11 жовтня, 09:10
11 жовтня, 09:10

Минуло майже 5 років з того часу, як на Полтавщині створили Агенцію регіонального розвитку. Попри це про діяльність установи відомо досить мало.

З 2016 року у неї змінилося кілька керівників, один із яких перестав виходити на зв'язок, залишивши Агенцію з податковими боргами та несплаченими зарплатами працівникам. У 2020 році установа не працювала, а цьогоріч її керівництво змінилося двічі.

ЗМІСТ поспілкувався з чинною директоркою Агенції регіонального розвитку Полтавської області «Офіс Євроінтеграції» Вітою Клименко, яку обрали за результатами конкурсу наприкінці липня. Раніше вона очолювала Департамент економіки та інвестицій у Полтавській міській раді.

Віта Клименко говорить, що в Агенції планує продовжити працювати над отриманням додаткових ресурсів для виконання стратегії регіонального розвитку Полтавщини.

Засновники, чинна команда та мета існування Агенції

Засновниками Агенції є Полтавська обласна рада та обласна державна адміністрація, торгово-промислова палата, а також три виші Полтави: державний аграрний університет, університет економіки і торгівлі та політехніка імені Юрія Кондратюка.

Агенцію створили, щоб підвищувати конкурентоспроможність та розвиток громад Полтавщини. Для цього є подача проєктів на конкурси від різних організацій інших країн та отримання грантів на ініціативи. Займатися подачею проєктів – одна з важливих функцій Агенції регіонального розвитку.

В Агенції працюють сім фахівців. Серед них бухгалтер, юрисконсульт, три експерти, заступник і директор. За словами Віти Клименко, під час відбору кадрів одним із ключових критеріїв була наявність досвіду:

«Коли проводили конкурс на посади в Агенції, у мене були чіткі критерії. Це мають бути люди з досвідом роботи в міжнародних проєктах. Оскільки досить складно працювати з людьми, які не розуміють, що таке проєктна заявка, не знають форму її складання, не розрізняють завдання і заходи, не розуміють, що таке очікувані результати від проєктної заявки».

Віта Клименко

Директорка Агенції говорить, що подати якісну проєктну заявку та конкурувати під час відбору з неурядовими організаціями, які фінансує інша держава, досить складно:

«Коли ми реалізуємо проєкти, то завжди беремо тренерів, які, так би мовити, не з жовтих листочків читають теорію, а можуть поділитися практичною складовою знань і навичок, якими володіють. У теорії існує й досконала конкуренція. Коли по факту ми починаємо працювати на ринку, то розуміємо, що її немає за тими ознаками, які є в книгах. Тому важливо долучати до реалізації проєктів практиків, які можуть поділитися успішними кейсами».

Відповідати вимогам має і робота самої очільниці установи. Наглядова рада ініціювала зазначити в контракті показники роботи директорки Агенції. До них запропонували внести створення кількох індустріальних парків на Полтавщині.

Досвід створення індустріального парку в Україні має Вінниця. У вересні делегація від Агенції регіонального розвитку Полтавщини відвідала місто для переймання досвіду вінницьких колег.

«Я прийшла на цю посаду, щоб втілювати проєкти,  які сприятимуть реалізації державної політики в регіоні та на місцях. Час покаже, наскільки ефективні будуть результати від впровадження проєктів. Працюємо над тим, щоб Агенція могла демонструвати, що це дійсно важливий інструмент, за допомогою якого можна реалізувати державну політику на місцях та в регіоні. Її мета має себе виправдати як на місцевому, так і регіональному рівні».

Про результати діяльності Агенція має звітувати перед Наглядовою радою та Міністерством розвитку громад та територій. Звіт потрібно подавати раз на три місяці.

Над чим працює Агенція

До функцій Агенції регіонального розвитку належить не тільки залучення грантових коштів на реалізацію проєктів. Також установа може допомагати громадам створювати стратегічно важливі документи.

За словами Віти Клименко, нещодавно до Агенції регіонального розвитку звернулася Білицька громада щодо розробки стратегії розвитку територіальної громади до 2027 року. Очільниця Агенції каже, що разом з директором Департаменту економічного розвитку ПОДА Максимом Калініним вони зустрілися з головою громади та обговорили план подальших дій у створенні стратегії:

«Ми розуміємо, що написання стратегії громади – це досить складний процес, який потребуватиме неодноразових засідань робочої групи, куди мають увійти представники муніципалітету, громадськості, депутатського корпусу, бізнесу та інші жителі громади. Тому що коли прописують цілі, вони мають бути визначені чітко, бо на основі них визначають операційні цілі, а потім – завдання. Опісля складається грунтовний і досяжний план заходів з реалізації цієї стратегії».

Віта Клименко говорить, що створення стратегії – це процес, який вимагає максимального залучення усіх сторін взаємодії. Але мета роботи Агенції полягає не в самому написанні документа:

«Написання стратегії – це сам процес, але процес мене не влаштовує. Як керівницю Агенції, мене буде влаштовувати результат – затвердження рішенням сесії цього стратегічного документа».

Зі слів Віти Клименко, нині Агенція працює над проєктними заявками у партнерстві з двома університетами Полтави. Однин із проєктів стосується безбар’єрності, але про деталі директорка поки не розповідає. Говорить, що наразі очікують результатів.

Взаємодія з громадами

Щоб сприяти регіональному розвиткові Полтавщини, Агенція має працювати не тільки з тими, хто до неї самостійно звертається, але й розповідати громадам про можливості залучення додаткових ресурсів. Віта Клименко говорить, що часто на місцях немає розуміння важливості цих інструментів розвитку:

«Потрібно проводити просвітницьку роботу у цьому напрямку. Багато хто навіть боїться отримувати ці кошти: це ж така відповідальність, краще нічого не брати. Разом з тим, коштів у громадах не вистачає на покриття тих проєктів, які дійсно важливі для розвитку громади, а гранти – це хороший інструмент для реалізації цих ініціатив на місцях. Просто потрібно говорити, що цього не треба боятися, потрібно брати й робити».

Щоб зрозуміти стан справ стосовно роботи з проєктами, Агенція збирає інформацію по громадах.

Розв’язувати цю проблему в Агенції планують налагодженням комунікації. Для цього планують провести онлайн або офлайн тренінг для представників влади громад, на якому розповісти, як шукати та писати проєктні заявки.

Віта Клименко каже, що подання проєктів на конкурси організацій – це один з інструментів, завдяки якому можна реалізувати ініціативи для соціально-економічного розвитку громад, не витрачаючи місцеві кошти:

«Прикро цей інструмент не використовувати у своїй громаді. Ми готові перший час за потреби бути менторами для громад, які мають ідеї, але не мають досвіду: вичитати проєктну заявку, перекласти її на англійську мову, допомогти подати. Пояснити, що бюджет має бути детальний і в нього не потрібно писати те, про що не зможете потім прозвітувати».

Директорка Агенції говорить, що деякі неурядові організації фінансують повну вартість проєкту, однак у більшості випадків має бути принаймні 10% місцевого внеску. Це потрібно для того, щоб партнери бачили підтримку й усвідомлення важливості проєкту, готовність забезпечувати його сталість.

Репутація та відповідальність перед партнерами

В Україні інститут репутації в суспільстві тільки починає розвиватися, проте в західних країнах він успішно функціонує досить давно. Про це потрібно пам’ятати громадам, які хочуть залучати фінансування від неурядових організацій інших держав. Співпраця з ними передбачає відповідальність.

«Участь у проєктах, які фінансують неурядові організації і підтримують уряди інших країн, – це як твоя кредитна історія в банку.  Якщо ти надійний кредитоотримувач і вчасно повернув кредит, тобі дадуть багато інших кредитів. Але якщо ти одного разу невчасно повернув або зник, то матимеш негативну історію в цій комерційній установі. Так само і з неурядовими організаціями: якщо ти отримуєш кошти на певну ініціативу, і потім щось не виконаєш у тих заходах, які прописав, то ці кошти потрібно буде повернути», – говорить Віта Клименко.

Негативна репутація може зашкодити співпраці в майбутньому. Директорка Агенції каже, що від неурядової організації, спільно з якою неуспішно реалізували проєкт, складно буде отримати фінансування у майбутньому:

«Громада буде відмічена як така, що взяла зобов’язання і не виконала в тому обсязі, що були зазначені в угоді. Далі, найімовірніше, не будуть з’ясовувати, чи змінився голова громади або команда з того часу, як цей проєкт реалізовували. Для них є ключовим показником – успішно чи неуспішно реалізовані проєкти в громаді, на які вони виділили кошти. Тобто варто лише раз оступитися – і репутація громади буде заплямована». 

Віта Клименко говорить, що Агенція працює задля того, щоб застерегти громади від помилок через брак досвіду та допомогти з подачею проєктів:

«Найголовніше, як на роботі, так і в особистісних стосунках, – це ефективна комунікація. Хотілося б, щоб громади розуміли: ми працюємо їм на допомогу. Ми не просто створені, щоб існувати. Ми готові виступати тим ефективним майданчиком, який підтримає ті громади, які бачать свій розвиток, хочуть розвиватися, рухатися далі та ставати успішними».