25 січня, 18:01
25 січня, 18:01

У 2018 році директором полтавського обласного комунального підприємства «Аеропорт-Полтава» призначили Володимира Окару. Ми поговорили з ним про прибутковість підприємства, програму та необхідність аеропорту для Полтави.

Першу програму розвитку аеропорту затвердили у січні 2017 року. Вона була розрахована до 2020 року. У 2018 році аеропорт отримав статус міжнародного, адже у 2019 році з аеропорту полетів перший чартерний рейс до Шарм-ель-Шейху, а згодом до Анталії. Згодом туроператор JoinUP припинив польоти. Для відновлення летовища торік депутати обласної ради ухвалили нову програму на 2021–2023 роки.

Зараз з аеропорту систематично не літають, адже немає найважливішого – відремонтованого аеродромного комплексу, на який потрібно кілька сотень мільйонів гривень. Ремонтувати планують державним коштом, але Уряд відтермінував будівництво злітно-посадкової смуги щонайменше на рік.

Ремонт аеропорту: термінал

Володимир Окара каже, що після призначення взимку вперше прийшов до терміналу аеропорту і побачив, що у ньому лежить сніг. За його словами, приміщення мало доволі поганий вигляд і потребувало ремонту.

У 2018 році обласний Департамент будівництва уклав договір на капітальний ремонт терміналу аеропорту з улаштування міжнародного пункту пропуску. Роботи виконувала ТОВ «БК «Центр-буд»» за 25 млн 650 тис. грн.

Термінал аеропорту після ремонту
Термінал аеропорту після ремонту
Аеропорт у 2018 році

Наразі розслідують кримінальне провадження через можливість розкрадання 6 млн грн, які виділили на капремонт терміналу, а екскерівнику «БК «Центр-Буд» Сергію Штрікулю повідомили про підозру у шахрайстві, ухилення від сплати ПДВ та службове підроблення.

Під час капремонту чиновник Департаменту будівництва Полтавської ОДА міг підписувати акти приймання робіт, які насправді не виконували. Йому також оголосили підозру.

Після капремонту терміналу в приміщені з’явилися підрозділи прикордонної та митної служби. Окрім ремонту для термінала придбали обладнання для обслуговування пасажирів, а саме:

«Є певні вимоги авіаційної безпеки. Щоб розпочати роботу з перевезення пасажирів потрібно було устаткувати підприємство. Тобто аеропорт повністю підготували для реєстрації пасажирів і для проходження авіаційної безпеки».

Але бетонну злітно-посадкову смугу не ремонтували. Тому аеропорт у 2018 році замовив поточний ремонт смуги. Вартість робіт становила 7 млн 300 тис. грн. Хоча це не єдиний поточний ремонт, який замовляв аеропорт.

У 2018 році витратили майже 1 млн грн на поточний ремонт перонів та 156 тис. грн на підготовчі роботи для поточного ремонту руліжної доріжки. Окара каже, що загалом на поточні ремонти витратили майже 14 млн грн:

«Є таке поняття, як рух бетонних плит. Тобто від спеки плити підіймаються, а на холоді опускаються. При зльоті й посадці повітряного судна йшов удар у стійку літака. Смуга досить стара, а капітального ремонту не проводили, тільки поточні ремонти аби підтримувати її в робочому стані».

Реконструкція смуги аеропорту запланована на 2022 рік. Проєкт реконструкції коштуватиме 25 млн грн. Також мають відкорегувати проєкт огорожі аеропорту за 400 тис. грн. Окара говорить, що для відновлення роботи аеропорту потрібні:

«Окрім будівельних робіт треба дообладнати підприємство з технічної сторони. De-icer потрібен аби взимку обробляти літак протильодовою рідиною без якої він не підніметься в повітря. Тобто підприємство повинно мати повний робочий комплекс, а без однієї машини аеропорт не працюватиме».

Полтава – Шарм-ель-Шейх

У 2018 році з міжнародного аеропорту виконали перші чартерні рейси. З Полтави до Лондона й Лісабону літала футбольна команда «Ворскла». Також на полтавську злітну смугу сідали літаки інших футбольних команд, які прилітали грати з «Ворсклою».

У 2019 році в «Аеропорт-Полтава» почав співпрацювати із компанією JoinUP. 26 березня 2019 року здійснили перший чартерний рейс Полтава – Шарм-ель-Шейх (Єгипет). 2 травня 2019 року полетів літак авіарейсом Полтава – Анталія (Туреччина). За словами Окари, це було успішним:

«Планували здійснювати польоти з кінця травня, але термінал ще не був готовий. Тому програма зсунулася на 2019 рік. Літали ми 2,5 місяці. Спочатку було десь кілька рейсів на тиждень, а потім збільшили до трьох».

Володимир Окара

За словами Окари, коли розпочалися перші польоти до Шарм-ель-Шейху та Анталії, завантаженість на рейсах була 100%. Жодного вільного місця у літаку не було:

«До аеропорту їхати 20 хвилин із міста. Якщо звернути увагу на те, скільки наших пасажирів забирають аеропорти Харкова й Києва, то 20 % автомобілів на парковці харківського летовища – це автомобілі з полтавськими номерами».

Аеропорт припинив працювати через стан смуги, адже поточних ремонтів не вистачило для повного забезпечення безпеки літаків. Тому SkyUP ухвалила рішення припинити польоти важких літаків, доки не відновлять злітно-посадкову смугу.

За словами директора аеропорту, на смугу можуть сідати важкі літаки, але з обмеженнями, які впливають на графік роботи авіакомпаній і туроператорів. Хоча аеропорт може приймати літаки нижчого класу, наприклад, Ebraer.

Потужність аеропорту та пандемія

Напередодні локдауну з 26 березня до 20 червня 2019 року з аеропорту виконали 37 чартерних авіарейсів. З них 19 авіарейсів до Єгипту (7 рейсів) та до Туреччини (12 рейсів).

Нині термінал аеропорту працює з 8:00 до 18:00. Якщо працюватимуть цілодобово, то аеропорт зможе приймати до 10 літаків на добу.

Наразі на авіапідприємстві працюють 65 людей, але для отримання сертифікату авіаційної діяльності мають працювати не менше 110 людей. Для порівняння, у Миколаївському аеропорту працюють 180 людей з 1 літаком на добу. Наразі полтавське авіапідприємство не працює на повну, тому деякі співробітники аеропорту працюють на двох посадах одночасно:

«Важко знайти людей, які будуть працювати в авіаційній галузі. По-перше, через низьку заробітну плату. По-друге, дуже мало молоді, яка навчається в авіаційних вишах та мають кваліфікацію для роботи на авіаційному підприємстві. Тому змушені шукати людей, які мають бажання працювати й навчати їх».

Усі співробітники аеропорту повинні мати відповідний сертифікат для роботи. Тому полтавський аеропорт витрачає приблизно 30 тис. грн на отримання сертифікату для одного працівника.

«Аеропорт-Полтава» співпрацює із компаніями SkyUp, Bravo Airways і Yanair. Нині тривають перемовини з МАУ, Windrose Airlines, LOT Polish Airlines:

«Аеропорт має виконувати не менш ніж 2 рейси на добу літаків класу "Боїнг" із повним завантаженням кількасот пасажирів. Тоді зможемо закривати всі свої потреби з комунальних послуг і заробітній платі», – каже Володимир Окара.

За словами Окари, через пандемію коронавірусної хвороби всі авіапідприємства України втратили пасажиропотік. Найбільше рейсів виконують аеропорти в Харкові, Києві та Львові. Тому, поки немає завантаженості аеропортів, протягом 2021–2022 років є можливість виконати всі необхідні роботи:

«Треба міркувати логічно, а не літати у хмарах. Пандемія змінила роботу авіапідприємств майже всієї України. Підприємство має виконати всі роботи для того, щоб у 2023 році змогли на рівні інших регіональних аеропортів увійти в етап напрацювання пасажиропотоку. Якщо не встигнемо, то умовно у 2023 році запрацюють інші регіональні аеропорти, а ми знову чекатимемо ремонту».

Поки аеропорт не працює, то злітно-посадкову смугу орендує льотна школа «Кондор», яка навчає військових курсантів та цивільних. У 2020 році від «Кондор» полтавський аеропорт отримав 1,5 млн грн. У 2019 році через більшу кількість польотів аеропорт отримав 2 млн грн. Ці кошти підприємство витрачає на комунальні послуги.

Директор підприємства говорить, що до аеропорту приїздять навчатися курсанти із Харківського авіаційного інституту та іноді прилітають невеликі чартери.

Аеропорт 2023

29 грудня депутати Полтавської обласної ради затвердили програму «Аеропорт-Полтава» на 2020–2023 роки. Але спершу згадаємо, як фінансували аеропорт згідно з програмою на 2017–2020 роки.

Напередодні ухвалення нової програми облрада опублікувала звіт аеропорту за 2017–2020 роки. За програмою передбачили фінансування на 167,3 млн грн з обласного бюджету. Ще 240,9 млн грн із державного бюджету та 7 млн грн із підприємства. Загалом – 415,2 млн грн. Але аеропорт профінансували на 86, 4 млн грн. Це 52% від запланованого:

«Програму 2017–2020 року не виконали повністю, бо в ній об’єкти й техніка, яка має фінансуватися з державного бюджету. Тому заходи перенесли на цю програму. Програми дещо схожі, але є виконані завдання та з’явилися нові, наприклад, щодо ремонту смуги, придбання техніки й механізмів».

Тепер повернемося до програми аеропорту на 2020–2023. Програму розглянули на бюджетній та профільній комісії. На останній учасники комісії рекомендували доопрацювати програму та розглянути у 2021 році. Але програму все ж подали на розгляд депутатів на сесію облради в грудні 2020 року. Під час засідання її затвердили:

«Програма буде доопрацьована. Депутати звернули увагу на відсутність економічних розрахунків, але вони в програмі вони й не повинні бути. Адже форма подання економічних розрахунків не входить у цю форму подачі програми. Усі розрахунки подали до облради», – розповів Окара.

Також запланована модернізація аеропорту за 2,4 млрд грн із державного бюджету. Хоч Президент Володимир Зеленський казав, що у 2021 році зможуть профінансувати ремонт смуги аеропорту. Але Міністерство інфраструктури відтермінувало модернізацію на 2022 рік:

«Я вважаю, що це не дуже вплине на роботу аеропорту у 2021 році, адже пандемія не дасть можливості авіаційним підприємствам регіонального рівня запрацювати на середину потужності, на якій вони працювали до коронавірусної хвороби. Але 2022–2023 рік буде роками відновлення авіаційної діяльності в Україні», – говорить Володимир Окара.

Вантажні перевезення та лоукост компанії

У планах авіапідприємства збудувати вантажний термінал. За словами Окари, це вже другий етап розвитку підприємства, який можна впроваджувати після виконання всіх робіт для запуску пасажирських авіаперевезень. Тобто будівництво вантажного термінала – це обов’язкова складова підприємства без якого аеропорт повноцінно не працюватиме:

«До нас неодноразово зверталися щодо перевезення авіаційних вантажів. Але нині в підприємства немає вантажного термінала. Хоча це можливість отримувати кошти до бюджету області».

Директор аеропорту каже, що в лоукост компаніях є практика базуватися на регіональних аеропортах через низьку ставку за обслуговування. Тому після відновлення летовища, «Аеропорт-Полтава» зможе співпрацювати з лоукост-компанією.

«Точно можна вважати, що аеропорт буде прибутковим обласним підприємством, яке сплачуватиме податки та наповнюватиме обласний бюджет».

Додамо, що аеропорт потрапив до переліку інвестиційних проєктів, які можуть фінансуватися за кошти інвесторів, місцевого та державного бюджетів.