Ілля Куса

29 листопада, 12:11
29 листопада, 12:11

Цьогоріч у Полтаві затвердили стратегію міста. Серед пріоритетних завдань міста – залучення інвестицій. Про те, як Полтава може привабити інвесторів, яку роль відіграє на політичній мапі України і які галузі місту варто розвивати ЗМІСТ говорив з аналітиком Іллею Кусою.

Ілля Куса – експерт з міжнародної політики та Близького Сходу та аналітик аналітичного центру «Український інститут майбутнього». Телеграм-канал Іллі Куси «Усы Асада» увійшов до двадцятки кращих суспільно-політичних каналів України за версією видання «Детектор медіа».

Полтавщина і міжнародний ринок

Полтавська область має всі шанси вийти на  міжнародний аграрний ринок. Ілля Куса каже, що все залежить від бажання, стратегії та каналах комунікації. Річ у тому, що на європейському ринку висока конкуренція. Тому товари з України цікавлять європейців менше, аніж сировина. Та навряд Полтавщина хоче бути просто сировинною базою:

«Наші найбільш пріоритетні агропродукти  цікавлять здебільшого близький Схід, Африку та Азію. Протягом багатьох років Україна вважали ці області незвіданою землею. У нас навіть не думали розвивати з ними стосунки. Можливо Полтавщина стане першим областю, який  зможе пробити цю завісу, і відкрити, хоча б на рівні області Україні шлях».

Щоб «пробити завісу» владі і громаді потрібно об’єднуватися. Так стане зрозуміло навіщо потрібно виходити на міжнародний ринко, розвиватися. Тоді ж стане простіше отримати дозволи та ліцензії на виробництво продукції від центральної влади. Усе тому, що без підтримки уряду областям складно виходити на новий рівень, розвивати галузі та привабливість для інвесторів.

Що цікавить інвестора

Ілля Куса каже, що до найбільш привабливих галузей для інвесторів в Україні входять ті, що залишилися у спадок від радянської влади. Йдеться про сільське господарство, металургію, енергетику, промисловість та інфраструктуру:

«Полтавщина цікава в плані ваших основних двох галузей. Це агропромисловість і нафта. Якщо область буде розвивати ще якісь напрямки, вони теж можуть стати цікавими. Наприклад, туризм. Вам варто перейняти досвід Львова у території туризму. У вас є великий потенціал, тому в цьому можна потягатися».

Куса говорить, що аби ідея з туризмом спрацювала  треба його розвивати місцевій владі та громаді. Уже потім можна починати залучати інвестиції, бо насправді бути цікавими для компаній, які готові вкладати в галузь не просто. В умовах пандемії це стало ще складніше, адже зайвих фінансових ресурсів немає у жодного інвестора. Озираючись на нестабільну ситуацію у світі, всі будуть прискіпливішими, ніж раніше.

Перевагами Полтавщини Ілля Куса називає історично-культурний бекграунд,  вдале географічне розташування, багатство природи та невелику кількість промислових підприємств. Усе це може стати передумовами для розвитку туристичної галузі, якщо правильно використати ресурси.

Полтавщина уже починає працювати над розвитком туристичного потенціалу. Для цього розробили туристичний логотип, брендбук, маршрути для туристів тощо. У Полтаві ж працюють над формуванням бренду. Який це дасть результат і чи стане цікавим для туристів стане відомо за кілька років.

Туристичний логотип Полтавщини

Як політичний популізм вбиває розвиток

Ілля Куса каже, що політичні розбіжності завжди існували та існуватимуть у всіх країнах та містах. Так само не можна уникнути популізму. Єдине, важливо, щоб це не виходило на перший план, адже в один момент популізм може стати загрозою для політичної культури:

«Наприклад, в Британії дуже сильні муніципальні вибори тому, що у них дуже сильна місцева ідентичність. Там теж перед виборами починається гонитва  за те, хто яку лаву поставив, хто що зробив тощо. Але вони ніколи не поставлять під загрозу славу міста. Там така політична культура». 

У Полтаві ж політична культура поки не розвинена до такого високого рівня. Куса говорить, що досі зберігається архаїчно-патріархальна система. Йдеться про те, що протягом десятків років на посади ті самі люди попри те, чи були вони ефективними управлінцями, чи ні:

«Ну хай вже той популізм існує. Ви можете вихвалятися перед виборами, але проте продовжувати реалізацію проєктів, які  потрібні всім. У нас же так не відбувається. Політики схильні ставити особисті інтереси вище громадських, місцевих, національних, державних. Ну це проблема з якою потрібно або співіснувати, або почати обирати відповідальних лідерів».

Ілля Куса (Фото – ytimg.com)

Полтава на політичній арені

Ілля Куса каже, що на політичній арені України Полтаву не чутно. До прикладу Ілля Куса постійно перебуває в інформаційному просторі, але про ситуацію в Полтаві чув тільки через скандали у міській раді і лише тому, що читає багато новин. Він каже, що це проблема, адже таким чином Полтава втрачає фокус з боку центральної влади. Секрет успіху будь-якої області чи міста полягає не лише в тому, щоб завоювати популярність в Україні загалом, а заявити про себе як про успішну область:

«Якщо, наприклад, Полтава стає прикладом туризму, це змусить усіх швидко конкурувати і стане натхненням для інших. Усім подобаються історії успіху і всі намагаються бути дотичними до цього успіху. Якщо у Полтаві буде історія успіху, яку почує вся країна, то це круто».

Тож аби залучити інвестиції, влада має діяти спільно із громадою, розвивати нафтову галузь, аграрну галузь та шукати інші вектори розвитку. Ілля Куса каже, що Полтава і Полтавщина має великий потенціал, але для цього потрібні ефективні управлінці на посадах і громада якій не байдуже. Тільки  так починається історія успіху кожної з областей.