«Більшість не розуміє навіщо потрібен бренд». Розробник про майбутнє айдентики Полтави

Михайло Траверсе
Михайло Траверсе

(Фото – apteka.ua)

30 вересня влада міста і громадськість обговорили майбутнє бренду Полтави. На засіданні креативник із київської агенції ISD Group Михайло Траверсе від імені групи ініціативних полтавців запропонував безкоштовно розробити бренд Полтави.

Траверсе розповів ЗМІСТу, що інтерес до брендування міста виник після оприлюднення Полтавською облрадою логотипу і брендбуку «Полтавщина туристична». Цей кейс спонукав його створити власну ініціативну групу і разом з однодумцями взятися за розробку айдентики міста.

Траверсе розповів, що у їхній команді п’ятеро фахівців:

  • Денис Чернявський – рекламний теоретик, який досліджує феномен чесної і відвертої реклами;
  • Віталій Капустян –  креативний директор у TWIGA Digital Ukraine;
  • Михайло Траверсе – партнер та директор по стратегії в ISD Group;
  • Олексій Запорожченко – креативний директор у Human agency;
  • Валерія Шапошнікова – засновниця і бренд-дизайнерка в Orchidea Agency.

До розробки бренду міста також хочуть долучитися Тетяна Мироненко (студія Mironenko design), дизайнерка Світлана Долинська та колишній переможець конкурсу Роман Івановський (R9 agency). Вони домовилися, що створять робочу групу, куди можуть увійти всі охочі працювати над брендом безкоштовно. Міська влади припинила координувати розробку взагалі.

Ідея R9 agency – графічний знак бренду Полтави (Джерело – R9 agency)

Михайло Траверсе говорить, що на першому обговоренні домовилися про створення дорожної карти, за якою будуть розробляти бренд міста.

Команди у Києві та Полтаві працюватимуть паралельно невеликими автономним групами. Вони планують синхронізуватися в певних точках, коли необхідно буде обмінятися інформацією. За словами Траверсе, це найкращий варіант для некомерційного проєкту. Він мотивує це тим, що велику групу на 20-30 людей створювати недоцільно, адже для її координації потрібні додаткові зусилля.

Робоча група планує оприлюднювати інформацію про свою діяльність. Він каже, що найближчим часом вони створять лендінг та телеграм-канал, де будуть розповідати про свою роботу. Траверсе каже, що прозорий і публічний процес створення бренду Полтави також дасть змогу іншим долучатися до роботи на різних етапах.

«Хтось захоче пізніше взяти участь, якщо йому сподобається. Хтось навпаки не зможе, бо це все-таки волонтерство. Ми не можемо розраховувати, що люди завжди будуть цим займатись, стільки, скільки ми хочемо».

Окремою проблемою він називає те, що багато полтавців не знають, навіщо місту створювати свій бренд:

«Судячи з того, що пишуть в інтернеті, більшість полтавців не розуміють, навіщо бренд взагалі потрібен. У Полтави є герб, є прапор, гімн. Навіщо їй ще якась айдентика? І це серйозне питання. Це ще один напрям роботи, який ми плануємо робити, – розповідати про те, навіщо місту айдентика. Яка може бути вигода від того, що у міста є айдентика».

Михайло Траверсе розповів, що потреба в айдентиці виникла на початку минулого століття у розвинених індустріальних країнах. Найпомітніше це було у США, коли будувалися залізниці, розвивалася логістика і масовий продаж товарів став реальністю. Тоді й з’явилася потреба відрізняти свої товари під продуктів конкурентів. Наприкінці минулого століття ця тенденція поширилася й на міста, які хотіли приваблювати до себе людей та інвестиції. Траверсе каже, що саме тоді досвід, який люди могли отримати у місті, став продуктом, який почали продавати.

За словами Михайла Траверсе, роботу над брендом вони почнуть з уточнення технічного завдання:

«Для того, щоб розробляти айдентику, треба чітко розуміти, з якою метою ми це робимо. Які цілі і задачі вона буде вирішувати. У маркетинговій стратегії, яку розробила міська рада зі своїми партнерами, указано три напрями: жителі міста, туристи та інвестори. Нам здається, що почати тут варто саме з туристів. Місто має відкритись людям».

Траверсе говорить, що плани зосередити увагу на туристичному сегменті з’явилися ще в момент оприлюднення «Полтавщини туристичної». Однак він пропонує дивитися ширше і концентруватись на відвідувачах міста. На його думку, саме вони можуть стати потенційними мешканцями та інвесторами:

«Неможливо інвестувати в те, чого ти не знаєш взагалі. Неможливо думати про життя в місті, у якому ти ніколи не бував. Усе починається з першого кроку, візиту. Нам здається, що збільшити кількість таких візитів – це найкращий перший крок для міста в плані розвитку. Тому ми плануємо сфокусуватись на туристичній стратегії», – каже Михайло Траверсе.

Для роботи у цьому напрямку робоча група також планує своїми силами провести додаткове дослідження. Траверсе говорить, що воно потрібне для того, аби краще і глибше зрозуміти потреби обраного сегменту людей, їхнє сприйняття.

«На основі цього ми сформулюємо стратегію бренду, яка буде основою для технічного завдання, що включає концепцію цього бренду і концепцію айдентики. Коли ми розробимо концепцію айдентики і технічне завдання, почнемо створювати графічні елементи, дизайн. Паралельно з цим ми працюватимемо над креативними ідеями, креативними концепціями для того, щоб це реалізовувати», – говорить Траверсе.

За словами розробника, створення бренду Полтави триватиме не менш як пів року, адже залучені до нього люди працюватимуть у вільний від основної роботи час.

Нагадаємо, що конкурс на розробку дизайну бренду Полтави міськрада оголосила 1 вересня. Для учасників підготували технічне завдання. Серед п’яти компаній, які заявили про участь у конкурсі, перемогла R9 agency. Однак невдовзі вона вийшла з конкурсу, тому з’явилася потреба у громадському обговоренні подальших дій у створенні бренду міста.