторів. Наприклад, через наслідки російських обстрілів, вплив на енергообладнання аномальної спеки, збільшення або зменшення обсягу споживання, з інших технічних причин:
«Щоб у цих складних умовах втримати баланс між споживанням та наявною в енергосистемі електроенергією – наш Диспетчерський центр змушений протягом доби коригувати режими роботи обленерго. Це вимушений, але життєво необхідний захід підтримки роботи енергосистеми».
Чому світло вмикають невчасно, або взагалі не дотримуються графіків?
Споживачі можуть нарікати на невчасне увімкнення світла. Однак варто враховувати, що в енергосистемі 17 млн побутових споживачів. Частина цих абонентів вимикається з підстанцій обленерго вручну. Тому, коли вимикають на 15 хв раніше або вмикають на 20 хв пізніше – це технічний момент. Адже кілька мільйонів споживачів одночасно
вимкнути неможливо, бо частково це ручний процес. Наразі енергетики працюють над тим, щоб ці вимкнення зробити більш рівномірними та уніфікованими.
Також однією з причин, чому електроенергія може зникати раніше, а відключення тривати довше, можуть бути Графіки аварійних відключень (ГАВ). Це екстрений захід, який застосовують, аби стабілізувати роботу енергосистему:
«ГАВ застосовується, коли Диспетчерський центр “Укренерго”, попри застосування графіків погодинних відключень, бачить значне зростання споживання електроенергії у конкретних областях. Коли надмірне споживання та загроза перевантаження мереж минає, замість аварійних відключень продовжують діяти погодинні».
Фейки та протести: думка «Укренерго»
Під час масштабних відключень електроенергії в Україні, які почалися через пошкодження енергетичної інфраструктури внаслідок російських обстрілів, соціальні мережі стали полем для поширення фейків та провокацій. Чимало користувачів висловлювали своє незадоволення з приводу нестабільного графіка відключення, що додатково підігрівалося неправдивими повідомленнями. Основні фейки стосувалися змови енергетичних компаній, продажу електроенергії за кордон тощо.
А також були протести. До прикладу, у червні в Полтаві відбулися протести, спричинені тривалими відключеннями електроенергії. Уперше на мітинг люди вийшли 16 липня, тоді у мешканців міста не було електроенергії через аварію на мережі. Вони вимагали полагодити кабель та увімкнути світло. Згодом несправність полагодили. Проте у мережі почали ширитися повідомлення із закликами виходити на мітинги проти погодинних відключень світла. Наступні кілька днів мешканці у різних районах міста перекривали вулиці з вимогою припинити вимкнення світла. Над пошуком підбурювачів працюють правоохоронці, ймовірно, заклики та наративи є складовою ворожої ІПСО.

В «Укренерго» говорять, що в соцмережах компанії з’являють сотні коментарів про експорт енергії в умовах дефіциту із закритих акаунтів. Натомість компанія публікувала дані з міжнародних платформ, які підтверджували, що під час періоду відключень експорт електроенергії не відбувався:
«На нашу думку, ці коментарі є намаганням вплинути на суспільну думку, тобто ІПСО. Ворог не може подолати українців на фронті, і намагається розхитати ситуацію, використовуючи таку чутливу тему, як відключення електроенергії. Але нагадаємо, що єдина причина застосування обмежень – дефіцит енергії в енергосистемі України внаслідок 8 російських масованих атак, які ворог здійснив на обʼєкти енергетики з початку року».
Адаптація до умов війни: як захищають інфраструктуру
Енергетичні обʼєкти України стали одними з головних цілей для ворожих атак, особливо з боку дронів, які завдавали значних збитків підстанціям, лініям електропередач тощо. У відповідь на ці виклики «Укренерго» змушене швидко адаптуватися до нових умов і посилити захист критичної інфраструктури.
«Укренерго» – перший в світі оператор енергосистеми, який має комплексний дворівневий антидроновий захист на своїх високовольтних підстанціях. У компанії говорять, що система вже продемонструвала свою ефективність, зменшивши шкоду від останніх російських атак.

Перший рівень захисту збудували наприкінці 2022 року. Він передбачає габіони або інші конструкції, заповнені піском. Вони захищають від вибухової хвилі та уламків.
Другий рівень захисту збудували у найбільш критичних точках енергосистеми. Це десятки бетонних сховищ, які убезпечують обладнання від дронів-камікадзе, адже понад 90% уражень йде саме від них.
«На побудову цих захисних споруд не витратили ані гривні бюджетних коштів або коштів з тарифу “Укренерго”. Фінансування цих робіт – це грантова та, частково, кредитна підтримка, яку компанії надали міжнародні партнери. Загалом від початку повномасштабної фази війни “Укренерго” залучило понад 1,5 млрд євро міжнародної підтримки. Ці кошти спрямовані як на відновлення та реконструкцію магістральної мережі, підтримку роботи ринку електроенергії, так і на побудову інженерного захисту наших обʼєктів», – пояснюють у пресслужбі компанії
Також існує третій рівень захисту на ключових підстанціях. На цих об’єктах працює Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури. З відкритих джерел відомо, що звести трирівневий захист планували на 22 об’єктах енергетики в 14 областях України. Такий захист має захистити інфраструктуру від ракет. Завершити роботи планують до грудня 2024 року.
Обкладинка – фото Катерини Пєшикової для ЗМІСТу
Проєкт реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки
