25 листопада, 15:11
25 листопада, 15:11

Ніколи не займалися бізнесом, але завжди хотіли спробувати? Маєте ідеї, але не знаєте з чого почати? У Полтаві розпочалися навчання для молоді з підприємництва, де навчають як генерувати ідеї, сформувати бізнес-модель та правильно презентувати себе.

24 листопада у центрі підтримки підприємців «Дія.Бізнес» зібралися спікери та учасники безкоштовного курсу із розвитку підприємницьких здібностей молоді «Boot Camp з підприємництва». Цей курс у рамках реалізації Обласної програми молодіжної політики Полтавщини організовує Управління молоді та спорту Полтавської облдержадміністрації, центр «Дія.Бізнес» та громадська організація «Полтавська платформа». 

Очільниця Управління, Марина Трохименко, переконана, що молодь потребує якісних знань і навичок, щоб реалізувати себе у сучасному світі.

Перед початком учасники реєструються, отримують бейджики, блокноти та ручки. Учасниками курсу є студенти та молодь до 35 років. Під час навчання на них чекає 4 практичні заняття по 4 години та домашні завдання. Спікерами заходу є директорка інституту проєктів та інновацій ПУЕТ, координаторка програм Creative Spark Ukraine та Creative Spark Poltava Інна Пахомова та інтернет-маркетолог, бізнес-тренер, менеджер програм Creative Spark Ukraine та Creative Spark Poltava Олександр Устьян.

Інна Пахомова
Олександр Устьян

Навчання відбувається за матеріалами бізнес-акселератору London Metropolitan University. Розповідаємо про головне з першого дня занять «Boot Camp з підприємництва».

Про курс, знайомство та презентацію

Учасники зібралися в аудиторії. Спікери представляють себе, розповідають мету курсу та як відбуватиметься навчання. 

Мета курсу Boot camp ‒ допомогти молоді отримати знання з основ підприємництва, розвитку бізнес-мислення та мотивації стати підприємцем. На курсі можна дізнатися, як згенерувати ідею, зафіксувати її та перетворити на бізнес-проєкт. 

24 листопада спікери розповідали про генерацію ідей та етапи підприємницького процесу. Також під час курсу учасники навчаться будувати бізнес-моделі та ознайомляться з пітчингом (особливості ефективної презентації). Останній день курсу має назву PitchDay. У цей день учасники презентуватимуть свої бізнес-ідеї.

Навчання відбувалося у  два блоки: теорія та практика,  з перервою на каву.  Учасникам видають спеціальні картки на безкоштовну каву та печиво у кав’ярні. Перерву роблять між блоками.

Начальниця відділу молодіжної політики та організації оздоровлення Управління молоді та спорту Жанна Чечель привітала учасників та побажала успіху:

«Завдяки “Дія.Бізнес”, які зацікавилися нашими ідеями та чудовим спікерам, які з вами працюватимуть, втілимо нашу мрію – показати талановиту та перспективну молодь Полтавщини. Тому я бажаю вам успіху і побачимося вже на випускному».

На початку курсу учасникам роздають листочки, де їм потрібно написати своє ім’я та очікування від курсу. Потім слухачі будуть презентувати себе. Інна Пахомова говорить, що на презентацію себе надається не більше 30 секунд. За цей час потрібно назвати своє ім’я, сферу діяльності, чи є досвід у підприємництві, свою бізнес-ідею та очікування від курсу.

Серед 26 учасників присутні як студенти без досвіду підприємницької діяльності, так і молодь, яка вже себе пробувала в бізнесі. Учасники очікують від курсу: знайти мотивацію, навчитися реалізовувати ідеї на практиці тощо.

Інна Пахомова назвала правила за яким відбуватиметься тренінг: 

  • толерантність;
  • бути активними;
  • бути позитивними;
  • не перебивати один одного.

Блок 1. Теорія

З теорією слухачів знайомить Олександр Устьян. Він говорить, що важливо розуміти, що стартап і підприємництво це різні речі:

«Підприємництво – комерційна організація, що продає товари або послуги в обмін на дохід і прибуток. Стартап – тимчасова організація створена для пошуку повторюваної та масштабної бізнес-моделі».

Етапи підприємницького процесу:

  • пошук нової ідеї та її оцінка;
  • формування бізнес-моделі та її перевірка з використанням клієнт-орієнтована методологія;
  • державна реєстрація підприємництва, отримання дозвільних документів;
  • управління створеним підприємством.

На першому занятті Устьян пройшовся по кожному з цих етапів та наводив кейси успішних бізнесів.

Більш детально над формування бізнес-моделі учасники працюватимуть 25 листопада. Олександр Устьян коротко пояснив в чому суть цього процесу та що таке клієнт-орієнтована методологія та розповів про її філософію та особливості та кожному з етапів:

«Клієнт-орієнтована методологія має два етапи: пошук та втілення, які також мають по два етапи. Пошук – виявлення споживача та верифікація споживача. Втілення – створення попиту та побудова компанії».

Спікер поділився порадами з виявлення споживачів та розповів як тестувати свої бізнес-ідеї. Також Устьян розповів про верифікацію споживачів та як правильно робити тестові продажі продукції.

Далі слухачі ознайомилися з позиціонуванням бренду, його факторами та як складати карту позиціонування:

«Позиціонування – це визначення чіткої позиції бренда, його властивостей та відмінних характеристик в уяві споживачів».

Окремим етапом є реєстрація підприємництва та отримання дозвільних документів. Під час виступу спікер розповів, які законодавчі вимоги до реєстрації підприємства, про організаційно-правові форми та системи оподаткування. 

У кінці розглянули питання створення підприємства на прикладі кейсів. По закінченню першого блоку була перерва 20 хвилин. Під час неї учасники пили каву та спілкувалися між собою.

Олександр Устьян говорить, що учасники добре мотивовані і гарно сприймають матеріал:

«Учасники мають сильні обгрунтовані ідеї. Тому я очікую цікавий день завтра і що будуть хороші пітчі. Сподіваюсь, вони будуть достатньо змотивовані на те, щоб розробити і презентувати власні ідеї. Тому маю хороші враження, аудиторія суперська».

Блок 2. Практика

Практичний блок курсу проводила Інна Пахомова. 

«– Як ви думаєте скільки відсотків ідей зазнають невдач?
– 90%.
– Правильно».

Пахомова говорить, що згідно зі статистикою 9 з 10 ідей зазнають невдач. У 42% це відбувається через те, що споживачу не потрібен цей продукт.

Потім слухачі зі спікеркою обговорюють питання «блакитного океану», звідки беруться ідеї, про запозичення та вдосконалення ідей тощо.

Під час практики учасників поділили на чотири команди. Перша вправа стосувалася генерації ідей. Учасники мали згенерувати понад 4 ідеї, які відповідали б групі споживачів, їх проблемі та розв’язанню цієї проблеми:

«Потрібно згенерувати якомога більше ідей. Зараз не про якість, а про кількість». 

На виконання цього завдання учасники мали 25 хвилин. В аудиторії стало шумно, слухачі вчилися працювати в команді, пропонували своє бачення та записували спільні ідеї. У результаті перша команда скала 5 ідей, друга – 3, третя – 5, четверта – 5.

Потім Інна Пахомова сказала, що команди мають оцінити свої ідеї та обрати одну, яка відповідатиме трьом критеріям: бажаність, здійсненність та життєздатність. На виконання завдання команди мали 15 хвилин.

«Хороша ідея – це не завжди хороша бізнес-ідея», – говорить спікерка.

Коли всі команди визначилися з ідеєю переможцем вони по черзі презентували свої ідеї за схемою: споживачі, проблеми, рішення, ідеї. Інші команди слухають ідеї, потім ставлять питання і говорять свої пропозиції.

Перша команда презентувала ідею автоматів з корисною їжею, друга – спортивні заходи у форматі квестів по історичних місцях, третя – автоматизовану автомийку, четверта – чат-бот з швидкою психологічною допомогою.

У кінці кожного виступу Інна Пахомова давала командам поради над чим варто попрацювати, щоб удосконалити свою ідею. Домашнє завдання для учасників – подумати над власною ідеєю, яку презентуватимуть в останній день курсу.

«Насправді, я дуже зацікавлена сьогоднішнім днем, бо мої очікування трішки перевершили, що на безкоштовний тренінг така явка – всі учасники, яких відібрали прийшли і витратили свій час. Дуже цікаві учасники з дуже цікавим досвідом. А ті хто навіть немає досвіду, вони дуже змотивовані і мені приємно спостерігати, що молодь така свідома і витрачає свій вільний вечірній час на навчання», – підсумувала Інна Пахомова.

У другий день учасників також очікує 2 блоки: теорія та практика. Але практичних занять буде більше. На третій день – на початку буде теорія, де розглянуть приклади успішних та неуспішних пітчів. Також буде практична частина, де учасники попрактикуються складати пітчі у групах. В останній день учасники презентуватимуть власні індивідуальні ідеї.

Нагадаємо, цього року Управління молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації влаштувало захід «Заграва-2021». У ньому взяли участь 8 команд, у складі яких понад 150 учасників та 30 інструкторів. Про те, як відбувалися змагання та як на Полтавщині розвиватимуть національно-патріотичне виховання дивіться тут.

Також Управління молоді та спорту Полтавської ОДА організувало обласний молодіжний семінар профорієнтації для тренерів Полтавської області на тему «Особливості функціонування і типологія сучасних фізкультурно-спортивних відносин у юридичній площині». Про нові закони, нормативні акти і перспективи роботи у новому форматі галузі розповідали лектори з юридичної компанії Sports lawyer office. Деталі, тут.

Матеріал створений у рамках партнерства з Управлінням молоді та спорту Полтавської обласної державної адміністрації. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора і не завжди збігаються з позицією редакції.