15 листопада, 17:11
15 листопада, 17:11

Галузь спорту активно розвивається в Україні, проте є проблеми. Нині фахівці напрацьовують різні методики як їх оминути та покращити цю галузь у нашій країні. 

12 листопада у Полтавському національному педагогічному університеті імені Володимира Короленка зібралися тренери та представники різних спортивних клубів області. Так стартував обласний молодіжний семінар профорієнтації для тренерів Полтавської області на тему «Особливості функціонування і типологія сучасних фізкультурно-спортивних відносин у юридичній площині». Про нові закони, нормативні акти і перспективи роботи у новому форматі галузі розповідали лектори з юридичної компанії Sports lawyer office.

Адвокат, старший партнер ЮК Sports lawyer office Максим Сергєєв

Начальниця Управління молоді та спорту Полтавської ОДА Марина Трохименко говорить, що для Полтавської області це нова платформа з точки зору юриспруденції, де тренери і фахівці з галузі фізичної культури та спорту можуть отримати знання і застосовувати їх у своїй роботі. 

Марина Трохименко

За пів години до початку учасники реєструються, спілкуються та п’ють ранкову каву. Наступні 8 годин вони слухатимуть теоретичний матеріал, ставитимуть запитання, отримають консультації фахівців та в ігровій формі перевірять свої навички на прикладі реальних ситуацій.

Розповідаємо про головне з семінару, який вперше організували за підтримки Управління молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації.

Сучасне українське законодавство у сфері спорту та фізичної культури

Учасники зібралися в аудиторії. Семінар розпочали після вступної частини. Спершу говорили про наявні в Україні напрацювання в галузі спортивного права.

Юрист та партнер юридичної компанії Sports lawyer office Дмитро Ганжа каже, що в Україні спортивне право, як галузь законодавства, майже не розвивалося, але за останні декілька років ці процеси активізувалися. У Західній Європі спортивне право почало формуватися понад 30 років тому. Наразі там галузь доволі сформована та комплексна, чого бракує Україні.

«Спорт – це не просто спорт в чистому вигляді. Це взаємопов’язані між собою суспільні відносини. Які стосуються всіх верств населення, пов’язані з розвитком інфраструктури, туризмом, інвестиційними проєктами. Спорт – одна з найважливіших сфер суспільного життя».

Щоб не навантажувати присутніх купою теоретичної інформації, лектор виділив кілька законів, які регулюють відносини в спортивній галузі.

Дмитро Ганжа

За його словами, у Конституції України передбачено кілька статей, які стосуються спорту:


стаття 3. Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.


Дмитро Ганжа наголошує, що ця стаття є базовою та застосовується у декількох сферах життя. 

стаття 23. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості.

«Зокрема мова йде про фізичний розвиток спортсмена та тренера, як керівника ГО у сфері фізичної культури та спорту», – каже Дмитро Ганжа.


стаття 49. Кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров'я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. 


«Це дуже важливий момент,  що в Конституції закріплений окремою статтею обов’язок держави дбати про розвиток фізичної культури та спорту».

Ганжа говорить, що основним після Конституції у цій сфері є «Закон про фізичну культуру та спорт»:

«Він прийнятий в далекому 93 році та має багато правок. Виділю окремі моменти, які мають значення: у цьому законі визначаються терміни, також закон визначає суб’єктів спорту. Суд звертається до цього закону і керується термінами, які прописані в цьому законі.

Юрист виділяє ст. 54, де йдеться про відповідальність за порушення законодавства у сфері фізичної культури і спорту, зокрема: 

  • цивільно правову;
  • дисциплінарну;
  • адміністративну; 
  • кримінальну.

Дмитро Ганжа додав, що існує ще декілька законів, які стосуються суспільно-правових відносин у цій галузі. Це Закон «Про антидопінговий контроль у спорті» та Закон «Про підтримку олімпійського та паралімпійського руху» та окремі статті законів про місцеве самоврядування, а також про місцеві державні адміністрації. Вони регулюють ці відносини в плані повноважень, прав, обов’язків державних органів та органів місцевого самоврядування. 

Тренери під час лекції ставили питання, які їх цікавили, а фахівці їх консультували. 

На завершення Дмитро Ганжа додав, що всім учасникам спортивних відносин важливо орієнтуватися в правовій сфері, тому що щодня кожен з учасників може зіштовхнутися з проблемою в структурі спортивного права. 

«Особливість спортивного права полягає в тому, що воно на стадії розвитку і не є сформованим. Багато що регулюється не лише законодавчими актами, а й статутами громадських організацій, договорами/контрактами тощо». 

Спорт – це бізнес

Окрім правової підтримки на семінарі говорили про важливість залучення грошей. Про те, як це робити і чому це важливо, розповів засновник брендингового агентства Boomerang Дмитро Грицький.

Він каже, у спорті є декілька важливих речей,  які допомагають залучити фанів. А фани – це гроші. Люди ніколи не знають, що відбудеться в наступні хвилини матчу і це їх захоплює. Також кожна людина хоче до чогось належати і тому вболіває за той чи інший клуб, купує сувеніри тощо.

До прикладу, коли «Реал Мадрид» купив Девіда Бекхема – а це була велика сума – гроші повернули вже наступного дня, продаючи футболки, сувеніри. Потрібно пакувати свій бренд, розвивати маркетинг і працювати з фанами.

Дмитро Грицький запитав, чи є у когось із тренерів TikTok. На що лише один відповів, що є. Спілкування із цільовою аудиторією та показ красивої картинки є однією із важливих складових маркетингу, наголосив Грицький.

Фахівець виділив 3 складові успіху:

  • резонанс;
  • диференціація;
  • довіра.

«Просто тренувати в спорті вже неможливо. Треба працювати над своєю бізнес-моделлю».

Після теоретичної  частини учасники пішли на перерву, щоб поділитися враженнями та підготуватися до практичної частини.

«Розвиток для клубу, залучення інвесторів, інструменти маркетингу – цікаво було про це послухати та дізнатися. Я отримав вищу освіту, проте цих нюансів не знав. А тут людина прийшла і поділилася своїм досвідом», – говорить представник спортивного клубу «Шторм» міста Кременчук, Євгеній.

Нагадаємо, цього року Управління молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації влаштувало захід «Заграва-2021». У ньому взяли участь 8 команд, у складі яких понад 150 учасників та 30 інструкторів. Цьогоріч національно-патріотична «Заграва» мала дещо інакший формат через пандемію. Про те, як відбувалися змагання та як на Полтавщині розвиватимуть національно-патріотичне виховання дивіться тут.

Матеріал створений у рамках партнерства з Управлінням молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора і не завжди збігаються з позицією редакції.