Галузь спорту активно розвивається в Україні, проте є проблеми. Нині фахівці напрацьовують різні методики як їх оминути та покращити цю галузь у нашій країні.
12 листопада у Полтавському національному педагогічному університеті імені Володимира Короленка зібралися тренери та представники різних спортивних клубів області. Так стартував обласний молодіжний семінар профорієнтації для тренерів Полтавської області на тему «Особливості функціонування і типологія сучасних фізкультурно-спортивних відносин у юридичній площині». Про нові закони, нормативні акти і перспективи роботи у новому форматі галузі розповідали лектори з юридичної компанії Sports lawyer office.

Начальниця Управління молоді та спорту Полтавської ОДА Марина Трохименко говорить, що для Полтавської області це нова платформа з точки зору юриспруденції, де тренери і фахівці з галузі фізичної культури та спорту можуть отримати знання і застосовувати їх у своїй роботі.

За пів години до початку учасники реєструються, спілкуються та п’ють ранкову каву. Наступні 8 годин вони слухатимуть теоретичний матеріал, ставитимуть запитання, отримають консультації фахівців та в ігровій формі перевірять свої навички на прикладі реальних ситуацій.
Розповідаємо про головне з семінару, який вперше організували за підтримки Управління молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації.
Сучасне українське законодавство у сфері спорту та фізичної культури
Учасники зібралися в аудиторії. Семінар розпочали після вступної частини. Спершу говорили про наявні в Україні напрацювання в галузі спортивного права.

Юрист та партнер юридичної компанії Sports lawyer office Дмитро Ганжа каже, що в Україні спортивне право, як галузь законодавства, майже не розвивалося, але за останні декілька років ці процеси активізувалися. У Західній Європі спортивне право почало формуватися понад 30 років тому. Наразі там галузь доволі сформована та комплексна, чого бракує Україні.
«Спорт – це не просто спорт в чистому вигляді. Це взаємопов’язані між собою суспільні відносини. Які стосуються всіх верств населення, пов’язані з розвитком інфраструктури, туризмом, інвестиційними проєктами. Спорт – одна з найважливіших сфер суспільного життя».
Щоб не навантажувати присутніх купою теоретичної інформації, лектор виділив кілька законів, які регулюють відносини в спортивній галузі.

За його словами, у Конституції України передбачено кілька статей, які стосуються спорту:
стаття 3. Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Дмитро Ганжа наголошує, що ця стаття є базовою та застосовується у декількох сферах життя.
стаття 23. Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості.
«Зокрема мова йде про фізичний розвиток спортсмена та тренера, як керівника ГО у сфері фізичної культури та спорту», – каже Дмитро Ганжа.
стаття 49. Кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров'я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.
«Це дуже важливий момент, що в Конституції закріплений окремою статтею обов’язок держави дбати про розвиток фізичної культури та спорту».
Ганжа говорить, що основним після Конституції у цій сфері є «Закон про фізичну культуру та спорт»:
«Він прийнятий в далекому 93 році та має багато правок. Виділю окремі моменти, які мають значення: у цьому законі визначаються терміни, також закон визначає суб’єктів спорту. Суд звертається до цього закону і керується термінами, які прописані в цьому законі.

Юрист виділяє ст. 54, де йдеться про відповідальність за порушення законодавства у сфері фізичної культури і спорту, зокрема:
- цивільно правову;
- дисциплінарну;
- адміністративну;
- кримінальну.
Дмитро Ганжа додав, що існує ще декілька законів, які стосуються суспільно-правових відносин у цій галузі. Це Закон «Про антидопінговий контроль у спорті» та Закон «Про підтримку олімпійського та паралімпійського руху» та окремі статті законів про місцеве самоврядування, а також про місцеві державні адміністрації. Вони регулюють ці відносини в плані повноважень, прав, обов’язків державних органів та органів місцевого самоврядування.
Тренери під час лекції ставили питання, які їх цікавили, а фахівці їх консультували.

На завершення Дмитро Ганжа додав, що всім учасникам спортивних відносин важливо орієнтуватися в правовій сфері, тому що щодня кожен з учасників може зіштовхнутися з проблемою в структурі спортивного права.
«Особливість спортивного права полягає в тому, що воно на стадії розвитку і не є сформованим. Багато що регулюється не лише законодавчими актами, а й статутами громадських організацій, договорами/контрактами тощо».

Спорт – це бізнес
Окрім правової підтримки на семінарі говорили про важливість залучення грошей. Про те, як це робити і чому це важливо, розповів засновник брендингового агентства Boomerang Дмитро Грицький.
Він каже, у спорті є декілька важливих речей, які допомагають залучити фанів. А фани – це гроші. Люди ніколи не знають, що відбудеться в наступні хвилини матчу і це їх захоплює. Також кожна людина хоче до чогось належати і тому вболіває за той чи інший клуб, купує сувеніри тощо.

До прикладу, коли «Реал Мадрид» купив Девіда Бекхема – а це була велика сума – гроші повернули вже наступного дня, продаючи футболки, сувеніри. Потрібно пакувати свій бренд, розвивати маркетинг і працювати з фанами.
Дмитро Грицький запитав, чи є у когось із тренерів TikTok. На що лише один відповів, що є. Спілкування із цільовою аудиторією та показ красивої картинки є однією із важливих складових маркетингу, наголосив Грицький.
Фахівець виділив 3 складові успіху:
- резонанс;
- диференціація;
- довіра.
«Просто тренувати в спорті вже неможливо. Треба працювати над своєю бізнес-моделлю».

Після теоретичної частини учасники пішли на перерву, щоб поділитися враженнями та підготуватися до практичної частини.
«Розвиток для клубу, залучення інвесторів, інструменти маркетингу – цікаво було про це послухати та дізнатися. Я отримав вищу освіту, проте цих нюансів не знав. А тут людина прийшла і поділилася своїм досвідом», – говорить представник спортивного клубу «Шторм» міста Кременчук, Євгеній.
Нагадаємо, цього року Управління молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації влаштувало захід «Заграва-2021». У ньому взяли участь 8 команд, у складі яких понад 150 учасників та 30 інструкторів. Цьогоріч національно-патріотична «Заграва» мала дещо інакший формат через пандемію. Про те, як відбувалися змагання та як на Полтавщині розвиватимуть національно-патріотичне виховання дивіться тут.
Матеріал створений у рамках партнерства з Управлінням молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора і не завжди збігаються з позицією редакції.
