Дороги Полтавщини у жахливому стані: як депутати й чиновники шукали «винних» напередодні зими

Дорога у Піщаному
Дорога у Піщаному

Фото ЗМІСТу

У центрі дискусії щодо відповідальних за стан доріг Полтавщини опинилася ділянка Н-08 в межах Піщаного в Кременчуцькому районі.

13 листопада обласні депутати зібралися на спільне засідання двох комісій, аби обговорити стан доріг Полтавщини. На неї запросили посадовців профільних організацій, які займаються ремонтами й утриманням автошляхів у межах області.

Основна частина обговорення зосередилася довкола доріг державного значення, тож ЗМІСТ наводить ключові тези з дискусії з елементами діалогів.

Ремонт доріг Полтавщини: скільки потрібно грошей

Перша доповідь стосувалася ситуації на головних дорогах Полтавщини й зводилася до основної тези: загалом автошляхи перебувають у проїзному стані, проте є аварійні ділянки, які потребують капітального ремонту.

Цими дорогами опікується Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Полтавській області. Доповідачами були керівник організації Іван Краповницький та його заступник Анатолій Мягкохліб. 

Обговорення розпочали з питання депутата Олега Дядика про те, як зробити дорогу Н-08 в межах Піщаного проїзною за наявного обсягу фінансування. 

Засідання двох комісій 13 листопада. Фото – Полтавська обласна рада

Начальник Служби відновлення відповів, що потрібен капітальний ремонт, проте в умовах воєнного стану закон забороняє витрачати бюджетні гроші на такі видатки. Для оновлення автошляху розроблена проєктна документація, проте загальна вартість для робіт по всій протяжності дороги Н-08 становить 5,6 млрд грн. 

Раніше Служба отримувала фінансування з Дорожнього фонду, але через війну гроші з нього переспрямували на потреби оборони. Тож нині організація разом із підрядниками займається експлуатаційним утриманням доріг.

«Усі виконані Службою роботи у 2023-2024 роках перебувають в межах наявного ліміту з фінансування робіт експлуатаційного утримання. Ліміт на цей рік – 447 мільйонів гривень, його використали майже на 99%», – розповів Іван Краповницький.

Детальніше про те, що передбачає це утримання, розповів профільний заступник Анатолій Мягкохліб.

«Експлуатаційне утримання – це комплекс заходів, спрямований на підтримання дороги в більш-менш проїзному стані [...] Обсяги фінансування, які мінімально потрібні Полтавській області на експлуатаційне утримання – понад мільярд гривень. Ми на цей час маємо 447 мільйонів. При тому, що зимове утримання торік недофінансовувалося і певна сума коштів, зароблена підрядниками у 2023 році, оплачувалася у 2024. Тому в нас дуже великі витрати на зимове утримання [...] З грудня 2023 року до березня 2024 року дорожні роботи взагалі не фінансували. Підрядники працювали за свої кошти», – сказав заступник з експлуатаційного утримання Анатолій Мягкохліб.

Депутат Олег Дядик зауважив: «Ви говорите: у більш-менш проїзному стані. Так вони не в проїзному. Ми виділяємо кошти, от дивіться…»

Анатолій Мягкохліб: «Ви не виділяєте коштів, пробачте».

Олег Дядик: «Я маю на увазі державу».

Анатолій Мягкохліб: «Держава виділяє в три рази менше, ніж потрібно. При тому це розрахунок, коли дороги в нормальному стані, а ми косимо траву, ліквідовуємо одну яму на 10 тисяч квадратних метрів, міняємо один знак тощо. І нам на все це потрібно понад мільярд. Держава нам змогла дати тільки 447 мільйонів. При тому, що основні трати наші пішли на зиму».

Стан доріг Полтавщини: де брати гроші на ремонти

«Стан жахливий у більшості доріг за виключенням М-03, Р-60 і ще декількох. На решту немає коштів у держави, зрозумійте це, будь ласка. Служба не мовчить, служба свої проблеми доводить до Агентства і до Міністерств, але наповнення дорожнього фонду де? Ви з нас більше не видушите, я вам кажу серйозно. Бо ми працюємо в межах видатків, які нам дозволяє держава. І коли нам держава ставить завдання забезпечити проїзд по М-03 і ще по декількох дорогах, які мають певне оборонне значення», – говорить Анатолій Мягкохліб і продовжує:

«На жаль, на всіх не вистачає, зрозумійте це. Чому ми зверталися в обласну державну адміністрацію спочатку про 8 мільйонів був лист, потім про 10. 20 мільйонів – це для того, щоб пройти хоча б ямковим ремонтом, коли це ще можна було пройти, не тільки по Піщаному, а й до самого Липового й до Ройового. Держава не може забезпечити, область не може забезпечити. Що ж ми хочемо?»

Дискусія під час комісії повернула в напрямку пошуків джерел фінансування на покращення стану доріг. Депутатка Лариса Босенко запитала, куди йдуть кошти від штрафів за перевищення ваги вантажу, що фіксують пристрої зважування в русі. Такий комплекс WIM (англ. Weighing-in-motion – зважування в русі) є в селі Підгорівка. 

Скриншот засідання комісії 13 листопада

За словами заступника з експлуатаційного утримання Анатолія Мягкохліба, 10% грошей від штрафів ідуть до місцевого бюджету, а решту отримує Дорожній фонд, який другий рік працює виключно на потреби сил оборони. На питання депутатки, чи передбачене встановлення комплексів зважування в русі на дорозі Н-08, посадовець відповів наступне:

«Систему WIMів – комплексів для зважування транспортних засобів у русі та їхнє розташування нам доводить державне агентство. Воно моніторить потоки транспортних засобів і регулює всі ці історії. Тому що збудувати WIM – це теж декілька десятків мільйонів гривень».

Лариса Босенко: «Я знаю, тому й питаю, чи воно у вас там передбачене, ви ще ж проєкт робите, тобто маєте надавати якусь пропозицію. Держава не може знати все, що відбувається в кожному населеному пункті. Для цього існує державна інституція, яка має підпорядкування від низу до верху. Те, що її зруйнували, це інша історія».

Анатолій Мягкохліб: «Служба відновлення є організацією, що входить у систему управління державного агентства відновлення. І там вирішують, куди використати кошти й де встановити WIM. На Н-08 у цьому проєкті немає, але це може бути окреме завдання для виконання».

За словами посадовця, комплекси зважування передбачені в планах встановлення на дорогах:

  • Н-12 Полтава-Суми перед Котельвою;
  • Р-11 Полтава-Берестин за Попівкою;
  • Т 1716 Хорол-Семенівка-Кременчук перед Семенівкою.

Для встановлення одного комплексу потрібно переобладнати 200 м дороги й забезпечити інтернет. 

Лариса Босенко: «От у тому й наша проблема, що ми спочатку дороги кладемо, а потім ями риємо».

Анатолій Мягкохліб: «Для того, щоб зробити WIM, ями рити не треба. Там роблять спеціальні прорізи для укладання датчиків, всього-на-всього».

Зважаючи на ціну питання, поява нових WIM на Полтавщині має невизначену перспективу.

Що робити з дорогою Н-08

Дорога Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя, яка проходить Піщане й Кременчук, перебуває в аварійному стані. 

Питання пошуку шляхів для ремонту автошляху ставили у Кременчуцькій міськраді у червні цьогоріч. Проте тоді проєкт рішення зі зверненнями до Держагентства відновлення та служби відновлення зняли з розгляду на допрацювання, а повернулися  до питання тільки в жовтні. На початку листопада обласні депутати оглядали дорогу під час виїзної комісії.

Дорога в Піщаному. Фото – Кременчуцький телеграф

13 листопада під час спільного засідання двох комісій депутат Іван Москалик запропонував зрізати частину асфальту на дорозі в Піщаному, де з’явилися напливи. Заступник з експлуатаційного утримання Анатолій Мягкохліб відповів, що такого робити не будуть, бо це погіршить ситуацію. 

«Ніякої фрези ми ставить не будем [...] Ослабляти основу, тим паче під зиму, ні в якому разі неможливо. Ми отримаємо болото на всю зиму до весни й не знатимемо, що з ним робити. Коштів на капремонт не буде, а за експлуатацію поховати туди весь бюджет ми не зможемо. Держава вимагає забезпечити проїзд основними дорогами, не ми їх вибираємо».

Подібним чином намагалися врятувати ситуацію під осінь 2011 року перед Євро-2012. Тоді «Укравтодор» дав доручення фрезою прибрати колійність на дорозі М-03 Київ-Харків-Довжанський, а на весну отримали ще більші ями. 

Анатолій Мягкохліб додав, що нестача коштів на експлуатаційне утримання доріг – це частина проблеми. Інша полягає в тому, що руйнування автошляхів в області таке, що його не можуть виправити за кошти, передбачені на експлуатаційне утримання. 

«Якщо дорога зруйнована на понад 20% за нашими нормативами, ніяке експлуатаційне утримання недоцільне й малоефективне. Однак іншого виходу в нас не буде. Рано чи пізно ми взагалі можемо перейти до білощебеневих чи чорнощебеневих покриттів, там де раніше був асфальтобетон. Але утримувати їх також при чинному навантаженні дуже важко». 

Іван Краповницький повідомив, що Служба зверталася про Агентства відновлення щодо фінансування ремонту на критичних ділянках доріг й отримала обіцянку виділення коштів у разі появи резервів до кінця року. 

За словами посадовця, Служба розглядає можливість разом із підрядниками виконати роботи на найбільш зруйнованих ділянках доріг:

  • Н-08 у межах Піщаного;
  • Р-42 Лубни – Ромодан – Миргород – Опішню;
  • Т-1716 Хорол – Семенівка – Кременчук;
  • Н-12 Суми – Полтава.

Йдеться про вирівнювання покриття грейдером і, за можливості, засипання утворених ям відфрезованим матеріалом або щебенем. 

Депутат Олексій Чепурко, критикуючи стан доріг Полтавщини, запропонував «непублічну допомогу» з ухваленням рішень щодо виділення грошей:

«Я розумію, що ви фінансуєтеся з дорожнього фонду. Його фактично зараз забрали, але, на превеликий жаль, є ручне управління, при якому кошти можуть виділити на вашу службу й там реалізувати ті чи інші ремонти. Якщо вам потрібна допомога, то давайте ми її будемо давати непублічно, а в якийсь інший спосіб». 

У підсумку на комісії ухвалили рішення підготувати на наступну сесію звернення від депутатського корпусу до Державного агентства відновлення та Уряду щодо виділення грошей на ремонт доріг Полтавщини. Службі доручили підготувати проєкти ремонтів, на які потрібні гроші.

Також депутати звернуться до Полтавської обласної військової адміністрації щодо допомоги в питанні покращення стану доріг. Підрозділи ОВА планують залучити до розробки юридичного рішення, аби надати громадам можливість ремонтувати дороги власним коштом.

Нагадаємо, що на Полтавщині триває ремонт місцевих доріг. Про останні результати роботи читайте за посиланням.