Приклад для Полтави. Як у Франківську працюють з історією

Ми були у Франківську кілька днів, тому я бачив лише верхівку айсбергу. Водночас увесь цей короткий проміжок часу мене не покидала думка, що це місто – Полтава, якій вдалося.
Дуже охайний та чистий історичний центр з малоповерховою забудовою, чудова набережна навколо озера, завод, який ревіталізували та зробили ефективною громадською платформою замість того, щоб зносити.
Але у цьому тексті я б хотів розповісти про те, як у Франківську працюють з формуванням позитивного враження про місто. І чому нам варто повчитися у франківчан. У минулих текстах я так чи інакше підіймав цю тему: 1, 2. А зараз поділюся інструментами, дієвість яких відчув на собі.
Назад до коріння: як у Франківську працюють з історією на рівні закладів
Ввечері ми зайшли повечеряти у «Дім Мулярових». Крім назви на вивісці був вказаний ще рік заснування – 1909. Це невеликий заклад, оформлений у колоритному прикарпатському стилі. Страви – відповідні, більшість з них не знайдеш у Полтаві або Києві. На виході, крім інших сувенірів, можна було придбати книгу про Стефанію Мулярову і у той самий час – збірник її рецептів. Я доволі допитлива людина, тому трохи порозпитував продавця.
Переповім історію коротко: ресторан розташований у колишньому будинку адвоката Гольдфельда. Його невістка Стефанія Мулярова дуже смачно готувала і приймала на обіди/вечері багатьох відомих українців. Наприклад, метрополита Шептицького або Івана Франка. Пізніше у цій будівлі працювала перукарня. А коли у ній робили ремонт – знайшли у стіні книгу рецептів Стефи. Ця книга і стала точкою відліку для ресторану – усі страви тут готують за рецептами Мулярової. А щоб вони були автентичними, навіть придбали спеціальну піч.

Одна з фішок Івано-Франківська — розкриватися через історії. А історії, як відомо, сприяють фокусуванню уваги та формуванню довіри. І «Дім Мулярових» – не єдиний приклад. У місті я помічав ще багато подібних вивісок з датами заснування закладів — кожен з них також має цікавий бекграунд. А у букіністичному магазині мені пропонували цілу підбірку якісних книжок про історію Франківська.
Безумовно, Полтава з Марусею Чурай, Котляревським, скарбами Мазепи має не менший потенціал для формування сильного емоційного зв’язку між містом та його мешканцями та привернення туристів. Я свідомо перераховую те, що на самісінькій поверхні.
Насправді таких легенд, як і будівель, які мають 100-річну + історію значно більше. Наприклад, я би з радістю сходив у ресторан, який має довгу історію і скуштував ті страви, що любив Симон Петлюра, або поселився в готелі, де жила Леся Українка під час свого візиту в Полтаву.
Але є ще один важливий нюанс – продуктивно використати історію — це не просто її згадати, а детально пропрацювати, як у випадку зі Стефою Муляровою.
Відновлювати та захищати історичну спадщину — модно
З 2016 року в Івано-Франківську діє громадський рух «Франківськ, який треба берегти». Детальніше про нього можна почитати на Ukrainer, а я дозволю собі процитувати перший абзац цього тексту:
«Рух започаткувала громадська активістка Марія Козакевич. Вони взяли у першу чергу під опіку старовинні вхідні двері до історичних будівель. За декілька років їм вдалося зібрати команду зі столярів, ковалів, вітражистів, що займаються реставрацією, та активістів, які поширюють ідею. За досить короткий час вони врятували понад 20 дверей, деякі довелося повертати на місце зі смітника замість вже встановлених пластикових».


У нашому місті теж є громадська організація Save Poltava, яка робить дуже важливу справу і яку я дуже люблю. Але рух «Франківськ, який треба берегти» ще й став модним. Наприклад, я дізнався про нього через якісний мерч: розмальовку з визначними місцями та фактами про місто, магніти з уже згаданими дверима та предметами місцевого побуту, шкарпетки.
Я перерахував лише те, що придбав. На сайті руху можна знайти ще більше «сувенірки»: календарі, горнятка, блокноти і навіть настільну гру про Франківськ. І поряд — дізнатися більше про долучення до проєктів та ініціатив громадського руху. Це чудовий приклад, як через якісні речі можна популяризувати місто, його історію та міфологію, і у водночас — привертати увагу до проблематики збереження історичної спадщини.
Робота з увагою — меморіальні дошки, але не класичні
Зроблю невеличкий спойлер — зараз ми з Артуром Кобзарем, який ініціював цей проєкт, вже згаданими Save Poltava та дизайнеркою Наташею Баранник працюємо над другою чергою історичних табличок про полтавські пам’ятки архітектури. Тому тема табличок, меморіальних дошок і всього з цієї опери мені дуже близька. Це те, що не лише формує міський простір, а і в дуже простому та швидкому доступі може розповісти його історію.
Так, от про Франківськ. По-перше, тут розробили уніфікований дизайн меморіальних дошок — їх встановлюють як військовим, так і історичним діячам. Це не звичний для нас мармур, а скло. Такі дошки виглядають набагато легшими, привертають увагу і, як на мене, краще вписуються в архітектуру міста. Крім того, на кожній дошці є QR-код, перейшовши за яким можна дізнатися про ту чи іншу особистість більше. Це очевидний, але дуже корисний елемент інтерактивності.
По-друге, у місті експериментують з форматами. Моя окрема любов — це мозаїчна пам’ятна дошка Наталії Кобринській — засновниці першої жіночої організації в Україні. Ця дошка виглядає цікаво та яскраво — одразу хочеться роздивитися її поближче і сфотографувати. Як на мене, така логіка роботи з пам’яттю — найправильніша.

Меморіалізація — це багато в чому робота з увагою. Безумовно, увіковічнити велику людину — важливо. Але якщо містяни та туристи просто проходитимуть повз об’єкт меморіалізації, не говоритимуть про неї, не захочуть дізнатися більше — то чи не втрачає така меморіалізація сенс?
Дуже короткі висновки
- Якщо узагальнити все сказане вище, Франківськ вчить трьох речей:
1) Треба детально пропрацьовувати історії і вплітати їх у загальний наратив про місто. У тому числі — через заклади. - 2) Соціально-важливі ініціативи треба робити ще й модними. Щоб людям подобалося асоціюватися з такими рухами та ставати їх частиною.
- 3) Треба працювати з увагою містян та туристів. І не лише увіковічнювати видатних людей або події, а і докладати зусиль, щоб на об’єкти меморіалізації реагували, ділилися фото та відео з ними.